יום רביעי, 12 בנובמבר 2014

שלב סיכום עונה: Burn Notice, עונה שביעית: הרשת אשמה

 

לאחר שהעונה השישית של הסדרה הסתיימה, ברשת לקחו את הזמן עד שאישרו לה עונה שביעית. לכאורה, מדובר היה בהחלטה פשוטה מאחר והסדרה הניבה נתוני רייטינג טובים מאד גם בעונתה השישית, כאשר הפרק האחרון של העונה הניב 3.78 מיליון צופים (היום ברשת רק חולמים על נתונים כאלה). אולם, בסופו של דבר, ולאחר לא מעט שבועות של המתנה, ברשת העניקו לסדרה עונה שביעית. אולם, ברשת USA גם עשו שתי טעויות מכריעות. הטעות הראשונה הייתה שברשת הודיעו מיד שהעונה תהיה מורכבת מ 13 פרקים בלבד. הטעות השנייה הייתה, שהם הוציאו הודעה לתקשורת שמדובר בעונה האחרונה של הסדרה.

להודעות הללו של הרשת היו שתי סיבות מכריעות. הראשונה הייתה, שהיות ומדובר היה בעונה שביעית של הסדרה היא הפכה ליקרה עבור הרשת, וזאת למרות נתוני הרייטינג הגבוהים שלה. ואילו הסיבה השנייה הייתה, רצונו של כוכב הסדרה, ג'פרי דונובן, לעזוב אותה. השחקן הביע את רצונו לעזוב מספר עונות קודם לכן ובכל פעם התרצה מחדש. בכל זאת, לא בקלות מוותרים על משכורת קבועה ונדיבה.

הבעיה הגדולה ששתי ההודעות יצרו הייתה שהעונה השביעית הפכה ליצור כילאיים. צריך להבין את הרקע של הסדרה בכדי להבין זאת לעומק. במשך שש עונות מייקל ווסטן רדף אחרי האנשים שהיו אחראים להודעת הביטול שלו מה C.I.A בעזרת חבריו סאם ופיונה, מאוחר יותר הצטרפה גם הדמות של ג'סי, וגם אמו. הסיפור סופר באיטיות, ויכול להיות שצופים מסוימים יגידו שהוא גם "נמרח", אבל בשל העובדה שהסיפור סופר בצורה הזאת אפשר היה להעמיק את הדמויות ואפשר לצופים להזדהות עמן. כמו כן, הסדרה נכנסה לתבנית מסוימת ובה, למרות שהיו פרקים בהם עסקו בסיפור המרכזי הרי בכל העונה מייקל וציוותו עזרו לאנשים שהיו בצרה. בעונה השביעית הכל השתנה.

מפיקי, ובעיקר התסריטאים, של הסדרה ניצבו בפני בעיה גדולה מאד לפני תחילת העונה. למרות שלכאורה העונה השביעית ממשיכה את הסיפור של הדקות האחרונות של העונה השישית, כאשר מייקל ווסטן סוגר עסקה עם ה C.I.A בכך שיעזור להם להפיל רשת טרור שעמד בראשה בחור בשם בורק (אדריאן פאסדאר) בכדי שחבריו ואמו לא ייכנסו לכלא, הרי שבמבט כללי על העונה מדובר בריבוט שלה. סיפור המסגרת שליווה אותה במשך שש עונות הסתיים ונפתח סיפור חדש לחלוטין. הבעיה היא, שלפתוח סיפור מסגרת נוסף ל 13 פרקים בלבד, אשר אמורים להיות גם הפרקים האחרונים של הסדרה, גרמו לכך שהסדרה יצאה מהתבנית שלה. מלבד עזרה לקרלוס, החבר של פיונה, עד לפרקים האחרונים של העונה, אשר הסתבך עם סוחר סמים, ומעט עזרה לבארי, גאון המחשבים שסייע להם בעל כורחו במשך העונות, לא עזרו לאנשים בצרה והעונה כולה עסקה בנושא המרכזי. מצד אחד, זה אמנם גרם לכך שהסיפור היה מרוכז מאד, אך מצד שני, הסצינות הקלילות שאפיינו אותה במשך שש עונות נעלנו כמעט קליל והסדרה הפכה ל"כבדה".

בנוסף לכך, מייקל הצליח למוטט את הארגון שגרם ל"ביטול" שלו רק אחרי שש שנים, אבל בעונה האחרונה הוא מצליח להשתחל כסמוי בארגון אותו הוא חוקר, מגלה שבורק הוא לא הראש של הארגון, מציל סוכנת בכירה בשם סוניה (אלונה טל) בארגון ממאסר בכלא רוסי, מנהל עמה רומן שבשלב כלשהו לא ברור אם הוא באמת מתחיל להתאהב בה, עובר לצד של הרעים, פיונה מצליחה לשנות את דעתו, הוא רוצח את סוניה ולאחר מכן גם את ג'יימס קנדריק (ג'ון פייפר פרגוסון) וחי באושר ועושר עם פיונה ואחיינו באירלנד, בשעה שכל העולם חושב שהם מתים. הרבה יותר מדי עבור עונה אחת של הסדרה, בכל זאת, לא מדובר בגרסה נוספת של 24.

גם מערכת היחסים שבין פיונה למייקל, שבמשך שש עונות התנהלה באיטיות, עברה יותר מדי שינויים במשך 13 פרקים. בתחילה לפיונה יש חבר חדש בשם קרלוס (סטפן מרטינז) והיא לא רוצה שום קשר עם מייקל, שמעוניין להחזיר אותה אליו לאחר שכל המשימה תסתיים אבל היא מסרבת, לאחר מכן מגיע הרומן של מייקל עם סוניה, קרלוס נפרד מפיונה ואז היא מגלה כמה היא מאוהבת במייקל ומסכנת את חייה בכדי שיחזור לעצמו עד ההפי אנד שלהם בפרק סיום העונה. במידה וזה היה קורה לאורך שתי עונות בנות 16 פרקים לפחות ניתן היה להבין זאת, אבל קצב העניינים היה מהיר מדי ויצר תחושה של חוסר אמינות בקרב הצופים, בוודאי הצופים הנאמנים של הסדרה.

קשה גם שלא להתייחס לנקודת המבט הישראלית של העונה, שיתופה של אלונה טל כמרגלת רוסיה בשם סוניה, אשר חוברת לג'יימס כסוכנת הבכירה שלו בארגון החדש. כולם מדברים בתקשורת על גל גדות וההצלחה שלה בהוליווד, אבל מעטים מדגישים את העובדה שאלונה מצליחה מאד בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית ומקבלת תפקיד אחרי תפקיד, גם אם מדובר בתפקידים בסדרות שלא מצליחות (Cane, Cult) ובהחלט מדובר בגאווה ישראלית. אולם, הליהוק שלה בתור סוכנת רוסיה היה גרוע מאד ובעיקר לא אמין. לא רק שהמבטא שלה לא היה מוצלח במיוחד, מישהו (ולא רק הצופים הישראלים) באמת האמין שהיא יכולה להיות מרגלת על ? גם הסצינות בהן היא שוכבת לצידו של ג'פרי דונובן (מייקל), כביכול אחרי סקס, נראו לא אמינות. לפעמים צריך להביט מעבר ליופי ולבלונד...

גם סיום הסדרה לא בדיוק הוצג בצורה הטובה ביותר, אלא בצורה הצפויה ביותר. היה ברור, שלאחר שבמשך שבע עונות הציגו את מייקל ופיונה בתור הצמד של הסדרה הם לא יעשו כמעשה "צ'אק" ויסגרו את הסדרה עם סוף שמח עבורם. כמו כן, היות ומדובר בסדרת אקשן, היה גם צפוי שלפחות דמות ראשית אחת תמות. בהפקה החליטו שדווקא מאדי, אמו של מייקל, תמות בכך שתקריב את חייה עבור בנה, נכדה וג'סי. מדובר בהחלטה הקלה ביותר שניתן היה לקבל. מדוע לא היה זה סאם או אפילו ג'סי. יכול להיות שבהפקה אולי חשבו שיוכלו ליצור עבור הדמויות של ג'סי וסאם סדרת ספין אוף, וגם היו דיבורים מעטים על כך שזה ייצא לפועל, אבל התוצאה הסופית הייתה האפי אנד לכל שאר הדמויות (סאם עם אלסה ועם חברות עסקית עם ג'סי, מייקל חי באושר ועושר עם פיונה ואחיינו באירלנד מחוץ לעסקי הריגול), האפי אנד שיצר אצל הצופים תחושה של זיוף.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות, אבל רק בכדי לחזות בסיום הסיפור. מדובר בעונה פחות טובה מעונותיה הקודמות, אבל חובבי האקשן יוכלו ליהנות מאקשן וסיפור סביר. המפיקים תמיד יוכלו לבוא בטענות לרשת המשדרת ולהגיד שהכל באשמתם. ואתם יודעים מה ? הם יהיו צודקים.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים איתך.
ציינת שהרשת עשו 2 טעויות, בדיעבד מה היו יכולים לעשות אחרת? זה היה עוזר שלא היו מודעים שזה העונה האחרונה?

אנונימי אמר/ה...

למה חייב להרוג מישהו? מה זה כלל?
זה מוכיח שזאת סדרת אקשן?
זה כדי לרצות? לרצות את מי? את הרשת? שיש לה סדרה שבה הרגו מישהו בסוף?

לא מבין את זה!

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא לא ממש אהבתי את הדמות של פיונה, היא לא ממש יפה מטייל הוא לא ממש שחקן גדול בהבעת רגשות ולא רואים כאן כימיה.