יום שישי, 28 בנובמבר 2014

שלב סיכום עונת הקיץ 2014: רשת USA על סף קריסה (חלק ב) - הסדרות החדשות של הקיץ



עונת הקיץ 2013 יצרה בעיה גדולה אצל רשת USA, העוגן שלה במשך שבע העונות שקדמו לעונה זו הייתה הסדרה Burn Notice ובתום עונת הקיץ 2013 הסדרה הגיעה סיומה. בתום העונה הרשת הייתה חייבת להגיע להחלטה כיצד לנהוג בערב יום חמישי החדש שלה. בעונות קודמות הרשת השתמשה בסדרה Burn Notice בכדי להשיק סדרות חדשות, בין היתר ניתן לציין את הסדרות Royal Pains, Suits ואפילו Graceland בעונת 2013. ברשת החליטו שהערב החדש יורכב משתי סדרות חדשות: Rush ו Satisfaction. לפני מספר שבועות ברשת הודיעו על ביטול הסדרה Rush לאחר עונה אחת בלבד ומתן סיכוי אחרון לסדרה Satisfaction בדמות עונה שנייה בת 10 פרקים (מי שלא הבין שזה המקרה לא מבין בטלוויזיה אמריקאית).

כאשר בוחנים את נתוני הרייטינג של שתי הסדרות הנ"ל מבינים ששתי הסדרות נכשלו בגדול. Rush, לדוגמא, פתחה עם נתונים של 0.4 נק' מדד ו 1.704 מיליון צופים בלבד. בשביל רשת שערב יום חמישי שלה נשק ל 1.0 נק' מדד ו 4 מיליון צופים (פרק סיום העונה של Burn Notice הניב בעונה הקודמת 1.3 נק' מדד ו 4.972 מיליון צופים) מדובר היה בכישלון קולוסאלי.

גם שאר נתוני העונה של Rush מאכזבים. הסדרה הגיעה פעם אחת בלבד ל 0.6 נק' מדד (במפתיע מדובר דווקא בפרק התשיעי מתוך עשרה) ופעמיים ל 0.5 נק' מדד. בשאר הפעמים הסדרה נעה בין 0.4 ל 0.3 נק' מדד, כאשר פעם אחת הסדרה הידרדרה ל 0.28 נק' מדד !!! ממוצע הצופים הכללי של הסדרה היה 1.653 מיליון צופים לפרק. הבעיה הגדולה יותר הייתה שמדובר בסדרה שפתחה את הערב והייתה אמורה להוביל את Satisfaction לנתונים טובים.

כאשר הגיעה הודעת הביטול של הסדרה היא הרימה מספר גבות, במיוחד לאור העובדה שגם Graceland בעונה שעברה, בתום העונה, התקרבה לנתונים הללו ובכל זאת קיבלה הודעת חידוש לעונה שנייה, והעונה Graceland הניבה נתונים גרועים יותר ממנה וקיבלה הודעת חידוש. אולם, כאשר בוחנים את הסדרה אפשר להבחין במספר אלמנטים שגרמו לה להגיע לנתונים הבינוניים ומטה, אשר בסופו של דבר לא גרמו לה להתרומם ולהצליח, וזאת מלבד העובדה שלא הייתה לה סדרה מובילה עם נתונים גבוהים שתקדם אותה.

ראשית, הבעיה נעוצה בשחקן המוביל טום אליס, אשר גילם את דמותו של ד"ר ויליאם ראש, רופא שפוטר על ידי אביו (הארי האמלין) לאחר שהגיע מסומם למשמרת וכמעט הרג מטופל ועתה הוא רופא לעת צרה, אשר מקבל כסף במזומן מכל לקוח וחוגג עם סמים ואלכוהול. אליס אמור לגלם דמות של אדם כריזמטי אשר יוצא מכל מצב בעזרת החן והקסם האישי שלו, אולם בפועל הדמות שניבטת על המסך היא של חנון שמנסה יותר מדי.

בעיה נוספת הייתה שבאופן מעשי, מדובר באותו רעיון של הסדרה Royal Pains אבל עם מספר שינויים קוסמטיים ולאחר שש עונות של הסדרה המקורית אפשר היה להבחין בדימיון ביניהן וקשה היה להתחיל לצפות באותם חומרים. במיוחד כאשר Royal Pains עדיין משודרת.

הנתון החיובי לגבי הסדרה היו הנשים היפות. ראשית, אריקה סיירה, הזכורה מהסדרה Eureka, שרה הבל, אודט אנאבל ובמיוחד רייצ'ל ניקולאס בתפקיד אמו החורגת של ראש עמה הוא מקיים יחסי מין והיא הופכת אובססיבית לגביו. הרבה זמן לא היה קאסט של נשים יפות וגם מוכשרות בסדרה אחת, אולם זה לא הספיק, בעיקר משום שזה גרם לפיחות בדמות של ויליאם ראש והסיט במקרים רבים את תשומת הלב ממנו.

ועדיין, למרות הכל, Rush הייתה מוצלחת הרבה יותר מ Satisfaction, אשר שודרה אחריה והניבה נתונים גרועים ממנה. היא אמנם פתחה עם נתונים טובים יותר (0.5 נק' מדד ו 1.707 מיליון צופים), אולם הסדרה הצליחה להגיע פעם אחת נוספת בלבד ל 0.5 נק' מדד, בשאר שמונה הפעמים הסדרה הניבה 5 פעמים 0.4 נק' מדד ובשלש פעמים 0.3 נק' מדד. פרק סיום העונה שלה הניב 0.4 נק' מדד ו 1.336 מיליון צופים בלבד, נתונים שלא היו רחוקים מהממוצע הכללי של הסדרה (0.4 נק' מדד ו 1.384 מיליון צופים).

גם היום, שבועות לאחר הודעת החידוש של הסדרה לעונה נוספת לא ברור מדוע זה קרה (במיוחד בהשוואה ל Rush). יכול להיות שברשת חשבו ש Rush לא הצליחה לקדם אותה מספיק ומגיעה לה הזדמנות נוספת. סיבה שנייה יכולה להיות, שברשת החליטו שהם נותנים סיכוי נוסף לסדרה השונה שהם העלו לאחר זמן כה רב, מאחר ובשנים האחרונות ברשת העלו בעיקר סדרות בעלות אוקטן גבוה ובעלות מוטיבים דומים, כאשר נראה היה שברשת עובדים על פי מנגנון של שכפול המבנה הקיים שהצליח להם כל כך הרבה פעמים, ואשר הפך אותם בעשור האחרון לרשת הכבלים בעלת ההצלחות הגבוהות ביותר בעונות הקיץ.

אולם, קשה לי להבין כיצד ברשת לא הבינו שלהעלות סדרה כה "כבדה" (הסדרה עסקה בזוג נשוי שהבעל מגלה שאשתו מקיימת יחסי מין עם ג'יגולו והוא מחליט לשנות את דרכיו בכדי להבין אותה טוב יותר) הוא מתכון לכישלון עבור עונת קיץ. בדרך כלל הסדרות שמצליחות בעונה זו הן הסדרות הקלילות, או מהז'אנר המדע בידיוני (ראו ערך Extant ובמיוחד Under The Dome), או הסדרות של כגון "ריזולי ואיילס" ו Unforgettable שלא מצריכות מהצופה לחשוב יותר מדי ופועלות על פי מבנה קיים. סדרה כזאת, במקרה הטוב, אמורה להצליח, אם בכלל, בעונת החורף, כאשר הצופים סגורים בבית. ואולי ברשת ינסו זאת בעונה השנייה שלה (וככל הנראה גם האחרונה).

כך או כך, ראשי רשת USA הבינו שהסדרות החדשות שלהם לעונת הקיץ 2014, בין שביטלו אחת מהן ובין שנתנו לשנייה ארכה זה לא ממש משנה והם שמים את כל יהביהם על היבול החדש של עונת הקיץ 2015, כאשר יכול מאד להיות שבין 4 ל 5 סדרות חדשות יעלו ברשת בעונה זו. מבחינה מסוימת, מצבה של הרשת, אשר מלבד Suits, שאר הסדרות שלה שחודשו או יחודשו לעונה נוספת (Royal Pains, Covert Affairs) בקושי מניבות נתונים מעט פחות מבינוניים, בוודאי בהשוואה לנתוני העבר של הרשת, מזכיר את מצבה של רשת NBC לפני מספר שנים ואת מצבה של רשת FOX השנה, של רשת בירידה אשר זורקת כמעט כל מה שיש לה בשביל למצוא את ההצלחות הבאות שלה והיא זקוקה נואשות ליותר מהצלחה אחת. נמתין לעונת הקיץ הבאה בכדי לבדוק האם זה הצליח לה. רשת NBC הייתה צריכה לחכות זמן רב בכדי ש The Voice תציל אותה ואילו גלגל ההצלה של רשת FOX לא נראה באופק. מעניין יהיה לראות מה יהיה מצבה של רשת USA בשנה הבאה. יהיה מעניין מאד להמתין ולראות.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איך עונה 2 של סליפי הולו? אם אני חשבתי שהעונה הראשונה פרווה חמודה, שווה לי לראות אותה?
ובנוסף, מה דעתך על עונה 4?

אנונימי אמר/ה...

הבנתי ש"תא גורדין" הישראלית נרכשה בארה"ב? מה אתה יודע על הנושא ואיפה זה עומד כרגע? תודה