יום ראשון, 8 באפריל 2012

ביקורת: Scandal, פיילוט: עוד סדרה.



לפעמים בתעשייה הטלוויזיונית ליוצר או יוצרת של סדרות נוצר שם חיובי והרשתות קופצים עליו או עליה כמוצאי שלל רב מתוך ניסיון "לחלוב" כמה שניתן את הגאונות שלו\שלה. דוגמא אחת היא ג' ג' אברהמס שהצלחותיו עם סדרות כגון Alias, Fringe ו Lost יצרו לו שם למרות שהיו לו מספר "פלופים" כגון הסדרה Undercovers וכעת גם Alcatraz.

דוגמא נוספת לשם חם בתעשייה הטלוויזיונית היא שונדה ריימס ומשום מה קשה לי להבין את ההתלהבות ממנה. שונדה יצרה את הסדרה Grey's Anatomy שהפכה להצלחה ומאותה נקודה מנסים לנצל את ההצלחה שלה.

השלב הראשון היה יצירת ספין אוף לסדרה Grey's Anatomy, הכוונה היא לסדרה Private Practice, אך בפועל נוצרה אופרת סבון ירודה, שאמנם הצליחה לשרוד במשך חמש עונות (ואולי גם תקבל עונה נוספת) אבל מבחינה קריאטיבית לא חידשה דבר ולמעשה שרדה בעיקר בשל העובדה ששודרה אחרי Grey's Anatomy.

בשנה שעברה נערך ניסיון נוסף של היוצרת לייצר סדרה וכך נולדה הסדרה Off The Map, שלא הצליחה לשרוד יותר מחצי עונה, בין היתר בשל העובדה שמדובר בסדרת בית חולים נוספת ולמען האמת, מי באמת צריך עוד סדרת בית חולים ?

השנה נראה שריימס למדה את הלקח ולאחר שלש סדרות בית חולים היא החליטה לשנות גישה וכך נוצרה Scandal. הסדרה מספרת את סיפורה של אוליביה פופ, עורכת דין שיסדה לה משרד בוושינגטון ובו היא מטפלת במקרים שהמשטרה לא מצליחה. אנשים באים אליה בכדי שתעזור להם, בין אם מדובר בנשיא ארה"ב, שרוצה שתסייע לו למנוע שערורייה בדמות אישה שטוענת ששכבה איתו שרוצה לצאת עם הידיעה בפומבי, דרך ניסיון חטיפה ועד לחשיפת מקרה רצח. כל האירועים הללו קרו כבר בפיילוט.

לאוליביה יש צוות עובדים שמסייעים לה, פלייבוי בשם סטיבן שמחליט שהגיע הזמן להתמסד והוא נחשב גם ליד ימינה, האריסון בעל תדמית העורך דין, אבי המעט משוגעת ושמעט (או הרבה) דלוקה על סטיבן, קווין המהווה את התוספת החדשה למשרד ושמקווה להיות כמו אוליביה בעתיד. ועוד...

הדרך היחידה של אוליביה לקחת על עצמה מקרים היא להקשיב לקליינטים ואז להחליט אם הם דוברים אמת. כלומר, היא פועלת על פי תחושת בטן, ברגע שהם משקרים היא זונחת ואפילו יוצאת נגדם, כפי שניתן לראות כבר בפיילוט.

ניתן לזהות מספר דמויות מוכרות בסדרה כגון הנרי יאן קוסיק ( Lost) כסטיבן, קולומבוס שורט ("גברים בגיל העמידה") כהאריסון ואבבי סטאנצ'פילד ("יריחו"). דווקא קרי וושינגטון, אשר מגלמת את הדמות הראשית של אוליביה פופ, היא לא שם גדול בתעשייה ומהבחינה הזאת דווקא צריך להחמיא לריימס שלא הלכה על בטוח, אלא לקחה שחקנית מדרגה ב וניסתה לשדרג אותה. לפחות על פי הפיילוט, קרי עושה עבודה סבירה. הבעיה היחידה שלה היא היעדר נוכחות, כאשר היא נמצאת על המסך היא לא מרתקת את הצופה כפי שהדמות הראשית אמורה לעשות, ובמיוחד אישה כוחנית כדוגמת הדמות של אוליביה פופ. דווקא שחקני המשנה, עד האחרון שבהם עשו, לפחות בפיילוט, עבודה טובה והראו כריזמה גדולה משלה.

בעיה נוספת של הסדרה היא, שמבחינה מעשית היא לא מציגה חידוש כלשהו שלא ראינו קודם לכן. שוב נראה עורכי דין, אשר מנסים לסייע לאנשים ופותרים בעיות מרצח ועד בעיות אישיות, כאשר סביר להניח שנראה מעט מאד יחסים אישיים שלהם. אין בסדרה אלמנט יחודי מלבד הרעיון המטופש שהכוכבת, אוליביה, בוחרת מקרים על פי תחושת בטן. גם העובדה שמדובר בדמות נשית ראשית חזקה היא לא אלמנט חדש, במיוחד ברשת ABC ששמה לה בעיקר את הנשים המבוגרות כקהל היעד ולכן ניתן למצוא בה סדרות רבות עם דמויות נשיות ראשיות חזקות. סדרות כגון: Body Of Proof, Grey's Anatomy ואפילו דמותה של בקט בסדרה Castle.

מבחינה קריאטיבית, גם הטקסט לא ברמה גבוהה. כאשר ריימס העלתה את Grey's Anatomy ניתן היה להבחין, בעיקר בשנותיה הראשונות, בטקסט מעט שונה, במיוחד עבור סדרת בית חולים, והאיכות שלו, אך בעיקר השוני מסדרות בית חולים אחרות כגון אי.אר, היוו את המשיכה לסדרה. ב Scandal הכתיבה סטנדרטית ואין בה משהו יוצא דופן, בדיוק כמו הסדרות שדומות לה. בכך, ועד שתוכיח אחרת, ריימס אולי מראה שיש לה יכולת לייצר סדרות בית חולים בלבד, משום שהניסיון הראשון שלה לייצר סדרה שהיא לא סדרת בית חולים מתגלה כבינוני בלבד.

אז, לראות או לא לראות ?
אפשר לראות ואפשר גם שלא. לא יקרה שום דבר אם תפסחו על הסדרה, אבל גם אם תרצו להעביר איתה 40 דקות מדי שבוע אתם יכולים. אחרי שהפרק יסתיים תשכחו שראיתם אותו. תעשו את החישוב שלכם לבד ותחליטו.

אין תגובות: