יום ראשון, 8 באפריל 2012

שלב סיכום עונה – תא גורדין, עונה ראשונה: כן ירבו.



באמצע ולקראת סוף העשור הקודם רן דנקר היה אחד השמות החמים בתעשייה הטלוויזיונית, כאשר כיכב בסדרות כמו "השיר שלנו" ודני הוליווד". בשנים האחרונות "בילה" דנקר בארה"ב, אך לקראת סוף השנה הקודמת הוא חזר בכדי לגלם את הדמות הראשית בסדרת הריגול שהסתיימה לפני מספר שבועות בודדים ברשת YES.

העונה הראשונה (ואני מקווה שלא האחרונה) הכילה 12 פרקים בלבד וזו גם אחת הבעיות של הסדרות הישראליות. מדוע בישראל לא מצליחים להפיק עונה נורמאלית שמכילה 22 פרקים ? ניתן להבין שלא ברור האם הסדרה יכולה להוות הצלחה גדולה ולהצדיק עונה מלאה, אך ניתן לעשות מה שהאמריקאים עושים במשך שנים: להפיק עונה מקוצרת של 13 פרקים ולאחר שמתגלה שמדובר בהצלחה, להפיק את 9 הפרקים הנותרים. ולפי דעתי היה צריך להפיק לה 22 פרקים.

נקודה שנייה שראוי לציין היא שמדובר בדרמת ריגול ובכך הסדרה מהווה חידוש בנוף התעשייה הטלוויזיונית. בשנה האחרונה ניתן היה לצפות בשתי סדרות משטרה "101" (ערוץ 10) ו"המיוחדת" ("רשת"), אך דרמת ריגול לא נראתה בתעשיית הטלוויזיה הישראלית בשנים האחרונות ולפחות מהבחינה הזאת ראוי לציין זאת לשבח. לא בכדי היצירה עלתה ב YES ולא ב"הוט", משום שעושה רושם שגם כאשר "הוט" מעלה יצירה ישראלית היא נחותה ("הבורר") והיצירה הישראלית היחידה שהייתה שווה משהו ("חסמב"ה דור 3") לא זוכה לעונה שנייה.

עלילת הסדרה עוסקת במשפחה ישראלית בשם גורדין, דיאנה ומיקי הם ההורים, נטליה ואייל הם הילדים. דיאנה ומיקי עלו לישראל מברית המועצות והיוו תא של מרגלים עבור יחידת הביון הרוסית. כאשר נטליה התבגרה גם היא הפכה למרגלת עבור אותה סוכנות ביון. ועתה, ביחידת הביון מעוניינים שאייל (רן דנקר), הרל"ש של מפקד חיל האוויר, יהיה הבא בתור וזאת בכדי להשיג נקמה.

בתחילה, ההורים מנסים למנוע מיחידת הביון להשתמש בילדם, אשר לא מודע לכך שאפילו סבתו, שגרה עמם, היא מרגלת. אייל, אשר זכה שלא לצורך בצל"ש, מוצא את עצמו בעל כורחו נקלע אל תוך המזימה הנרקמת, שכוללת בגידה במדינה. במקביל, הוא גם מתחיל לפתח מערכת יחסים רומנטית עם החברה של החבר הכי טוב שלו, כאשר החבר מחליט להיעלם מהשטח.

בצד השני נמצא השב"כ, ליתר דיוק המחלקה המתמחה בריגול הרוסי. במרכזה עומדים פטר יום טוב (מוני מושונוב בליהוק נהדר, אשר עושה חסד לדמות אותה הוא מגלה), סוכן וותיק שנמצא ימים לפני הפרישה שלו, ואופיר רידר (אביב אלוש הזכור לרבים משתי העונות הראשונות של הסדרה "האי"), סוכן צעיר המצוות לפטר, שנטליה נצמדת אליו ומנסה להפילו בפח על מנת שיסייע לה ולזמן מסוים גם מצליחה.

פרט שראוי לציין הוא שהסדרה שומרת על אותנטיות וגם כאשר היו צריכים לקיים סצינות סקס לא התביישו בהפקה והלכו איתן עד הסוף, כולל עירום חזותי. מהבחינה הזאת, היה מעניין שאחת הסצינות כללה גם את רן דנקר ובכך מחק השחקן את היותו נער כפי שניתן היה לחזות ב"שיר שלנו" וב"דני הוליווד". הנער הפך לגבר.

אז, לראות או לא לראות ?
הסדרה עונה על כל הקטגוריות: כדרמת ריגול היא חדשנית ושונה בנוף הטלוויזיוני, התסריט שלה איכותי ולא משתמש במידה רבה במשפטים מאולצים ו\או משומשים אותם אנו רגילים לראות בעיקר בסדרות אמריקאיות. הסדרה מציגה שחקנים וותיקים כגון מושונוב, דנקר, אלוש, הלנה ירלובה (דיאנה גורודין), נטע ריסקין (נטליה גורודין) ועוד... אבל יותר מהכל, מהנה לצפות בה, והדבר הבעייתי היחיד שקשור אליה הוא, שהיא מסתיימת כעבור 12 פרקים בלבד. עתה, כל מה נשאר לעשות זה לקוות שב YES יבינו שיש להם להיט בידיים ויפיקו לסדרה עונה שנייה, משום שעל פי הדקות האחרונות של העונה נפתח פתח לעונה שנייה.

4 תגובות:

ניר אמר/ה...

בנוגע למספר הפרקים - גם בארה"ב סדרות כבלים מקבלות מספר מועט של פרקים ולא 22 פרקים.

רק הרשתות המסחריות מפיקות עונות מלאות.

שקד אמר/ה...

האמת, ניר, שאתה צודק, אבל אתה שוכח את העובדה שגם הרשתות הגדולות(10,קשת,רשת) לא עושות 22 פרקים בישראל(פרט למקרים נדירים מאוד)

אנונימי אמר/ה...

אני מסכים עם הכל, אני רק לא מבין איך יכולת לא להתייחס לדמות ולביצוע המצויין של מרק איווניר בסדרה!!!

אביב אמר/ה...

ביצוע מעולה של מארק איווניר שמבחינתי הרבה נשען עליו בסדרה הזו גם מבחינת המשחק הנפלא. התבאסתי שהוא נהרג בסוף כך שגם אם תיהיה עונה שנייה יהיה קשה לשחזר את ההצלחה בלעדיו.