יום שני, 16 בינואר 2012

שלב סיכום עונה: The Nine Lives of Chloe King, עונה ראשונה: חיקוי עלוב.



בקיץ 2011 העלתה רשת ABC Family מספר דרמות חדשות. בעוד ש The Lying Game ו Switch At Birth קיבלו הזמנה לפרקים נוספים, הרי שדווקא הסדרה שזכתה לבאז הגדול ביותר ברשת, The Nine Lives of Chloe King, ירדה מהאוויר לאחר עשרה פרקים בלבד (למרות שעתה עובדים ברשת על סרט טלוויזיה עבורה). נכון, נתוניה לא היו טובים, אך הם לא היו גרועים בהרבה מדרמה נוספת שהרשת העלתה באותם חודשים, The Lying Game. אם כן, סדרה אחת מקבלת הודעת חידוש ואחרת, בעלת נתונים דומים, מבוטלת. האם ברשת קיבלו החלטה נכונה ?

לפי דעתי כן. הסדרה The Nine Lives of Chloe King הינה גרסה רעה במיוחד של "באפי קוטלת הערפדים". מדובר בעובדה מדהימה, היות ובהפקת הסדרה (אשר מבוססת על סדרת ספרים) כמעט ושכפלו את הדינאמיקה והמבנה של "באפי", אך המוצר שיצא להם היה כל כך גרוע, שזה מעליב בכלל להציג את שתי הסדרות באותה פסקה.

עבור הקוראים שלא שמעו על הסדרה אספר כי היא עוקבת אחר קלואי קינג, נערה שמגיעה לגיל 16 ומגלה שהיא נצר לבני ה"מאי", יצורים על טבעיים. יתרה מכך, היא גם מיוחדת בכך שהיא "המגשרת" (אם כי אף פעם לא ציינו בסדרה מה זה אומר בדיוק) ויש לה 9 נשמות לחיות, בנוסף לכך שהיא מהירה, גמישה ובעלת יכולת ראייה ושמיעה מיוחדות.

נקודות הדימיון בין "קלואי קינג" ל"באפי" הן כמעט אחת לאחת. בשתי הסדרות מדובר בנערות בנות 16, אשר מגלות יום אחד שהן מיוחדות מבחינה על טבעית, באפי הייתה ה"קוטלת" ואילו קלואי קינג היא "המגשרת". בשתי הסדרות לנערה יש אם חד הורית (ב"באפי" עקב גירושין, ב"קלואי קינג" האב עזב את הבית). בשתי הסדרות יש לכוכבת שני עוזרים "אנושיים" (ב"באפי" ווילו וזאנדר, ב"קלואי קינג" איימי ופול) שבשלב מסוים גם הופכים לבני זוג לרגע (למרות שב"באפי" זה לקח מספר עונות ובשלב מסוים ווילו הפכה ללסבית). והדמיון הגדול ביותר: לכוכבת יש אהבה אסורה אותה היא לא יכולה לממש: ב"באפי" לבאפי אסור לשכב עם אנג'ל הערפד, בו היא מאוהבת, משום שאם תעשה כן היא תגרום להיעלמות נשמתו ולחזרתו של השד הערפדי, אנג'לוס, שבתוכו, ואילו ב"קלואי קינג" קלואי לא יכולה אפילו להתנשק עם בריאן בו היא מאוהבת משום שבכך היא תגרום למותו, בשל העובדה שבני ה"מאי" לא יכולים לבוא במגע אינטימי עם בני אנוש.

אחרי צפייה בשני פרקים בלבד בסדרה ניתן להגיע למסקנה (אשר נשמרת לאורך כל עשרה הפרקים), שמדובר למעשה באופרת סבון בעטיפה של "באפי קוטלת הערפדים". ודווקא אופרת הסבון היא זו שהורסת את הסדרה. הייחוד של "באפי" היה במקוריות שלה, בכך שהתסריט שלה היה איכותי בדרגה שלא נצפתה לאותו סוג של סדרה עד אותם ימים. ואילו ב"קלואי קינג" דווקא שמו דגש על הנושא האישי (הקיטשי והדביק) וביריבות על ליבה של קלואי בין שני גברים: אלק ובראיין, יותר מאשר בהתפתחות העלילה. למי באמת אכפת במי קלואי בוחרת ? צריך לדאוג לסיפור ובסדרה הזאת הצורה שבה הוא הוצג הייתה מעליבה עבור הצופים שמעוניינים בסוג סדרות שכאלו. למרות ש"באפי" עלתה לאוויר ב 1997, היא עדיין יותר חדשנית וחתרנית מ"קלואי קינג", שהיא מוצר כלאיים. מצד אחד מושכת בבירור לכיוון אופרת הסבון, אך מצד שני מנסה להיות גם סדרת "על טבעי" ללא הצלחה יתרה.

דרך אגב, אם היו שואלים אותי, מקומה של הסדרה (לאחר מספר שינוים מבניים שיבדילו אותה מ"באפי") הוא דווקא ברשתות כמו ה CW או רשת המדע בידיונית האמריקאית. רשת ABC Family מיתגה את עצמה בשנים האחרונות כרשת של אופרת סבון, ולראיה, הסדרות שמצליחות בה בעת האחרונה הן בעיקר (אם לא רק) אופרת סבון. ולכן, סדרה בעלת מוטיב "על טבעי" כלל לא מתאימה לה, למרות מוטיב חזק של "אופרות סבון" שמצוי בה. צופי הרשת, שהם בעיקר חובבי אופרות הסבון, בוודאי שמעו במה עוסקת הסדרה ולא טרחו אפילו להגיע לצפות בפרק הפיילוט, שהניב רק 2.17 מיליון צופים ואלו שכבר הגיעו זנחו אותה מהר מאד ולכן בפרק השני נתוניה עמדו על 1.4 מיליון צופים, נתונים אותם שמרה, פחות או יותר (בעיקר פחות), לאורך שאר העונה.

סיבה נוספת ש"באפי קוטלת הערפדים" הצליחה נעוצה בכוכבת הראשית שלה, שרה מישל גלר. גלר הינה אחת משחקניות העל של הדור שלה. ברגע שמסתכלים על סקיילר סמואלס בתור "קלואי קינג" ניתן רק לגחך למשמע ההשוואה. בעוד שגלר הגיעה ל"באפי" בגיל 19, אך עם ניסיון מוכח מאחוריה (גם באפרת הסבון "כל ילדיי") ולכן גם המשחק שלה היה מושלם ומבוגרים וצעירים יכלו ליהנות ממנו, הרי שסמואלס הינה ילדה גם במשחק שלה, עובדה שניתן היה לראות גם בסדרה קודמת שלה, The Gates. לטעמי, סקיילר עדיין לא מוכנה להחזיק סדרה שכזאת על כתפיה. מדובר בשחקנית קטנה וחמודה ותו לא.

לסיכום, מקומה של הסדרה לא היה צריך להיות ברשת ABC Family, אלא ברשתות שיש להן נגיעה ב"על טבעי" כמו ה CW או Syfy. הבעיה ? איכות התסריט מעשרת הפרקים ששודרו מאפשרת צפייה רק לילדים עד גיל 14-13 בלבד ולכן הוא היה צריך לעבור שדרוג רציני לפני מעבר לרשתות הנ"ל. צופי ABC Family רגילים לסוג אחר של סדרות ולכן מיהרו לזנוח אותה לאנחות, כך שהפרק האחרון של העונה הניב עבורה 1.08 מיליון צופים בלבד. בהפקת הסדרה היו גם חייבים לנסות להבדיל את הסדרה כמה שיותר מ"באפי קוטלת הערפדים" (למרות שהסדרה מבוססת על סדרת ספרים) במקום לנסות להידמות לה (וברשת דיברו על כך עוד לפני שעלתה לאוויר) משום שבכל קטגוריה "קלואי קינג" נופלת מ"באפי": במקוריות, בתסריט, במשחק ובמיוחד בשחקנית הראשית, שלפי דעתי לא מצליחה להחזיק את הסדרה. בהפקה ניסו ליצור הכלאה בין אופרת סבון ל"באפי" ויצא להם חיקוי עלוב, שלא ראוי להישמע באותו משפט כמו ה"מקור" המעולה. אם זה היה תלוי בי, הייתי מייעץ לראשי הערוץ לפתח סדרות בנוסח "שקרניות קטנות ויפות" ו"משחק השקרים" ולעזוב את סדרות העל טבעי לרשתות אחרות.

לצופים שטוענים ש"קייל XY" הייתה דווקא סדרה מוצלחת עבור הרשת אזכיר, כי הסדרה שרדה בסך הכל שתי עונות וחצי, שהיא הייתה מקורית ושהיא עסקה יותר במרכיב האנושי של קייל ופחות בהיותה סדרת "על טבעי".

אז, לראות או לא לראות ?
לא לראות. בזבוז זמן של שבע וחצי שעות בקירוב עבור סדרה שזכתה לעשרה פרקים בלבד (ועתה מפיקה גם סרט טלוויזיה).

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

וואו איזה קטילה, חבל הסדרה דווקא מוצלחת, היא לא באפי [אבל שום סידרה היא לא באפי (גם לא אנג'ל)], אבל היא עשויה יותר טוב מהרבה סדרות של SYFY כמו HAVEN ALPHAS ואפילו SANCTUARY (וכאן אולי אני מצטרף לדעתך שהתאימה יותר לערוץ זה]; בנוסף היחסים בסדרה בין האימא לבת הם מוצלחים, והופכים אותה ליותר מעניינת משקרניות קטנות ויפות ומערכות היחסים בה, שהיא סדרה מבטיחה הרבה ומקיימת כלום [לדעתי]

JamesCrow אמר/ה...

אני פסלתי את הסדרה עוד לפני שראיתי אותה כי לפי הפרומואים היא פשוט נראית ילדותית, נעזוב את העובדה שהרשת הזאת יודעת לקחת רעיונות טובים ולהרוס אותם או לעשות עונה ראשונה טובה ואז להרוס את הסדרה (:

בנוגע לקייל XY, העונה הראשונה הייתה מעולה ולאחר מכן הם די הרסו את הסדרה, בנוגע למקוריות של הסדרה, אני חושב שהרבה דברים בה הזכירו את הרעיון של ג'ון דו עם דומניק (לינקולן מנמלטים)

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא כן נהנתי מסדרה , היא אולי לא מהטובות אבל היא בסדר להעביר איתם ת'זמן.