יום ראשון, 22 בינואר 2012

שלב סיכום עונה: Homeland, עונה ראשונה: 24 במסווה.



בשנת 2010 עלתה הסדרה "חטופים" בערוץ 2 וסיפרה את סיפורם של שני שבויים שחזרו משבי, כאשר השבוי השלישי נחשב כמת. פסיכיאטר שחוקר אותם לאחר שובם משוכנע שהם מסתירים משהו. בשנת 2011 עלתה ברשת הכבלים האמריקאית Showtime הגרסה האמריקאית ל"חטופים" ושמה Homeland. בסדרה זו חוזר ניקולאס ברודי (דמאיין לואיס) לאחר שבי של 8 שנים בעירק וקרי מתיסון, סוכנת C.I.A, משוכנעת שכאשר היה בשבי ברודי הפך לטרוריסט, אשר רוצה להוציא פיגוע גדול על אדמה אמריקאית.

כאשר מנתחים את העונה הראשונה של Homeland אי אפשר שלא להשוות אותה לגרסה הישראלית עליה היא מבוססת. ויש הבדלים. הבולט שביניהם הוא שבעוד שהסדרה "חטופים", אשר שודרה לראשונה כאשר עדיין החייל גלעד שליט היה שבוי ונושא שחרורו עדיין היה בכותרות, הייתה דרמה עם אלמנטים פסיכולוגיים. Homeland היא כבר דבר אחר לחלוטין.

האמריקאים לקחו את הדרמה הישראלית והפכו אותה לסדרת מתח עם אלמנטים של דרמה. בכך אנו עדים לשתי מגמות שונות בתכלית בין שתי רשתות השידור. בעוד רשת השידור הישראלית, קשת, שמה את הדגש על הפאן האישי והסבל שעבר על הדמויות, הרי שרשת השידור האמריקאית, Showtime, הלכה לכיוון שונה ושמה דגש על האלמנט הטרוריסטי. ההפקה האמריקאית חשבה, שזה בדיוק מה שהעם האמריקאי שאחריי מתקפת הטרור של 2001 רוצה. הרצון לנסות ולמנוע מקרי טרור בשטחי ארה"ב. זה עבד לסדרה 24 במשך 8 עונות, מדוע שזה לא יעבוד להם ?

דרך אגב, באחד מהפרקים, פונה קרי, סוכנת ה C.I.A שחוקרת את המקרה, אל אמאם של מסגד אליו נכנס השבוי האמריקאי טום ווקר, אשר חשוד כטרוריסט, ואומרת לו, כאשר אשתו נוכחת, שאי מסירת מידע על החשוד יכול להוליד תגובת שרשרת שתגרום לחבית הנפץ בה העם האמריקאי רואה בכל הערבים על שטחו כטרוריסטים לצאת נגדם. למען האמת, זה בדיוק מה שהסדרה הזאת, כמו 24 לפניה, עושה. היא מציירת את הערבים כצמאי נקמה ורוצחים ללא פשרות (למרות שכביכול, האמריקאים הם אלו שהפציצו בית ספר ובו 82 ילדים, בינהם בנו של אחד הטרוריסטים, בו שהה המחבל). מה אמור לעשות מעריץ של הסדרה, אשר צופה בה ? במיוחד הנערים והנערות הצעירים ?

שוני נוסף בין הסדרות, הישראלית והאמריקאית, הוא בכך שהסדרה הישראלית שמה במרכז את ה"חטופים" שחזרו לארץ לאחר שנים בשבי והניסיון שלהם להשתלב בחזרה בישראל החדשה אותם הם לא מכירים, בעוד שהסדרה האמריקאית שמה דווקא את סוכנת ה C.I.A, קרי מתיסון והאנשים מסביבה במרכז. לדוגמא: בגרסה הישראלית שמו דגש על משפחתו של נמרוד, אחד החטופים, כאשר היו סצינות ארוכות מאד שהתייחסו למעשיה של דנה קליין, ומה שעובר עליה (סמים, סקס, ניסיון לפתות את הפסיכיאטר שלה ועוד...), או מה שעובר על יעל (עדי עזרוני), שאחיה לא חזר עם שני השבויים ונחשב כמת. בגרסה האמריקאית היו מעט מאד התיחסויות לכך. הייתה רק סצינה אחת בה רואים את דנה ברודי, בתו של השבוי שחזר, מעשנת סמים ומהר מאד אביה מצליח להחזיר אותה לתלם. הרי צריך להראות משפחה אמריקאית למופת.

צריך גם לציין, כי בכך ש Homeland הרבתה, בוודאי ביחס ל"חטופים", להראות את ביתה של קרי מתיסון, על ידי הצגתם של אביה ואחותה ובמחלה שלה (היא דו קוטבית) היא יצרה מצב של דו קרב: קרי ומשפחתה מול ברודי ומשפחתו. הוכחה לכך אפשר למצוא גם בפוסטר הרשמי של הסדרה כאשר שתי הדמויות בלבד (מתיסון וברודי) מככבים בו. אחד בסמוך לשני.

נקודה מעניינת מאד ומפתיעה היא: הליין הנשי של הסדרות. לפי הצורה שבה אני רואה את שתי הסדרות, הליין אפ הנשי של "חטופים" היה טוב יותר מהליין אפ של Homeland. יעל אבוקסיס, עדי עזרוני ובעיקר מילי אביטל היו טובות לעין ערוך מקלייר דאנס (קרי מתיסון), מורנה בכרין (מגלמת את ג'סיקה ברודי, אשתו של השבוי שחזר) ואפטון וויליאמסון (מגלמת את אשתו של טום ווקר, השבוי שנחשב כמת ואח"כ לטרוריסט). עובדה זו נדירה מאד, שהשחקניות הישראליות מצליחות להעביר בצורה טובה ונכונה יותר את הדמויות. קלייר עושה עבודה סבירה, אבל היא משדרת בעיקר קרירות. גם כאשר היא נשברת, לקראת תום העונה, הצופה לא מצליח להזדהות עם מה שעובר עליה. אך כאשר במהלך העונה הראשונה של "חטופים" רואים את עדי עזרוני, שלפי דעתי היא שחקנית בינונית ומטה, מתאבלת על אחיה המת ומדברת איתו, מצליחים להזדהות איתה יותר.

מה המסקנה שנובעת מכך ?

שמדרמה ישראלית, שאמורה במקור לרגש יותר וקצת להדגיש את המוטיב הפסיכולוגי המותח, הסדרה הפכה בגרסתה האמריקאית למותחן נוסף. מעין גרסה של 24 במסווה. בעיקר בשל ה"טוויסטים" שמגיעים לקראת סוף העונה.

כסדרה בפני עצמה היא ממכרת מאד, עם תסריט "אמריקאי" טיפוסי, ש"זורם" בצורה מעניינת לאורך 12 פרקי העונה (הפרק האחרון היה פרק כפול, כך שלמעשה מדובר ב 13 פרקים) ומשחק טוב.

בגזרת המשחק, צריך לציין פעם אחר פעם את מנדי פטינקין, אשר מגלם את דמותו של סול ברנסן, הבוס של קרי מתיסון ב C.I.A, שחקן ענק ונכס לכל סדרה. רק חבל, שבגילום הדמות מבחינה חיצונית, הלכו על הדמות היהודי שבספרים, האיש בעל האף המחודד והזקן. גם דמיאן לואיס, אשר מגלם את דמותו של ניקולאס ברודי, הוא ליהוק נכון. בעיקר בשל כך שהוא מצליח להראות פנים חתומות וקרירות, בדיוק כפי שהדמות צריכה בכדי להסוות את העובדה שהוא מחבל "רדום", שיכול לעבור בדיקה של פוליגרף גם לאחר ששיקר במצח נחושה.

לסיכום, בעוד ש"חטופים" עדיין לא הגיעה לאותה נקודה בה הסתיימה העונה הראשונה של Homeland, ניתן לראות הבדלים ברורים בין השתיים. זו גם הוכחה לכך, שכאשר לוקחים סדרה ויוצרים לה גרסה חדשה, לא צריך להיות מקובעים ולשנות מעט. במקרה הנ"ל, השינוי הוא גדול, בעיקר במבנה. במקרה של Homeland, השינוי מוצלח ויצר סדרה איכותית בעלת תסריט מותח וממכר, כאשר יש לסדרה שני שחקנים מעולים (פטינקין ולואיס), וליין נשי ראשי (דאנס, בכרין ווילאמסון) פחות טוב מהישראלי.

אז, לראות או לא לראות ?
לראות ורצוי ברצף של שניים או שלשה פרקים לפחות בכל ערב. דרך אגב, בעוד שבין העונה הראשונה לשנייה של "חטופים" יעברו יותר משנתיים, הרי שבארה"ב הצופים לא יצטרכו לחכות זמן כה רב לעונה השנייה, אשר אמורה לעלות בחודש ספטמבר 2012. יחי ההבדל הקטן.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אהבתי את הביקורת. תודה!

אנונימי אמר/ה...

הההבדל הכי גדול ש"חטופים" משעממת מהפרק השני וזאת לא!

אנונימי אמר/ה...

לא מאמין שאמרת מילה רעה, או בכלל מילה אחרת שערכה פחות מ"מעולה!" בשביל לתאר את המשחק של דיינס :o

היא לא רק שגרמה לי להזדהות איתה במשך כל העונה (אבל במיוחד לקראת החצי השני של העונה), היא גרמה לי להריע לה בזמן שעלתה על גילויים מרעישים כלשהם בעזרת מוחה המבריק, גרמה לי לתיסכול כשאף אחד לא עמד לצידה ולעצב עמוק כשהיא הייתה עצובה. היא פאקינג מבריקה, קלייר דיינס הזו. מגיע לה את גלובוס הזהב הזה שהיא קיבלה לפני ימים ספורים, ואם אפשר אז גם מוגדל פי 3 משאר הפסלונים! היא לגמרי אחד הדברים המעולים ביותר בסדרה המעולה הזו.