יום ראשון, 8 בינואר 2012

שלב סיכום עונה: 1-0-0, עונה ראשונה: חיקוי נחמד.



היות ופתחתי סיכומים רבים בביקורת שלילית על מספר אלמנטים של הסדרות אותן ביקרתי, ניסיתי הפעם לפתוח עם מספר אנקדוטות חיוביות לגבי סדרת המשטרה הישראלית. לצערי, לצד כל אנקדוטה חיובית יש גם אנקדוטה שלילית.

ראשית, רק לגבי הרעיון מגיע לערוץ 10 ולמפיקי הסדרה כל הכבוד. לא ניתן למצוא סדרות ישראליות רבות שהן לא סדרות דרמה מעייפות, אלא באופיין סדרות אקשן. מהבחינה הזאת, ערוץ 10 לקח סיכון גדול. אך אליה וקוץ בה. גם במידה וסדרות ישראליות מקבלות עונה שנייה, עובר זמן רב מהרגע שהן מקבלות את הודעת החידוש ועד שהן חוזרות למסכים. אם נוסיף לכך את מצבו הקשה של ערוץ 10 נגיע למסקנה, שגם הצופים שאהבו את הסדרה והתמכרו אליה יתקשו לקבל עונה שנייה שלה.

נקודה חיובית נוספת היא סצינות האקשן. הדבר החיובי בכל הסדרה הוא שבהפקת הסדרה החליטו שסצנות האקשן יהיו אותנטיות ולכן ניתן לראות הרבה מרדפים, וכאשר צילמו מרדפים רבים עשו זאת בעיקר באמצעות מצלמות כתף, כך שנראה כי אכן השוטר רודף אחר העבריין.

הסדרה גם כוללת שורה של שחקנים מוכרים כגון שרון אלכסנדר (מפקד תחנת המשטרה), עמוס תמם (אריק ארבל, השוטר הפרוע), ריקי בליך (רונית, פרודתו של אריק), אפרת דור (אלכס, את השחקנית ניתן היה לראות בסדרה "עספור") ועוד... כך שהצופים מכירים את השחקנים הראשיים והם אכן עושים את עבודתם בצורה טובה. הבעיה ? דווקא שחקני המשנה עושים עבודה גרועה. בכל פרק יש, בנפרד מהסיפור הראשי שנמשך לאורך כל העונה, סיפור המאבק במאפיונר בביוף, גם סיפורי משנה. השחקנים, אשר משתתפים בסיפורי המשנה עשו עבודה גרועה ונראה שלא למדו משחק. חבל, בכך נפגעת ההנאה וההפקה נראית בלתי מקצועית.

כדאי גם לציין, כי נראה שבישראל הפנימו את מה שבארה"ב הפקות של סדרות רבות עדיין לא הפנימו ויזמו סיפור ראשי על פני עונה שלמה. לאורך העונה קיים מאבק בין המאפיונר בביוף למשטרה, בעיקר נגד השוטר ארבל, אשר בפרק הראשון יורה בו בטעות, כמעט הורג אותו ונסחט בשל כך. גם לגבי נקודה זו צריך לשבח את ההפקה, אך גם במקרה הזה ההפקה כושלת. למרות סיפור ראשי מעניין הרי שמרבית מסיפורי המשנה משומשים ונראה שלא ניסו לפתח יותר מדי סיפורים מקוריים. בין הסיפורים ניתן למצוא סיפורים כגון: בעיית פליטים סודניים שנכנסים לארץ בעורמה והאדם שמכניס אותם (סידווי) הוא פושע שמתנכל להם ולסביבה. נשמע לכם דומה לסיפורים של הפליטים המקסיקניים, אשר מנסים להיכנס לארה"ב ? לי זה נשמע מוכר מאד. גם הסיפור של האיש הדתי הפדופיל, כאשר בארה"ב בדרך כלל משתמשים באנשי דת לתפקיד הנ"ל, הפריצה המתוחכמת של גורמים עבריינים אל תחנת המשטרה בכדי להשיג מידע. ועוד...

מה המסקנה שנובעת מכך ? שיוצר הסדרה ראה סדרות משטרה ואקשן אמריקאיות רבות והחליט לחקות אותם כמעט אחת לאחת. אין בסדרה כמעט טיפת מקוריות. אפילו הסצינות המאפיונריות נראות כאילו הן לקוחות מדרמות פשע כגון Underbelly. הבעיה ? למרות שהשחקנים עושים את עבודתם בצורה טובה הרי שהצורה בה מבקשים להם לשחק כלל לא נכונה. לראות כיצד השחקנים נוהגים באקדח נראה לעיתים כמו בדיחה. קשה לי להאמין ששוטרים אוחזים אקדח בצורה כזאת או שהם יורים באותה צורה בה יורים השוטרים. במידה וזה אכן קורה בצורה המצטיירת בסדרה, הדעה שלי לגבי השוטרים עומדת לרדת מהסף הנמוך בו היא נמצאת לתהומות. במידה ולא, מסתבר שהבמאי לא יודע מה שהוא עושה והיה צריך להחליפו במי שיודע מה שהוא עושה.

בעיה גדולה נוספת שראוי לציין היא, שמלבד סצינות האקשן אשר צולמו בצורה טובה הרי ששאר הסדרה צולמה בצורה גרועה והעריכה הייתה גרועה הרבה יותר. ניתן לראות שבהפקה ניסו להפוך את הסדרה לתזזיתית וכמעט ולא נחה לרגע, אבל הצורה שעשו זאת הייתה חובבנית כל כך, כך שלעיתים זה נראה כמו עבודה של סטודנט לצילום.

ולסיום, צריך לציין, שהתסריט של הסדרה גרוע במיוחד ולעיתים מביך. מספיק לראות סדרות כמו Underbelly או Rush ומיד לאחר מכן לצפות בפרק של הסדרה בכדי להבין עד כמה התסריט גרוע. לצערי, גם ככל שהעונה התקדמה לא חל שיפור בכתיבה, אפילו עבור סדרה ישראלית. חבל, ראיתי סדרות ישראליות שהכתיבה שלהן הייתה טובה בהרבה, "האמת העירומה" היא דוגמא לכך.

לסיכום, מדובר בסדרה שהרעיון שלה היה נכון, במיוחד עבור הטלוויזיה הישראלית, האקשן בה הוא אלמנט חיובי ומבוצע כהלכה, יש בה שחקנים מוכרים ומוכשרים וסיפור ראשי מעניין. הבעיות הן, משחק לא טוב של דמויות משנה, צילום ועריכה (פרט לאקשן) גרועים במיוחד ותסריט ילדותי.

אז, לראות או לא לראות ?
במידה ולוקחים בחשבון, שמדובר בחיקוי של סדרות מחו"ל, חיקוי שמתקרב למקור רק בסצינות האקשן, מקבלים מוצר סביר ששווה צפייה. הצופים שבאים עם רמת ציפיות גבוהה יתאכזבו, משום שמדובר במוצר לא מלוטש, במיוחד בהשוואה לסדרות דומות מחו"ל, עם מגבלות רבות. הצופים הישראלים, שמכירים סדרות דומות מחו"ל ירגישו מיד בהבדל.

אין תגובות: