יום שבת, 24 בספטמבר 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק תשיעי.

כן, הרשימה מגיעה לחלק הלפני אחרון שלה ומלבד העשיריה הנוכחית נשארו עוד עשר סדרות בלבד לרשימת 100 הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים. רוצים להמר אלו סדרות יופיעו בעשיריה האחרונה ? אני בטוח שלפחות שלש מתוך העשיריה יפתיעו אתכם לטובה. בנתיים, אני בטוח שיהיה לכם גם מה לומר בנוגע לעשיריה הנוכחית.
אז, קדימה למלאכה.

לצופים המעוניינים בלינקים לרשימות קודמות:

http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/09/blog-post_04.html (מקומות 80-71)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_4726.html (מקומות 70-61)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_5415.html (מקומות 60-51)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_6915.html (מקומות 50-41)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_07.html (מקומות 40-31)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/02/blog-post_6659.html (מקומות 30-21)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/01/blog-post_469.html (מקומות 20-11)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html (מקומות 10-1)

90. Dawson's Creek - דוסון קריק (עונה ראשונה) – בשנת 1998 עלתה ברשת ה WB סדרה ששינתה את מפת הטלוויזיה בארה"ב. לכאורה מדובר בעוד סדרת נעורים אודות חבורת נערים (דוסון, פייסי...) ונערות (ג'ואי, ג'ן...) בעיירה בשם קייפסייד. הדמות המרכזית הייתה של דוסון, נער שאובססיבי לסרטים. ג'ואי הייתה חברתו הטובה שבתחילת הסדרה מאוהבת בו בסתר. מנגד, הגיעה לעיירה נערה בשם ג'ן ששובה את ליבו של דוסון. הסיבה שהסדרה שינתה את מפת הטלוויזיה הייתה התסריט של הסדרה בעונתה הראשונה. העונה הראשונה הכילה 12 פרקים איכותיים מאד שהעלו את רמת הסדרות, במיוחד סדרות הנעורים. עד עליית הסדרה הייתה "בברלי הילס 90210" הבבואה לסדרות נעורים, אבל כאשר דוסון קריק עלתה לאוויר הצופים הבינו שאפשר לייצר סדרות נעורים איכותיות. לימים, הסדרה The O.C. המשיכה את המגמה. הסדרה גם השיגה נקודת ציון בטלוויזיה האמריקאית כאשר הציגה את הנשיקה ההומוסקסואלית הראשונה בפריים טיים. יוצר הסדרה היה קווין ווילאמסון, לימים יוצר הסדרות The Vampire Diaries ו The Secret Circle. ווילאמסון טען כי הרעיון לסדרה נולד ברובו מאירועים שקרו לו בימי ילדותו. הבעיה של הסדרה הייתה שהחל מהעונה השנייה היא הפכה לאופרת סבון כמו שאר סדרות הנעורים, אבל הצליחה להחזיק מעמד במשך 6 עונות. דרך אגב, למרות שלכאורה הדמות של דוסון (בכיכובו של ג'יימס ואן דר ביק) הייתה אמורה להיות הדמות המרכזית הרי שבפועל מי שהייתה הדמות המרכזית (והיחידה שהופיעה בכל 128 פרקי הסדרה) הייתה הדמות של ג'ואי פוטר בכיכובה של קייטי הולמס, אשר לאחר שהסדרה ירדה מהמסכים ניסתה את מזלה בסרטי קולנוע אך נראה שבסופו של דבר היא תזכר דווקא בשל היותה אשתו ואם בתו של טום קרוז.



89. The Shield - המגן – סדרת משטרה בכיכובו של מייקל צ'יקליס אשר שודרה ברשת הכבלים האמריקאית FX בשנים 2008-2002 ושרדה למשך 7 עונות. הסדרה, לשם שינוי, שמה במרכזה דווקא שוטרים מושחתים. יוצר הסדרה, שזכתה לפרסי "אמי" רבים, היה שון ראיין. בסדרה זכינו לראות גם שמות מוכרים כגון גלן קלוז אשר כיכבה לאורך כל העונה הרביעית ופורסט ויטיקר, בו חזינו בעונות החמישית והשישית, לורה הארינג הגיעה גם היא לעונה החמישית ולורי הולדן בעונה השביעית. אירועי הסדרה התרחשו במחוז דימיוני בלוס אנג'לס. צ'יקליס כיכב כראש כוח תקיפה במשטרה במחלקה נגד כנופיות. לכוח הנ"ל היו שיטות לא קונבנציונאליות ולא חוקיות בכדי לטפל בכנופיות, כולל הפללת סוחרי סמים גם כשלא היו עליהם סמים ועוד... במקביל הם גם לקחו מכנופיות ובעלי עסקים רבים במחוז שלהם כסף בכדי "להגן" עליהם. מדובר בכוח של 4 אנשים וכל ניסיון להכניס אליהם אדם נוסף גרם בסופו של דבר לקטסטרופה. במשטרה היו מודעים למעשי המחלקה ונטו לסבול אותם בשל העובדה שהם ידעו לסגור תיקים מהר מאד וביעילות. היו ניסיונות להפיל אותם, אך אלו נכשלו.



88. The Drew Carey Show - המופע של דרו קארי – קומדיה ששודרה ברשת ABC במשך 9 עונות בשנים 2004-1995, התרחשה בקליבלנד והתרכזה בעובדי ההנהלה של חנות , במיוחד בדמותו של קארי, אשר נמצא במלחמה תמידית עם דמותה של מימי, אשר מתאפרת בצורה כבדה וחיה בכדי להעליב את קארי. במשך הזמן היא גם מתחתנת עם אחיו, אשר נוהג להתלבש בבגדי נשים. לקארי יש 3 חברים טובים: קייט, אשר לימים מתאהבת בו והשניים הופכים לזוג, לואיס ואוסוולד, שמתגוררים ביחד. במשך חמש שנים הסדרה להטה מבחינת דירוג הרייטינג, אך בשנתיים האחרונות הסדרה הדרדרה בצורה רצינית בנתוניה (בעונה הלפני אחרונה, הסדרה הניבה רק 3.29 מיליון צופים והעונה האחרונה שלה, לה הרשת כבר הייתה מחויבת, שודרה בקיץ). יוצר הסדרה היה דרו קארי, אשר כיכב בתפקיד קטן מאד בסדרה להיט אחרת בשם Cheers. בין השחקנים של הסדרה ניתן למצוא קומיקאים נהדרים כגון קארי, קרייג פרגוסון (נייג'ל ויק) וראיין סטיילס (לואיס קינסקי). סדרה מצחיקה מאד, אשר עוברת גם את מבחן הזמן.



87. Psych – בניחוש חוקר – דרמה קומית אשר עלתה לאוויר בשנת 2006 ברשת הכבלים האמריקאית USA ועדיין משודרת (2011). הסדרה עוקבת אחר מעלליהם של שון ספנסר, גבר חד אבחנה, ובן לשוטר בדימוס, אשר משתמש בכישורי האבחנה שלו בכדי להכריז על עצמו כ"מדיום" ובכך לפתור מקרי פשע עבור משטרת סנטה ברברה. לצידו של שון ניצב גאס, חברו הטוב ביותר מאז שהיו ילדים קטנים, ולמרות שבתחילה הוא נרתע להיכנס לעולם המשטרתי ששון מנסה להכניס אותו אליו הוא ניצב לצידו ומסייע לו. השניים פותחים משרד ביחד. שון גם מאוהב בבלשית ג'ולייט ובמשך חמש עונות הם משחקים משחק של האם הם יהיו ביחד או לא, עד שבעונה החמישית זה קורה, למרות ששון עדיין לא מספר לה שהוא למעשה משקר כשהוא טוען שהוא "מדיום". השותף של ג'ולייט, הבלש לסיטר, לא סובל את שון אשר מביס אותו בכל פעם לפתרון התעלומה. קורבין ברנסן (פרקליטי אל.אי) מככב בתור אביו של שון וסיביל שפרד מפציעה בהופעות אורחת כאימו של שון. הסדרה ידועה במספר אלמנטים: בדרך כלל הפרק נפתח בקטע פלשבק לעבר שמיוחס לנושא הפרק, ובמיוחד בדיאלוגים השנונים בין שון וגאס. דרך אגב, לסדרה יצאו מספר ספרים.



86. The Storyteller - סיפורי עמים – סדרת טלוויזה אמריקאית בריטית, אשר שילבה סיפורי אגדות אירופאיות בשילוב בובות והופקה בשנים 1989-1988. העונה הראשונה כללה תשעה פרקים בני חצי שעה ואילו העונה השנייה, אשר השם שלה שונה ל "סיפורי עמים: המיתולוגיה היוונית" וכשמה כן היא, כללה ארבעה פרקים בלבד, בשל בעיית רייטינג, ועסקה בסיפורי האגדות של המיתולוגיה היוונית. למרות שלכאורה מדובר בסיפורים מוכרים הרי שהם כללו גם עיבוד מעט מודרני. ג'ון הארט כיכב בסדרה כמספר, ומכאן שם הסדרה, הסיפור לכלבו (בובה שדובבה). הסדרה שודרה גם בישראל בערוץ הראשון ונחלה הצלחה. למרות שזכתה רק לשתי עונות בלבד היא זכתה גם לפרסים רבים עבור יוצריה. בשלב מסוים יצאו גם ספרים בעקבות הסדרה ולאחר מכן גם חוברות קומיקס. ללא ספק אחת מסדרות הקאלט שנעים לצפות בהם גם שנים לאחר מכן, במיוחד עבור ילדים ונוער, שחלקם גם לא מכיר את מרבית הסיפורים.



85. Perfect Strangers – קרובים רחוקים מאד – קומדיה אמריקאית ששודרה בארה"ב ברשת ABC בשנים 1993-1986. הסדרה מספרת את סיפורם של לארי אפלטון, שבן דודו הרחוק, באלקי בארטוקומוס מגיע מאי נידח בשם מיפוס ולא ידוע אל העיר הגדולה והופך להיות השותף שלו בדירה. לארי שאפתן ונוירוטי שרוצה להצליח בתור עיתונאי ואילו באלקי הוא אידיאליסט, נאיבי, שלא מכיר את מנהגי המקום. מדובר בקומדיה פיזית מאד. הסדרה "אריזה משפחתית" היוותה ספין אוף של הסדרה והתרחשה גם היא בשיקאגו. דרך אגב, הסדרה שודרה במספר ימים בשבוע. בתחילה היא שודרה ביום שלישי, לאחר מכן עברה ליום רביעי, ואח"כ ליום שישי ולבסוף למספר שבועות גם ביום שבת. ברונסון פינצ'וט (ששיחק גם בסרטי "השוטר מבברלי הילס" בכיכובו של אדי מרפי) גילם את דמותו של באלקי והעניק לו מבטא שבתחילה נשמע דומה ליווני ולימים הפך כמעט למבטא רוסי. בתקופת הסדרה הוא היה אחד השמות החמים בתעשיה, אולם לא עבר זמן רב והוא נשכח. חבל, מדובר בשחקן מצוין וקומדיה, שבשל היותה קומדיה פיזית, עדיין מצחיקה, גם בימים אלו.



84. All in the Family - הכל נשאר במשפחה – סיטקום אמריקאי שעלה לאוויר בשנת 1971 ברשת CBS והיווה הצלחה מסחררת כמעט מהרגע הראשון. הסדרה שרדה עד אפריל 1979. אולם באותה שנה יצאה סדרת ספין אוף בשם Archie Bunker's Place, אשר המשיכה מאותה נקודה בה סדרת האם הפסיקה. הסדרה הזאת שרדה במשך 4 עונות וירדה מהאוויר בשנת 1983. הסדרה התבססה על הקומדיה הבריטית Till Death Us Do Part ושברה מוסכמות טלוויזיונות בנוגע לנושאים בוערים מאד כגון גזענות, חירות האישה, אונס, הפלות, סרטן השד, מלחמת וייטנאם, גיל הבלות ואימפוטנטיות. ותמיד מהכיוון הלא נכון. ארצ'י בנקר הייתה דמות שמרנית מאד וגזענית שלא נצרה את לשונה. הסדרה דורגה במקום הראשון ברייטינג בארה"ב בשנים 1976-1971 !!! ההתמקדות של הסדרה הייתה בארצ'י בנקר, בוגר מלחמת העולם השנייה ואיש ממעמד הפועלים, אשר שנא כל מי שלא אמריקאי, לבן ושמרני. ארצ'י תמיד חלם לחזור לעבר "לימים הטובים". אשתו, אידית, הייתה ההפך הגמור ממנו, אישה אדיבה ומבינה ותמיד מתפרסת בפני בעלה. יש להם בת בשם גלוריה, אשר נשואה למייק, שהוא למעשה היפי, ואת זה ארצ'י לא ממש אוהב. הדבר המוזר היה שהקהל השמרני אהב את הדמות של ארצ'י משום שראה בה דמות מעט מוקצנת של האדם השמרן בארה"ב, ואילו הקהל הליברלי אהב את הדמות משום שלטענתם הוא היווה סאטירה על השמרנים בארה"ב באותה תקופה.



83. Blackadder - הפתן השחור – סדרה בריטית ששודרה ברשת ה BBC בשנים 1989-1983 וכללה בסך הכל 24 פרקים שחולקו ל 4 עונות בנוסף לשלשה ספיישלים בשנים 1988 ו 2000. הסדרה נוצרה על ידי ריצ'ארד קרטיס ורואן אטקינסון (מר. בין). כל עונה התרחשה בתקופה אחרת בהיסטוריה הבריטית אך הדמויות נשארו אותן דמויות. העונה הראשונה התרחשה ב 1485, השנייה בסוף המאה ה 16 בתקופת המלוכה של המלכה אליזבת הראשונה, השלישית בתחילת המאה ה 19, הספיישל של שנת 1988 התרחש בתקופת מלחמת האזרחים האנגלית השנייה באמצע המאה ה 17, הספיישל של חג המולד שנת 1988 התרחש בימי המלכה ויקטוריה והושפע מספרו של צ'ארלס דיקנס- "מזמור לחג המולד", העונה הרביעית התרחשה בשנת 1917 וספיישל המילניום התרחש ב 31 בדצמבר 1999 . בסדרה גם זכינו לראות את החוש הקומי המעולה של יו לאורי שלימים יהפוך לד"ר גרגורי האוס. הבריטים בחרו בסדרה הזאת לקומדיה השנייה בטיבה שלהם בכל הזמנים !!!



82. Fawlty Towers - המלון של פולטי – אחת מאבני הדרך של הטלוויזיה ובמיוחד של הטלוויזיה הבריטית. למרבה האכזבה הסדרה מנתה בסך הכל 12 פרקים אשר שודרו בשנים 1975 ו 1979. עד היום, ולמרות שעברו למעלה משלשים שנה מאז שודרה, הסדרה זוכה לשידורים חוזרים בלתי פוסקים בכל העולם ובמיוחד בברטניה. עלילת הסדרה מתרחשת בעיירת חוף בריטית בשם טורקי. ג'ון קליז, נצר לחבורת "מונטי פייטון" המדהימה, הנהדר מגלם את דמותו של בזיל פולטי, בעל בית מלון מתוסכל, חצוף ושמרן שהיה שמח לנהל את בית המלון בצורה קשוחה יותר ובעיקר ללא התערבות האורחים ש"מפריעים" לו כל הזמן. בסופו של דבר מי שמנהלת את בית המלון בפועל היא אשתו סיביל, למרות שלכאורה רואים אותה כל הזמן מדברת בטלפון. דמויות מוכרות נוספות מהסדרה הן המלצרית היפה פולי (קוני בות') והמלצר מנואל, שהגיע מברצלונה ולא יודע לדבר אנגלית, עובדה שמזמינה אי ודאיות בהבנת הזמנות ופעולות פשוטות, עליו פולטי מוציא בדרך כלל את תסכולו וזעמו. דרך אגב, בתקופה בה צולמה הסדרה בעונה הראשונה קליז ובות' היו נשואים, אך בעונה השנייה הם כבר היו גרושים לאחר 10 שנות נשואים. קליז דיווח שהרעיון לסדרה עלה במוחם שלו ושל בות' לאחר שביקרו בבית מלון דומה במהלך נישואיהם.



81. War and Peace - מלחמה ושלום – עיבוד נוסף של ספרו של הסופר הרוסי לב טולסטוי, אשר יצאה למסכי הטלוויזיה בדמות מיני סדרה בשנת 2007 בכיכובם של מלקום מקדואל וקלמנס פוסי. הסדרה מספרת את קורותיהם של משפחות אריסטוקרטיות רוסיות בתקופת שלטונו של נפוליאון בונפרטה (1815-1799) ובמיוחד בתקופה בה נפוליאון פלש לרוסיה (1812). הספר, שעל פיו הופקה המיני סדרה, נחשב לאחת מהיצירות הספרותיות הגדולות של כל הזמנים (ולקוראים שרוצים להתחיל לקרוא אותו יש לציין שהוא כבד מאד וארוך). בנוף התקופה האחרונה בה אוהבים ליצור דרמות תקופתיות היצירה הנ"ל מאפילה על כולן, בעיקר בשל איפיון דמיות יוצא מהכלל ובמיוחד בשל העומק שכל דמות מקבלת. המיני סדרה מתמקדת בתהליך שעובדת נטשה, מנערה שמתאהבת בנסיך ועד להבנה במי היא באמת הייתה מאוהבת בכל השנים. נושא נוסף שהמיני סדרה מטפלת בו הוא ההתפכחות שעברו הוגי הרוח באירופה, ובעיקר ברוסיה, בתקופת נפוליאון מכך שהוא יהיה מבשר רוח המהפכה הצרפתית גם בארצם. כל מי שיצפה במיני סדרה יצליח להבין מהר מאד את הלך הרוח באותם ימים. גם הצופים המעט יותר מתוחכמים יתרשמו מהסדרה בשל הרבדים העמוקים שיש בה. פשוט יצירה יוצאת דופן.



Share on Facebook

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

כרגיל, האזכורים של הסדרות הבריטיות אצלך הם הברקות אחת אחת!
מונטי פייטון והמלון של פולטי: מי שטרם צפה, שיצפה, ומהר!
תתחילו עם Life of Brian, שבתרגומו לעברית מכונה "בריאן כוכב עליון", עם השיר המפורסם מאוד מאוד מהפסקול: Always look at the bright side of life", "תמיד הסתכל על הצד המואר של החיים", שיר אותו שר בריאן (פארודיה על ישו) בעת שהוא מובל לצליבה.
אל תשכחו את הגביע הקדוש, ואת שאר עלילות חבורת מונטי פייטון הפרועה, שלפחות מבחינת האנגלופילים שבינינו, בהחלט שורדת את מבחן הזמן. (בכל אוניברסיטה שמכבדת את עצמה יש לפחות מועדון אחד שמקרין סרטי מונטי פייטון בפני פורום של גיקים שיושבים ומנתחים כל סצינה).

תכל'ס היה פה כיף לאללה, אולי נארגן מפגש גולשים עם D1D1, בין אם הבלוג נסגר ובין אם לא?

מה אתם אומרים?