יום שישי, 24 באוקטובר 2014

שלב סיכום עונה: Bitten, עונה ראשונה: למה ?



עושה רושם שבעידן הטלוויזיוני הנוכחי, העידן שאחרי "באפי קוטלת הערפדים", "על טבעי" ובמיוחד סדרת סרטי "דימדומים", כל יצירה אודות "אנשי זאב" או ערפדים זוכה להפקה טלוויזיונית. כך נחשפנו לאחרונה לסדרות כגון The Vampire Diaries, True Blood  ו Dracula מצד אחד ו Wolfblood ובמיוחד Teen Wolf מצד שני. אל הרשימה המכובדת (?) נוספה בשנה שעברה הסדרה Bitten בכיכובה של לורה ואנדרוורט, אשר הופקה בעקבות סדרת ספריה של קלי ארמסטרונג הנושאת את השם Women Of The Otherworld. הסדרה אמנם חודשה לעונה שנייה, אולם לאחר מבט על העונה הראשונה חייבים לשאול : למה ?

כבר מהפרק הראשון ניתן להבחין בבעיות שמאפיינות את כל הסדרה. ראשית, זו לא באמת סדרה שעוסקת ב"אנשי זאב", למרות שזה מה שרוצים שתחשבו. הסדרה אמנם מתמקדת בלהקה של "אנשי זאב" אליה משתייכת אלנה (כן, זו לא טעות, גם בסדרה הזאת יש דמות ראשית בשם אלנה, הפעם בגילומה של ואנדרוורט), האישה היחידה שננשכה והפכה להיות אשת זאב (בדרך כלל נשים שננשכות לא שורדות את השינוי ומתות), אך בפועל הסדרה היא אופרת סבון ותו לא. במידה והסדרה הופקה ישירות מהספרים (אותם לא קראתי) אפשר היה להגיע למסקנה שהספרים מז'אנר הרומן רומנטי מהסוג הזול ביותר שיש.

הבעיה הגדולה בכך שמדובר באופרת סבון (בכל זאת, יש לז'אנר הזה צופים רבים) היא, שאחרי חמישה סרטי "דימדומים" ולאור ריבוי הסדרות בעת האחרונה שעסקו בערפדים וגם ב"אנשי זאב" לרדת לרמה של אופרת סבון זה לא מבשר טובות לסדרה.

כיצד ניתן להבחין שמדובר באופרת סבון ?

כביכול, הנושא העיקרי של העונה הוא שקבוצה מרדנית של "אנשי זאב" יוצאים כנגד הלהקה השלטת עד למאבק הסופי בפרק האחרון של העונה (כאשר ברקע ישנו אדם מיסתורי שמכוון אותם מבלי שידעו את הסיבה), כאשר לשם כך הם רוצחים חלק מהם, מנסים להפליל חלק מהם ברצח, לחשוף אותם ברבים ואף להתעלל בהם, אך בפועל הסדרה עוסקת בשאלה אחת: במי אלנה תבחר להיות בן זוגה: האם בפיליפ (פול גרין) עמו היא מתראה בחצי השנה האחרונה, אך הוא לא מודע לכך שהיא "אשת זאב", או בקליי (גרייסטון הולט), "איש הזאב" שהפך אותה ל"אשת זאב" מבלי שתרצה, אך למעשה בכך הציל את חייה מבלי שתדע (רק בפרק האחרון של העונה היא מגלה את האמת) ?

כמעט לכל אורך העונה הצופה שצפה גם בסרטי "דימדומים" (בדרך כלל מדובר באותו קהל יעד) יעשה את ההשוואה. האם הוא (בדרך כלל היא) משתייך ל"קבוצת פיליפ" או ל"קבוצת קליי" ? למען האמת, די נמאס כבר לראות את המשחק הזה, אשר, תודה לאל, גם מגיע לסיומו הטראגי בתום העונה ולא ימרח אל תוך העונה השנייה. נכון, לא מדובר על מאבק בין אחים על ליבה של נערה (ובהמשך אישה) כמו ב The Vampire Doaries, אבל זה כבר נמאס על הצופה שמעוניין קצת מעבר לכך, משהו איכותי. לצערי, הוא לא מקבל את מבוקשו.

אפשר היה לסלוח על כך לו לפחות התסריט היה איכותי, אבל גם בקטגוריה הזו הסדרה לוקה. מדובר בתסריט כבד מאד המלווה בשורות צפויות מאד (את הטוויסט בסוף אפשר היה לזהות כבר באמצע העונה). נכון, מדובר בעיבוד של הספרים, אבל אפשר היה לעשות זאת בצורה טובה יותר. לעיתים הצופה מרגיש שהוא לא יכול להמשיך ולצפות במה שניבט אל עיניו מהמסך. עד כדי כך הסצינות מביכות.

ואם בסצינות עסקינן, רצוי להדגיש את סצינות המין. הסדרה Lost Girl שברה את המוסכמות בכל הנוגע לסצינות מין של סדרת "על טבעי", כאשר בין היתר הציגה סצינות לסביות מפורטות בצורה יחסית ועירום צדדי רב (בכל זאת, אסור להראות בפריים טיים יותר מאשר ישבן [שלא לדבר על האיסור בהצגת אברי המין המרכזיים]), אבל בסדרה זו הצגת סצינות המין הגיעה לדרגת אמנות בהסתרת אברי המין. אפשר היה להבין זאת לו הסצינות היו מעודנות, אולם לבמאי היה חשוב להראות כל הזמן כיצד הגברים מורידים לנשים (כולל לשחקנית הראשית) את התחתונים ואז ממשיכים באקט. לכן, קיים ניסיון להיות פרובוקטיבי, אך זה לא מספיק בשל העובדה שכבר עשו הכל בסדרה קודמת ובצורה פרובוקטיבית יותר, ומצד שני גם מגרים את הצופה. אז אולי הצופים החרמנים יותר יישארו עבור הסצינות הללו, הצופים הרציניים יותר לא.

בהמשך לנושא סצינות הסקס, כל צופה שראה יותר משתי סדרות בחייו הבין שללורה ואנדרוורט הייתה כפילה שצילמה עבורה את מרבית מסצינות המין המפורטות יותר (והסדרה גם נפתחת בסצינת סקס שכזאת). הגיע הזמן שכאשר מלהקים שחקנים יפסיקו את הנוהג הזה, הצופה מבחין בעריכות וזה נראה מלאכותי.

בעיה נוספת שקשורה ללורה היא רמת המשחק שלה. לא מדובר במשחק הטוב ביותר של השחקנית, שרבים זוכרים אותה בעיקר בשל תפקידה כקארה (סופרגירל) בסדרה "סמולוויל". לא ברור באם מדובר בנפילה של השחקנית או בבימוי גרוע והוראות בימוי לא נכונות. הרעיון שבמשך שלשת רבעי העונה לורה לוחשת גרוע מאד ומעצבן את הצופה יותר מאשר מחרמן. לא עוזרת לה העובדה שגם רמת המשחק של הדמויות הגבריות המרכזיות שלצידה לא גבוהה, במיוחד אמורים הדברים לגבי רמת משחקו של פול גרין. לא קשה להבין כיצד השחקנים הללו לוהקו, מרביתם לוהקו בגלל המראה המצודד שלהם ותו לא. זה לא מספיק בכדי להישאר ולצפות ביותר מפרק אחד, לאחר מכן הצפייה הופכת למעיקה.

אז, לראות או לא לראות ?

הרעיון משומש והסדרה לא מנפיקה נקודת מבט מעניינת על נושא "אנשי זאב", התסריט של הסדרה כבד ומתחת לבינוני ורמת המשחק לא מספיק טובה, למרות שלורה (אשר לפחות בעולם הטלוויזיוני נחשבת לשם מוכר) משחקת בה. דלגו על הסדרה, מדובר בבזבוז זמן.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

באיזה פרקים ב-the flash צפויים להופיע רובי אמל, דמויותיהם של פליסיטי ודיגל מ"החץ", והשלישיה החביבה מ"נמלטים"- וונטוורת' מילר, דומיניק פרסל ורוברט נפר? תודה!

אנונימי אמר/ה...

ממש טעות ראיתי את הסדרה הזו בטעות ושקעתי לתוכה עד שסיימתי את שתי העונות הסדרה מרתקת ומעניינת