יום חמישי, 6 ביוני 2013

ניתוח: רשת NBC בעונת 2013-2012: יצאה מהמקום הרביעי, אבל לא מהצרות שלה.



עונת 2013-2012 הצטיירה בקרב חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות כעונת נפל ואולי גם הציבה את הרשתות בנקודה שבה עליהן להחליט לאן פניהן מועדות, ניתן היה לראות זאת כאשר כמעט כל סדרה שחזרה מחופשה איבדה גובה ומנגד ניתן לציין את עלייתן של תכניות כבלים (וגם Netflix) , אשר צברו באז ככל שהעונה התקדמה. כל הרשתות (מלבד רשת CBS, אשר נראה שמתקיימת ביקום אחר של נתוני רייטינג) לא רק שנלחמות בינן לבין עצמן וברשתות הכבלים, הן גם נאבקות להישאר רלבנטיות. עדיין, לפחות כרגע, טלוויזיה בערוצי ברודקאסט מנפקת את כמות הצופים הנכבדה ביותר. במאמרים הבאים, אשר יפורסמו בשבועות הקרובים, אבצע ניתוח של רשתות הברודקאסט האמריקאיות בעונת 2013-2012, אצביע היכן הרשת עומדת, נכון לעכשיו, ומהו כאב הראש הגדול ביותר שלה. נתחיל עם רשת NBC, אשר שוב, כמדי שנה בעשור האחרון, מוצאת את עצמה מקווה שימים טובים יותר נמצאים מעבר לפינה...

היכן הרשת עומדת.
לא ניתן לקרוא לעונת 2013-2012 הצלחה, וכמו כן אסור יהיה להתעלם ממספר רב של מכשולים, אשר מונעים מהרשת לחזור אל תהילת העבר שלה. ולמרות זאת, רשת NBC רשמה מספר הישגם בעונת 2013-2012. ההישג המזהיר מכולם הוא כמובן ההצלחה של The Voice. לא רק שתוכנית הריאלטי הצליחה לשרוד מעבר לשתי עונות בשנה, אלא שהיא אף התחזקה. ברור כעת, שהיא עברה בגדול את "אמריקן איידול" של רשת FOX, המתחרה העיקרית שלה בתחום, והפכה לתוכנית ללא תסריט במקום הראשון בקרב צופים מתחת לגיל 50. מדובר בתרגום גדול מאד לכסף עבור הרשת ונזכה לראות זאת כבר בחודשי הקיץ, כאשר המפרסמים יתדפקו על דלת הרשת. ולמרות שנתוני הרייטינג הכלליים של הרשת נמצאים בירידה (בערך כ 4%), בעיקר משום שהיה ברשותה את שידור משחק הסופרבול של 2012, מדובר באותו המספר, פחות או יותר, כמו הירידה של רשת CBS, והרבה פחות מזה של רשת ABC ו FOX. כמו כן, רשת NBC סיימה לפני רשת ABC בקרב חמש רשתות הברודקאסט בקרב הצופים מתחת לגיל 50. ניתן לזקוף את מרבית מההצלחה הזאת לעובדה שמשודרים 2 עונות של The Voice בשנה אחת, אך הרשת גם זכתה ליציבות מכמה סדרות שלה Grimm ו Parenthood ועליהן הרשת גם יכולה לבנות ערבים בעונה הבאה.

המקום בו רשת NBC נכשלה השנה היה בהשקת סדרה חדשה מוצלחת. Revolution אומנם החלה את העונה בצורה מעולה, אך ככל שהעונה התקדמה איבדה גובה, במיוחד בחצי השני של העונה, ולמרות שהיא מנפקת נתונים סבירים עד טובים, עדיין לא מדובר בהצלחה. הסדרה חודשה לעונה נוספת, כמו גם Chicago Fire, אשר נתוני הרייטינג שלה בימי רביעי, שהם נמוכים יותר מאלו של Revolution, נחשבים לטובים יותר, משום שאין לה את The Voice שתוביל אליה. הקומדיות Go On ו The New Normal הצליחו בצורה סבירה אחרי The Voice, אך קרסו לבדן כאשר The Voice יצאה לחופשה. כל סדרה שרשת NBC העלתה מה 1 בינואר 2013 נכשלה (אפילו Hannibal, אשר נראה היה שיש לה ניצוץ להצליח בתחילת הדרך, קרסה בשבועות האחרונים בנתוני הרייטינג). כמובן, מתחריה של רשת NBC סבלו מעונה קשה, כך שנתוני הרייטינג של רשת NBC לא כה קשים לעומת מתחריה, אך הרשת חייבת להצליח יותר, משום שהיא נמצאת בפיגור לעומת המתחרות שלה. ב NBC היו חייבים להצליח עם להיט אחד ברור לפחות וזה לא קרה.

כאב הראש של הרשת.
מה יקרה עם הליין אף של יום חמישי. הערב שהיה החזק ביותר של הרשת ובשנה האחרונה הפך לחלש מאד. The Office לא תחזור בעונה הבאה ובכך הרשת איבדה עוגן ואת הקומדיה המצליחה ביותר שלה, למרות שבעונה האחרונה הסדרה איבדה גובה מהרגע שסטיב קארל עזב אותה. Parks and Recreation היא סדרה אהובה מאד, אך מבחינת הרייטינג לא מדובר ב The Office מבחינת נתוני הרייטינג. ברשת בנו ליין אף חדש לעונה הבאה והוא יעמוד למבחן גדול החל מהשבוע הראשון, משום שעושה רושם שגם רשת ABC וכן רשת CBS יצרו לעצמן בלוק בערב זה ורשת NBC מתחילה מנקודת פתיחה חלשה לעומתן. גם רשת FOX עם תכניות הריאלטי שלה
The X Factor ו"אמריקן איידול", שלמרות שהנתונים שלהן ירדו העונה לבינוניות, עדיין הן יהיו במצב טוב יותר מזה של רשת NBC, לפחות לפני תחילת העונה.

השורה התחתונה.

ברק אובמה נבחר לכהונה שנייה כנשיא ארה"ב למרות מצב כלכלי לא טוב בארה"ב בחלקו משום שהאלטרנטיבה (מיט רומני במקרה ששכחתם) בוקר על ידי רבים מתושבי ארה"ב כמי שלא ראוי לתפקיד. רשת NBC באמת נמצאת במצב גרוע, ואני ממשיך להיות מודאג לגבי העתיד הרחוק שלה כרשת ברודקאסט מסורתית, אך האלמנט היחיד שעובד לטובתה הוא שגם למתחרות שלה יש כאבי ראש לא קטנים (אפילו רשת CBS), כל עוד גם שאר רשתות הברודקאסט נאבקות גם הן, לאומללות של רשת NBC יש חברה.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה, היה מעניין לקרוא, עוד בבקשה! ;)

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה.
הירידה ברייטינג של Revolution היא ברובה באשמת הרשת וההחלטה הדיבילית שלה להוציא את הסדרה לפגרה של 4 חודשים כשהסדרה היתה בשיא ההצלחה.
היה ברור שאם חזרת הסדרה היא תאבד צופים בגלל המהלך הזה.

אנונימי אמר/ה...

למרות שעל גרים פגרה כזו לא ממש השפיעה...