יום שלישי, 11 ביוני 2013

שלב סיכום סדרה: Eureka: נקודת השבר שהייתה אמורה לסייע הרסה את הסדרה.

 

ב 18 ביולי 2006 העלתה לאוויר רשת המדע בידיונית האמריקאית Syfy את הפרק הראשון של הסדרה Eureka, כמעט 6 שנים לאחר מכן, ב 16 ביולי 2012 הסדרה נפחה את נשמתה. כאשר הסדרה עלתה לאוויר היא היוותה חידוש מרענן מאד בנוף הטלוויזיוני בכלל ובתחום המדע בידיוני בפרט.

הסדרה עקבה אחר ג'ק קארטר (קולין פרגוסון), אשר מגיע לעבוד בעיר בשם יוריקה ביחד עם בתו העבריינית זואי (ג'ורדן הינסון). בתחילה ג'ק לא מבין לאן הוא נקלע, אולם מהר מאד הוא מבין שהוא נמצא בעיר מיוחדת, עיר של מדענים העובדים עבור משרד ההגנה האמריקאי. הוא חובר להנרי דיקון (ג'ו מורטון), המוסכניק שיודע הכל, החל מכיצד לטפל במכונית ועד פיזיקה קוואנטית ושם את עינו על ד"ר אליסון בלייק (סאלי ריצ'רדסון ווטיפילד). ג'ק מקבל מקבל כירושה את ג'ו לופו (אריקה קררה) בתור סגנית השריף, אשר חשבה שהיא תקבל את התפקיד ודי כועסת בשל כך. וכמו כן, הוא מתוודע למדען בשם פארגו (ניל גרייסטון), שבדרך כלל מפשל. פארגו הוא גם האדם שמכיר לו את בייתו החדש, מקלט בעל בינה מלאכותית בשם ש.ר.ה.

בכל פרק קארטר נאלץ להתמודד עם פאשלה של אחד המדענים ולמרות שהאי קיו שלו נמוך בהרבה משל תושבי העיר הוא מהווה את לבה של העיר ומצליח בכל פעם "לעלות" על הפתרון לבעיות שהמדענים מצליחים לייצר. במקביל הוא מפתח מתח מיני עם אליסון, אך נאלץ להמתין זמן רב עד אשר מתח זה מתממש.

במישור אחר לחלוטין, במהלך הסדרה מתברר לג'ק שישנה קבוצה בתוך העיר, אשר מנסה לחתור תחת התגליות של המדענים. לצערו, הוא לא מבחין בסכנה ובאישה שעומדת בראשה, בברלי בארלו (דברה פארנטינו). לאחר שהאמת מתגלה השניים ישחקו משחק של חתול ועכבר עד לסופה של הסדרה, אך גם לאחר הפרק האחרון הסיפור הזה לא נסגר לחלוטין, למרות שכמעט כל שאר הסיפורים האחרים נסגרו.

כאשר מביטים על הסדרה כולה ניתן לחלק אותה לשניים: עונות 3-1 היוו יחידה אחת מגובשת ואילו עונות 5-4 היוו יחידה נוספת. בתחילת העונה הרביעית מספר תושבים מיוריקה (ג'ק, פארגו, אליסון, הנרי וג'ו) נוסעים בזמן לשנת 1947, לתקופה בה הוקמה העיר ומבלי לשים לב משנים את קו הזמן שלהם ומתפתחת מציאות חלופית, לצערי, זו גם הייתה הנקודה בה החלה הירידה באיכות של הסדרה. עד לאותה נקודה, הסדרה עבדה בצורה מסוימת, אולם מאותה נקודה, כאשר הדמויות חוזרות לתקופת הזמן שלהם אותה הם שינו מתבצע שינוי אופי של מספר דמויות וכן חלים שינויים מבניים בסדרה.

הבעיה העיקרית היא, שהסדרה שינתה את הבסיס שלה. בעיקר אמורים הדברים לדמות של זואי, אשר הפכה מאחת מהשחקניות הראשיות לשחקנית אורחת, בין היתר בשל העובדה שכביכול היא נוסעת ללימודים להשכלה גבוהה (בפרק סיום הסדרה היא כבר מסיימת את לימודיה) וההיעדרות שלה פגעה בהרמוניה של הסדרה (בעונה החמישית היא מופיעה רק בפרק סיום הסדרה).

כמו כן, קווין (בנה של אליסון), אשר לא דיבר עד לאותה נקודה בשל מחלה, לאחר שינוי קווי הזמן מדבר בצורה חופשית ומתברר שהוא גאון. עבור צופי הסדרה, מדובר בשינוי קיצוני מדי. הדמות שלו הייתה מוצלחת מאד בגרסה הקודמת שלה ו"השדרוג" של הדמות דווקא פגע בה, משום שבכמה פרקים הוא הוצג כגאון מיסתורי שיכול לפענח אלמנטים אפילו מיסטיים שאחרים לא מצליחים וחבל שהפכו אותו להיות כמו כולם.

גם קו העלילה היה די משעמם, במיוחד העובדה שהדמויות שחזרו משנת 1947 היו צריכים להתאקלם למציאות החדשה בה פארגו הופך מהפאשלן הגדול ביותר למנהל של "גלובל דינאמיק" (בו עבדו כל המדענים של העיר) במקום אליסון, ג'ו היא כבר לא סגנית השריף, אלא האחראית על האבטחה ב"גלובל דינאמיק" ואליסון צריכה להתמודד עם הירידה בדרגה. לצופה זה נראה כאילו בהפקה "טרפו" את הקלפים והתחילו מחדש ולאחר שלש עונות מוצלחות מאד הניסיון הזה לא היה מוצדק ורק פגע בסדרה במקום לתרום לה. לי זה נראה כאילו להפקה נגמרו הרעיונות והם החליטו ליצור את הסדרה מחדש, מעין ריבוט.

נקודה שהפריעה לי במיוחד הייתה המשחק של "החתול והעכבר" בין ג'ק לבברלי. מדובר היה בסיפור מעניין מאד, שלפי דעתי היה צריך לתפוס זמן מסך רב יותר בסדרה, בעיקר בשל העובדה שהוא היה יוצר מעין סיפור מסגרת, אך בפועל בהפקה הסתפקו בשניים או שלשה פרקים בכל עונה. חבל, מדובר בפיספוס גדול של ההפקה. כמו כן, גם לא ברור מדוע בעונה החמישית, כאשר היה ברור שהסדרה לא חוזרת לעונה שישית, לא התמקדו יותר במרדף אחרי בברלי, שלמרות שעשתה בסופו של דבר את הדבר הנכון וסייעה לתושבי העיר, הצליחה לברוח.

צריך גם לציין שעונות 3 ו 4, אשר הכילו 18 ו 19 פרקים בהתאמה, נחצו לשתיים ועברה כמעט שנה בין שידור החלק הראשון של העונה לחלק השני. עובדה זו פגמה בסדרה, משום שהצופה קיבל רק כ 9 פרקים בעונה וזה היה מעט מדי. ברשת Syfy ניסו לנצל את הצלחת הסדרה והרחיבו את עונות 3 ו 4, אך לפי דעתי מדובר בטעות היות והרשת לא שידרה אותה באופן רציף.

העונה החמישית של הסדרה היוותה אכזבה גדולה ולמעשה ניתן להגדירה כ"מריחה" אחת גדולה. לאחר שגילו מה עלה בגורל אנשי הצוות של החללית "אסטריאוס", שהייתה אמורה לטוס לחלל, אך נחטפה, שלל הסיפורים היו די משעממים והסדרה הפכה למעין אופרת סבון, אשר התמקדה במערכת היחסים של אליסון-קארטר-ג'ו וזיין (החבר של ג'ו). בהפקה ניסו, ככל הנראה, לפתור את בעיית המתח המיני שנוצר בין ג'ק לג'ו בזמן שעבדו ביחד, ולהסביר כיצד ג'ק נשאר עם אליסון וג'ו עם זיין, אך בצורה מעשית הם לא פתרו מאומה, משום שנראה היה שיש מתח מיני בין ג'ק לג'ו, אך בהפקה פתרו זאת במחי יד והראו כאילו שבסופו של דבר אין. התעלמות זה לא פתרון.

לפני שהעונה החמישית עלתה לאוויר דובר על הפקת עונה שישית מקוצרת לסדרה, אולם על פי צפייה בעונה האחרונה שלה חייבים לומר מילה טובה לרשת Syfy, אשר הבינה שהסדרה הגיעה למעשה לסוף דרכה ושהיא מעבר לשיא. אם במהלך העונה החמישית כבר ניתן היה לזהות את השחיקה ברעיונות ובעיקר באיכות של התסריט, עונה נוספת הייתה, קרוב לוודאי, גורמת לכך שיישאר טעם רע וזיכרונות לא טובים מהסדרה, משום שבדרך כלל זוכרים את סופה של הסדרה ולא את ההתחלה. דוגמא בולטת לשחיקה ברעיונות ובתסריט הייתה הדמות של ד"ר הולי מרטין, אשר בתחילת העונה מתה, אולם במהלך העונה "הצליחו" להדפיס עבורה גוף מושלם, אשר יכיל את המהות שלה, שנותרה בתוך "המטריקס", בו היו שרויים חברי "האטריאס" לאחר שנחטפו. בסדרה היו רעיונות הזויים, אולם הרעיון הזה היה כבר טיפשי. נכון, רצו להחזיר לפארגו את החברה שלו, אבל הרעיון היה מופרך לחלוטין.

ולבסוף, הפרק האחרון של הסדרה אכזב מאד. מלבד החזרה של זואי, אשר הוכיחה בדקות הספורות בהן הייתה על המסך, עד כמה היא חסרה, הצורך לסגור את הסיפורים, כאשר כולם נמצאים עם האהוב\ה שלהם (ג'ק ואליסון אף מצפים לתינוק זמן לא רב לאחר שאליסון ילדה את בתה שלה ושל בעלה לשעבר, ג'ו וזיין, פארגו והולי, הנרי וגרייס, אשתו של הנרי, שפתאם שוחררה מהכלא בשל נדיבות ליבה של בברלי) היה די מלאכותי. כבר ציינתי, שבכדי ליצור את התחושה הזאת צריך לעשות זאת בהדרגה, אולם בהפקה עשו זאת בפרק אחד ובצורה לא טובה.

אז, לראות או לא לראות ?

עבור חובבי סדרות מדע בידוני התשובה היא בהחלט כן. עבור שאר הצופים, צריך לציין ששלש העונות הראשונות של הסדרה היו טובות מאד בעיקר מבחינת התסריט, אולם החל מהעונה הרביעית חלה ירידה משמעותית באיכות שלו. נעשו טעויות רבות ביחידה הזאת וחבל שכך, משום שלדעתי הרעיון היה מעניין וההתחלה הייתה טובה. תעשו את החישוב בעצמכם.

תגובה 1:

gil אמר/ה...

והשאלה היא אם לראות הכל,
או רק את שלושת העונות...?