יום חמישי, 20 ביוני 2013

ניתוח: רשת FOX בעונת 2013-2012: חיה פצועה ובנפילה.



אנחנו נמצאים שבועות בודדים לאחר פרסום הלוחות החדשים לעונת 2014-2013 של חמש רשתות הברודקאסט. כל ההתרגשות כבר מאחורינו, אך חוסר הודאות מתחיל לחלחל לגבי העונה הבאה. עדיין, לפני שמביטים קדימה אל העונה הבאה צריך להמשיך לנסות ולהבין את מה שעבר על הרשתות בעונה הקודמת. זו הכתבה השלישית בסדרה, לאחר הכתבות על רשתות NBC ו ABC, והפעם אתמקד ברשת FOX, אשר עברה שנה לא קלה בעונת
2013-2012 וזאת בלשון המעטה.

היכן הרשת עומדת.

המספרים לא משקרים, אבל המקום השני של רשת FOX מקרב חמש רשתות הברודקאסט בקרב צופים מתחת לגיל 50 לא מספרים את כל הסיפור של הרשת, אשר עברה עונה גרועה מאד ב 2013-2012. לא הנתון שרשת FOX העבירה את ההובלה לרשת CBS לאחר שמונה שנים (זה היה אמור לקרות מתישהו) הוא הנתון המפתיע, אלא עד כמה הרשת איבדה גובה בנתוני הרייטינג: הרשת ירדה בכמעט 25% לעומת העונה שעברה !!! מדובר בירידה המשמעותית ביותר עבור כל רשת ברודקאסט מאז שרשת ABC איבדה 20% בעונת 2000-01. האלמנט העיקרי אשר השפיע על הנתון הנ"ל היה הנפילה של "אמריקן איידול", ספינת הדגל של הרשת. "אמריקן איידול" איבדה 25% מהקהל שלה בהשוואה לשנת 2012 והיא כבר לא התוכנית המובילה בטלוויזיה, כאשר גם את תחרות השירה היא לא מובילה (The Voice עקפה אותה). אך גם תכניות נוספות ללא תסריט של הרשת סבלו השנה מירידה: The X Factor איבדה קרוב ל 20% מהקהל שלה (שגם כך הרשת הייתה מאוכזבת מהכמות שלו בשנה הראשונה); תכנית המזון של גורדון רמזי איבדה גם היא גובה בלמעלה מ 10% ואפילו Cops איבדה גובה עד שבוטלה השנה לאחר 25 שנה (למרות שרשת Spike הצילה אותה). גם התוכניות בעלות תסריט של הרשת סבלו מפגיעה קשה, כאשר כל סדרה שחזרה לעונה נוספת (מלבד Bob's Burgers) סבלה מירידה, כולל ירידה של 23% בנתוני הרייטינג של ההצלחה הגדולה ביותר של הרשת בעונה הקודמת, New Girl וכן ל Raising Hope. עונת החורף 2013-2012 הייתה גם בזבוז אחד גדול עבור התוכניות החדשות של הרשת, כאשר  The Mob Doctor ו Ben and Kate נחשבו למתות כבר בשבועות הראשונים לשידורן, ולמרות שרבים מהמבקרים אוהבים את
The Mindy Project ברור לכולם שהיא נאבקת בנתוני הרייטינג וקיבלה עונה שנייה בעור שיניה, למרות שהודעת החידוש הגיעה מוקדם. מצד שני, The Mindy Project גם הצליחה לבסס את עצמה כקומדיה במקום הראשון בקרב צופים מתחת לגיל 35.

אולם, לא כל הנתונים מאכזבים עבור רשת FOX. הסדרה The Following הינה הצלחה יותר מסבירה עבור הרשת, כאשר הנתונים של ה DVR מעלים אותה למקום השני בקרב הסדרות החדשות בעונה הקודמת. נתוני הסדרה אודות הרוצח הסדרתי מרשימים בעיקר בשל העובדה שהסדרה שמובילה אליה, Bones, הניבה נתונים בינוניים, וכן מהעובדה שהיא התחרתה ב The Voice. באם The Following תוכל לשמר את המומנטום גם לעונה השנייה היא חידה, אך צריך להחמיא לרשת FOX בכך שהצליחה "להרים" מותג עם מספרים גבוהים מאלו עם באז גדול יותר כגון Scandal או Once Upon a Time. יתרה מכך, עד כמה ש"אמריקן איידול" ו The X Factor איבדו גובה, עדיין מדובר בנכסים טובים (יחסית) של הרשת. בשעה שכל רשתות הברודקאסט, כולל FOX, מעלות תוכניות חדשות עם נתונים של פחות מ 2.0 נק' מדד בנתוני הדמו, תכניות הריאלטי הנ"ל הן בסיס יחסית מוצק עבור הרשת עם 3 או 4 שבועות של נתונים מעל ל 3.0 נק' מדד בקרב הצופים מתחת לגיל 50. הנתונים הללו משאירים לרשת אורך נשימה ארוך יותר לחיפוש אחר להיט בקרב סדרות בעלות תסריט (או להעניק לסדרות כגון The Mindy Project אפשרות נוספת לצבור קהל נוסף). מקורות בתוך הרשת חושבים שהיא תשוב בעונה הבאה למקום הראשון בגלל ששידור הסופרבול יהיה ברשותה ובשל שידור אליפות הבייסבול. ראשי רשת CBS בוודאי לא יסכימו עם כך, אך במידה ולרשת FOX יהיו מספר להיטים מקרב התוכניות החדשות שלה, מדובר בתסריט אפשרי.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת.

כפי ששמתם לב בכתבה עד כה, מירב הבעיות של הרשת העונה מבחינת נתוני הרייטינג היו נעוצות בקריסה הגדולה של "אמריקן איידול" ובירידה של The X Factor. הבעיה היא שהרשת לא יכולה לעשות הרבה בנידון. The X Factor תעבור שוב מתיחת פנים בצוות השופטים, אולם זה לא אמור להשפיע יותר מדי על הנתונים (אולי גם לרעה) וסביר להניח ש"אמריקן איידול" לא תמצא קהל חדש אחרי 12 עונות.

השורה התחתונה.

מאז שנת 2008 רשת FOX העניקה מספר עונות נוספות למספר סדרות (Raising Hope, Fringe, Lie to Me), אך היו לה רק 3 להיטים (Glee, New Girl, The Following). שלשה להיטים בחמש שנים זה לא מספר גבוה עבור המחלקה לפיתוח סדרות של הרשת, אך מעטים הבחינו בכך: ההצלחה הגדולה של "אמריקן איידול" החביאה את הכישלונות בעשור האחרון. עתה, כאשר המספרים של "אמריקן איידול" הפכו לרגילים, רשת FOX צריכה לקחת מספר רב יותר של ניסיונות בכדי לייצר להיטים נוספים, כולל בתקופת הקיץ (כפי שככל הנראה תעשה בשנה הבאה), וכן לקוות ששתי תוכניות הריאלטי המוזיקליות שלה יתייצבו בנתוני הרייטינג. מצב הרשת עדיין טוב יותר מאשר זה של רשתות NBC או ABC וגם לרשת CBS יש בעיות משלה. אך רשת FOX באמת צריכה להיטים ובדחיפות.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.  

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמה פרקים הוזמנו לעונה החדשה של Hart of Dixie?
תודה!

מאיה אמר/ה...

שיילין וודלי תיקח חלק בסדרת ספיידר מן החדשה?