יום ראשון, 3 בפברואר 2013

ניתוח: מדוע The Killing חזרה לחיים ?



לפני מספר שבועות רשת AMC הודיעה באופן רשמי על הענקת עונה שלישית לסדרה The Killing, ובכך הקימה לחיים את הסדרה אותה היא ביטלה בחודשי הקיץ. הענקת הזדמנות שנייה לסדרה היא לא עניין של מה בכך בימים אלו, אך בדרך כלל ההזדמנות הנוספת מגיעה בדמות רשת אחרת (כדוגמאות לכך ניתן לציין את: Buffy, Cougar Town, Southland), ושאותה רשת תציל סדרה שביטלה זה עניין די נדיר. אך בעוד שהיו שמועות אודות עונה שלישית ל The Killing מאז חודש אוקטובר, ההודעה של רשת AMC עדיין הייתה מפתיעה: נראה שלסדרה אין קהל בסיס פנאטי ונאמן שידאג לה לתחייה מחדש, כאשר במשך שנים רבות סדרות טובות בוטלו בטרם עת ולא חזרו (Veronica Mars). בכך ניתנה ההוכחה שעתידה של סדרה לא נקבע על פי הבאז ברשת, אלא מדובר בהליך מורכב עם מספר אלמנטים שמעורבים בכך, ובמקרה של The Killing, נראה שיש לפחות 3 סיבות להודעה של רשת AMC.

1. FOX TV Studio, הבעלים והמפיקים של הסדרה, העניקו לרשת AMC הצעה שהם אינם יכולים לסרב לה.

ככל שברשתות אוהבים לדבר על כמה שהם אוהבים את סדרות בעלות תוכן איכותי, הרי שהעלויות של הסדרות הן תמיד גורם חשוב בקבלת ההחלטה לחידוש או ביטול. בתקופה שבה ER הייתה הסדרה הגדולה ביותר בטלוויזיה, רשת NBC הייתה קרובה לא לחדש אותה בנקודה מסוימת, משום שהמפיק ב Warner Bros Television רצה עלייה עצומה בהפקה לכל פרק. Warner לא קיבלו כל מה שהם רצו, אך רשת NBC די נכנעו משום ש ER הייתה חשובה מכדי לאבד אותה. The Killing היא דוגמא הפוכה ל ER: רשת AMC, בעלת הלהיט הגדול The Walking Dead והצלחות נוספות כגון Breaking Bad ו Mad Men, לא הייתה זקוקה לחזרת הסדרה The Killing. מצד שני, FOX TV Studio, ובקיצור FTVS, רצתה מאד עונה נוספת:  מקור בתעשייה גורס, ש The Killing הצליחה מאד עבור האולפנים בשווקים בינלאומיים ובכך הרווחים שלה עלו, אך בלי הפלטפורמה של רשת AMC (או רשת כבלים אחרת) ל FTVS לא היו פרקים נוספים למכור. היא הייתה צריכה להשאיר את הסדרה בחיים, ויכול להיות שזו הסיבה שכמעט מיד לאחר שרשת AMC הודיעה בקיץ את הודעת הביטול, FTVS הוציאה הודעה ובה היא מודיעה שהיא מחפשת "בית חדש" לסדרה.

דיוויד מאדן, הצ'יף של FTVS, סרב להגיב על מה שקרה מרגע ביטול הסדרה ועד להודעה הרשמית על חזרתה, אך שני מקורות בתוך התעשייה, אשר מכירים את אומנות המשא ומתן במקרים אלו, טוענים שהמצב די פשוט: FTVS, לאחר שנכשלו למצוא רשת כבלים אחרת עבור The Killing, חזרה אל רשת AMC עם הצעה נמוכה מאד עבור הוצאות הפקה עבור כל פרק בהשוואה לעונה הראשונה ו\או השנייה של הסדרה. (שני הצדדים שמרו על פה סגור בכל מה שקשור לגודל הקיצוץ) סדרה, שמנהלי רשת AMC החליטו שלא שווה להצילה במחיר מסוים, הפכה לפתע לאטרקטיבית עבורם. למרות שהוא לא רצה לדון בפרטים הכלכליים, צ'ארלי קולייר, נשיא והג'נרל מנג'ר של רשת AMC, הודה שהמחיר היה פאקטור משמעותי בהחלטתו להחזיר את הסדרה. "הגענו להסדר שמקובל על שנינו" הוא אמר. קולייר ממשיך וטוען שהודעת הביטול של הסדרה The Killing, הייתה קשה עבורם, "זו באמת הייתה החלטה קשה, זו הייתה עדיין סדרה שאנחנו מרגישים אליה מעורבות רגשית, אפילו לאחר שביטלנו אותה, לא הוצאנו אותה מ"המערכת" שלנו".

ומה אודות הדיווחים שטענו ש Netflix שיחקה תפקיד מרכזי בהצלת The Killing כמעט באופן דומה ש Direct-TV הצילה למספר שנים את Friday Night Light ? אדם המקורב לנושא אמר ש FTVS עדיין משוחחת עם Netflix על עסקה לצפייה ישירה עבור הסדרה. אך העובדה שרשת AMC ו FTVS המשיכו עם ההפקה של העונה השלישית בלי הבטחות חתומות להסכם שכזה, מגלה שהשווקים הבינלאומיים ולא הסכם עם Netflix הם שגרמו לכך שהסדרה לא תמות באופן סופי. במידה ואכן ייחתם הסכם עם Netflix, הוא רק יוסיף להכנסות האולפנים.

2. הרייטינג של The Killing לא היווה הצלחה עצומה, אך גם לא היה גרוע במיוחד.

אפילו הספינר הגדול ביותר ביחסי הציבור לא יוכל לקרוא ל The Killing "להיט", בעונה הראשונה וגם לא בעונה השנייה שלה. הסדרה הניבה כ 2 מיליון צופים בעונה הראשונה שלה, ולאור העדר סגירת הסיפור בפרק סיום העונה, חלה נפילה של כ 20% בעונה השנייה. כאשר מנהלי רשת AMC החליטו לוותר על הסדרה, הירידה הנ"ל הייתה גורם משמעותי בהחלטתה. אך מצד שני, כאשר מחשיבים את נתוני ה DVR במשך שבוע לאחר שידור הפרקים, The Killing הניבה קהל צופים של 2.3 מיליון בממוצע בעונה השנייה. אפילו ללא הקפיצה בנתונים בשקלול ה DVR, הסדרה עדיין הניבה כ 1.6 מיליון צופים בממוצע מדי שבוע. בהשוואה ל The Walking Dead עם למעלה מ 10 מיליון צופים אלו מספרים מגוחכים, ואפילו בהשוואה ל Mad Men, אשר מניבה כ 2.5 מיליון צופים בממוצע אלו מספרים פחות טובים. אך רשת AMC (ורשתות כבלים נוספות) גילו שקל יותר להניב נתונים גרועים יותר עם הסדרות שלהן, ממה ש The Killing הניבה בעונתה השנייה. הסדרה Rubicon, שגם היא נחשבה לאיכותית, גרדה בקושי 1 מיליון צופים בממוצע. הסדרה Legit, של רשת FX, הניבה פחות מ 1 מיליון צופים בפרק פתיחת הסדרה והעונה השלישית של הסדרה Breaking Bad, בשנת 2010, זכתה לאהבת המבקרים, אך הצליחה להניב רק כ 1.5 מיליון צופים בממוצע ולא זכתה לעלות פעם אחת מעל 2 מיליון צופים. (דרך אגב, בעונה החמישית, לפחות עד כה, הסדרה צמחה לכ 2.6 מיליון צופים בממוצע) בשורה התחתונה: למרות שהרייטינג של The Killing לא היה הצלחה מפוצצת ברייטינג, הנתונים שלה לא היו כה גרועים.

3. בשל הפורמאט של הסדרה, רשת AMC יכולה לנסות לפנות לקהל חדש בעונה השלישית.

צופים שלא חזו בסדרות Mad Men או Breaking Bad סביר שהם לא יצפו בעונות החדשות, אלא אם הם יחליטו לבצע מרתון לפני כן של צפייה בעונות הקודמות. אך העונה השלישית של The Killing תחל עם מיסתורין חדש לחלוטין (עם אותן דמויות מרכזיות) ולכן הצופים לא יהיו מחויבים להכיר אותה; הסדרה תהיה נגישה לצופים החדשים, בדיוק כפי שהיא תהיה נגישה לוותיקים שלא זנחו אותה בשתי העונות הראשונות. אחת הסיבות להצלחת הסדרה 24 הייתה שהיא לחצה על כפתור ההפעלה מחדש מדי עונה, ובכך הקלה לפרסם את הסדרה על פי עברה, אך גם עם מבט לעונה החדשה, שבה אמורה להיות הרפתקאה חדשה. למרות של The Killing אין את מרכיב ההתמכרות כפי שהיה ל 24, רשת AMC תוכל לפנות אל צופים חדשים בכדי לעניין אותם לצפות בסדרה, משום שיהיה לה סיפור מיסתורין חדש. אין הבטחה לכך שקהל צופים חדש "יאכל" את הפרסום, במיוחד אם הביקורות הראשונות על העונה יהיו שהמפיקים לא למדו את לקחי העבר. זה אפילו אפשרי שחלק מצופי העונה הראשונה הפכו למתוסכלים ונשארו רק בכדי לפתור את המיסתורין של שתי העונות הראשונות ועתה לא יהיו מוכנים לחזור לעונה שלישית. אך עדיין יש סיכוי שהריבוט יוכל לפנות לקהל רב יותר. סיבה אפשרית לכך היא, שכוכבי הסדרה מיריאל אנוס וג'ואל קינאמן הופכים ליותר מוכרים בשל הפרויקטים החדשים שלהם, שהם בעלי פרופיל גבוה יותר. אנוס, שנכון לעכשיו מצלמת את הסרט Gangster Squad, תופיע בקיץ לצידו של בראד פיט בסרט World War Z והסרט אמור להיות שובר קופות. קינאמן, יופיע בסרט של טרנס מאליק Knight of Cups, אך יותר חשוב מכך: בשנה הבאה הוא יופיע בתפקיד הראשי בחידוש לסרט Robocop. במידה והסרטים יהפכו את השחקנים הללו למוכרים יותר, השיווק של The Killing יהפוך לקל יותר.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

דוד אמר/ה...

כולם מדברים על the killing, אף אחד לא דיבר על unforgettable.

CBS ביטלו בשנה שעברה את unforgettable, עם מעל 10 מליון הצופים שלה. ואחרי כמה חודשים הודיעו על חידוש הסדרה לקיץ הקרוב.
אבל יותר מגניב לעסוק בפענוח תעלומת רצח אחת שמתמשכת על פני שתי עונות ברשת כבלים, מאשר לעסוק בפענוח תעלומות רצח באופן שבועי בסדרה פרוצדוראלית של רשת ברודקאסט זקנה.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הניתוח.
העונה הראשונה היתה מצויינת אבל בשניה הם קצת הלכו לאיבוד והסדרה הפכה למעיקה.
מה שכן, שני השחקנים הראשיים פנומנליים לדעתי, רק בגללם היה שווה לעשות עונה.

Urix אמר/ה...

כרגיל, כל כך כיף לקרוא!
תודה רבה!

אנונימי אמר/ה...

תודה רבהD1D1, ולהגיד תאמת הסדרה דווקא די ממכרת (מבחינתי)

ושתי הערות: D1D1-הסרט Gangster Squad כבר מציג אפילו בארץ (וכחודש בארה"ב)

ולדוד-הסיפור עם unforgettable, לא קשור ל-10 מליון צופים שמספרם לא מעניין אלא כמו שD1D1 לימד אותנו, קשור לSHARE שלה בגילאי 18-49 (בתקווה שאני לא טועה בגילאים) שלא היה ממש מדהים, אם תחפש בארכיון של האתר תמצא אינסוף התייחסויות לנושא