יום ראשון, 17 בפברואר 2013

ניתוח: לסגור את "קשת" ומיד !!!



רגע של היסטוריה. בימי הרפובליקה הרומית, במאה השנייה לפנה"ס, חי ברומא אדם בשם קאטו הזקן, אשר היה ידוע בכך, שאת כל נאום שלו בסנאט היה מסיים במשפט "מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו". מהלך, שבסופו של דבר הגיע לידי מימוש, כאשר לאחר המלחמה הפונית השלישית (149 עד 146 לפנה"ס) העיר, אשר במשך כמעט מאה שנה עשתה צרות גדולות עבור רומא, הוכחדה.

מדוע השיעור הקטן בהיסטוריה ?

משום שאני מרגיש שאני עומד לחקות את קאטו הזקן כאשר אני עומד להגיד את המשפט הבא: הגיע הזמן לסגור את הזכיינית "קשת" ויפה שעה אחת קודם.

עולם הטלוויזיה בישראל של ערוצי הברודקאסט במצב גרוע. הערוץ הראשון בקושי משיג נתוני רייטינג, כאשר רק שידורי הספורט והחדשות מראים סימנים כלשהם של נתונים סבירים, אך היות ומדובר בשירות הציבורי הוא עדיין באוויר. ערוץ 10 נמצא בקשיים כלכליים ומדי מספר חודשים שומעים שהוא עומד בפני סגירה. הזכיינת "רשת", אשר מתחלקת בימי השידור עם "קשת" בערוץ 2, מניבה נתונים בינוניים ולא תמיד מסיימת את השנה ברווח.

אתם בוודאי תשאלו: בשל התמונה הלא טובה של ערוצי הברודקאסט בישראל, מדוע אני מבקש שיסגרו את הזכיינית, אשר נחשבת למובילה בישראל, וכמעט היחידה שמשיגה רווחים ?

התשובה שלי: משום שהמוצרים שהזכיינית הזאת משחררת לאוויר הם בזיון אחד גדול ויותר מכך, הם אסון, בעיקר בגלל שיותר ויותר אנשים צופים בהם. ואני מתייחס בעיקר לתוכניות הריאלטי שלה.

נושאת הדגל של "קשת" בשנים האחרונות הייתה "האח הגדול". לטעמי, מדובר במציצנות מהסוג הגרוע ביותר שיש. לכאורה, תגידו שמדובר בתוכנית ריאלטי, אשר מציגה מראה של החברה. בפועל, זה ממש לא כך. מדובר בתוכנית, שעוד לפני שהיא עולה לאוויר עושה מיונים ומוצאת את האנשים שנמצאים בשיפולי החברה (ואני לא מתייחס לעונת ה V.I.P), או אנשים שאמורים להיות יוצאי דופן. מישהו מוכן להסביר לי מדוע אני צריך לראות דמויות כגון ליהיא גרינר על המסך ? מה היא עשתה שהיא צריכה להיות חקוקה בתודעה שלי ? מדוע אני צריך לסבול אנשים כמו אלירז שדה על המסך ? ועוד לא התחלתי להזכיר את פרשיית הכדורים.

נעבור ל"כוכב נולד". אתם מאמינים שעובדים על עונה 11 של התוכנית ? עכשיו, תסבירו לי איך במדינה של 8 מיליון תושבים ניתן למצוא במשך 11 עונות כל כך הרבה זמרים ? בארה"ב, התוכנית "אמריקן איידול" נכנסת לעונה ה 12 שלה, אך מספר התושבים שלה הרבה (הרבה הרבה) יותר גדול. ניתן גם לראות בעונות האחרונות (למעשה מאז העונה השנייה) שהתוכנית כבר לא עוסקת במוזיקה. מדובר כבר בשואו עבור הפרסומות. התוכנית לא מייצרת כוכבים, לפחות לא בתחום השירה. עצוב מאד, ש 10 שנים לאחר שהתוכנית עלתה לראשונה עדיין מזכירים את נינט טייב ושירי מימון, למרות שבפועל הן לא עשו משהו ששווה להזכיר (ויסלחו לי מעריצי הזמרות, שיגידו שנינט הוציאה דיסקים ושירי עדיין אייקון). גם כאשר יוצאות זמרות סבירות מהתוכנית כגון מרינה מקסימיליאן בלומין או רוני דלומי, בפועל לא יוצא מהן כלום. בלומין חיכתה כל כך הרבה שנים להוציא דיסק ואילו דלומי, לאחר דיסק ראשון סביר, פונה לאפיקים חדשים. הלו ? מזכירים לנו כל הזמן בתוכנית שמדובר בתחרות כשרונות עבור מציאת הזמר\ת הטו\ה ביותר. למה לא יוצא מכך כלום ? הצופים מבזבזים שעות על גבי שעות של צפייה בתוכנית ולאחר שהעונה מסתיימת מה נשאר ? כלום. מרבית מהמתחרים נשכחים, עד אשר אחד מהם מוציא סינגל ואז נזכרים שמתישהו הוא או היא היו ב"כוכב נולד". למה להמשיך ולשמר את האשליה ולא להגיד שמדובר במוצר עלוב, אשר בבסיסו התחרות ותו לא.

עבורי, התוכנית הגרועה ביותר שאי פעם יכלו להגות היא "בית הספר למוזיקה" (אשר משדרת בימים אלו את עונתה השנייה). אין לי בעיה שיערכו תחרות כשרונות לצעירים, אבל כאשר מדובר בערוץ מסחרי מתגלה הבעיה. מדובר בניצול זול של ילדים, אשר הם וגם הוריהם צמאים לזמן מסך ורואים בגאווה את הילדים שלהם על מסך הטלוויזיה. בפועל, צריך להבין שתוכנית שכזאת דורשת מהמתמודדים תעצומות נפש שלא ברור אם לכולם, או אפילו לחלק מהם, יש והם יכולים להינזק מכך, בין אם מהתחרות עצמה או מההדחה. צריך לזכור שלא מדובר בתחרות רגילה, אלא שחלק גדול מהעם צופה בה !!! והיות ומדובר בילדים, ומרביתם גם חמודים מאד, אז הסיכוי להצלחת התוכנית הוא מלכתחילה גבוה מאד. יתרה מכך, ישנם בתוכנית ילדים קטנים מאד, שאני כמעט ולא בטוח שהם יודעים להפנים את מה שנמצא מסביבם. מדובר בנזק אפשרי לילדים קטנים !!! איפה המועצה לשלום הילד ? אז יגידו שההורים והמשפחה מעודדים, אתם יודעים מה ? גם אותם הייתי מבקש להעמיד לחקירה !!!

ב"קשת" לא מסתפקים בכך והחליטו לרדת עוד יותר עמוק. ידוע ש"קשת" עומדת מאחורי התוכנית "אייל גולן קורא לך" המשודרת בערץ 24 (והם אף רצו לשדר את תוכנית הגמר בערוץ 2). כפי שאני רואה את הדברים, אצל הזכיינית חשבו: אחרי שמיצנו כמעט את כל תחרויות השירה בעולם הפופ-רוק, בואו ננסה לנצל גם הקהל המזרחי-ערבי, קהל שלא פנו אליו עד כה. מצפייה בשתי העונות האחרונות של התוכנית לא התגלתה זמרת אחת מוצלחת מלבד תאיר שדה בעונה שעברה וגם היא הפסידה בסופו של דבר במשחק מכור מראש. מישהו שמע משהו מהזוכים של העונה השנייה (אני אפילו לא מזכיר את העונה הראשונה) ? כמעט ולא. יתרה מכך, הזמרים נראים יותר כחקיינים ופחות כזמרים. במקום לקחת את השירים למחוזות שלהם, הם יותר מחקים את הזמרים המקוריים ופחות יוצרים לעצמם קול משלהם. אז עם מה הצופים נשארים בסופו של דבר ? עם תחרות, אשר בסוף העונה כולם שוכחים ממנה. הצופים העבירו 6 שעות שבועיות לחינם. ומילת ביקרות נוספת על התוכנית: מרוב עצים לא רואים את היער, ובמילים אחרות: יותר מדי שופטים !!!

רבים בעולם הטלוויזיה בוודאי שואלים את עצמם: כיצד "קשת" נשארת רווחית בעולם טלוויזיוני קודר ? התשובה ברורה: היא מספקת לעם "לחם ושעשועים". גם המושג הנ"ל לקוח מתקופת הרפובליקה הרומית העתיקה והוא מציין מציאות בה מנהיגי העם הרומי בכדי להשקיט את ההמון ולהסיח את דעתו היו מענקים לו לחם לחיות ומשחקים (שעשועים) בכדי שלא יעסקו בנושאי ההנהגה. כך גם "קשת" נוהגת, היא מספקת לצופים תוכניות בעלות מכנה משותף הנמוך ביותר ובכך אמנם מקבלת נתוני צפייה גבוהים יותר ובשל כך גם הכנסות גבוהות יותר מפרסומות, אך המוצרים שהצופה מקבל ירודים מאד, בין אם מדובר במנחה כדוגמת ארז טל, צביקה הדר או אייל גולן.

מסנגרי הזכיינית יצביעו על התכנית "ארץ נהדרת" כתוכנית איכותית שתסבול מסגירת הזכיינית. לכך אומר: אני בטוח שימצא לתוכנית בית חדש. וגם על איכות התוכנית ניתן להסכים, שלא להסכים.

לסיום, איזו סוג של טלוויזיה אתם רוצים בערוץ הברודקאסט שלכם ? טלוויזיה שפונה למכנה המשותף הנמוך ביותר ? טלוויזיה שכאשר התוכניות שלה מסתיימות הן נשכחות כלא היו ? או משהו קצת יותר איכותי ? עצוב לראות כיצד ערוץ 10, אשר מנסה לשלב מעט תוכניות איכות, נאבק על חייו ואילו "קשת" מניבה רווחים. לאן הגענו ? כנראה ששלום חנוך צדק כששר באחד משיריו "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם".

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

צודק. אין מה להוסיף יותר.

רועי אמר/ה...

לדי 1 די1 אני ממש נסער מהרצון שלך לסגור את הזכיינית קשת.
לדעתי אתה פשוט בן אדם איכותי אולי אפילו יותר מדיי איכותי שכועס שלא משודרים תכנים מספיק איכותיים בשבילו בטלויזיה,לדעתי אתה אפילו יהיר ושחצן.
מה לעשות שעם ישראל הוא עם זבל שמעדיף לראות טראש טהור(ואת זה ניתן לראות עוד בעידן טרום הריאליטי
אצל דודו טופז ושות) במקום תוכניות איכותיות
תראה לי בכל תולדות הטלויזיה הישראלית תוכנית איכותית שהצליחה מבחינת רייטינג,,אתה לא תמצא אולי רק את חטופים שלדעתי היא לא מספיק טובה והיא מתבססת על הטרגדיה בחטיפת גלעד שליט ובלי זה הייתה נכשלת.
דבר נוסף הוא התנהלות כלכלית לא נכונה של כל תעשיית הטלוויזיה וכן גם של ערוץ 10 החביב עליך שביזבז 5 מיליון דולר על הריאליטי הגרוע ביותר בישראל ואני מדבר על 24/7 כמובן מבלי הבזבוז הזה ומשכורות העתק לעיתונאים
שערקו מערוץ 2 אולי הערוץ היה מצליח יותר.
לסיכום לדעתי הטענה שלך לסגירת קשת היא שחצנית,מגעילה,לא מחושבת,ולא נכונה אך יש מקום ללוח שידורים הטרוגני היכיל סדרות איכות(וחבל שלא הזכרת את ארץ נהדרת.ועובדה בסדרות האיכות של קשת) לצד הריאליטי.
אני אפנה אותך לרעיון של אבי קושניר במוסף 7 לילות מלפני שלושה שבועות,מדובר על בן אדם ששנים מזגזג ועובר מאיכות(החיים זה לא הכל,תיאטרון,מטאליק בלוז) לשעשועונים וריאליטי ואומר בגלוי שבלי הכסף מהשעשעונים והריאליטי לא היה כסף לאף אחת מן ההפקות האיכותיות בארץ.
מצפה.לשמוע את תגובתך
רועי
"קורא נלהב של הבלוג"

רועי אמר/ה...

תיקון:בסוגריים בסוף חבל שלא הזכרת את חטופים ועובדה בתוכניות האיכות.של קשת כי את ארץ נהדרת הזכרת.

ניר עוז אמר/ה...

אני איתך D1D1 בעמדה שאין טלוויזיה איכותית בארץ.

אבל כמובן שה"לסגור את קשת" זה רק כותרת.
אני מקווה ששיטת הרישיונות בשנים הבאות דווקא תביא ליותר תוכן איכותי.

מה שעומד בעוכרו של ערוץ 2 זה העובדה שהוא הערוץ הנצפה ביותר ו-30% זה כבר הפך להיות Must מבחינתו.
ברגע שיהיו פה כמה ערוצים נפרדים, כל אחד ישתדל להתלבש על הנישה שלו והרצון לראות 30% או 40% עשוי להיעלם - דבר חיובי ביותר.