יום שני, 15 באוגוסט 2011

שלב סיכום עונה: "האליפים", עונה ראשונה : סדרת נוער ישראלית ראויה.


בשנים האחרונות ניסו בחברות הלווין לחקות את הצלחת סדרות הילדים של רשתות הכבלים, אשר העלו את הסדרות "השמיניה" ו"האי", על ידי העלאת סדרות דומות מבחינת הז'אנר שלהן עם סדרות כדוגמת "הנפילים" ו"דאוס". רק בשנה הנוכחית בלווין החליטו ללכת בניגוד למגמה של "הוט", אשר המשיכה במגמת החיקוי של סדרות וסרטים מחו"ל כאשר העלתה את "החולמים", והעלו את הסדרה "האליפים", על פי ספרה של אסתר שטרייט וורצל. כבר עכשיו צריך לציין ולומר: למרות שאולי מבחינת נתוני צפייה "החולמים" זכו להצלחה גדולה יותר, הרי שמבחינת איכות "האליפים" עולה עליה בשתי דרגות לפחות.

למי שלא צפה בסדרה הגיע הזמן לספר כי הסדרה מתמקדת בקבוצת נערים ונערות צעירים בכיתה ט, אשר מגיעים לשנתם הראשונה בבית הספר החקלאי "גנות", בהנהלתה של חנה, ומכונים "אליפים". "האליפים", בהנהגתו של רוני (בגילומו של יותם קושניר), שהוא בן של ראש הממשלה, אשר לא מעוניין שחבריו ידעו זאת, הם יוצאים למלחמה בתלמידי כיתה י"ב, אשר מכונים "הדלידים", בהנהגתו של אמוץ (עידו ברטל), שכל כוונתם הם להשפיל את "האליפים". דמויות נוספות מקרב "האליפים" הן דוידי (גיא סלניק), בן לאב פושע ובעצמו גנב, אשר הכניסה ל"גנות" היא ניסיון אחרון שלו, גדי (אסף הרץ) שאחיו הוא "דליד" וממשיך להתנכל לו. ומקרב ה"דלידים" הן משה דינר (מקס אולארצ'יק) וקארין (הדס מורנו). במהלך העונה, כפי שניתן לצפות מסדרת נוער, נוצרות התאהבויות ושברונות לב.

הסיבה, שלפי דעתי, צריך לציין את "האליפים", במיוחד בהשוואה ל"חולמים", היא שסוף סוף החליטו לייצר סדרת נוער ישראלית אמיתית, על הוויה ישראלית, ולא חיקוי של רעיונות מחו"ל. וכן, גם "השמיניה" היא צורה של חיקוי של רעיון מחו"ל, לפחות בז'אנר שלה. היכן ראיתם בסדרות מחו"ל בתקופה האחרונה סדרת נוער שעוסקת בחקלאות ? הבעיה היחידה היא, שהרעיון היה טוב יותר אם היה קורם עור וגידים כבר בשנות השמונים או לפחות התשעים, כיום רעיונות השיתוף והחקלאות פונים פחות לבני הנוער, אשר חיים בעידן האינטרנט והטלוויזיה. קיים ניסיון בסדרה לנסות ולהיות מעודכנים, בכל זאת, הספר שבעקבותיו צולמה הסדרה, יצא בשנת 1982, עם רעיונות החקלאות האורגנית והחשיבה הסולארית, אבל עדיין מדובר ברעונות שמתאימים יותר לעבר מאשר להווה. אבל אתם יודעים מה ? זה היה מרענן להיזכר בערכים הללו, והלוואי והנוער של היום יתוודע אליהם ויצעד בעקבותיו.

סיבה לכך שהסדרה גם יצאה בצורה טובה יותר מניסיונות עבר היא: השימוש בספר כמוליך, עם שינויים קטנים. עובדה זו מוכיחה שכאשר יש תסריט טוב, ובמקרה שלנו מדובר באחד מהספרים הטובים ביותר שנכתבו בארץ ועל ידי סופרת מעולה, איכות הסדרה עולה בשתי דרגות. למרות שהיו פה ושם בעיות כגון הצורך לשדרג משפטים מהספר, הרי שהעלילה קלחה כמעט מההתחלה ושימו לב שלא היו צריכים לכך אפקטי מחשב, או שימוש בחומרים מספרים וסדרות מחו"ל.

אז מה בכל זאת היווה בעיה ? הליהוק. בקרב "האליפים", כלומר בקרב השחקנים הצעירים, פרט אולי לאסף הרץ אשר גילם את גדי, ואולי גם גיא סלניק, אשר גילם את דוידי, כל השאר עשו עבודה בינונית במקרה הטוב. וזה כולל גם את יותם קושניר (רוני) ויסמין עיון, אשר גילמה את אילנה, מושא האהבה של רוני. עובדה זו בעייתית במיוחד היות והם הגיבורים הראשיים. בקרב "הדלידים", מקס אולארצ'יק לא יודע לשחק !!! לא יעזור לו גם אם יחזור ללמוד, הוא פשוט לא יודע לשחק. אז נכון, הוא פרצוף יפה, אבל נמאס כבר שמחליטים שבסדרות נוער מותר לזייף עם שחקנים כל עוד הם נראים טוב, בתיאטרון זה לא היה קורה. דווקא עידו ברטל (אמוץ), שהתקדם מאד מאז ימיו הראשונים ב"בובות", והדס מורנו (קארין) עושים בהחלט עבודה טובה, אבל ניכר עליהם שהם כבר לא בגיל הנוער אלא קרובים יותר לגיל 30 מאשר לגיל 18, וגם עובדה זו בעייתית מבחינתי.

דרך אגב, הבעיה שציינתי בביקורות שלי ל"החולמים" תקפה גם פה: הייתי מעוניין, שסדרה כזאת תמשך לאורך יותר מ 60 פרקים בעונה (הוזמנה לה עונה שנייה) לכיוון של 100 פרקים לפחות ובאורך של 40 דקות ולא 22 לפרק. עובדה שגם הייתה מסייעת לסגור את העונה בצורה איטית יותר, כפי שהתנהלה מרבית העונה, ולא למהר בחמשת הפרקים כפי שהם מיהרו.

לסיכום, מדובר ברעיון מקורי, כאשר רק עליו בני הנוער צריכים להודות לחברות הלווין, גם התסריט, למרות קיטשיות ומעט החלקות במקרים מסוימים, היה טוב וקלח, הבעיה המרכזית של הסדרה נעוצה בליהוק, כולל של צמד הכוכבים הראשיים שלה, בעיה שתחזור על עצמה גם בעונה השנייה היות והם חוזרים גם לעונה הזאת.

אז, לראות או לא לראות ?
אם את ה"חולמים" תחמתי לגילאי 14-10, הרי שאת "האליפים", אני מייעד לקהל קצת יותר בוגר, גילאי 18-13. ולמרות שבנושא הליהוק פישלו מאד בהפקה הרי שהרעיון המקורי והתסריט הטוב, במיוחד לסדרת נוער, שווה את הצפייה. דרך אגב, אם ב"החולמים" ייעצתי לכם לצפות בלפחות חמישה פרקים ברצף, הרי שב"אליפים" אין את הצורך הזה, הסדרה לא ממכרת עד כדי כך, ניתן לצפות בפרק או שניים ליום. אבל עדיין מבחינתי "האליפים" טובה מ"החולמים" ושווה צפייה. אולי גם הנוער של היום יבין, באמצעותה, שיש ערכים אחרים שכדאי לחיות לפיהם.

Share on Facebook

אין תגובות: