יום שישי, 22 בפברואר 2019

שלב סיכום עונה: Jessica Jones, עונה שנייה: ההפך



צופים שלא מכירים את הסדרה "ג'סיקה ג'ונס" וקוראים את הביקורות של שתי העונות של הסדרה לא יבינו זאת. הצופים שכן צפו בשתי העונות יבינו זאת. העונה הראשונה של הסדרה הייתה קרובה להיות מושלמת. יתרה מכך, מבין כל סדרות הקומיקס ש"נטפליקס" העלתה בשנים האחרונות זו הייתה העונה הטובה ביותר של כולן. בשל כך, הציפיות מהעונה השנייה היו גבוהות. התוצאה הסופית היא, שהם נכשלו במבחן התוצאה: העונה השנייה הייתה גרועה מאד.

הסיבה העיקרית לכישלון נעוצה דווקא בעונה הראשונה. כן, נכון, בשל העובדה שהרף היה כל כך גבוה, האפשרות שהעונה השנייה תצליח להשתוות ואולי להתעלות על העונה הראשונה הייתה קטנה מאד, אבל זו לא הייתה הבעיה. לא ברור לי אם התסריטאים של העונה הראשונה התחלפו ובמידה וזה אכן קרה מסתבר שהם לא למדו את מה שהצליח כל כך בעונה הראשונה, אם מדובר באותם תסריטאים הם פישלו בגדול.

הסיבה שהסדרה הצליחה כל כך בעונה הראשונה, מלבד הליהוק המושלם של הדמויות הראשיות, מה שעבד לדרמה הייתה העובדה שהכל היה מדוגם. הייתה לנו דמות ראשית, ג'סיקה, אפלה ואומללה. דמות משנית, שהיא מעין הסייד קיק שלה והחברה הטובה ביותר שלה, פטרישיה "פטסי" ווקר. הרע המושלם בדמותו של קילגרייב שאנס מבחינה מוחית אנשים. עורכת דין בעלת מוסר לא ברור כמו ג'רי הוגרת'. בעונה השנייה הכל השתנה.

ראשית, בעוד שבעונה הראשונה ג'סיקה הייתה אומללה הרי שבעונה השנייה, ככל שהפרקים נעים קדימה דווקא מצבה של ג'סיקה משתנה. היא מצליחה לנהל מערכת יחסים בריאה עם גבר, אוסקר רמירז (ג'י. אר רמירז) ועד תום העונה היא גם הופכת לבת בית ואולי גם מקבלת משפחה משלה היות ולאוסקר יש ילד בשם וידו, וזאת לאחר שבמהלך העונה היא מאבדת את המשפחה שלה. אליסה ג'ונס (ג'נט מקטיר), אמא שלה, אותה היא חשבה למתה, מתה לה פעם נוספת והיא גם מאבדת את החברה הכי טובה שלה, פטרישיה, שהיא כמו אחותה לאחר שהיא זו שהורגת את אמא שלה.

כמו כן, מערכת היחסים הטובה של ג'סיקה עם הסיידקיקים שלה: פטרישיה ומלקולם (שכן שלה שהופך להיות עובד ולאחר מכן עמית שלה במשרד) עוברת כל הזמן זעזועים. יתרה מכך, ככל שמצבה של ג'סיקה הופך לטוב יותר כך מצבה של פטרישיה הופך לגרוע יותר. היא חוזרת להשתמש בסמים. נכון, אלו משפרי ביצועים בכדי להתמודד עם אמא של ג'סיקה, שהיא רוצחת פסיכופתית. אבל זה מדרדר אותה עד כדי כך שהיא שוכבת עם מלקולם בכדי לנצל אותו להשיג מיקום של ד"ר קארל מאלוס (קאלום קית' רני), רופא שיוכל לגרום לה להיות בעלת כוחות ואף מנסה לעבוד ניתוח שישנה לה את ה DNA לשם כך, ועד לרצח של אמה של ג'סיקה.

גם מצב מערכת היחסים של ג'סיקה עם מלקולם משתנה. אם בתחילת הסדרה היחסים ביניהם התהדקו ככל שהיא נעה, עד אשר גם בתחילת העונה השנייה הוא עושה כל מה שביכולתו לרצות אותה, הרי שככל שהעונה נעה קדימה היא מאבדת אותו עד כדי כך שהוא בוגד באמונה עבור פטרישיה, עוזב אותה בכדי לעבוד עם היריב הכי גדול שלה ואף בסופו של דבר, המוסר שלו מתהפך כמעט ב 180 מעלות עד כדי כך שהוא סוחט או גורם לסחיטה של אנשים עבור ג'רי ובסופו של דבר מתחיל לעבוד עבורה בתפקיד לא ברור שיש לו בעיות מוסריות.

ולבסוף, בעונה הראשונה ג'סיקה רוצחת את קילגרייב והרצח נראה כמוצדק, אולם בעונה השנייה היא רוצחת דמות נוספת שגם היא רוצחת, סוהר בשם דייל הולידיי (בראיין הוצ'טסון) ולמרות שלכאורה היא מורידה מהמפה רוצח נוסף הרי שהמעשה כבר הופך לבעיה מוסרית. התסריטאים גם מקדישים לכך פרק שלם של דילמה מצידה של ג'סיקה לגבי האם היא באמת רוצחת, אבל בפרק הבא היא ממשיכה כאילו לא קרה כלום.

בעוד שבעונה הראשונה הדמות של הרשע הייתה כל כך מוחלטת הרי שבעונה השנייה היא הופכת לאמביוולנטית. נכון, אליסה היא רוצחת צמאת דם, שלא יכולה לשלוט במצבי הרוח שלה אשר גורמים לה לרצוח בכדי להגן על אהובה ועל בתה, אבל בכל זאת היא אמא של הגיבורה ולא פלא שג'סיקה לא מצליחה להרוג אותה למרות כל מה שהיא עשתה ולמרות שיש לה את היכולת לעשות זאת. ולכן הצופה אמביוולנטי לגבי גורלה. במיוחד לאור העובדה שפטרישיה היא זו שהורגת אותה.

צריך גם לציין שדמותה של ג'רי, אשר אמנם היו לה בעיות מוסריות בתחילת דרכה, הופכת בעונה זו לרוצחת לאחר שהיא גורמת לאינז (ליה גיבסון) אשר רימתה אותה ביחד עם החבר שלה, לרצוח אותו רק בשל לספק את יצר הנקמה שלה. בכך הצופה מאבד את שארית הסימפתיה שלו כלפיה.

אז, לראות או לא לראות ?

העונה השנייה של "ג'סיקה ג'ונס" מאכזבת. כל מה שהתסריטאים ניסו לעשות יצא להם ההפך. והתוצאה הסופית היא עיסה לא ברורה מבחינה פסיכולוגית וסיפור לא מספק, אשר זעזע את כל הדמויות והפך את האופי שלהם כמעט במאה ושמונים מעלות, כולל דמותה של ג'סיקה, אשר בסוף העונה אפילו זוכה במעט אושר וזאת למרות שאמה מתה לה בידיים.

כמו כן, להשתמש באמא שנשחשבה למתה ועתה כביכול קמה לתחייה ויש לה כוחות ? זה נשמע יותר אופרת סבון מאשר דרמה איכותית. אולי היה כדאי לצעוד בעקבות הקומיקס ולהמשיך את מערכת היחסים בינה לבין לוק קייג'. אולי עתה, לאחר שהסדרה של האחרון בוטלה על ידי "נטפליקס" זה יכול לצאת לפועל.

אבל בסופו של דבר, שווה לצפות בעונה רק בשביל לצפות בקריסטין ריטר, אשר מצליחה גם בעונה כל כך גרועה להראות עד כמה הבחירה שלה לדמות של ג'סיקה ג'ונס הייתה החלטה מבריקה. 

אין תגובות: