יום שישי, 15 בפברואר 2019

שלב סיכום עונה: Black Lightning, עונה ראשונה: גזענות ?



רשת ה CW בנתה את לוח השידורים שלה בעשור הקודם על אופרות סבון, אשר היוו את הלב של הרשת במשך זמן כה רב. ואז הגיעה הסדרה Arrow לרשת ובנתה לה לאיטה לוח שידורים, אשר נסוב סביב סדרות קומיקס. לאחר ההצלחה עם Arrow ו The Flash, ועם ההצלחה היחסית עם Legends Of Tomorrow, ברשת ניסו לסחוט את מה שנשאר מהמותג עם פנייה אל הקהילה האפרו אמריקאית ויצרו את Black Lightning, ההצלחה הייתה מתונה וסימלה את מצב סדרות הקומיקס ברשת. במילים אחרות, שיאן כבר מאחוריהן.

הסדרה מספרת את סיפורו של ג'פרסון פירס, הלא הוא Black Lightning, אשר הכוח שלו מתבטא בכך שהוא יכול לתעל חשמל ולהוציא אותו בעוצמה גדולה. ג'פרסון (קרס וויליאמס), הוא מנהל בית ספר גארפילד במקום שנקרא פרילנד. עד לפני תשע שנים הוא היה Black Lightning, אך לאחר שנפרד מלין (כריסטין אדמס), אשתו, ובכדי להשיג אותה בחזרה, הוא מוותר על היותו גיבור ומסתפק בעבודתו כמנהל ובגידול שתי הילדות שלו אניסה (נפסה וויליאמס), סטודנטית באוניברסיטה ומורה בבית הספר שבו אביה מלמד, וג'ניפר (צ'יינה אן מקליין), בתו בת ה 16. ככל שהעונה מתקדמת מתברר שגם לבנות יש כוחות על (לאניסה יש כוח עצום והיא מכונה "רעם", ואילו לין היא מעין גנרטור שיש בתוכו כל הזמן אנרגיה ובשל כך מצילה את אביה פעמיים בעונה זו לאחר שבפעם אחת הוא מת והיא מחייאה אותו ובפעם השנייה היא מטעינה אותו לאחר שהוא מאבד את כוחותיו).

לו הייתי אפרו אמריקאי בארה"ב לא הייתי מתלהב מהדמויות, למרות שהן שמות גיבורי קומיקס אפרו אמריקאיים במרכז. ראשית, לאחר שמביטים בחליפות של גיבורי העל כמו אלו של ה"פלאש" ו"החץ הירוק", אשר החליפות שלהן סולידיות, הרי שהחליפה של Black Lighning היא חליפה צעקנית. נכון, מדובר בניסיון להראות שמדובר בברקים, אבל החליפה כל כך צעקנית שקשה להאמין שמישהו ירצה ללבוש אותה (אולי מלבד הגיבור). גם החליפה של אניסה בצבעי הזהב לא פחות צעקנית ובעיקר מכוערת.

הבעיה הגדולה יותר היא הגזענות שניבטת בסדרה זו. ליתר דיוק הגזענות ההפוכה. למרות שלכאורה, במהלך העונה מרבים להתעסק בעובדה שמדובר בקהילה אפרו אמריקאית וכמעט אין זכר ללבנים, וגם הנאומים שג'פרסון נואם כלפי בנותיו, אודות הסכנות שבהיותן אפרו אמריקאיות ושהן צריכות להלך בזהירות, במיוחד לאור הלהיטות הפוליטית של אניסה, שגם מנפצת פסל שמעליב את האפרו אמריקאיים. למרות זאת, צריך לשים לב שכמעט כל האנשים ה"לבנים" בסדרה הם אנשים רעים. בין אם מדובר בשוטרים מושחתים, כאשר השוטר הישר הוא כמובן אפרו אמריקאי בשם ביל הנדרסון (דיימון גופטון) והאנשים הרעים שמנהלים את העניינים הם מרטין פרקטור (גרג הנרי), אשר רוצה לשכפל ניסוי ישן שהעניק למספר ילדים כוחות על ועד הרוע הגדול טוביאס וייל (מרווין "קרונדון" ג'ונס השלישי), כאשר לקחו את זה עוד יותר רחוק וגם הפכו אותו ללבקן. גם פיטר גמבי (ג'יימס רמאר), אשר גידל את ג'פרסון ומסייע לו מבחינה טכנית בתור הסייד קיק שלו, גם הוא לא מספר לג'פרסון במשך זמן רב את האמת וכאשר הוא מגלה אותה הוא חושב שהוא אפילו לא יכול לסמוך עליו. כלומר, נוצר פה מעין חוסר שיוויון הפוך, כאשר כמעט כל הטובים הם אפרו אמריקאיים ואילו הרעים הם הלבנים. נכון, מדובר בדרמה המציגה אפרו אמריקאיים במרכז ויש גם את הדמויות של ללה (וויליאם קאטלט) וקארה (סקיי פי מארשל), אשר כביכול בצד הלא נכון, אבל גם הם מוצגים בסופו של דבר כקורבנות. מצד אחד קיימת יציאה נגד הדיכוי של הלבנים, מצד שני אפשר לטעון לגזענות הפוכה נגד הלבנים.

כמו כן, די מעצבן לראות שלמרות שמדובר בסדרה חדשה, אשר גם שמה אפרו אמריקאיים במרכז, הרי שבפועל שוב מדובר באותו מבנה של סדרות הקומיקס האחרות של הרשת בהן קבוצה שלמה נאבקת "הרעים". אין ניסיון ליצור משהו שונה. גם הפעם יש מישהו בצד הטכני שמסייע לגיבור (גמבי), גם הפעם בתום העונה כל משפחת ג'פרסון עובדת ביחד בכדי להפיל את פרוקטור, כאשר כולם כבר מכירים את הסודות של כולם.

כמו כן, הסדרה בסך הכל סיימה עונה אחת קצרה בת 13 פרקים והיא הספיקה כבר לגרום לכך ששתי הבנות כבר יפתחו את הכוחות שלהם, שג'פרסון כמעט מת ושהסיפור של גמבי כבר ייצא לאור. לו היה מדובר במיני סדרה הייתי מבין, אבל הסדרה קיבלה עונה שנייה ולאחר כשמונה חודשים גם עונה שלישית, וכבר בתחילת הדרך "ביזבזו" רעיונות חזקים.

מצד שני, סוף סוף הציגו דמות מהקהילה הלהט"בית, כאשר אניסה הוצגה כלסבית, כאשר גם ההורים שלה מקבלים אותה בצורה הטבעית ביותר שיכולה להיות, מבלי להתחיל עם הסיפור הרגיל (והמשעמם) של היציאה מהארון. מדובר בצעד נוסף קדימה לקראת הצגת גיבורה ראשית מהקהילה הזו כאשר "באטוומן" תוצג בקרוב בסדרה משלה.

בגזרת הליהוק, היה מוזר מאד לראות את קרס וויליאמס בתפקיד הראשי. את תפקיד המנהל הוא עושה בצורה טובה, כאשר נראה בשל גובהו והחזות שלו שהוא מעין אב רוחני, אך מצד שני, בחליפה הוא נראה מגושם מאד. דווקא הליהוק של נפסה וויליאמס כאניסה היה ליהוק מעניין ובעיקר מרענן. לגבי צ'יינה אן מקלין כג'ניפר, למרות שהיא מגלמת בת 16 כאשר היא בת 20, עדיין המשחק שלה ילדותי מדי עבור הדמות. שאר השחקנים עשו עבודה טובה, אך קשה להצביע על משחק יוצא דופן של אחד מהם.

אז, לראות או לא לראות ?

מדובר בעוד דרמת קומיקס ולא איכותית במיוחד. חובבי הז'אנר יכולים לצפות בה, אבל לא יקרה כלום אם ידלגו עליה. נכון לעכשיו היא נמצאת באותו יקום כמו שאר סדרות הרשת, אך לא צפויים פרקי קרוס אובר בקרוב עם שאר הגיבורים, אלמנט שיכול היה לסייע לסדרה.

לא ברור לי אם ההפקה פועלת לפי הקומיקס, אך המוצר הסופי בינוני ולא מספיק טוב. נדמה כאילו יצרו סדרה רק בשביל ליצור סדרה עבור קהילה מסוימת וחבל שכך. אפשר היה לעשות זאת בצורה טובה יותר. אתם חושבים שהמקרה של "באטוומן" יהיה שונה ?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

עם כל חיבתי לסדרות קומיקס - פשוט לא הצלחתי להתחבר לסדרה, הגיבור משעמם [למרות חיבתי לשחקן הראשי] והרע עוד יותר ... היחידה המעניינת שם היא הבת הבכורה, והקטעים היחידים הנסבלים היו שלה... שתי עונות איטיות של לוק קייג' היו עדיפות על שניים שלושה פרקים של סדרה זו- לדעתי..
תודה
נ.ב. לפחות לפי הקרוסאובר באטוומן תהיה סדרה הרבה יותר קלאסית ונסבלת לעומת זו המדוברת כאן...