יום שישי, 7 בדצמבר 2018

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה שלש עשרה: דמדומים



אחד מהביטואים שמשתמשים בו במסגרת כל כך הרבה נושאים (בין השאר גם בספורט) הוא, שכאשר מגיעים לשיא קשה מאד להתמיד ולהישאר בפסגה. בדרך כלל מה שקורה זה שיש עלייה הדרגתית, מגיעים לשיא ואז חלה ירידה. לעיתים מדובר בירידה הדרגתית ולעיתים היא מהירה.

במקרה של Supernatural אפשר לדבר על שני שיאים. השיא הראשון הגיע בעונה החמישית שלה, כאשר הסיפור המקורי שאותו רצו לספר יוצריה והכותבים שלה הגיע לסיומו. לאחר מכן חלה ירידה גדולה ולקח לסדרה מספר עונות לחזור לעצמה. או אז הגיעה העונה ה 11 שלה והסדרה הגיעה לשיא נוסף, העונה בה הציגו את הדמויות של אלוקים ואחותו. בעונה ה 12 שלה חלה ירידה מסוימת, אך בעונה ה 13 אפשר כבר היה לזהות עייפות חומר בדרגה גבוהה מאד.

בעונה זו, האחים לבית ווינצ'סטר מתמודדים עם היותם מעין הורים\מדריכים לג'ק, הבן של לוציפר, אשר לא יודע לזהות את מקומו בעולם והאם הוא באמת טוב או שהוא כמו אביו, רע. לכאורה, הסיפור יכול היה להיות מרתק. אולם, לאחר מספר פרקים בודדים בתחילת העונה, הדמות של ג'ק נעלמת וחוזרת לאחר מכן בתפקיד אורח מתמשך עד לסוף העונה. נכון, הפורמאט מציג את סאם ודין במרכז והיו מספר נושאים שהסדרה טיפלה בהם כגון הדמות של לוציפר, המאבק מול אשמדאי, הבעיה שגן העדן המדלדל ובפני קריסה, מסע החיפוש אחר אמם של האחים במקביל לחיפוש אחר ג'ק, מה שקורה ביקום המקביל למרי (עד אשר גם ג'ק מצטרף אליה ואח"כ הסיפור הוא על שניהם) ועוד..., אבל הסיפורים הללו היו משעממים מאד.

הבעיה היותר גדולה מגיעה בסוף העונה. אם במהלך ההיסטוריה הגדולה של הסדרה התרגלנו שהדמויות של האחים ווינצ'סטר ואפילו קאסטיאל חוזרים מהמתים כאילו כלום לא קרה. עתה, בפרקים האחרונים של הסדרה מביאים מהיקום המקביל דמויות כגון בובי וצ'ארלי שמתו במהלך הסדרה ועתה יוכלו להשתמש בהם שוב. בכך, הסדרה מתחילה להידמות יותר ויותר לאופרת סבון ופחות לסדרת על טבעי.

יתרה מכך, בפעם המי יודע כמה, לאחר שדין מחסל את לוציפר (באופן סופי ? לא ברור בסדרה הזאת) מתברר שהמלאך מייקל מפר את ההסכם שלו עם דין ומשתלט לו על הגוף. וכך, שוב פעם סאם וקאסטיאל יצטרכו להחזיר את דין מהמתים. בעונה שעברה זה היה קאסטיאל, העונה זה היה דין, סביר מאד להניח שבעונה הבאה זה יהיה תורו של דין. ובכך, שוב אנו חוזרים למנטרה של אופרת סבון. כמה פעמים אפשר לחזור על המעגל הזה ?

הקוראים שחושבים שזהו התהליך שעובר על הסדרה במהלך 13 העונות האחרונות ולמה לשבור משהו שלא שבור ? התשובה היא, שלפחות על פי הרייטינג של  הסדרה עושה רושם שאפשר לזהות גם עייפות חומר אצל הצופים. נכון, עדיין נתוני הסדרה שלה יפים, במיוחד עבור הרשת המשדרת, אבל למרות שהיא הצליחה להתרומם לאחר נפילה אחת, קשה לראות אותה בשלב הנוכחי, עם ריבוי הסדרות שיש כרגע.

הפרקים היחידים שהיו טובים במהלך העונה כולה היו דווקא הפרקים שלא היוו פרקי ציר. אחד מהם היה פרק הפיילוט לסדרת ספין אוף בשם Wayward Sisters, אשר ניסה להבליט את הדמויות הנשיות המרכזיות שיש בסדרה, אך בסופו של דבר הרשת החליטה לא לאשר את הפיילוט לסדרה. דווקא משום שהיה בה משהו מרענן, במיוחד בהשוואה לשאר העונה המעייפת.

ופרק נוסף, אשר היה כיף לצפות בו היה הפרק שבו האחים לבית ווינצ'סטר נכנסים לתוך פרק של סקובי דו. ושוב, בעיקר בגלל הרענון וההומור שליווה את הפרק. וזה מצביע על הבעיה שהסדרה ניצבה בפניה בעונה זו. אם פרקי הציר לא היו חלק מהפרקים הטובים של העונה, זה אומר דרשני.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. עד שבהפקה יוכיחו אחרת, ובמיוחד לאור שתי העונות האחרונות, הגיע הזמן להפסיק לצפות בסדרה. שני פרקים מעניינים במהלך עונה שלמה זה לא מספיק, במיוחד לאור העובדה שעושה רושם שהסדרה מתחילה לנוע לכיוון של אופרת סבון.

דרך אגב, לא הייתם רוצים להמשיך לראות את הדמות של קראולי ? רווינה זה עדיין לא מספיק, לפחות עבורי...

תגובה 1:

JamesCrow אמר/ה...

ת'אמת אני עדיין נהנה מהסדרה ואהבתי את העונה המדוברת בגלל הקטעים בעולם המקביל.

הפרק של הבנות היה חביב אבל למען האמת לא סדרה שהייתי צופה בה מעבר לפיילוט.

הפרק עם סקובי בהחלט היה אחד הטובים, גם מקורי וגם הקטעים המצויירים היו חביבים.

בנוגע לספין-אופים, דבר שלא הולך לסדרה הזו אני דווקא יותר נהנתי מהפיילוט של הספין-אוף הקודם שהביטול שלו היה בעיקר בגלל שהיה לCW כבר את האוריגינלס.

הבעיה עם הסדרה הזו וספין-אופים זה שבמשך העונות היו להם דברים שיכלו להפוך לספין אוף והם בחרו לא לעשות זאת.
אני מדבר על הפרקים עם שושלת פרנקנשטיין וכן אפילו העולם המקביל והאפל (או יותר נכון אפרורי ומלא אבק) יכל להיות ספין אוף.

אין שום בעיה עם החזרת דמויות ב'אנר גהזה, ראינו את זה בעבר בבאפי,אנג'ל,מכושפות ואפילו תיקים באפלה (לא הכי סגור על האחרון)

ולמרות כל מי שמחזירים ועל כמה שקסטיאל,ג'ק,בובי ועוד חשובים...נראה שהאחים שכחו שיש את אדם שיושב לו בכלוב בודד (או בגן-עדן) חחח