יום שישי, 21 באוקטובר 2016

שלב סיכום עונה: The Vampire Diaries, עונה שביעית: עוד עונה...



כאשר הסתיימה העונה השישית של הסדרה The Vampire Diaries ונינה דוברב עזבה אותה בכדי לנסות אפיקים חדשים לא היה ברור לאיזה כיוון הסדרה תצעד. כל מי שצפה בעונות האחרונות של הסדרה הבין זאת כבר לפני מספר עונות, שהסדרה נמצאת בשקיעה ודרכה כלפי מטה, אך לפעמים סדרות יודעות לצאת ממצבים קריאטיביים קשים אל דרך חדשה כפי שהעונות שמונה עד עשר של הסדרה Friends הצליחו לעשות זאת לאחר שעונות שש ושבע היו גרועות במיוחד. בתום העונה השביעית הפסיקה הגיעה: הסדרה לא צעדה לשום מקום. פשוטו כמשמעו.

הבעיה הגדולה של הסדרה הייתה, שבניגוד גמור לעונות קודמות הרי שבעונה זו לא היה נבל עיקרי (אולי חוץ מרוח הציידת, אבל זה לא היה מספיק, גם לא הפלשבקים קדימה לאירועים שהתרחשו שלש שנים מאוחר יותר, בהפקה הסתפקו לכל היותר בארבע דקות כאלו לפרק וגם זה במקרה הטוב, בוודאי לא לעונה שלמה). בתחילת העונה זו הייתה לילי (אנני ורשינג), אמם של דיימון וסטפן, אח"כ התפקיד עבר לג'וליאן (טוד לסאנס), בן הזוג של לילי שתמרון שלו גרם לה להתאבד לאחר שהבינה את טעותה לגביו, ורק לאחר מכן הייתה זו ריינה קרוז (לסלי אן האף שדומה מעט לנינה דוברב), ציידת ערפדים מהוללת שרדפה אחר ערפדים וסטפן במיוחד במשך שלש שנים. ולבסוף הייתה זו בוני, אשר רוחה של ריינה דבקה בה ובמיוחד השנאה שלה כלפי ערפדים עד אשר בפרק האחרון של העונה דיימון מצליח לשחרר אותה מהאחיזה רק בכדי ליפול בעצמו אל תוך אפלה גדולה יותר ולקחת איתו את אנזו.

העובדה שלא היה נבל עיקרי בעונה זו גרמה לה להיראות יותר מדי כטלאי על טלאי ושהסדרה פועלת בכוח האנרציה. לא פלא שברשת ה CW ובהפקה החליטו שהעונה השמינית שלה, שתהיה גם מקוצרת, תהיה גם האחרונה שלה. זו לא רק העובדה שהחוזים של השחקנים הגיעו לסיומם ולחדש אותם עבור סדרה כה וותיקה לא השתלם לרשת. זו גם הסיבה ש The Originals כן חודשה למרות שהניבה נתונים פחות טובים ממנה. עדיין מדובר בסדרה זולה יותר. אלא, שככל הנראה הבינו ראשי הרשת ובהפקה שמבחינה קריאטיבית אין כמעט לאן לקדם את הדמויות.

כבר בעונה זו אפשר היה לראות מחזור של רעיונות מעונות קודמות. אתם זוכרים כיצד משפחת מייקלסון התיישבה במיסטיק פולס ועשתה טרור בתוך העיירה, כאשר אסתר שלטה בהם ביד רמה ? הפעם מדובר היה בלילי ובקבוצת הכופרים שלה, אשר הגיעו בסוף העונה הקודמת ונשארו לאורך רוב העונה השביעית. אתם זוכרים כיצד ג'רמי נאבק בהיותו צייד ובכך שרצה להשמיד את חבריו הערפדים, כולל אחותו אלנה, עד אשר הצליחו להרגיע אותו ? הפעם מדובר היה בבוני שרוחה של הציידת נכנסה בה לאחר שהחיים שלה עברו אליה בכדי להציל אותה ממוות. נכון, יש שינויים קטנים במצבים, במיוחד כאשר בעונה זו הוצגו לראשונה זוג לסביות כחלק מהדמויות הראשיות, נורה (סקארלט בירנה) ומרי לואיס (תרזה ליאן), שהליהוק שלהן היה מושלם, אך המהות נשארה דומה. מחזור.

כאשר נינה דוברב עזבה את הסדרה אפשר היה לצפות שדמות אחרת תתפוס את מקומה. אני לא מדבר על ליהוק מחדש של הדמות, אלא הכנסת דמות חדשה אשר תוכל להיות חלק מהקאסט הראשי ולמלא חלק מהחור הענק שדוברב השאירה. זה לא קרה. לכאורה, הוכנסה דמותה של ואלרי (אליזבת' בלאקמור), אהובתו הישנה של סטפן, אבל גם היא עזבה מספר פרקים לפני תום העונה, ובכל מקרה, היא לא הצליחה למלא את החסר. כתוצאה מכך, וכתוצאה מהעובדה שמלבד אלאריק לא הייתה דמות מבוגרת אחראית בסדרה היה נדמה לצופה שמדובר בילדים שרצים ללא השגחה. מלבד דמותו של סטפן גם לא הייתה דמות מייצבת, כפי שאלנה הייתה בדרך כלל ובמיוחד מאחר וגם הדמות של ג'רמי עזבה בתום העונה הקודמת וזו של טיילר הופיעה לפרקים בודדים. הצופה הרגיש שהסדרה הפכה למינימליסטית ובעיקר שיש בה חור ענק שלא מצליחים למלא, למרות שלכאורה מנסים לשמור בה על קצב גבוה.

בכל הקשור למערכות היחסים בסדרה. לאחר צפייה בעונה כולה אפשר היה לראות שהתסריטאים בחרו בשיבוצים בלתי ראויים. החל מהעובדה שעושה רושם שההחלטה לשבץ דווקא את דיימון ואלנה ביחד הייתה כל כך גרועה שלא ברור אם בהפקה החליטו "לצעוד בעקבות הספרים" או שמדובר בהחלטה של התסריטאים וההפקה. המעשים של דיימון עד עתה, כולל בפרק סיום העונה הראו שהוא בהחלט לא ראוי לה.

לאור העובדה שבעונה זו ניתן היה גם לראות את סטפן עם שתי נשים שונות, קרוליין וואלרי, אפשר היה לבחון עבור מי הוא מתאים יותר. כאשר סטפן נמצא עם קרוליין זה נראה כאילו הוא נמצא עם אחותו הקטנה. למרות שניסו להראות שהוא בחר בקרוליין על פני וואלרי הרי שהצופה מבין שהוא בוחר דווקא בילדה הצעירה והבלונדינית ולא באהבת האמת שלו. למרות שבתחילה השיבוץ נראה מעניין, הרי שדווקא כאשר בעונות קודמות סטפן וקרוליין היו חברים טובים זה נראה הרבה יותר טוב על המסך. אבל, אחרי שאלנה שובצה (ואני ממשיך בטרמינולוגיה הזאת) להיות עם דיימון הרי שהחליטו "ללכת" על הדבר הקרוב ביותר.

בעונה זו התסריטאים גם החליטו לשבץ את בוני עם אנזו. אתם רציניים ? אחר שנדמה היה שבהפקה עושים הכל בכדי להפוך את דיימון ובוני לזוג הבא, הוחלט דווקא על אנזו וזאת בכדי לשמר את דיימון עבור אלנה, ככל הנראה כאשר תתעורר. למען האמת, כל שיבוץ אחר עבור בוני (מאט, דיימון ואפילו סטפן) נראה היה הגיוני יותר מהשיבוץ שלה עם אנזו. אולי התסריטאים החליטו שבמקום דיימון הערפד שתפוס עבור אלנה הם "יילכו" על הדבר הקרוב ביותר מבחינת הדמות וגם בשל העובדה שהם היו חברים טובים: אנזו. זו הייתה טעות. קשה היה לראות כימיה כלשהי ביניהם.

ולבסוף, עושה רושם שהדמות של אלאריק נכתבת בכוח אל הסדרה, אולי כי רצו להשאיר דמות אחראית כלשהי בסדרה. אך כל מי שצופה בעונה השביעית מבחין שלאחר הפרקים הראשונים של העונה, פרט לעובדה שזקוקים לבנות שלו בכדי לפתוח את "הנשקייה" בפרק האחרון ולשים מכשול זמני בפני קרוליין וסטפן אין לו ערך.

האם בכל זאת ניתן היה להבחין באלמנטים חיוביים בעונה זו ?

אולי. דווקא הסיפור בין נורה ומרי לואיס סופר בצורה מניחה את הדעת מההתחלה וכמעט עד הסוף. הבעיה היא שזה קרה מאוחר מדי. בדרך כלל כאשר בסדרות מציגים סיפור הומו-לסבי זה מעיד על כך שנגמרו לתסריטאים הרעיונות. אולם, הסיפור של נורה ומרי לואיס סופר כסיפור אהבה מבלי לייחס לכך יותר מדי חשיבות, אלא כסיפור אהבה רגיל, בדיוק כמו שהיה צריך לעשות. חבל רק שחיסלו את שתי הדמויות. עובדה זו מוכיחה שהצגת הדמויות נועדה יותר למלא חור מבחינה קריאטיבית ולא מתוך רצון להציג דמויות חדשות. לפחות דמותה של נורה יכולה הייתה להישאר לעונה נוספת. ושוב, הטענות של הקהילה הלהט"בית יישמעו על כך שהורגים להם את הדמויות. הפעם אולי בצדק. הבעיה ? לא ברור אם מלכתחילה היו צריכים להציג אותן, אך במידה ועשו זאת אפשר היה לטפל בהן בצורה מעט שונה.

גם הסיפור של "הנשקייה" היה מעניין, אך גם הוא טופל בצורה לא מספיקה. מדוע היה צריך לחסל את הדמות של אלכסנדרה (מוזם מאקר) ? מדוע היה צריך להרוס לחלוטין את המוסד ? במידה ומדובר היה בסוף הסדרה זה היה מובן, אך לסדרה עונה נוספת ואפשר היה לנסות לשמר את המוסד לעונה נוספת. עושה רושם שבעונות האחרונות, בכל עונה התסריטאים בונים סיפור וכאשר הם מסיימים אותו הם משאירים בסוף קליף האנגר קטן, אבל כמעט מכל שאר סיפורי העונה הקודמת הם מתעלמים. ולא, סיפורי התאומות וג'ו בעונה זו לא היה מספיק.

ולבסוף, פרקי הקרוסאובר עם The Originals היו הטובים ביותר של העונה, אך הם היו מעט מדי ומאוחר מדי. החזרת דמותם של קלאוס, אלייז'ה, רבקה ואפילו פרייה יכלה אולי לכסות על החור של הדמות של אלנה ולנסות להחיות את הגוייה הכמעט מתה, אך ברשת העדיפו להשאיר אותם בסדרה שלהם ולהסתפק בפרקי קרוס אובר בודדים. זה לא היה מספיק. עבור מעריצי הסדרות, ובמיוחד אלו של The Vampire Diaries, אפשר לסכם זאת במילה אחת: חבל.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. עושה רושם שנינה דוברב עזבה בזמן את הסדרה (ואולי מעט מאוחר מדי, אך היא הייתה קשורה בחוזה ולא יכלה לעזוב קודם לכן). בהפקה לא הצליחו להתמודד עם עזיבתה מבחינה קריאטיבית וגם לא העמידו לה דמות מחליפה ראויה. עונה זו ממחזרת חומרים, כתובה בצורה לא מספיק מעניינת והשיבוצים הרומנטיים גרועים. לפחות העונה השמינית והמקוצרת (ברכות על ההחלטה) תהיה גם האחרונה שלה. דרך אגב, גם לכם עושה רושם שנושא הערפדים מוצה ? 

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה
ועדיין לדעתי הייתה יותר מוצלחת מהפרק הקרוסאובר [עם 5 הדקות של סטפאן] שבסדרת הבת [ומסדרת הבת עצמה..]
ולא טרנד הערפדים לא מיצה עצמו- על כל סדרת הנגיף הכבדה והלא ממש מעניינת יש הפתעות כמו ואן הלסינג שמצליחה בכ"ז לעניין

חג שמח

אנונימי אמר/ה...

ת'אמת שהייתה כימיה טובה בין אנזו לבוני (כן דיימון מתאים יותר אבל אהבהתי את החלק הזה)

אלריק בהחלט נדחף בכוח ולפי דעתי - אתם שומרים את השחקן הזה כלכך הרבה אולי הגיע הזמן להביא לו סדרה משלו (והפעם אחת שתתאים לרשת,למרות שזאת עם רוברט נייפר הייתה מעניינת)

בכל הקשור לאלנה - מיציתי אותה ואת המשחק של השחקנית עוד בעונה השלישית.

אנונימי אמר/ה...

הסדרה איבדה את זה כבר מאמצע עונה 3