יום רביעי, 5 באוקטובר 2016

ביקורת: Notorious, עונה ראשונה, פרקים 2-1: אופרת סבון על להבה נמוכה



ישנם מקרים שלא צריך להיות מבקר טלוויזיה מפואר בכדי לדעת שסדרה חדשה לא תצליח, אפילו לאחר פרק אחד או מקסימום שניים. את הכתובת לגבי הסדרה Notorious אפשר היה לראות על הקיר עוד לפני שעלתה לאוויר. ראשית, העובדה שהיא הייתה אמורה להחליף את הסדרה "סקנדל" עד אשר זו תחזור מחופשה בשנת 2017 הטילה על גבה מעמה כבדה מאד. נכון, "סקנדל" נמצאת בדעיכה גדולה, אבל עדיין מדובר במותג מצליח מאד של הרשת וקשה לראות בהיסטוריה הטלוויזיונית סדרות אשר מצליחות להחליף בהצלחה גדולה סדרות מצליחות שקדמו להן, בדרך כלל יש "תקופת צינון", אשר לעיתים הופכת אפילו ל"חור שחור" עבור הרשת עד אשר היא מוצאת סדרה שתצליח להחזיק מעמד באותה משבצת שידור. הדוגמא הטובה ביותר היא של משבצת השידור של השעה שמונה בערב יום חמישי של רשת ABC, אשר סבלה במשך שנים רבות מנתונים מחרידים עד אשר הוזזה לשם "האנטומיה של גריי".

בעיה נוספת שהסדרה התמודדה איתה עוד לפני שעלתה לאוויר היא שהיא הייתה אופרת סבון מהסוג של שונדה ריימס, אך ללא שונדה ריימס. אפשר לראות זאת שלמרות שהמרכיב של אופרת הסבון זועק לשמיים הרי שהסדרה נבדלת מהסדרות של ריימס בעיקר בטמפו שלה. ואם תיקחו בחשבון שהסדרה משודרת בין שתי סדרות של ריימס תקבלו מצב שבו הסדרה נראית כנטע זר ביניהן. מצד אחד היא לא אופרת סבון כגון "האנטומיה של גריי" ומצד שני היא גם לא מהסוג של "סקנדל", משהו באמצע. כלומר, גרסה חיוורת של הסדרות של ריימס. 

כאשר כבר מחליטים לצפות בסדרה ונותנים לה סיכוי מבינים שהיא למעשה לא מחדשת מאומה. עוד פעם מקבץ של נשים, כאשר בתפקיד הראשי ניצבת פייפר פראבו בתפקיד של ג'וליה ג'ורג', המפיקה של תוכנית חדשות. עוד פעם הגברים הם בגדר משניים בלבד ולא נחוצים, אפילו סאנג'אטה, אשר מגלם את דמותו של ג'ייק, עורך הדין אשר מביא את לקוחותיו לתכנית של ג'וליה למרות שכביכול הם אמורים להיות יריבים. לכאורה, יקפצו הפניסטיות ויגידו במידה והיה מדובר בגברים לא היו מציינים זאת. אז זהו, שלא, מה שברשת ABC לא הבינו זה שלאחר הפרץ הראשוני של הסדרות של ריימס העובדה שיש חוסר איזון בתוך הקאסט יוצר מצב שהסדרה פונה לקהל מסוים בלבד, נשים בגילאי 55-35 בלבד. 

הסיכוי למשוך גברים לצפות ב Notorious נמוך מאד, בעיקר משום שאין בסדרה אפילו אלמנט אחד שיגרום להם לצפות בה. ב"סקנדל" זה היה המוטיב הפוליטי והתככים, ב HTGAWM זה היה בעיקר הטמפו של הסדרה ואולי גם היחסים הגופניים בין הדמויות. 

הבעיה גדולה יותר מאיבוד הקהל הגברי. הסדרה גם לא פונה לקהל צעיר. מלבד העובדה שיש שתי דמויות צעירות (אלה בנג'מין בגילומה של איימי טיגרדן וראיין גוזמן כראיין מילס) הרי שהם הרחק מאחור, כך שגם הקהל הצעיר שמנסה לצפות בסדרה לא מוצא דמויות שיוכל להזדהות איתן. לפי דעתי בהפקה היו חייבים לשים את השניים במרכז ואת הדמות של ג'וליה מעט מאחור או לפחות לשים אותם לצידה ולא להפוך אותם למשניים, במיוחד הדברים אמורים לגבי איימי. 

בגזרה הקריאטיבית הרי שהסיפור המרכזי בעונה זו, הרצח של שרה קיטון (דילשד ואדסריה), לא מצית את הדימיון ונראה פשוט מדי. לאחר חמש עונות של "סקנדל" ועתה שניים של HTGAWM, הרף הוצב והסדרה לא מצליחה להגיע אליו. נכון, עוד לפני שהסדרה עלתה לאוויר טענו בהפקה שהסדרה לא תהיה מורכבת כפי שהדרמות שקדמו לה היו, הבעיה היא שלאחר שהצופים טעמו משהו מובחר לחזור אחורה הופך לבעייתי. הצופה מצפה שבשלב כלשהו הסדרה תצבור תאוצה אך זה לא קורה, אפילו בפרק הפיילוט. 

אז, לראות או לא לראות ? 

אין טעם אפילו לנסות. מדובר באופרת סבון חיוורת, אשר מפספסת שתי שחקניות טובות מאד (טיגרדן ופארבו),שמתבזבזות בסדרה שכזאת. כמו כן, גם עבור אופרת סבון אין בה את המרכיב הממכר. הצופה, אשר מסיים לצפות בפרק לא מצפה בקוצר רוח לפרק הבא. פלא שהסדרה נכשלה כבר מהרגע הראשון ? לא ממש. אפילו "סקנדל" הדועכת טובה ממנה. 

2 תגובות:

דנה אמר/ה...

זה מעניין שאין לך בעיה עם סדרות שפונות רק לקהל הגברי, אבל פתאום כשיש גל של סדרות שפונות לקהל הנשי אתה מתבכיין. אז תן לי להזכיר לך שנשים מהוות 51% מהקהל שצופה בסדרות הטלוויזיה, ולכן הטיעון שלך לא תקף.

D1D1 אמר/ה...

1. מתי בדיוק טענתי שאין לי בעיה עם סדרות שפונות לקהל הגברי ? הרי ציינתי בכתבה שיש לי בעיה בכל מקרה כאשר יש חוסר איזון בין הקאסט.

2. לגבי הנתון של הצפייה. זה אפילו לא מתקרב להיות נכון. זה שאחוז האוכלוסיה הוא כזה זה ממש לא חייב שגם אחוז הצפייה הוא בדיוק אותו דבר. אני יודע שהנתון יותר קרוב ל 65 אחוז גברים ו 35 אחוז נשים.

3. חלק מהביקורת שלי הייתה שמדובר בסדרה של שונדה ללא שונדה, כלומר שמדובר בגרסה חיוורת שלה. אין לי בעיה להודות שאני צופה ב"סקנדל" (אם כי בעונות האחרונות בפחות תשומת לב) וגם עובר ברפרוף על HTGAWM.

4. איפה ראית התבכיינות בביקורת ? לטעמי, הביקורת הייתה עניינית ביותר. ולראייה, האמריקאים חושבים בדיוק כמוני, כאשר גם מרבית הקהל שצופה בסדרה הוא נשים בגילאי 55-35. אם זה מה שההפקה ניסתה לעשות (ואני לא חושב שזה מה שהיא רצתה. שיבושם לה. לי הספיקו שני פרקים.