יום שישי, 24 ביולי 2015

ניתוח: האם Supergirl יכולה להצליח היכן ש Wonder Woman נכשלה ?



האם הסדרה החדשה Supergirl של רשת CBS תעמוד בציפיות הגדולות ?

הבאז אודות הדמות של DC Comics בכיכובה של מליסה בנויסט כקארה זור אל, בת דודתו של סופרמן, גדול מאד. ה"בקרוב" של הסדרה נצפה על ידי יותר מ 13 מיליון צופים ב"יוטיוב" מאז ה 13 במאי, כאשר שוחרר לאוויר.

אולם, הסדרה Supergirl היא לא הניסיון הראשון הגרנדיוזי הראשון להביא דמות נשית מתוך עולם הקומיקס בצבעי כחול לבן ואדום אל המסך הקטן. בשנת 2011, רשת NBC ניסתה לעשות זאת כאשר הפיקה פיילוט לדמות של Wonder Woman, כאשר האיש שעמד מאחורי הפרויקט היה דיוויד אי קלי, שם גדול מאד בתעשייה, שגם המציא מחדש את הדמות באמצעות אדריאן פליקי (בוגרת הסדרה Friday Night Light), כיושבת ראש בעלת עוצמה של חברה שחיה בלוס אנג'לס. למרות השם הגדול של הדמות של DC Comics וגם השם הגדול שעמד מאחורי הסדרה, ברשת פסחו על הפיילוט מבית היוצר של "וורנר ברוס" (בדיוק כמו Supergirl) ולא אישרו אותו לסדרה.

למען הסדר הטוב, חייבים לציין, שמפת הטלוויזיה השתנתה בצורה קריטית מאז הפיילוט של Wonder Woman. אולפני WBTV ("וורנר ברוס") מצאו לעצמם נישה של גיבורי על בסדרות ברשת ה CW כגון Arrow, The Flash ועתה גם Legends of Tomorrow, אשר צפויה לעלות בחודשים ינואר או פברואר 2016. כל שלש הסדרות, כמו Supergirl, הם מבית היוצר של המפיק גרג ברלטיני, בשעה שבשנה האחרונה The Flash אף הפכה לסדרה הנצפית ביותר של רשת ה CW. כמו כן, ניתן גם לצפות בדמות נוספות של Dc Comics, הדמות של באטמן בסדרה Gotham ברשת FOX, אשר חודשה לעונה שנייה.

מלבד סדרות הלהיט של WBTV, רשת ABC מצאה הצלחה יחסית עם Agent Carter, סדרת הקומיקס הראשונה של "מארוול" שעומדת בבסיסה דמות נשית, וגם היא קיבלה עונה שנייה. הצלחות אלו פתחו את הדלת עבור Supergirl.

עתה, לאחר שניתן לצפות בפיילוטים של שתי הסדרות (Wonder Woman ו Supergirl) ניתן גם לבצע השוואה בין השתיים ולהבין יותר לעומק כיצד פיילוט אחד המשיך הלאה וקיבל אישור לסדרה ואילו השני לא.

הטון של הסדרה

Wonder Woman הייתה סדרה בעלת קצב איטי הרבה יותר מ Supergirl, אשר בפיילוט שלה הצליחה לדחוס חומר רקע רב יותר. הסדרה של רשת CBS, מצד שני, הינה קלילה יותר ודומה ברוחה הרבה יותר ל The Flash, אשר נחלה הצלחה גדולה בשנה שעברה. כלומר, יש בכך הפקת לקחים, אשר מאפשרים לצופים להתחבר אליה בצורה טובה.

סקסיזם

ישנם רגעים בשני הפיילוטים בהן שתי הסדרות משלימות עם "הפיל בחדר": האם זה לא קצת סקסיסטי להראות כיצד הדמות של Wonder Woman מסתובבת בחדר בתלבושת מינימלית או לקרוא לקארה Supergirl במקום Superwoman ?

רק בכדי להדגיש את הרעיון. כאשר המבקרים ראו את התחפושת של אדריאן פליקי כ Wonder Woman בפעם הראשונה הם חשבו שהיא מתאימה יותר לכוכבת פורנו. במהלך הפיילוט, באמצע ישיבה עיסקית, אפילו הדמות של דיאנה מתלוננת כיצד הדמות של הבובה שלה, אותה החברה של מייצרת מאחר והיא נלחמת בפשע, לבושה מעט מדי. המשפט שלה היה "לא אמרתי למסחר את הציצים שלי" ! ואותו היא אף צועקת. בפעמים אחרות, היא מתלוננת על האימג' שנוצר לדמות שלה בקרב הציבור, בכך שהיא אמורה להיות מושלמת בהכל ואף מתארת את ה"נכסים" בהם היא צריכה להיות מושלמת.

הפיילוט של Supergirl, מצד שני, תוקף את התמה בצורה שונה, כאשר קארה מביעה צער על כך שהמדיה מעדיפה לקרוא לדמות של גיבורת על Supergirl ולא Superwoman. האיש במדיה, אשר אחראי לשם, טוען ש Girl זה לא בהכרח מקטין את הדמות מאשר המונח Woman. במעין מונטאז', קארה עוברת על מספר תחפושות פחות קמצניות בבד ודוחה כל אחת מהן עד שהיא מוצאת את התחפושת הסופית, שהיא גם הגיונית לחלוטין ורגישה לנושא.

מושאי אהבה

כמו לכל דמות של גיבורי על, הפיילוט של Wonder Woman מציב עבור דיאנה אהבה בלתי אפשרית. בפיילוט מבינים שהיא זרקה את החבר שלה מזה שנתיים סטיב (ג'סטין ברונינג) בכדי לעבור ללוס אנג'לס ולאמץ את האלטר אגו שלה כ Wonder Woman. הוא מופיע בלוס אנג'לס, נשוי טרי ועובד עבור משרד המשפטים.

הפיילוט של Supergirl, מצד שני, יוצר מצב למשולש אהבה. הגבר עימו היא עובדת, ווין (ג'רמי ג'ורדן), דלוק עליה, בשעה שרומזים שלקארה יש הדלקות מצידה על ג'ימי אולסן (מקאד ברוקס), צלם של הדיילי פלאנט ואחד מהאנשים שסופרמן סומך עליהם, אשר עובר לעיר בכדי לעזור להדריך אותה בדרכי הגיבור. למרות שבמקור, צוירה הדמות של ג'ימי כיותר דמות של אח עבור קארה, היא הרבה יותר בנויה לתלפיות וחתיכה בגרסה הזאת.

מה שעומד על כף המאזניים

עד סוף הפיילוט של Wonder Woman לא ברור מהו הקונפליקט המרכזי של הסדרה או אפילו הדרמה המרכזית של הסדרה. נרמז שדיאנה נמצאת בקונפליקט אודות החבר לשעבר שלה שחזר לחייה, אבל אין תחושה מה עומד לקרות בהמשך חוץ מהעובדה שהיא נכנסת לאתר הכרויות ברשת ונרשמת, בו היא מסמנת את החתול שלה במסגרת של "חברים".

סוף הפיילוט של Supergirl מציב בפני הצופה דרמה והקונפליקט ברור. הצופים מבינים מיהם מספר ה"נבלים" העיקריים בעונה עומדים להיות ובעיקר, מה שמניע אותם. קיימת תחושה ריאלית שקארה נעה קדימה בכל מה שקשור למסע שלה, בשעה שהמטרות של דיאנה ב Wonder Woman לא ברורות חוץ מהעובדה שהיא עומדת ללחום בפשע.

המוצא

בדקות הראשונות של הפיילוט Supergirl מציגים בצורה טובה מאד את סיפור המוצא של הדמות, בשעה שבפיילוט של Wonder Woman מתייחסים לעובדה שדיאנה לא אנושית בצורה מעורפלת וגם אז לא ברור מה זה אומר בדיוק (בקומיקס היא נסיכה אמזונית).

בפיילוט, דיאנה היא כבר דמות ציבורית שנצפית בחדשות כבלים אודות המלחמה שלה בפשע, אין לה זהות סודית והיא נלחמת כגיבורת על וכן כאשת עסקים אנושית, כאשר היא יוצאת ראש בראש נגד הדמות של ורוניקה קייל (אליזבת הארלי). קארה, מצד שני, היא אנדרדוג, היא עוזרת לאשת מדיה (קליסטה פלוקהארט) והיא שומרת על הזהות שלה בסוד.

בשעה שבפיילוט Supergirl נמצא האיזון בין המסע האישי של קארה, לאחר שהיא מכירה בכוחות שלה, והמסע המקצועי שלה, של הניסיון לשמר את העבודה שלה, הפיילוט של Wonder Woman מדגיש את הצד העיסקי-אנושי של דיאנה בצורה הרבה יותר כבדה. צריך להבין שדמות של גיבור על כיושב ראש של תאגיד היא דבר די שכיח, בסדרה Arrow וכן בסרטי באטמן ואיירון מן, ולכן ההתייחסות הגדולה לכך בפיילוט Wonder Woman היא התעסקות לחינם. כמו כן, בסרט השני של איירון מן העניקו לטוני סטארק (רוברט דאוני ג'וניור) יריב עיסקי בדמות של ג'סטין האמר (סאם רוקוול) וזה היה אחד המהלכים שהתקבלו בצורה הכי פחות טובה בסרטי ובעולם של "מארוול" בשנים האחרונות, גם על ידי מבקרים.


לסיום, אפשר להבין שבהפקה של Supergirl לפחות הפיקו לקחים לגבי נקודות מרכזיות בהן הפיילוט של Wonder Woman כשל. עדיין מוקדם מדי בכדי לקבוע האם הפקת הלקחים מספיקה ובאם זה סייע ל Supergirl להצליח. דבר אחד אנחנו כן יודעים, נקודת הפתיחה שלה הרבה יותר טובה מזו של Wonder Woman.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של אהרון קואץ', כתב התרבות האמריקאי.

אין תגובות: