יום שישי, 31 ביולי 2015

שלב סיכום עונה 2015-2014: רשת ה CW עם הצלחה וחצי


בסיכומי עונת 2015-2014 הגענו אל רשת הברודקאסט החמישית והאחרונה, רשת ה CW, אשר עוברת תהליך של שינוי בשנתיים האחרונות ובעונה שעברה הצליחה לייצר להיט, אבל...

היכן הרשת עומדת ?

מעריצי הסדרות של הרשת בוודאי חושבים שעונת 2015-2014 הייתה עונה טובה מאד. כהוכחה לקו מחשבה זה הם יעידו שהסדרה חידשה 10 סדרות מלוח השידורים שלהם בעונה הקודמת. צר לי לנפץ את הבועה, אולם לא מדובר בעונה טובה עבור הרשת. לא מדובר בכישלון, אבל בהחלט לא בהצלחה.

נכון, הרשת רשמה הצלחה גדולה עם The Flash, אשר התייצבה לאורך העונה על נתונים של 1.5-1.3 נק' מדד, נתונים שזכורים לרשת רק מהימים הטובים של The Vampire Diaries, אולם זו הייתה ההצלחה היחידה של הרשת בעונה והסיבה היחידה שיכלה לגרום לה לחייך.

מצד שני, הרשת איבדה את המותג של The Vampire Diaries. הסדרה אמנם לא התרסקה, אבל נתוני הרייטינג בעונה החולפת הוכיחו שהיא בשקיעה ועזיבת נינה דוברב את הסדרה עשויה לגרום לקריסה נוספת בעונה הבאה. יתרה מכך, The Originals, אשר היה נדמה שהמעבר שלה ליום שני היה סביר, קיבלה תפנית ובחצי השני של העונה הסדרה איבדה גובה בצורה רצינית. הנתון המדאיג הוא, לפחות לגבי The Originals, שערב יום שני כבר לא ערב מאיים, גם לא אל מול The Voice של רשת NBC. במידה והמצב לא ישתנה בצורה דרסטית סביר מאד להניח שסוף המותג קרב, גם אם זה לא יקרה בעוד עונה, אזי זה יקרה בעוד שנתיים או מקסימום בעוד שלש שנים.

גם ההשקה של הסדרה החדשה הנוספת של הרשת והתקווה הגדולה ביותר שלה, הכוונה היא כמובן ל iZombie, לא הייתה הצלחה היסטרית. נכון, עבור רשת ה CW לנפק נתונים של 0.7-0.6 נק' מדד הם נתונים יפים, במיוחד אם מדובר בחצי השני של העונה, אבל בשורה התחתונה לא ניתן לומר עליה שהיא הצלחה גדולה וזו שנה שנייה ברציפות שתקווה גדולה של הרשת לא מצליחה לנפק את מה שמצפים ממנה, לפני שנתיים הייתה זו The 100 ובעונה שעברה זו iZombie.

אל הבעיות הללו צריך להוסיף את העובדה ש Supernatural כבר לא נעשית צעירה מיום ליום ועושה רושם שבשלב כלשהו, למרות הצלחה יחסית, היא תהיה יקרה מדי עבור הרשת, בדיוק כפי שקרה בזמנו ל Smallville, אשר יכלה, לפחות על פי נתוני הרייטינג שלה, "לסחוב" עוד עונה או שתיים, אך בשל שיקולי תקציב בוטלה (וכן, אני יודע שהיו סיבות נוספות, אך זו הייתה העיקרית).

ולבסוף, מספר סדרות כגון Jane The Virgin ו Reign כבר לא יהיו להיט עבור הרשת ואף למטה מכך. נתוני הרייטינג של הראשונה במקרה הטוב מתחת לבינוניים ואילו נתוני הרייטינג של השנייה פשוט גרועים. שתיהן אושרו לעונה נוספת בגלל התכנון העתידי של הרשת לעונת 2016.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת

התלות הגדולה שהרשת פתחה בסדרות הקומיקס. לכאורה, רבים יגידו שההצלחה הגדולה של The Flash, העובדה ש Arrow יציבה (נתונים של 1.1-0.9 נק' מדד) וההשקה הסבירה של iZombie, נתונים אלו מוכיחים שהרשת מצאה נישה שיכולה לעבוד עבורה ולכן גם הספין אוף החדש של Arrow-The Flash אמור לספק לה הצלחה נוספת. אולם, צריך להביט על המצב במבט רחב יותר.

עד לפני שלש שנים המצב ברשת ה CW היה קטסטרופלי. היו לרשת מספר הצלחות, אבל הדימוי שנוצר לה היה כל כך גרוע, שגם כאשר הגיעה סדרה טובה כגון Ringer היא לא הצליחה לשרוד יותר מעונה. מה גרם למצב הגרוע של הרשת ? העובדה שהיא שיווקה את עצמה את עצמה כרשת של אופרות סבון לנערות צעירות. הייתה שנה שבה שדרו במקביל 5 אופרות סבון מתוך 8 הסדרות ששודרו במהלך השבוע !

וזה גם כאב הראש הגדול של הרשת. כיצד לנצל את ההצלחה של סדרות הקומיקס מבלי להפיק יותר מדי מהן ולהפוך את הרשת למותג כמעט בלעדי של הרשת. ולכן, ברשת חייבים לקוות ש Cordon (שהיא התקווה הגדולה ביותר של הרשת בעונה הבאה מבין הסדרות החדשות) תצליח ולא עם נתונים של 1.0-0.9 נק' מדד, אלא מעבר לכך. כלומר, הצלחה בסדר גודל של The Vampire Diaries בתחילת דרכה או של The Flash השנה. במידה וזה יקרה זה יוכיח שמדובר ברשת בריאה שיכולה להצליח ביותר ממותג אחד.

בשורה התחתונה

העונה הבאה עומדת להיות עונת מבחן עבור הרשת ולא רק מתוך הניסיון להצליח עם סדרה שהיא לא סדרת קומיקס, אלא בשל קו המחשבה של הרשת לעונת הקיץ הבאה שלה, קרי עונת הקיץ 2016. ברשת מעוניינים לייצר שנה מלאה בסדרות בעלות תסריט. עונה שתתחיל בחודש אוקטובר ותסתיים באזור חודשים אוגוסט-ספטמבר. בגלל זה ראיתם בשנים האחרונות סדרות שמתחילות בחודשים מרץ או אפריל. בשל כך חודשו השנה כל כך הרבה סדרות. מדובר בניסיון מעניין, שחובבי הסדרות בעלות תסריט יאהבו, אולם מדובר בניסיון שאפתני ולכן יהיה מעניין לעקוב אחר הניסויים של הרשת. יש לי הרגשה ששניהם ייכשלו. מה דעתכם ?

אין תגובות: