יום רביעי, 29 ביולי 2015

שלב סיכום עונה: Haven, עונה חמישית, חלק א: הפתעה...



לאחר התחלה סבירה בהחלט מבחינה קריאטיבית של הסדרה, היא הידרדרה עד שבעונה הרביעית כבר קשה היה לצפות בה. מסדרה נחמדה, למרות שמבחינה עלילתית היא קצת "נמרחה", היא הפכה (עם דגש על עונות 3 ובמיוחד 4) לסדרה משעממת ובעיקר לסדרה שכמעט ולא היה טעם לצפות בה. ואז הגיעה העונה החמישית.

יהיו צופים שישאלו מדוע הסיקור הוא רק של החלק הראשון של העונה החמישית, כאשר הסדרה אמורה לחזור בעוד מספר חודשים לחצי השני שלה, לאותם קוראים התשובה היא: מבחינה עלילתית החלק הראשון של העונה סגר את הרעיון עימו החלה העונה ובדקות האחרונות שלו הוא פתח את הפתח לחלק השני של העונה. נכון, חלק מהרעיונות נשארו לחלק השני, אבל הסיפור המרכזי הגיע לסיומו.

בעונה זו אפשר לציין שלשה אלמנטים חיוביים ושלשה אלמנטים שליליים. האלמנט החיובי הראשון היה, שלאחר עונה רביעית על גבול הקטסטרופה, עושה רושם שהתסריטאים הבינו היכן שגו וערכו שינויים. הם החלו בכך שהעלו את ה"טמפו" של הפרקים. לא עוד פרקים איטיים עד לסופם (כפי שהיה עד לסוף העונה הרביעית) ואז הפרק הבא המשיך מאותה נקודה, אבל לא בצורה אינטנסיבית, אלא הפרקים התנהלו בקצב מסחרר יותר ובעיקר, הן הסתיימו כמעט מדי פרק בקליף האנגר, אשר גרם לכך שגם התחלת הפרק שהגיע לאחר מכן המשיך באותו קצב מסחרר. אלמנט זה מאפיין אופרות סבון ולפי דעתי, זה בדיוק מה שהסדרה הייתה צריכה בכדי להפיח בה חיים חדשים לאחר ההידרדרות שאפיינה אותה בעונות הקודמות.

אלמנט חיובי שני היה הרעיון הכללי של העונה. בעונה זו סוף סוף התגלו המניעים מאחורי הקללות ובעיקר התגלו פרטים לגבי עברה של מארה (אודרי פארקר) ומה שעומד מאחורי יצירת הקללות שלה. בפרק האחרון התברר שמארה רוצה להשיב את אבא שלה והיא לא הייתה מוכנה ששום דבר יעצור בעדה בכדי להשיג זאת. כמו כן, התסריטאים הציגו בעונה זו את אמה של מארה בדמות ד"ר שרלוט קרוס (ד"ר לורה מנל), אשר מגיעה לעיירה במסווה עד שזהותה האמיתית מתגלה ומתברר שהיא מעוניינת לסייע לעיירה.

בנקודה זו אנו מגיעים אל האלמנט החיובי השלישי. הליהוק של לורה מנל בתור ד"ר שרלוט קרוס היה נכון. רבים מצופי סדרות המדע בידיוני זוכרים אותה מהסדרה Alphas קצרת הימים. הליהוק הנכון שלה התבטא בכך שהיא הציגה את הקרירות הנחוצה לדמות שמגיעה מעולם אחר, אבל כאשר הייתה צריכה להציג רגשות חמים כלפי "בתה" עשתה זאת בצורה נכונה, כאשר הציגה חמימות לצד הקרירות בו זמנית. מעט מאד שחקנים ושחקניות מצליחים לעשות זאת. מעניין יהיה לראות באם הדמות תשאר לפחות עד תום החצי השני של העונה או למעלה מכך אם הסדרה תחודש לעונה נוספת.

לאחר שהצגנו שלשה אלמנטים חיוביים בחצי הראשון של העונה החמישית של הסדרה Haven, הגיע הזמן להציג את האלמנטים השליליים. ראשית, בעונה זו הדמות של מארה מתפצלת לשתיים. מצד אחד ממשיכים לצפות במארה הקרירה בעלת הנטייה הרצחנית ומצד שני, החל מאמצע העונה, ניצבת דמותה של אודרי. הבעיה הגדולה היא, שמייגן רוז שחקנית לא מספיק טובה בכדי לגלם בו זמנית את שתי הדמויות. הצופה מגלה מהר מאד שמשחקה לא אמין. לא מצליחים כמעט להבחין בשוני בגילום הדמויות למרות שהן אמורות להיות קוטביות. אם רוצים לראות שחקנית שעושה זאת טוב יותר, כדאי לנסות את משחקה של שרה מישל גלר בסדרה Ringer.

אלמנט שלילי נוסף היה סיום הרעיון הכללי של החצי הראשון של העונה. לאחר שבפרקים האחרונים של העונה התברר שאודרי גוססת ושרלוט טענה בפרק האחרון שהסיכוי היחיד שלה לשרוד זה להתאחד שוב עם מארה, בסוף מתברר שבאיחוד אודרי שורדת ומארה נעלמת ? באמת ? ניית'ן מקבל את מה שרצה והוא גם יכול להרגיש שוב את אודרי ? ברגע אחד מארה כמעט רוצחת את אמה ושניות לאחר מכן היא מאפשרת לה את האיחוד ? נדמה היה שזה היה מתבקש לאור העובדה שבשניות האחרונות של הפרק דיוק שחרר אלפיי קללות חדשות על העיירה ולמעשה הכל כמעט מתחיל מחדש. אם כן, הרעיון הכללי של העונה, גילוי האמת מאחורי הדמות של מארה, הוצג בעונה זו בצורה טובה מאד, אבל הסיום היה חלש מאד וכמו כן בצורה לא כל כך אמינה.

ולסיום, למרות שמצד אחד הסדרה הייתה זקוקה להזרמת דם חדש, אשר הגיע באמצעות הפיכת הסדרה לאופרת סבון, הרי שמצד שני, מלבד העמקת דמותה של מארה\אודרי וקצת של דיוק, אנו אכן מקבלים אופרת סבון גם האלמנטים השליליים שלה: דוויט מנהל רומן עם שרלוט, הדמויות של וינס ודייב משתנות כמעט לבלי היכר מתחילת הסדרה, במיוחד לאחר שמתברר שדייב מסתיר סוד אותו בפרקים האחרונים הם מנסים לפתור, גלוריה (הפתלוגית) נמצאת על תקן הצד הקומי של הסדרה ודוויט מקבל נפח גדול יותר, אבל בפועל לשחקן (אדם קופלנד) יש מעט מאד כריזמה ונדמה שהוא שם יותר בגלל חזותו החיצונית מאשר נוכחותו או רמת משחקו, אלמנט שמאפיין אופרות סבון.

אז, לראות או לא לראות ?

למרבה הפלא, התשובה היא לראות. בדרך כלל, לאחר שסדרה מדרדרת מבחינה קריאטיבית היא ממשיכה להידרדר עד סופה, אולם ה"ניתוח" שהסדרה עברה מצליח להחיות אותה, לפחות בצורה זמנית. ולכן, למרות האלמנטים השליליים בעונה זו, הצופים שהצליחו לשרוד את העונה הרביעית הגרועה ייהנו מעונה סבירה בהחלט. לא מדובר ביצירת מופת, אבל להעביר איתה 42 במשך 13 פרקים יכול בהחלט להיות מעניין מאד.

מעניין יהיה לראות את החצי השני של העונה בכדי לראות אם העלייה ברמה הייתה זמנית בלבד או שהסדרה תחזור לאפרוריות שאפיינה אותה לפני כן. מה אתם חושבים שיקרה ?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה לדעתי היא הייתה גרועה מההתחלה - אפקטים גרועים ועלילה משמימה.. למרות חיבתי לשחקנית הראשית ושאר השחקנים המצודדים שסביבה... ולגבי אדם קופלנד- לא כול אחד יכול להיות כמו the rock, הלא כן?! ;)