יום רביעי, 3 באפריל 2013

שלב סיכום עונה, Haven, עונה שלישית: נכנסים להילוך שלישי.



תקציר הפרקים הקודמים: אודרי פארקר (אמילי רוז) מגיעה לעיירה בשם הייבן כסוכנת F.B.I בכדי לפתור פרשיה, אך מגלה שאנשי העיירה מקוללים. כל אדם סובל מקללה אחרת. היא חוברת לשוטר של העיירה, נייתן, אשר בעונה השנייה הופך לצ'יף, לאחר שאביו מת ולדיוק, מבריח נעים הליכות, ושניהם מתאהבים בה. בתום העונה השנייה מתברר לאודרי שכל 27 שנים היא מופיעה ובכל פעם כאישה אחרת (שרה, לוסי ועתה אודרי). במישור האישי, היא מבינה שהיא התאהבה בניית'ן, אך בפרק האחרון של העונה היא נחטפת.

אם שתי העונות הראשונות של הסדרה התנהלו בעצלתיים, כאשר מדי פעם הוכנסו נגיעות בסיפור המרכזי, הרי שהעונה השלישית העלתה הילוך אחד ואפילו יותר מכך וממספר כיוונים.

ראשית, במישור האישי, עוצמת הרגשות של אודרי כלפיי ניית'ן מתעצמות, בעיקר משום שהיא מחליטה לדחות אותו מעליה לאחר שהיא מגלה שנותר לה זמן מועט לפני שהיא נעלמת מחדש. לשם כך, היא נועצת עם פסיכיאטרית בשם קלייר קאלהן (ברי וויליאמסון), שדווקא מעודדת אותה להתקרב לניית'ן, שבמהלך העונה מנהל רומן עם אישה בשם ג'ורדן [קייט קלטון], השייכת ל"משמר", שמטרתו היא לגרום לאודרי להיכנס ל"אסם" בכדי שהצרות ייעלמו ל 27 שנים, אולם רק בפרקים האחרונים של העונה היא מניחה לעצמה להיות קצת יותר נינוחה עם ניית'ן.

בגזרת העלילה המרכזית, לאחר שאודרי נחטפת, מי שחטף אותה חוקר אותה על הילד מקולארדו, ג'יימס קוגן, אשר מתברר שהוא גם הבן שלה ובפרק האחרון של העונה יתגלה גם שניית'ן הוא האב לאחר שהוא נסע בזמן לשנת 1955 בכדי להציל את דיוק וניהל רומן קצר עם שרה. במהלך העונה כולה אודרי מחפשת אחר ג'יימס בכדי לקבל תשובות למצבה ובעיקר לשאלה כיצד היא תוכל לשרוד ולא להיכס ל"אסם" ובכך להיעלם ל 27 שנה. רק בפרק סיום העונה מתברר לאודרי שבכדי לעשות זאת עליה להרוג את מי שהיא אוהבת, כלומר ניית'ן, והיא לא מוכנה לעשות זאת ונכנסת אל ה"אסם".

במישור המשטרתי, במהלך העונה כולה תרים ניית'ן, אודרי ודיוק אחר אדם שרוצח נשים עם מפתח ברגים. לקראת אמצע העונה מתברר לאודרי וניית'ן שמדובר באדם שהתחזה לשוטר בשם טומי (דוריאן מיסטיק) ועבד לצידם לאורך תקופה ארוכה. הסיפור מרתק מאד, בוודאי בהשוואה לעונות קודמות, והוכחה לכך ניתנת כאשר טומי הורג את ניית'ן בכדי לשמר את זהותו ("מקוללת" מצליחה להחזיר אותו לחיים) ומקבל תפנית לאחר שמתברר שמדובר במקולל, וליתר דיוק מקוללת, בשם ארלה (לורה ואנדרוורט), אשר הייתה אהובתו של ג'יימס והיא עשתה את הכל בכדי להכין לעצמה עור אותו היא תוכל ללבוש בכדי להידמות לאישה שהייתה 27 שנים קודם לכן לרגע שבו תוכל להתאחד עם ג'יימס, שנמצא בתוך ה"אסם" שנעלם 27 שנים קודם לכן.

לצופה, נראה כאילו בהפקה החליטו לסגור כמעט את כל הקצוות, משום שבפרק האחרון של העונה השלישית מתגלה גם הסוד של דייב ווינס. מסתבר, שוינס הוא הבוס שעומד מאחורי "המשמר", כמו כן זכינו לראות את ג'יימס קוגן ולהבין מדוע אודרי חייבת כל 27 שנה להיכנס ל"אסם". מסתבר, שהאנרגיות שלה חוסמות את ה"קללות" וה"אסם" מגביר את האנרגיות שלה, וכאשר האנרגיות שלה מתכלות, בערך כל 27 שנה, היא יוצאת החוצה להתחדש באנרגיות, ההתחדשות מגיעה מאנרגיות של אהבה. יכול מאד להיות שהסיבה שנראה שסגרו קצוות היא נתוני הרייטינג הבינוניים של העונה. לצען האמת, לאור הנתונים, קשה היה להבין את הודעת החידוש היות והעונה החלה עם 2 מיליון צופים ואילו פרק סיום העונה נסגר עם 1.36 מיליון צופים. האבסורד הוא, שלמרות שנתוני פרק סיום העונה היו נמוכים הם היו עדיין טובים יותר מפרק סיום העונה השנייה, אשר הגיעו ל 1.2 מיליון צופים בלבד. למרות זאת, קשה לראות, במידה והנתונים יישארו כפי שהם גם בעונה הבאה או ירדו במעט, כיצד הרשת תחדש את הסדרה לעונה נוספת.

הבעיה הגדולה של הסדרה נשארת, גם בעונה השלישית, השחקנית הראשית. אמילי רוז שחקנית בינונית במקרה הטוב. עד עתה ניתן היה להבליג על משחקה הבינוני משום שלא הייתה דמות נשית מרכזית לצידה שתוכל להצביע על הבעייתיות הנ"ל, אשר מתבטאת בכך שאמילי לא יודעת להביע רגשות גם כשצריך, לדוגמא, כאשר ניית'ן מת ומנסים להחזירו לחיים היא אמורה ל"להישפך" בפני גופתו בכדי שיחזור אליה, אך מה שהצופה רואה על המסך נראה רע מאד. הבעייתיות בולטת מאד לאור משחקה הטוב של ברי וויליאמסון (11 פרקים), אשר בעברה תפקיד גדול באופרת הסבון "לחיות את החיים", ואף קייט קאלטון (7 פרקים). חבל שבעונה הבאה שתי הדמויות לא יחזרו מאחר והדמות של ברי נרצחה ודיוק הורג את ג'ורדן בפרק האחרון של העונה.

אז, לראות או לא לראות ?

אין ספק שמדובר בעונה הטובה ביותר של הסדרה עד כה מכל הבחינות ובמיוחד בהשתלשלות העניינים המהירה. הבעיה הגדולה צפויה להיות בעונה הבאה, משום שבדרך כלל לאחר עונת שיא מגיעה עונה פחות טובה (ראו כדוגמא את עונות 4 ו 5 של הסדרה "דקסטר"). אבל ההמלצה שלי, ובמיוחד עבור חובבי סדרות המדע בידיוני: כן, לראות. מדובר בסדרה נחמדה מאד להעביר איתה מדי שנה 13 פרקים והעונה השלישית שלה אף מתעלה על קודמותיה. כולי תקווה, לאור חיסול כל דמויות המשנה שפרצו אל התוודעה של מעריצי הסדרה בעונה השלישית, שלפחות יחזירו את לורה ואנדרוורט המדהימה ביופיה לעונה נוספת (סיכויים נמוכים).

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי D1D1,
רציתי לקבל את המלצתך לדרמות המשכיות בסגנון 'שובר שורות','דקסטר','ההריגה','הסמויה' וכו'.
כמו כן רצוי מאוד עם תרגום לעברית...
כשאני אומר דרמות המשכיות אני מתכוון למינימום עלילות משנה כלומר עלילה אחת רציפה מהפרק הראשון ועד האחרון. תודה :)

אנונימי אמר/ה...

עד איזה עונה אתה חושב תגיע Hart Of Dixie ?

אלעד אמר/ה...

מה יותר טוב,העונה הראשונה של גרים או העונה הראשונה של על טבעי?