יום רביעי, 10 באפריל 2013

שלב סיכום עונה: The Carrie Diaries, עונה ראשונה: סדרה שלא היה צריך להפיק.



הפיילוט הראשון שרשת ה CW אישרה מעונת הפיילוטים 2012 היה The Carrie Diaries. לכל אורך עונת הפיילוטים היה ברור שעומדת לצמוח ממנו סדרה, השאלה היחידה הייתה: אילו פיילוטים יצטרפו אליו ויאושרו. וראו איזה פלא, למרות שהפיילוט אושר, ברשת ה CW החליטו בסופו של דבר לעלות בעונת החורף 2013-2012 עם העונה האחרונה של Gossip Girl ורק בחודש ינואר 2013 העלו את The Carrie Diaries. במבט ראשון, ההחלטה נראית תמוהה, היות ולכאורה מדובר היה בפיילוט החזק ביותר של הרשת בעונת הפיילוטים הקודמת, אולם כאשר צופים בסדרה מבינים, שהטעות של הרשת לא הייתה שהיא עלתה איתה בחצי השני של העונה, אלא שהיא בכלל אישרה להפוך את הפיילוט לסדרה.

ניתן למנות סיבות רבות לכך, שלא היה צריך לאשר את The Carrie Diaries לסדרה. הסיבה הראשונה היא, שמדובר באופרת סבון פשוטה מאד. למרות הרצון לרתק את המבוגרים שצפו בסדרה "סקס והעיר הגדולה" היות וכביכול מדובר בפריקוול, הרי שבפועל מדובר באופרת סבון פשוטה מאד על קארי ברדשואו וחבורת תלמידים בתיכון עם כל המרכיבים של אופרת סבון: התאהבויות, התנסויות חדשות כמו סקס וסמים, הומוסקסואליות ועוד...הבעיה היא, שלא מדובר באופרת סבון מוצלחת היות והנושא די מוצה בשנים האחרונות. Gossip Girl הביאה איתה משהו מרענן וחדשני של עולם הזוהר, The Secret Life of the American Teenager הציגה תלמידים אשר משננים תסריטים כאילו הם מבוגרים,  90210 שחקה את עולם אופרת הסבון במשך 5 עונות עם סיפורים משומשים, אבל הבעיה הגדולה ביותר היא הסדרה Pretty Little Liars, אשר קבעה סטנדרט חדש לאופרות הסבון וכל סדרה אחרת בתחום שלא מתיישרת לסנטדרט הזה תמצא את עצמה מהר מאד בבעיה. מהבחינה הזאת, The Carrie Diaries היא אופרת סבון פשוטה, בעלת סיפורים משומשים וללא זווית חדשה לטפל בז'אנר.

יהיו צופים, קרוב לוודאי מעריצים של הסדרה, שינסו להגן עליה ולציין, שהיא מתרחשת בשנות ה 80, שנת 1984 ליתר דיוק, אבל ברשת ה CW היו צריכים לדעת מראש, שגם עובדה זו לא תסייע לסדרה. כיצד ? בשנת 2009 ניסתה רשת ה CW לייצר ספין אוף לסדרה Gossip Girl, שבאותם ימים הייתה בשיאה, בה התמקדו בדמותה של לילי ואן דר וודסן בשעה שהיא הייתה צעירה. מדובר היה בפרק ששודר בסדרת האם מתוך מטרה להפוך לספין אוף. ואולם, למרות ש Gossip Girl הייתה הצלחה אדירה באותם ימים, ולמרות באז ראשוני לספין אוף, בסופו של דבר הוא לא קרם עור וגידים. ברשת לא העניקו לכך סיבה, אבל לפי דעתי, הסיבה לכך ברורה: הצופים הצעירים לא מצליחים להזדהות עם העולם של שנות ה 80, אשר נראה להם זר ומוזר מאד. לאור ההתנסות הנ"ל היית מצפה שברשת יבינו את הרמז ולא ינסו ללכת באותו נתיב. ככל הנראה, רק לאחר שראו מה יש להם בידיים הבינו את גודל הבעיה וזה היה מאוחר מדי.

סיבה מרכזית נוספת לכך שלא היה צריך להפיק את הסדרה הייתה: הנושא מוצה בארה"ב. לאחר 6 עונות של "סקס והעיר וגדולה" ושני סרטי קולנוע, אפשר לומר שהסיפור של קארי ברדשואו די מיצה את עצמו, במיוחד בארה"ב. הוכחה לכך ניתנה בנתוני המכירה של הסרט השני, אשר הניב 60 מיליון דולר פחות מהסרט הראשון בארה"ב. לא פלא, ששרה ג'סיקה פארקר וחברותיה לא מדברות על הפקת סרט שלישי בסדרה, כנראה שהסיבה לכך היא, שהגיעו לרוויה בנושא. ולכן, עיסוק נוסף בקארי ברדשואו הוא פשוט בזבוז זמן, במיוחד היות ומדובר בפריקוול ולא בהמשך הכרונולוגי של חייה, כאשר העתיד של קארי כבר ידוע מראש.

ואם כבר מזכירים את שרה ג'סיקה פארקר, מה שבהפקה עשו לאנה סופיה רוב, אשר לוהקה לתפקיד של קארי ברדשואו, יכול להרוס לה את הקריירה. הכישלון היה ידוע מראש ולא משנה במי היו בוחרים לגלם את הדמות. לא לחינם שרה ג'סיקה טענה שמוזר בעיניה לראות את הסדרה. הסיבה לכך היא, שג'סיקה פארקר הצליחה במה שרבים לא הצליחו: היא יצרה מצב שבו הדמות של קארי ברדשואו מזוהה עם השם שלה. כל ניסיון של שחקנית כלשהי לגלם את הדמות נתקל בהשוואה לג'סיקה ולצערה של אנה היא עדיין לא ברמה של גסיקה, אפילו לא מתקרבת לכך. מדובר בנערה בת 19, שאמנם ניתן לציין מספר פרויקטים בעברה, אבל בהחלט לא ברמה של שחקנית הוליוודית כגון שרה ג'סיקה פארקר. אולי אם היו לוקחים לגלם את הדמות שחקנית צעירה מוכרת יותר ובעלת שם גדול יותר היה לסדרה סיכוי גדול יותר להצליח. ועוד לא התחלתי להזכיר את שחקני המשנה.

בעיה מבנית נוספת הייתה, שניסו בסדרה להידמות לסדרת האם. נכון, הסדרה נוצרה בעקבות סדרת ספרים, שאני מודה שלא קראתי, ובמידה ובהפקה צעדו בעקבות הספרים זו לא סיבה מספיק טובה, הם יכלו, והיו חייבים לעשות זאת, לסטות מהמבנה של הספרים ולקחת לעצמם חירות אומנותית. במידה ובכל זאת לקחו לעצמם חירות אומנותית, הם עשו בצורה גרועה, משום שהצופה מבין מהר מאד שמדובר בשכפול של הסדרה "סקס והעיר הגדולה" והתאמתו לעולם הנוער של 1984. הרעיון של 4 נערות (קארי, מאוס [ג'יל צ'אן, הנערה ממוצא אסייתי שחייבת להצליח], מאגי המשוחררת מבחינה מינית [מישהו אמר סמנתה ?] ודוריט [האחות של קארי, האאוטסיידרית]) והחבר ההומו שלהן (טום), שבתחילת הסדרה הזאת הוא עדיין "בארון", מגלים את הסביבה שלהם בשעה שהם גדלים מבחינה אישית, הוא שחזור של שש שנים של סדרת האם. והשאלה היא: בשביל מה צריך לשכפל את אותו סיפור, גם אם מדובר בשינויים קוסמטיים ? התשובה היא: לא צריך לעשות זאת והקהל של "סקס והעיר הגדולה" הבין זאת מהר מאד והרוב הגדול שלו אפילו לא ניגש לצפות בפיילוט.

אחד האלמנטים המרכזיים של "סקס והעיר הגדולה" היה הסיפור של קארי עם "מיסטר ביג". אלמנט זה היה כמעט מיתי. לפתוח את סדרת הפריקוול עם אותו אלמנט: הגבר, במקרה של The Carrie Diaries מדובר בנער בשם סבסטיאן קיד אותו גילם אוסטין באטלר (שחרש סדרות נוער רבות והבעות הפנים שלו נראות כמו מוצר פלסטיק עלוב. היה עדיף לו לוהק שחקן אחר לדמות), לחזור על אותו אלמנט, וכמעט על התחלת הסדרה, כאשר למעשה מדובר היה במרכז הסדרה עבור הדמות של קארי, היווה מעין "אותה גברת בשינוי אדרת". הצופים הבינו זאת מהר מאד. אין טעם לחזור על אותם נושאים. הבעיה ? עם הסדרה הזאת, ולאחר "סקס והעיר הגדולה", לא הייתה אפשרות אחרת.

בעיה נוספת שמפריעה היא ה"וויס אובר" של אנה סופיה רוב לאורך הפרק. יכול מאד להיות שבעת שידור "סקס והעיר הגדולה" הקריינות של שרה ג'סיקה פארקר היוותה רעיון נחמד, היום היא גורם מעצבן. ודרך אגב, גם במקרה הזה, הניסיון להידמות לסדרת האם רק פגע בה. אז נכון, מדובר כביכול ביומנים שקארי כותבת, אבל בעוד שהצופה יכול לספוג זאת לפרק אחד או שניים, לאחר מכן האלמנט גורם לצופה לנסות לסגור את הווליום של הטלוויזיה (או המחשב).

כאשר נכנסים ומנתחים את הסיפורים שסופרו במהלך 13 פרקי העונה הראשונה (וכנראה האחרונה) של הסדרה ניתן לסכם זאת כך: מחזור החומרים נמשך. לא מצאתי ולו רעיון אחד מקורי. הרעיון של אב המגדל את בנותיו לאחר שהאם נפטרה מוצה בכל כך הרבה סרטים, הסיפור של ההומוסקסואל שעדיין ב"ארון" ומסרב להאמין למה שהוא, הרעיון של האסייתית שההורים שלה לוחצים עליה להצליח (מישהו ראה "בנות גילמור" ?), היריבות בין הדמות הראשית ל"מלכת הכיתה", כפי שניתן לראות בסדרה בין קארי ודונה, אשר נלחמות על אותו גבר (סבסטיאן) היה מקור לסרטי נעורים רבים ואפשר להמשיך עד בלי סוף.

לסיכום, קשה לי להאמין מדוע חשבו ברשת ה CW שהרעיון להפיק את הסדרה The Carrie Diaries היה רעיון טוב. הסיבה היחידה שניתן לחשוב עליה היא, שניסו "לסחוט" את קמצוץ ההצלחה של "סקס והעיר הגדולה". זה לא הצליח להם. והם גם לא יכולים להתלונן שהסדרה התמודדה מול ענקיות רייטינג מאחר ו The Voice ו"רוקדים עם כוכבים" היו בחופשה בעת שידור הרוב המכריע של פרקי הסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?

האלמנט החיובי היחיד בסדרה הוא פסקול הסדרה, אשר מורכב מלהיטי התקופה. פרט לכך אין סיבה לצפות בה. מדובר ברעיון משומש מאד, אשר מיצה את עצמו מכל הבחינות, בתסריט משעמם וצפוי ובשחקנים שעדיין לא נמצאים ברמה הגבוהה. לכן, ההמלצה היא, דלגו על הסדרה, לא תפספסו מאומה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מיושנת אולי, מתוקה וחמודה ומהנה לצפייה - בהחלט, כמו שjane by design המנוחה הייתה.. :(

אלעד אמר/ה...

תהיה לבאנשי עונה 2?

אנונימי אמר/ה...

כבר הוזמנה לבאנשי עונה 2 אחרי ששודרו כ3 פרקים מהראשונה...

אנונימי אמר/ה...

היי D1D1, אולי פספסתי את ההודעה שלך, אבל רק היום גיליתי לצערי שthe la complexבוטלה עוד בדצמבר בשנה שעברה.. כה חבל.