יום שני, 5 בנובמבר 2012

שלב סיכום עונה: White Collar, עונה שלישית: לא אותו דבר.



במהלך העונה השנייה, לפני שהסדרה עמדה לחזור לחצי השני של העונה החלו להגיע ידיעות וספויילרים מתוך ההפקה, שבתום העונה השנייה יסגרו מרבית מהנושאים שליוו את הסדרה עד אותה נקודה. ואכן, בתום העונה השנייה התברר שוינסנט אדלר אחראי למותה של קייט, אהובתו של ניל, ובאקורד הסיום האוצר הנאצי, שאדלר כה רצה, התפוצץ. אלא שלא. ניל מקבל פתק שאומר לו שיגש למחסן מסוים ושם הוא מוצא את האוצר.

מדוע ההקדמה הארוכה ?

משום שלקח לעונה השלישית זמן רב "להתניע". רק בפרק השישי או השביעי הסדרה מתחילה להזכיר איכות כלשהי. רק בכדי להדגים אציין מספר פרקים חלשים: באחד הפרקים מוזי מקבל מושא אהבה בדמות לנה הדלי היפה. זה היה כה מגוחך ואבסורדי שאפשר היה להיעלב. כמו כן, ג'ונס מקבל תזכורת מהעבר לגבי אחד מחבריו שהדרדר ונפגש עם אהבה ישנה שלו. ולבסוף, מקבלים הצצה לעולמה האישי של דיאנה כאשר אנו מתוודעים לאהובתה (מורן אטיאס). לפחות בתחילת העונה, נראה היה שהסיפור לא כל כך מעניין. פיטר לא מאמין שהאוצר הושמד ומשחק משחקי חתול ועכבר עם ניל ומוזי (האיש שאחראי להעברת האוצר למחסן) בכדי לצוד אותו.

רק לקראת החצי השני של העונה, כאשר דמותו של קלר חוזרת, בתור השותף לשעבר של ניל, שעתה רוצה את האוצר לעצמו, הסדרה התחילה לקבל צורה. אולם מדוע אי אפשר היה למשוך את הסיפור קצת יותר. משום שנראה היה שהמשחק נגמר מיד לאחר חזרת הסדרה מחופשה כאשר סגרו את הסיפור בכך שלאחר שאליזבת', אשתו של פיטר, נחטפת, ניל משתף עם פיטר פעולה ובסופו של דבר משיב את האוצר, עוזר לפיטר לתפוס את קלר ולשחרר את אליזבת'.

ואז נפתח הסיפור השני. לאחר תפיסתו של קלר, ניל מקבל הודעה שקיימת אפשרות שהעונש שלו יומתק והוא ישוחרר שנתיים לפני תום גזר הדין שלו. הבעיה היא, שהסוכן קריימר מוושינגטון, המנטור של פיטר, רוצה את ניל לעצמו ולשם כך הוא רוצה להפיל את ניל לקרשים בכדי שיהיה כבול אליו, בעוד פיטר נוטה להעיד לטובת ניל. שעות ספורות לפני שאמורים לפסוק בעניינו, ניל רואה שהסוכן קריימר עומד לאסור אותו והוא בורח ביחד עם מוזי, כאשר הוא מקבל ידיעה שחצי מהאוצר האבוד עדיין מחכה להם. וכך מסתיימת העונה.

התהליך שניל עובר במשך שלש העונות הראשונות מנוכל כריזמטי למעין סוכן F.B.I או יועץ הרס למעשה את הסדרה לאט לאט ובעונה השלישית זה בא לידי ביטוי באופן מובהק. כל הסדרה עומדת על הרעיון שניל הוא אמן הונאות, אולם לכל אורך העונה השלישית הוא מצטייר כבירוקרט מוצלח, אשר בסך הכל רוצה להכות שורשים ולהישאר במקום. ואז מה ? תהיה תוכנית על סוכני F.B.I וזה הכל.

מהבחינה הזאת, העובדה שבעונה השלישית ניל מנהל מערכת יחסים (בעלת עליות ומורדות) עם שרה אליס (הילארי ברטון), האישה מחברת הביטוח, קצת פוגמת באופי שלו ומציגה אותו כמי שאולף ובוית. לכן, עדיף היה, כפי שציינתי בסיכום העונה לעונה השנייה של הסדרה, לאחר שקייט מתה בתום העונה הראשונה, להשאיר את הדמות של אלכס הנטר בסביבה, אם לא כמושא אהבה אפשרי עבור ניל, אז כפיתוי אפשרי להידרדרות שלו. אך ככל הנראה, שבהפקה חשבו אחרת ובמשך כל העונה השנייה פניה לא נראו אפילו פעם אחת. הם גם יכלו להשאיר את אלייזה דושקו, אשר הפציעה לפרק אחד ודמותה (ראקל לארוקה) התאימה יותר לדמות של ניל.

ניתן לפחות להתנחם שבעונה השלישית טיפני אמבר טיסן (אליזבת') חזרה לעבודה רגילה, לאחר שבעת צילומי העונה השנייה היא הייתה בהריון ולכן חלקה קוצץ בצורה משמעותית. ראו שהיא הייתה חסרה. חבל רק שלא מרחיבים עוד יותר את חלקה בסדרה ומעניקים לה תפקיד משמעותי יותר מאשר רק אשתו של פיטר. היא יכולה לתרום הרבה יותר.

לסיכום, זו פריבילגיה גדולה מדי להתחיל עונה בת שש עשרה פרקים רק בפרק השישי או השביעי. במבט כולל, לאחר שחלה ירידה קטנה כבר בעונה השנייה, בעונה השלישית הצופים מקבלים ירידה נוספת באיכות. הסיפור היה פחות מעניין מבעונות קודמות (למצוא את קייט, למצוא את מי שרצח את קייט) והכיוון שהובילו את הדמות של ניל הפכה אותו למשעמם ודי מעצבן. בעיקר מאחר ומאט בומר כניל עדיין לא מקרין חום בפניו, גם כשצריך. אולי עתה, בעונה הרביעית, כאשר הוא שוב בדרכים, הסדרה תחזור להיות מעניינת יותר.

אז, לראות או לא לראות ?
אפשר לראות, אבל להכין את עצמכם ל"התנעה" מאוחרת ומעט אכזבה, מתוך תקווה שהעונה הרביעית תהיה טובה ובעיקר איכותית יותר. אני יודע שאני התאכזבתי, בעיקר בגלל הפוטנציאל הגבוה של הסדרה.

4 תגובות:

ליאת אמר/ה...

מסכימה עם כל מילה, העונה הרביעית בכלל נפילה... וזה חבל העונה הראשונה הייתה כזאת מצוינת !

noa אמר/ה...

מסכימה לגמרי.הדמות של ניל נהייתה ממש לא מעניינת,הוא הפך להיות נמושה שכל מה שהוא רוצה זה לשבת בשקט ולעשות את העבודה שלו בFBI והסדרה לגמרי איבדה את כל הכיף שלה.

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא חושבת שהסדרה ממשכיה להיות ממש טובה.
עיקר הסדרה היא הקשר בין ניל לפיטר, והחברות ביניהם שהופכת חזקה, בזמן שבעצם הם לא סומכים אחד על השני.

noa אמר/ה...

איו בינהם חברות בכלל.ניל סומך ובוטח בפיטר שמיצדו חושד בו כל הזמן ולר נותן בו אמון אפילו פעם אחת.
בעונה הרביעית זה ממש בולט שפיטר פשוט מתייחס לניל עדיין כאל פושע