יום ראשון, 18 בנובמבר 2012

ביקורת: 666Park Avenue, פרקים 7-1: לא היה לה סיכוי להצליח.



בעונת 2012-2011, אחת הסדרות שהצליחו מאד הייתה הדרמה American Horror Story של רשת FX. כפי שהשם שלה מרמז, הסדרה הינה סדרת אימה מרוככת עבור צופי הטלוויזיה (בניגוד לסרטי האימה, שלא עוברים צנזורה עצמית). וראו איזה פלא, הראשונה שניסתה לנצל את רעיון סדרות האימה הייתה רשת ABC, אשר העלתה לאוויר בעונת החורף הנוכחית את 666Park Avenue. לצער מעריצי הסדרה, צר לי לבשר זאת: לסדרה לא היה סיכוי עוד לפני שעלתה לאוויר. לא פלא שהיא מניבה נתונים כה גרועים עבור הרשת ושהיא בוטלה לפני מספר ימים.

אתם בוודאי שואלים: מדוע לא היה לה סיכוי ?

ניתן למנות סיבות רבות, אתייחס למרכזיות שבהן. ראשית, משבצת השידור שלה הייתה גרועה מאד. ערב יום ראשון של רשת ABC מתחיל עם הסדרה Once Upon A Time, אשר פונה לכל המשפחה ולמרות שיש בה מרכיב פנטזיה הרי שבינה ובין ז'אנר האימה אין שום קשר. יתרה מכך, היות והסדרה הצליחה בעונתה הראשונה מבחינת נתוני הרייטינג (הצלחה שנמשכת גם בעונתה השניה) לא היה סביר שברשת ישנו את משבצת השידור שלה, בוודאי היות ומדובר ביום ראשון, שבאופן מסורתי לא מניב נתונים גבוהים לסדרות בעלות תסריט.

בשעה 9 ברשת עברו לשדר את העונה השנייה של הסדרה Revenge, אופרת סבון המכוונת גם היא לכל המשפחה. ברשת חיפשו אופרת סבון המתאימה לכל המשפחה ומכיוון שלא רצו להמר על סדרה חדשה הם החליטו "ללכת על הימור בטוח" וכך נולד השיבוץ של Revenge, אשר מוכיח את עצמו (למרות שהנתונים לא מתקרבים לנתוני "עקרות בית נואשות" בתקופת השיא שלה).

ואז הגיע השיבוץ של 666Park Avenue לשעה 10. מה הקשר בין סדרות לכל המשפחה ולסדרות אימה ? אין. לא מדובר באותו קהל יעד. בעונת הפיילוטים האחרונה, ברשת התלבטו בין הסדרה Gotham, ששילבה פנטזיה והייתה מתאימה יותר למשבצת השידור הנ"ל היות וגם היא מכוונת לכל המשפחה, ל 666Park Avenue ובסופו של דבר האחרונה ניצחה. עתה ברשת מבינים שטעו.

במידה וב ABC החליטו שצריך להמר על סדרה חדשה בשעה 10 בערב יום ראשון, הם היו חייבים להמר דווקא על Nashville, אשר הייתה מתאימה יותר לשעת השידור הנ"ל, היות וגם היא אופרת סבון.

מדוע זה לא קרה ?

קשה לדעת, היות וברשת לא שחררו את המידע לגבי עריכת הלוח, אך אם הייתי צריך לשים את עצמי במקומם, הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא, שברשת רצו להעניק ל Nashville משבצת שידור נוחה יותר ומכיוון ש Revenge השאירה בעונה שעברה משבצת שידור מוצלחת המחשבה הייתה שאופרת סבון נוספת תצליח באותה שעה. בפועל, שעות השידור של שתי הסדרות נוחלות כישלון (למרות שזו של 666Park Avenue הרבה יותר). יכול להיות שברשת היו צריכים להעניק אמון בסדרה החדשה והמבטיחה שלה ולשדרה ביום ראשון המתאימה לה יותר.

סיבה נוספת שלפי דעתי הזיקה לסדרה היא, העובדה שמשחקים בה שורה של כוכבים: רייצ'ל טיילור (האנטומיה של גריי, המלאכיות של צ'ארלי), דייב אנאבל (אחים ואחיות), רוברט באקלי (מגרש ביתי), וונסה ויליאמס (בטי המכוערת, עקרות בית נואשות) וטרי אוקווין (אבודים). במשך שנים טענתי שהבאת כוכבים רבים לסדרות רק פוגעת בהן, גם אם מדובר בהופעות אורח. אין ספק שזו אחת הסיבות שבסופו של דבר שברשת ABC החליטו להמר על 666Park Avenue ולא על Gotham, מתוך תפיסה מוטעית שהכוכבים ימשכו קהל, אך בתור צופה בלתי משוחד מדובר בבעיה גדולה מאד.

מדוע ?

כפי שאני רואה את הדברים, "מרוב עצים לא רואים את היער". הכוכבים מסיטים את המבט מהתסריט, שלמשל בסדרה American Horror Story הוא זה שנתן את הטון. כלומר, הסדרה הופכת משנית והכוכבים הופכים למרכז.

ברצוני להדגיש נקודה זאת עוד יותר. במידה ונוציא מרשימת הכוכבים הנ"ל את טרי אוקווין, שחקן אדיר, נקבל "כוכבים" ולא כוכבים. כלומר, ברגע שה"כוכבים" לקחו את תשומת הלב הצופים הבינו שבאופן מעשי הם לא שווים את הצפייה או שנמאס להם לראות אותם. בעיקר אמורים הדברים לגבי רייצ'ל טיילור, אשר מגלמת את התפקיד הנשי הראשי בסדרה. טענתי זאת כבר בעבר לגביה: לא מדובר בשחקנית שיכולה לגלם דמות ראשית, אין לה מספיק כריזמה ונוכחות. רייצ'ל התאימה מאד לתפקיד שהיה לה ב"האנטומיה של גריי" משום שלא הייתה במרכז. היא הייתה נספח לסדרה. היו אולי מפיקים שחשבו שבשל ההצלחה הרגעית שלה, שהיא מתאימה לגלם תפקיד ראשי, אולם כפי שהניסוי של "המלאכיות של צ'ארלי" הוכיח, זו הייתה טעות. חבל שבהפקה של 666Park Avenue לא למדו את הלקח ולקחו מישהי אחרת לתפקיד, רצוי שחקנית לא ממוחזרת יותר מדי (ראו דוגמאות לשחקנים ממוחזרים: רוברט באקלי, דייב אנאבל וונסה ויליאמס).

ולבסוף, לקח לסדרה מספר פרקים עד שהיא נכנסה להילוך קצת יותר גבוה ובסדרה מהסוג הזה אסור שזה יקרה. בהפקה היו חייבים להמר על הכל כבר בפתיחה, בעיקר לנוכח המכשולים שעמדו בפניה. בפועל, הפיילוט היה נחמד, גם הפרקים שבאו אחרי היו סבירים ותו לא. פרקים 5 ו 6 כבר היו יותר טובים, אך היה זה מאוחר מדי, הסדרה איבדה חלק גדול ממעט הקהל שהחליט להתיישב לצפות בסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?
חובבי ז'אנר סדרות האימה, אשר מוכנים לצפות בסדרה שכבר בוטלה, יכולים לצפות בסדרה ואולי גם ליהנות מדי פעם, שאר הצופים צריכים לדלג עליה. הסדרה תשכח מהר מאד.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא יודע לגבי הפרקים שדיברת עליהם, הפיילוט היה סתמי ולא משך לצפות בהמשך הסדרה, כי לא קרה בו מספיק, ולא לדבר על פרקי ההמשך שבהם לא קרה כלום חוץ ממילי אביטל וכמה ציפורים.. ;)
תודה על הסקירה

שקד אמר/ה...

אני מניח שזה כי חסר מידע, אבל בכ"ז, 90% מהכתבה הייתה מדוע היא לא הצליחה ולא איך היא הייתה...

D1D1 אמר/ה...

צריך להבין, שכל ביקורת היא שונה ואם אשמור על אותו מבנה בכל ביקורת זה ישעמם. אלה הנקודות שרציתי להבהיר לגבי הסדרה וכך עשיתי.

שקד אמר/ה...

כן, אבל... (זה לא מתאים רק במצב האומה המעולה, קח מסתבר...)

שקד אמר/ה...

כך*... מה שהלילה עושה...

אנונימי אמר/ה...

אתה חושב שאם היא הייתה ממשיכה היא הייתה הופכת לטובה ואיכותית יותר?