יום ראשון, 25 בנובמבר 2012

ניתוח: אז מה אומרים המספרים ?



להלן 3 המסקנות המתקבלות מנתוני הרייטינג מעונת 2013-2012 עד כה: כל רשת, מלבד רשת NBC, סובלת מירידה בנתוני הרייטינג,  לא ניתן לרשום להיטים חדשים (למעט אולי Revolution וגם היא בירידה מתמדת), וברשתות מזכירים פעם אחר פעם את המעבר של הצופים אל ה DVR, מעבר שמוריד את נתוני הרייטינג. ויש גם מסקנה רביעית: The Walking Dead היא, ככל הנראה, ההצלחה הגדולה ביותר בהיסטוריית הכבלים. אך, מלבד המסקנות ברורות הנ"ל, נתוני הרייטינג מספקים לנו 6 תובנות נוספות.

1. New Girl ו Two Broke Girls סובלות מירידה גדולה מאד בנתוני הרייטינג כבר בשנה השנייה שלהן.

כאשר סדרות מצליחות בעונה הראשונה בצורה ששתי הסדרות הנ"ל הצליחו בעונה שעברה, הרשתות בדרך כלל מצליחות לשמר את המומנטום בעונה השנייה ולעיתים אף להתעלות בעונה השנייה על נתוני העונה הראשונה. הסדרה Modern Family היא דוגמא טובה לכך. הסדרה הייתה להיט כאשר יצאה לאוויר בשנת 2009; נתוני הרייטינג של העונה השנייה והשלישית שלה היו טובים יותר מנתוני העונה הראשונה שלה. ברשת CBS, הסדרה The Big Bang Theory גדלה בנתוני הרייטינג בכל שנה בשלש השנים הראשונות. כעת, כאשר היא בעונה השישית שלה, היא מנפקת את נתוני הרייטינג הטובים ביותר שלה. אך נכון לעכשיו, הקומדיות החדשות שהצליחו בצורה הטובה ביותר בעונה שעברה, צועדות בכיוון ההפוך. בהשוואה לאותה תקופה בעונה שעברה, New Girl ירדה ב 35% אחוז ו Two Broke Girls ירדה ב 23% בקרב צופים מתחת לגיל 50. הירידות הללו מדאיגות מאד משום שרשתות CBS ו FOX ציפו שהסדרות הנ"ל יהוו עוגנים לערבי הקומדיה שלהן של ימי שני ושלישי; הירידה במספרים של הסדרות הנ"ל משפיעות על כל ערבי השידור של הרשתות ואף תורמות לירידה הכללית בנתוני הרשתות הנ"ל עד כה.

עתה, למרות שאף אחד מהדברים הבאים לא יכולים להישמע בצורה טובה, ישנם מספר פקטורים אשר יכולים להסביר מדוע מנהלי התוכניות של רשתות FOX ו CBS לא נבהלים לחלוטין מהירידה הנ"ל. ראשית, הירידה יכולה להיות מוסברת מהסדרות שמובילות אל הסדרות הנ"ל. Two Broke Girls, אשר עברה מהשעה 8:30 אל השעה 9:00 סבלה מהעובדה שהקומדיה החדשה Partners, שסבלה מנתוני רייטינג גרועים במיוחד עבור קומדיה של הרשת ואף בוטלה לפני כעשרה ימים, הובילה אליה. New Girlמשודרת בימים אלו אחרי הקומדיה הכושלת Ben & Kate, אשר מתקרבת לנתונים של 1.0 נק' מדד בלבד בקרב צופים מתחת לגיל 50. צריך גם לזכור, שהסדרות הנ"ל איבדו גובה כבר באביב של העונה הקודמת, כך שלמרות שמדובר בירידה לעומת חורף 2011, עדיין לא מדובר בנטישה המונית ומיידית של צופים, אלא בתהליך. האתגר העומד בפני רשתות FOX ו CBS (ושל המפיקים) הוא להחזיר צופים שעזבו. עתה, כאשר Partners בוטלה, וברשת תשבץ במקומה סדרה "חזקה" יותר, אולי Rules of Engagement או אפילו שידורים חוזרים של Big Bang Theory) במשבצת השידור שלפני Two Broke Girls. רשת FOX הראתה שהיא דבקה בקומדיה Ben & Kate עד לאביב, אז היא צריכה לקוות ש New Girl תמשיך לייצר באז חיובי ושהצופים יזכרו מדוע הם התאהבו בה מלכתחילה. אולי מרתון שלה בחופשת החגים יעזור לכך.

2. הדרמה Sons Of Anarchy של רשת FX הופכת להיות לכוח חשוב בימי שלישי.

הסדרה The Walking Dead מייצרת, ובצדק, תשומת לב רבה בעונת החורף הנוכחית במיוחד בהשוואה לנפילה בנתוני הרייטינג של הרשתות הגדולות. אך לא מדובר בדרמת הכבלים היחידה, אשר קוראת תיגר על רשתות הברודקאסט. הסדרה Sons Of Anarchy של רשת FX, אשר כעת נמצאת בעונה החמישית, מניבה נתוני רייטינג גבוהים משתי רשתות ברודקאסט בערב יום שלישי בשעת השידור שלה בשעה 10 בערב בנק' המדד (צופים בגילאי 49-18); Sons מניבה רייטינג של 3.4 נק' מדד (כולל DVR) בניגוד ל 2.8 נק' מדד ש Private Practice של רשת ABC ו Parenthood של רשת NBC מניבות ביחד !!! בנק' המדד Sons מנצחת סדרות אחרות בשעה 10 בערב בערבים אחרים. סדרות כגון: Castle, Hawaii Five-0, Chicago Fire, Scandal, Vegas, The Good Wife. בקרב הצופים בגילאי 49-18 היא גם מצליחה יותר מסדרות כבלים אחרות, פרט ל The Walking Dead של רשת AMC ו True Blood של רשת HBO.

3. התוכנית "רוקדים עם כוכבים" זקוקה להחייאה, בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג.

תכנית הריאלטי מדדה באיטיות כלפי מטה במשך מספר עונות, אך בעונה האחרונה ההיקף גדל בצורה משמעותית. בממוצע, הסדרה ירדה בכ 25% ל 14.3 מיליון צופים. נתונים גרועים הם בקרב הקהל הצעיר יותר, אשר מלכתחילה לא היה הקהל שהתוכנית פונה אליו ואילו עתה נראה שהוא מתחל לזנוח אותה. בקרב צופים מתחת לגיל 50, הסדרה ירדה ב 32% וב 38% בקרב צופים צופים מתחת לגיל 35. ברשת ABC ציפו להחיות את הנתונים הללו בעונה הנוכחית על ידי החזרת מתמודדים אהובים לעונת "אול סטאר", אך נראה שהמהלך השיג בדיוק את ההפך. מספר מומחים בתעשיה גורסים, שהצופים לא רוצים לראות את אותם כוכבים עוברים את אותו תהליך שכבר עברו, משום שהתהליך החשוב ביותר של התוכנית הוא כאשר ה"כוכבים" חווים זאת בפעם הראשונה בכדי להצליח. הסיבות לנפילה בנתוני הרייטינג כרגע לא משנות, מה שבאמת צריך להדאיג את רשת ABC היא העובדה ש"רוקדים עם כוכבים" תופסת שלש שעות שידור. אז, בדיוק כמו ש The Voice ו"אמריקן איידול" מעלים את הרייטינג של רשתות NBC ו FOX, הנפילה של "רוקדים עם כוכבים" מכאיבה לרשת שלש פעמים ולא כמו דרמה כושלת אחת. מקור בתוך התעשייה משער שהצד החיובי היחיד שאולי יש הוא, שהעונה הבאה כבר לא תהיה "אול סטאר" ועדיין יש מאגר גדול לבחור ממנו. אך לטווח הארוך, ברשת ABC אולי צריכים לשקול לתת לתוכנית מנוחה לזמן מה ואולי להסתפק לעונה אחת בשנה (במקום שתיים), אסטרטגיה בה בחרו לתוכנית The Bachelor החל משנת 2008 וזה עבד: התוכנית עדיין מוכיחה שכוחה במותניה בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג כאשר בקרוב תתחיל את העונה ה 17 שלה.

4. התוכנית Shark Tank ( בארץ קראו לתוכנית "הכרישים") עדיין "בועטת".

מרבית מהתוכניות של רשת ABC שחזרו בעונת החורף הנוכחית לעונה נוספת סובלות מירידה לעומת העונה הקודמת, אך לא Shark Tank: התוכנית מניבה 7.1 מיליון צופים ומדובר בעלייה של כ 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות שלכאורה ביקוש כספים עבור המצאות נשמע כמו רעיון לא מושך, Tank מצליחה מאד בקרב הצעירים, כאשר היא מצליחה להיות אחת מהסדרות היחידות ביום שישי שמתקרבת ל 2.0 נק' מד בקרב צופים מתחת לגיל 50 והיא מעניקה לרשת ABC את משבצת השידור הטובה ביותר בנק' המדד (צופים בגילאי 49-18) מאז 2005. מה שמדהים לגבי Tank הוא שהיא משיגה את הנתונים הגבוהים בשלב מאוחר שלה. עד עתה, בעונה הרביעית שלה, לאחר 50 פרקים, התוכנית השיגה את חמש הפרקים בעלי הנתונים הטובים ביותר. ולמרות שמדובר בירידה של "רוקדים עם כוכבים", הרי ש Shark Tank כמעט ומשווה את הנתונים שלה לתוכנית התוצאות של תוכנית הריאלטי המצליחה ביותר של הרשת בעשור האחרון (Shark Tank גם פופלארית מאד בקרב עשירים, וחוץ מ The Amazing Race, אין תוכנית ריאלטי אחרת שמצליחה בקרב קהל שמרוויח יותר מ 100,000 דולר בשנה) .

הצלחת התוכנית יכולה להוליך למספר דיונים בקרב מנהלי רשת ABC בשבועות הקרובים באם להוזיז את התוכנית ללילה אחר במהלך השבוע, בזמנים בהם יש קהל גדול יותר, בכדי להפוך את התוכנית ללהיט גדול יותר. הסיכון בכך, הוא כמובן, ש Tank תתקל בתחרות גדולה יותר ובסופו של דבר תניב נתונים גרועים יותר. רעיון אחד, שהרשת יכולה להשתמש בו: ברשת יכולים לשדר תוכנית נוספת במהלך השבוע למספר שבועות בעונה זו, אולי בימים שלישי ושישי. בכך, ברשת יוכלו לבחון עד כמה חזקה התוכנית מול מתחריה באותו ערב מבלי לסכן את מעמדה כלהיט ביום שישי.

5. הסדרה NCIS:LA פורחת אל מול הקטספטרופה של הקומדיות של רשתות אחרות באותה שעת שידור.

בשעה שרשתות ABC, FOX ו NBC פונות לאותו קהל יעד בקהל הצופים בקומדיות שלהן בשעה 9 של יום שלישי, הרי ש NCIS:LA יוצאת מנצחת לא רק במספר הצופים הכללי, אלא גם בקרב צופים צעירים מתחת לגיל 50. בחורף שעבר, New Girl הלהיט של רשת FOX, ניצח את NCIS:LA בקרב צופים מתחת לגיל 50, בשעה שתוכנית התוצאות של "רוקדים עם כוכבים" גנבה צופים מבוגרים. אך בעונה הנוכחית, הסיפור שונה לחלוטין. הדרמה של רשת CBS מניבה 17.1 מיליון צופים בכל שבוע ובכך גם משווה את נתוני שלש רשתות ביחד !!! אשר מניבות מעט מעל 20 מיליון צופים. ובקרב צופים מתחת לגיל 50, NCIS:LA מניבה 3.5 נק' מדד, בשיוויון עם New Girl, וטובה יותר מ Go On, The New Normal, The Mindy Project, Happy Endings ו Don't Trust the B---- in Apt. 23. באופן מרשים, למרות התחרות עם תוכניות בעלות באז, מספר הצופים הכללי של NCIS:LA הוא כמעט דומה לנתוני אשתקד. ולמרות שנתוני נק' המדד שלה (צופים בגילאי 49-18) נמוכים בהשוואה לאשתקד, בערך כ 15%, עדיין מדובר בירידה קטנה יותר לעומת דרמות אחרות של הרשת: CSI ,Blue Bloods, Criminal Minds ו The Mentalist.

6. Glee: סימני חיים ?

בעונה שעברה, מרבית הבאז סביב הסדרה של ראיין מרפי היה שלילי: נתוני הרייטינג של התוכנית ירדו, המבקרים (שרבים מהם לא אהבו את הסדרה מעונתה הראשונה), נראה היה שנטפלו אליה בצורה חזקה מאד, וגם לא היה ברור כיצד Glee תעבוד מאחר שרבים מהדמויות סיימו את לימודיהם. עדיין מוקדם, אך עד כה בעונת החורף, נראה ש Glee החזירה לעצמה חלק מקסם שהיה לה. הפרק הרביעי של העונה, פרק הפרידות, הצליח לרגש גם את המבקרים, אשר רבים שיבחו אותה לראשונה מזה זמן רב. ולמרות, שהבחירה בחלק גדול מהתלמידים החדשים נראה כלא מוצלחת (אולי חוץ מהדמות של מארלי), נראה שמבחינה קריאטיבית הסדרה מצליחה. בכל מה שקשור לרייטינג, הם בירידה, אך רק במקצת. בשעה שמרבית מהסדרות של רשת FOX ירדו בין 20 ל 30 אחוז (במגמה דומה בקרב סדרות של רשתות CBS ו ABC בעונה הנוכחית), Glee ירדה עד כה רק בכ 10% לעומת אשתקד בקרב צופים מתחת לגיל 50. ונתוני נק' המדד שלה (צופים בגילאי 49-18) של הסדרה הם 4.0 במידה ומכניסים את נתוני ה DVR למשוואה, ובכך התוכנית נמצאת בשיוויון עם תוכניות צעירות יותר כגון Revenge ו New Girl. סיבה אפשרית לכך, היא המעבר של התוכנית לשעה 9 בערב יום חמישי. במקום להוביל את הערב (כמו שעשתה עד עתה בימי שלישי) יש לה כרגע תוכנית מובילה, The X Factor. אולי עובדה זו תבלום במקצת את הבלתי נמנע: ביטול הסדרה. אך גם אם זה לא יקרה השנה, סביר מאד להניח שזה יקרה בעונה הבאה.

הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה.
עצוב לראות איך כל הסדרות החדשות סובלות מרייטינג נמוך ומחוסר ברירה מקבלות הזמנה לעונה שלמה.
בקצב הזה בשנה הבאה יהיהו המון סדרות שיסבלו מירידה חדה ברייטינג ויבוטלו.

אנונימי אמר/ה...

באיזה ימים 90210 תמיד הייתה משודרת ? אולי בגלל שהעבירו אותה משבצת שידור היא לא נוחלת הצלחה העונה כמו בעונות קודמות שהיו עם 0.7/08 רייטינג? הCW אוהבים אותה ? או מעדיפים לבטל?