יום שני, 21 במאי 2012

פרסום: הרהורים על Game Of Thrones.


היום משודר בארה"ב הפרק השמיני של העונה השנייה של הסדרה ונראה שרשת HBO זיהתה מוצר מנצח. הרייטינג של הסדרה גבוה ונראה שבסך הכל, מעריצי הספרים מרוצים מהמעבר לטלוויזיה. אז, מה בכל זאת ניתן לומר על הסדרה ?

המסקנה הראשונה, שיוצאת עד כה היא, שעד כמה שזה ישמע מוזר, על פי הסדרה, הנשים הן השליטות האמיתיות. למרות, שכביכול ניתן לזהות במאבק של ארבע גברים לפחות בשדה הקרב, הרי שאת הטון נותנות הנשים בין אם בקדמת הבמה או ברקע.

ניתן לחלק את הדמויות הנשיות בסדרה לשתיים: הרעות והטובות. בגזרת הנשים הרעות ניתן לציין את דמותה של סרסיי לניסטר, אותה מגלמת לנה האדלי, שרוצחת את בעלה, המלך, בכדי להעניק את השלטון לבנה הלא חוקי (מאחר והוא לא בנו של המלך אלא של אחיה ממנו נכנסה להריון), לשם כך היא גם רוקמת מזימה שבסופה נד סטארק, שרק רוצה להגן על הממלכה, אך הוצאתו להורג בגין בגידה שלא קרתה, פותחת את הדלת למאבק הדמים.

בעונה השנייה נוספה דמות נשית רעה נוספת, הלא היא הדמות של מליסנדרה, בגילומה של קארי ואן הוטן, כוהנת של האש והצללים, ששמה לה למטרה לשים את סטאניס על כס המלכות ולשם כך היא מוכנה לרצוח עבורו את אחיו, אשר מתחרה עמו על הכס.

נעבור לגזרת הנשים הטובות. הראשונה היא קתלין סטארק, בגילומה של מישל פיירלי, אשר מנסה לסייע לבנה במאבקו נגד הלינסטרים ובנסיונו לחלץ את שתי בנותיה מידי המלך ג'ופרי. קתלין משמשת בתור המלכה האם, למרות שבעלה מת ובנה רוב הפך לראש המשפחה.

אבל שתי הדמויות הנשיות המרכזיות של הסדרה הן דיינרס טארגראיין ואריה סטארק. דיינרס, בגילומה של אמיליה קלארק, היא הטוענת הנשית לכתר, מבלי ששאר הגברים ידעו על כך עד עתה, ולפחות עד עתה היא גם מצטיירת כדמות השקולה והראויה ביותר לכס. היא עברה מסכת יסורים בכך שנמכרה על ידי אחיה לשבט אלים ופרימיטיבי, אבל בסופו של דבר היא מצליחה לסחוב אחריה רבים מאנשי השבט שעדיין רואים בה את מנהיגתם. העובדה שהיא גם חוברת לדרקונים מראה שהיא הנבחרת.

אבל הדמות המרתקת מכולן היא של אריה. הנערה הצעירה, שמתחילה לא מקבלת את מקומה כאישה בעולם של גברים ומנסה ללמוד את אמנויות הלחימה כמו הגברים ואף עולה על חלק מהם. הצורה בה היא מצטיירת בסדרה, לפחות עד כה, היא של נערה שיש לה לב טהור וחוכמה וגם היא צריכה לעבור מסע של סבל ומאבק בכדי לצמוח לדמות של מנהיגה.

נכון, על הכס יושב המלך ג'ופרי, רוב סטארק וסטאניס ברתי'אן הם המתחרים על הכס, נכון לעכשיו, אבל הדמויות הנשיות הן המרכז של הסדרה, כאשר הדגש הוא על דיינרס ואריה.

המסקנה השנייה הנובעת מהסדרה עד כה היא: העולם שייך לצעירים. לאחר מותו של המלך רוברט, ג'ופרי הופך למלך. גם רוב, שהופך למנהיג משפחת סטארק לאחר מות אביו, הוא בסך הכל גבר צעיר מאד שהנטל נפל על כתפיו מוקדם מהצפוי. סטאניס, המתחרה השלישי על הכס, הוא אכן המבוגר מכולם, אך בכל זאת מצטייר כטוען לכתר הלא לגיטימי, שנאלץ להסתמך על כשפים בכדי לשרוד את המאבקים. הדמות שלו בולטת לרעה במיוחד בהשוואה לדמותה של דיינרס, הטוענת הרביעית, שעדיין ברקע, שליבה מצטייר כטהור.

בולטת במיוחד גם דמותו של בראן סטארק הצעיר, בגילומו של אייזיק המפסטד רייט, שלמרות שכבר בתחילת הסדרה הוא נפצע אנושות ובסופו של דבר הופך לנכה שלא יכול ללכת, מקבל את היכולת לראות את העתיד. כלומר, היכולת ניתנת לילד הצעיר ולא לדמות מבוגרת יותר.

המסקנה השלישית היא, שמי שגונבת את ההצגה עד עתה היא ללא ספק מייסי וויליאמס, אשר מגלמת את דמותה של אריה סטארק. נכון, בדרך כלל טוענים שילדים גונבים את ההצגה, אבל הילדה בת ה 15 אכן עושה זאת וכמעט מהרגע הראשון. זו גם הוכחה, שכאשר יש לשחקן או שחקנית נוכחות על המסך זה ניכר כמעט מהרגע הראשון ולא משנה הגיל שלו או שלה. חבל רק שמספר הסצנות שלה בכל פרק נמוך בצורה יחסית.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יש כמה דברים בהם הסדרה לא נאמנה לספרים, אבל באופן כללי האדיפטציה של הספרים טובה מאוד.
לגבי אריה, חבל שבספרים 4 ו5 הפכו אותה לדמות משעממת.
ושכחתם את ג'ון סנו שבספרים התפתח לדמות הגברית הכי משמעותית.

דוד אמר/ה...

אני חושב שאתה טועה. בסדרה לא הוזכר שהמלך נהרג על ידי סרסי אלא על ידי חזיר בר במהלך מסע ציד נ.ב אשמח אם תפרסם את נתוני הרייטינג העכשווים של הסדרה. תודה רבה על הבלוג המענין. בבקשה
על תסגור אותו אין לו תחליף...

D1D1 אמר/ה...

דוד,
כל מי שראה את הסדרה עד כה יודע שסרסי יזמה את מוות המלך בכדי להמליך את ג'ופרי. ראו את זה בעונה הראשונה בבירור.

דוד אמר/ה...

מה לגבי הרייטינג ?