יום ראשון, 26 ביוני 2011

שלב סיכום עונה: The Event, עונה ראשונה: לא בזמן הנכון, ולא ברשת הנכונה.


רשת NBC מצויה בשנים האחרונות במצב גרוע מאד ברייטינג. הרשת, אשר עד לפני פחות מעשור נחשבה לרשת החזקה בארה"ב מבחינת נתוני הרייטינג שלה, הידרדרה עד למקום הרביעי ורק רשת ה CW נמצאת מתחתיה.

הסיבה שהרשת נמצאת במקום כה נמוך היא, שאין לה אפילו סדרה אחת בעלת תסריט אשר מהווה הצלחה גדולה. יש לה הצלחות בינוניות כגון Law & Order: SVU או The Office, אשר משיגות נתונים טובים, אבל אין לה להיט היסטרי.

לשם השגת להיט היסטרי שכזה החליטו ברשת לפני כשנה ליצור סדרה שתהווה את העוגן שלה בלוח השידורים מבחינת נתוני הרייטינג. לסדרה קראו The Event. הרשת שמה כמעט את כל יהבה על הסדרה הזאת. וכגודל התקוות כך הגיעה הנפילה. מקץ עונה אחת בלבד הסדרה ירדה מלוח השידורים של הרשת, כאשר עתידה של הסדרה היה ידוע חודשים לפני ששודר הפרק האחרון שלה.
לאור התהום שנפערה מגודל הציפיות לנפילה הכל כך גדולה ברייטינג, נשאלת השאלה: מדוע זה קרה ? היכן נכשלה הסדרה ?

טענה שאפשר לשלול כבר עתה היא: השיבוץ שלה אחרי הסדרה צ'אק. בתחילה נראה היה, וגם אני חטאתי בטעות הזאת, שהיות וצ'אק, אשר הובילה אל The Event, הניבה נתונים לא מספיק טובים הרי שלא מספיק צופים נשארו לצפות בסדרה שברשת רצו כל כך שיצפו. עתה אפשר לשלול את הטענה הזאת משתי סיבות. סיבה ראשונה היא, שהסדרה פתחה עם נתונים טובים מאד ובשבועות הראשונים הרשת יכלה להיות מרוצה, אם כי אם הם היו מביטים על המגמה הם היו מבינים שההצלחה היא רגעית ושהנפילה תגיע. לכן, קהל הגיע לצפות בסדרה, הוא היה מסוקרן אולם הוא לא נשאר לאחר שחזה במה שנגלה לנגד עיניו. הסיבה השנייה היא, שכאשר הסדרה Harry's Law עלתה בחצי השני של העונה ושודרה אחרי The Event היא הצליחה להעלות את מספר הצופים מהסדרה שהובילה אליה, למרות ששודרה בשעה 10. כלומר, ניתן להעלות את מספר הצופים, גם אם מדובר ברשת NBC.

עתה, לאחר ששללנו את הטענה הנ"ל, השאלה נותרה בעינה: היכן הסדרה כשלה ?
לפי דעתי, הסיבה המרכזית לכישלון נעוצה בתוכן שלה.

בואו נתחיל עם הפיילוט. עבור סדרה שהרשת שלה תולה בה כל כך הרבה אני מתפלא שברשת לא הבינו שהפיילוט שלה היה פשוט מחריד. הפיילוט היה עמוס ביותר מדי פרטים, התפרש על מספר נקודות זמן, העריכה הייתה גרועה והצופה היה צריך להתאמץ בכדי להבין היכן הוא נמצא בכל שלב של צפייה בפרק. כך לא פותחים סדרה. לא פלא שהצופים שבאו לראות אותה זנחו אותה. כבר בפרק הראשון החלה ההידרדרות. דרך אגב, התסריט, בניגוד לסדרה 24, המשיך להיות מבלוגן, לא ברור ולעיתים אידיוטי. אציין רק דוגמא אחת: שון רודף אחרי הגבר שאחראי לחטיפה של החברה שלו, דמפסי, יותר ממחצית העונה, ובסוף האחרון מתאבד ומוסר את המשך המאבק לשון ? נו באמת.

ומי היו אותם צופים ?
רובם היו הצופים של הסדרה 24. חודשים על גבי חודשים "פימפמו" ברשת NBC את העובדה שהיוצרים של 24 הם גם היוצרים של The Event, וכאשר אותם צופים באו לצפות בסדרה החדשה הם גילו מוצר שונה. נכון, דמותו של שון ווקר אמורה להיות מעין גרסה דומה של ג'ק באוור, אבל בשורה התחתונה מדובר בסדרה שעוסקת בחייזרים, למרות שהם נראים כמו בני אדם, ואני לא חושב שהקהל בארה"ב יכול לקבל סדרה בפריים טיים שתעסוק בחייזרים, במיוחד לא אוהבי הסדרה 24, שלמרות שהיא הייתה מעט, ואולי יותר, לא הגיונית, עדיין לא היו בה אלמנטים על טבעיים. הוכחה נוספת שהציבור האמריקאי לא יכול לקבל סדרה של חייזרים בפריים טיים, היא הנפילה של הסדרה V ברשת ABC, שלמרות שהחלה עם נתונים גבוהים היא הדרדרה מפרק לפרק עד שהתייצבה כמעט על אותם נתונים של The Event, ולהזכירכם מדובר בשתי רשתות שונות !!!

נקודה בעייתית נוספת היא העיתוי של שידור הסדרה. כאשר גבר נפרד מאישה (או להיפך) מייעצים לשני הצדדים שלא כדאי למהר אל מערכת יחסים חדשה, משום שהוא עדיין לא מוכן לכך. ניתן לעשות את ההשוואה גם למצב של The Event. אחרי כמעט עשור של הסדרה 24, וכאשר בתווך ניתן היה לצפות גם בסדרה Prison Break, שגם היא הייתה סדרה עם אותו מנגנון של פרק רודף פרק של אירועים עם שינויים כמעט מפרק לפרק והפתעות על ימין ועל שמאל, לאחר כל כך הרבה שנים הציבור האמריקאי שבע מסוג הסדרות הללו. הוכחה לכך ניתנה שנה קודם לכן, כאשר הסדרה FlashForward, גם היא סדרה שעסקה בעל טבעי ובעלת מנגנון דומה, הסדרה הזאת נכשלה וכעבור עונה ירדה מלוח השידורים. ברשת NBC היו חייבים לקרוא את מצב האירועים ולהבין שצריך להמתין. לפי דעתי, במידה והרשת הייתה ממתינה עוד שלש שנים היה לה סיכוי גדול יותר להצליח. אני לא חושב שהיא הייתה מצליחה הרבה יותר, אבל אולי מצליחה לקבל עונה שנייה ואז אולי הייתה מצליחה לצבור תנופה ולקבל אישור לעונות נוספות.

וחבל שזה לא קרה, משום שמבחינת הקאסט מדובר בשחקנים לא רעים בכלל שעשו עבודה טובה. החל מג'ייסון ריטר בתור שון, טיילור קול בתור ויקי, בלייר אנדרווד בתור הנשיא מרטינז והרשימה עוד ארוכה. דווקא שרה רומר, אשר גילמה את דמותה של ליילה, עיצבנה את הצופים כמעט לאורך כל העונה עם גילום של דמות מעצבנת בצורה מעצבנת.

לסיכום, למרות צוות שחקנים מרשים וצוות כותבים של סדרה שהייתה להיט, הסדרה כשלה. הסיבות העיקריות לכך הן תסריט לא מספיק טוב, במיוחד של הפיילוט, אשר נכתב בצורה מרושלת ולא נערך בצורה טובה, אכזבה של מרבית מהצופים, אשר קיוו לקבל סדרה דומה ל 24 ובמקום זאת קיבלו סדרה שעוסקת בחייזרים, סדרה שלא מתאימה להיות משודרת בפריים טיים של ערוץ ברודקאסט אמריקאי, לפחות לא בשלב הזה.

אז, לראות או לא לראות ?
חובבי סדרות החייזרים והמדע בדיוני יכולים לצפות בה, אם כי כמו שבדרך כלל קורה בסדרות מהסוג הזה, הסוף שלה נשאר פתוח, כך שלאחר שצופים ב 22 פרקים נשארים עם טעם חמוץ בפה. לפני מספר שבועות התבשרנו שיכול להיות שהסדרה תאומץ למיני סדרות בערוץ המדע בדיוני, לפי דעתי, זה הערוץ שמלכתחילה הסדרה הייתה צריכה להיות משודרת בו, אז אולי הסיפור יקבל את הסיומת שלו. במידה וזה אכן יקרה אז אני ממליץ גם לשאר הצופים לראות. במידה ולא, כדאי לאותם צופים לדלג עליה. חבל לבזבז 22 שעות ובסוף לגלות שהסוף נשאר פתוח, לא לסדרה מהסוג הזה. כך לפחות אני חושב, ומה אתכם ? מסכימים איתי ?

Share on Facebook

4 תגובות:

שקד אמר/ה...

אמרת שאמריקהע לא מוכנים לקבל סדרת חייזרים בפריימטיים שלהם, אז מה עם סמולוויל? 10 שנים בפריים טיים שלהם...

בבקשה, אל תגיד שהCW לא נחשב לפריים טיים, בגלל שהיא רשת ברודקאסט לכל דבר, גם אם היא מקבלת נתונים פחות טובים.

אנונימי אמר/ה...

אתה בהחלט צודק. הסדרה הזאת הייתה מפגרת מההתחלה, ואיכשהו לא הפריע לי שהיא בוטלה. תמיד שמבטלים סדרות אני מרגישה אכזבה גם אם לא צפיתי בה, קרה לי הרבה שביטלו לי סדרות שאהבתי וראיתי בקביעות, וזה די מבאס.

ושקד, אולי העניין הוא שעת השידור? יום שלישי הוא יום עמוס מכל ערוצי הבודקאסט ולעיתים גם מהכבלים. ה-CW, FOX, CBS וגם NBC משדרים את הסדרות הכי טובות שלהם. אז, לאן הצופים יפנו? לסדרה איכותית שהם יותר אוהבים והסיכויים שלהם לחידוש טובים יותר? או שמא יפנו לסדרה שעתידה שחור? זו הדעה שלי, אני בטוח שמנהל הבלוג מבין יותר ממני.

אני בטוח שהרשת מתגעגעת לרייטינג של "חברים", שבמקרה הכי גרוע הרוויח 15 מ' צופים, לרייטינג של בנות הזהב ושל סיינפלד ועוד הרבה סדרות איכותיות טובות. בעיקר הקומדיות של NBC עלובות במיוחד בימים אלו, ואף אחד לא יוכל לשנות את זה.

שקד אמר/ה...

ראשית אנונימי, סמולוויל שודרה בשתי עונותיה הראשונות ביום שלישי והאירוע שודר ביום שני ואילו V ביום שני, כך שהיום זו לא הסיבה.

ביום שלישי, זה לא נכון שהסדרות האיכותיות של הסדרות משודרות ואציין מדוע: ביום שני יש את האוס, רוקדים עם כוכבים ואפילו איך פגשתי את אמכם(שזו לא הצלחה היסטרית אך הצלחה).

ביום שלישי, גלי NCIS, ולרדת בגדול(שזו כמו איך פגשתי, לא הצלחה אדירה, אך עדיין הצלחה).

ביום רביעי, יש את הטופ מודל, הישרדות, ערב הקומדיות של ABC(שהששנה לא חל ירידה משמעותית במיוחד), חוק וסדר, מטבחי הגהינום(או איך שלא קוראים להם), משפחה מודרנית ועוד..

ביום חמישי, המפץ הגדול, קומיוניטי, בונז, 30רוק, יומני העררפד, המשרד, CSI.

ממה שאתה יכול לראות מזה הוא שיש בכל ימי השידור תחרות קשה, וזה לא רק ביום שלישי...


אין ספק שNBC מתגעגעת לסדרות גדולות כדוגמת סיינפלד וחברים, והם מנסים להביא סדרות כאלו כאשר השנה עשו ניסוי של ערב קומדיות כדי לנסות למצוא סדרה קומית חדשה שתביא את ההצלחה המיתולוגית של סיינפלד, חברים ובנות הזהב(אם כי, אני לא בטוח שבנות הזהב שודרה שם, אולי...)

אנונימי אמר/ה...

חבל על ג'ון רייטר ועל בלייר אנדרווד. התבזבזו על הפקה ותסריט מהגרועים אם לא ה.