יום שישי, 12 באוקטובר 2018

שלב סיכום עונה: Krypton, עונה ראשונה: סיפור



אנחנו נמצאים בעידן הקומיקס. לא, אין מדובר בחוברות הקומיקס, אשר רבים מהיוצרים והסופרים שלהם מנבאים שלא יעבור זמן רב והם עומדים לעבור מן העולם, אלא בעולם סרטי וסדרות הקומיקס. בין אם מדובר ברשתות הברודקאסט כגון ABC וה CW אשר ממשיכות להעלות סדרות שכאלו לבין רשתות הכבלים והסטרימינג. רשת Syfy החליטה להצטרף אל הרשתות המשדרות סדרות קומיקס ובמשך כשלש שנים פתחה את הדרמה Krypton המספרת את קורות הכוכב ממנו הגיע סופרמן, כאשר האירועים מתרחשים 200 שנה לפני הולדת הכוכב האייקוני והמוכר ביותר מבין גיבורי העל בחוברות הקומיקס. התוצאה, לפחות על פי העונה הראשונה לא רעה בכלל, אך בכל זאת ניתן להצביע על מספר בעיות שלמוות אותה.

נתחיל דווקא עם החדשות הטובות. צופים שאולי לא קראו את חוברות הקומיקס אשר על פיהן הופקה הסדרה בוודאי לא ידעו כיצד אפשר יהיה לעסוק בפריקוול לחייו של סופרמן כאשר הצל שלו בוודאי יהיה גדול. אז, דווקא מהבחינה הזאת עשו עבודה טובה מאד, משום שהחליטו בכל זאת להכניס סופרמן אל הסדרה מבלי להציגו. השם שלו מוזכר כל הזמן היות ודמות מן העתיד חוזרת אל ימי סבו של סופרמן ומזהירים אותו שאדם מהעתיד רוצה לגרום לכך שסופרמן לא יוולד. אלמנט החזרה בזמן הוא אחד מהאלמנטים המעניינים ביותר בספרות המדע בדיוני בכלל ועבור גיבורי הקומיקס בפרט וגם במקרה של Krypton האלמנט מצליח לספר סיפור מעניין ביותר, בין השאר כאשר גם שמו של הגנרל זוד, יריבו הגדול של סופרמן, משורבב אל הסיפור, כאשר גם הוא נוסע בזמן ומתברר בדקות האחרונות של העונה שהאיום הכללי לגבי אי היוולדו של סופרמן היה בגלל ולא בגלל "ברנייאק", אשר נחשב לנבל הגדול ביותר של העונה.

ואם כבר עסקנו בסיפורו של "ברנייאק", גם במקרה הזה אפשר להציג חדשות טובות וחדשות רעות. החדשות הטובות הן שהסיפור סופר מתחילתו ועד לקראת סופו בצורה הטובה ביותר. למען האמת, קשה לראות כיצד יכלו לספר את הסיפור בצורה טובה יותר. אולם, החדשות הרעות הן, שלאחר שבמשך תשעה פרקים הפכו את "ברנייאק" ליצור שכמעט ולא ניתן לחסלו, הקלות שבה סגאל (סבו של סופרמן) מצליח להערים עליו ולשלוח אותו ל"אזור הפאנטום" היא קצת מעליבה. אי אפשר להעצים דמות ואז לחסלה בקלות שכזאת.

אם בכל מה שקשור לרעיון ולסיפורים שסופרו בעונה הראשונה של הסדרה אפשר לסמן וי גדול הרי שבכל מה שקשור לליהוק אפשר לציין מספר בעיה מרכזית אחת. לפני כן, חייבים לציין את הליהוק המושלם של בלייק ריטסון כ"קול של ראו" ולאחר מכן כ"ברנייאק". הקול שלו היה מושלם עבור גילום שתי הדמויות ובמיוחד כ"הקולו של ראו". גם העובדה שלא היה ניתן לחזות בפניו בתחילת העונה ורק לשמוע את קולו העצימו את הליהוק המושלם של הדמות. גם ליהוקם של שון סיפונס, כאדם סטריינג' אשר מגיע מהעתיד בכדי להציל את סופרמן, אן אוגבומו כג'יינה זוד, וואליס דיי כניסה וקס ואליוט קאון כדארון וקס, עושה דברו של "הקול של ראו" ומעין ראש הממשלה שלו, היו ליהוקים נכונים. הבעיה הגדולה הייתה בליהוקו של קאמרון קפה כסאג אל. האלמנט הבעייתי מכולם בליהוק היה שהוא היה חסר כריזמה לחלוטין, במיוחד כאשר רואים אותו ליד אליוט קאון, איאן מקינלי (ואל אל, סבו של סאג אל) ובמיוחד בלייק ריטסון. הרושם הוא של נער מפונק, ולא של מנהיג מחתרת או מנהיג בכלל. נכון, הוא אמור לגלם דמות של גבר בתחילת דרכו, אבל אפשר לזהות כריזמה באנשים כבר בתחילת הדרך אם יש להם נוכחות על המסך ולקאמרון אין את זה.

הבעיה מחמירה כאשר הוא גם ניצב אל מול ג'ורג'ינה קמפבל, אשר מגלמת את דמותה של ליטה זוד, מושא אהבתו בתחילת הסדרה, עד אשר המצב מתהפך לקראת סיום העונה ודווקא ניסה היא זו שכובשת את ליבו בעוד ליטה מאכזבת אותו ובוחרת בבנה, אפילו על פני אימה. למרות ששתיהן לא השחקניות הכי גדולות שיש בתחום, עדיין יש להן נוכחות מרשימה יותר על המסך והן מאפילות עליו, למרות שקאמרון אמור לגלם את התפקיד הראשי.

אבל, זו לא הבעיה הגדולה של הסדרה. העובדה שמדובר בערוץ נישה כגון Syfy גורמת לכך שהתקציב של הסדרה קטן בצורה יחסית. במידה ומשווים את הדרמה לסדרות הקומיקס של מארוול ואפילו של רשת ה CW או Hulu (שהפציעה עם Runaways) רואים הבדל גדול מאד. לו הסדרה הייתה מופקת עבור "נטפליקס" אפשר היה להעלות את הרמה ובמיוחד בגזרת הליהוק של התפקיד הראשי. אפשר היה לראות כיצד כל ההפקה התבצעה באולפנים, ולעיתים קרובות אל מול מסך ירוק עבור האפקטים וזה קצת מציק לעין, משום שאפשר היה לעשות זאת טוב יותר.

אז, לראות או לא לראות ?

למרות שנקודת הפתיחה שלה הייתה דווקא נמוכה בשל העובדה שמדובר בפריקוול, העובדה שהיא שודרה ברשת נישה כגון Syfy ובכך גם התקציב שלה היה נמוך בשל הרעיון, ובמיוחד הצורה שבה הסיפורים (הראשי והמשניים) סופרו ועובדו מדובר בהפתעה לטובה.

בשל העובדה גם שהופקו 10 פרקים בלבד לעונה הראשונה לא הייתה "מריחה" של הסיפור, אלא העברה של רעיון מגובש מתחילתו ועד סופו.

במידה ולא באים עם ציפיות גדולות מדי אפשר ליהנות מדרמת קומיקס סבירה ואפילו למעלה מכך. כדאי לחובבי הז'אנר לנסות, אם כי לקחת בחשבון שההפקה התבצעה בתקציב קטן בצורה יחסית. 

אין תגובות: