יום ראשון, 16 בפברואר 2014

ניתוח: הפוטבול מגיע לרשת CBS, אז מה ?



הליין אפ החזק של רשת CBS, אשר נחשבת לרשת היציבה ביותר מבין חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות, קיבל לפני מספר ימים זריקת חיזוק, כאשר ברשת הודיעו שהגיעו להסכם על שידורי משחקי הפוטבול בחודשים ספטמבר ואוקטובר בימי חמישי של העונה הבאה. מדובר על שידור של שמונה משחקים בסך הכל בחודשים הללו, אך "האותיות הקטנות" של ההסכם הם שהמשחקים ישודרו במקביל גם ברשת NFL Network. מקורות רבים בתעשיית הטלוויזיה עדיין מנסים לברר מה משמעות ההסכם הנ"ל מבחינת הרשת המשדרת, ובמיוחד מה זה אומר עבור הקומדיה The Big Bang Theory, הלהיט הגדול ביותר של הרשת, בפרט וכל הליין של ערב יום חמישי בכלל. צריך גם לזכור, שיכול מאד להיות שלהסכם הנ"ל גם תהיה השפעה על שאר רשתות הברודקאסט.

ראשית, צריך לומר זאת בפה מלא: לא מדובר בהחלטה משנת חוקי משחק מבחינת נתוני הרייטינג.  ציינתי זאת בפסקה הקודמת: לא מדובר בבלעדיות עבור רשת CBS והמשחק ישודר במקביל ברשת NFL Network, כפי שהיה עד כה, ולכן סביר להניח שנתוני הרייטינג ייפגעו בשל כך. כמו כן, מבחינה היסטורית, משחקי יום חמישי לא מניבים את אותם נתונים גבוהים ברייטינג כפי שמשחקי ימי ראשון ושני מניבים . בעונה שעברה, המשחקים הניבו כשמונה מיליון צופים ב NFL Network. בשעה שמדובר בעלייה של 10% לעומת העונה הקודמת, ומדובר בנתונים גבוהים לרשת כבלים, הרי שעבור נתוני הרייטינג של רשת CBS מדובר דווקא בירידה, בוודאי מבחינת מספר הצופים הכללי. לא מדובר ברשת NBC, שמשוועת לעוגן ביום חמישי, אלא ברשת CBS, ואת העובדה הזאת חייבים להדגיש. רשת CBS וגם NFL Network מקווים ולמעשה מהמרים, שהמעבר לרשת ברודקאסט יעלה את מספר הצופים בצורה רצינית ואולי אפילו בצורה דרמטית. למרות זאת, שני הצדדים עדיין זהירים בנושא הזה ולכן ההסכם הוא רק לעונה אחת בלבד, כאשר רק ל NFL Network יש אופציה לעונה נוספת.

אך, השאלה הבוערת היא כיצד רשת CBS תתייחס ל The Big Bang Theory ולליין אפ של יום חמישי בכלל. ברשת יכולים לעקב את עליית הלוח של ימי חמישי עד חודש נובמבר ובכך למחוק כמעט לחלוטין את השידורים החוזרים. החלטה זו תהיה הגיונית במיוחד עבור הקומדיות החדשות (The Millers, The Crazy Ones) ולדרמה Elementary, בעיקר משום שאף לא אחת מהן מניבה נתונים סבירים בשידורים חוזרים ובכך הנתונים הכלליים של הסדרות הנ"ל לאורך העונה כולה יעלו. מצד שני, החלטה זו לא הגיונית עבור הקומדיה The Big Bang Theory, אשר מהווה מפלצת רייטינג גם  והמפרסמים מבקשים אותה, בעיקר משום שהקהל הצעיר (גילאי 49-18) נוהה אחריה. גם בשידורים החוזרים הקומדיה מצליחה בצורה טובה מאד (ברשתות CBS ו TBS כאחד). יוצר מכך: רשת CBS לא תוציא לפועל את המהלך הנ"ל: תחילת עונה ללא הנוכחות של The Big Bang Theory, אפילו אם מדובר רק בשידורים חוזרים בערב אחר. לס מונבס, הראש של רשת CBS, הודיע בצורה לא רשמית שזה מה שעומד לקרות בעונה הבאה: The Big Bang Theory (וככל הנראה גם Elementary) תתחיל את העונה בערב אחר.

ה"חדשות הטובות" עבור רשת CBS היא ששוב יש לה תכנית פתיחת ערב מצליחה לערב אחד בעונה הבאה, במיוחד לאור העובדה ש How I Met Your Mother מסיימת העונה את דרכה וברשת CBS עדיין לא הצליחו לזהות יורשת ראויה לסדרה מבחינת נתוני הרייטינג. הסדרה "מרוששות" (Two Broke Girls) הייתה אמורה להיות המחליפה, אך כאשר היא הועברה לשעה תשע בערב היא סבלה מירידה בנתוני הרייטינג והצליחה להחזיר לעצמה חלק מהקהל רק כאשר חזרה לשעה שמונה וחצי. ברשת עדיין יכולים לקוות שהסדרה תצליח בשעה שמונה בערב יום שני, אך כאשר The Big Bang Theory מחוסרת בית למשך חודשיים, לא קשה לשער שברשת יכולים לצוות את The Big Bang Theory ליום שני בשעה שמונה ואת Two Broke Girls לשעה שמונה וחצי ובכך להזניק את האחרונה לפחות בתחילת העונה, אולי בכדי להקהות את הכאב באיבוד עוגן בדמות How I Met Your Mother ואולי גם הזנקת הספין אוף של האחרונה (שעושה רושם שאישורה הוא עניין כמעט פורמאלי) באותו ערב. ברשת יכולים להחזיר את The Big Bang Theory לימי חמישי בחודש נובמבר ולדחות את עליית שאר הסדרות באותו ערב לחודש נובמבר. במידה וזהו הנתיב שרשת CBS תיקח יהיה לנו קרב ענקיות ביום שני בין The Voice של רשת NBC ל The Big Bang Theory של רשת CBS (כאשר אנו לוקחים בחשבון שרשת NBC ימשיכו עם שתי עונות של The Voice בשנה) ועדיין לא ברור מי תינזק יותר.

בכל מה שקשור לשאר רשתות הברודקאסט ניתן להצביע על חדשות טובות ורעות כאחד. החדשות הרעות הן כמובן, שהן הפסידו לרשת CBS. הדברים אמורים במיוחד בכל הנוגע לרשת NBC, אשר קיוותה לעוגן ביום חמישי, אך החדשות הטובות הן שהערב החזק של הרשת, במיוחד בשעה שמונה עד תשע, יידחה עד לחודש נובמבר. הייתה ספקולציה שרשת NBC תזנח לחלוטין, או לפחות תכווץ לשעה את ערב הקומדיות שלה ביום חמישי, אך עתה אין קומדיה חזקה מתחרה עד חודש נובמבר ומדובר בהזדמנות עבור רשת NBC בפרט ושאר הרשתות ככלל. רשת ABC לא מצליחה מזה מספר שנים לבסס לעצמה סדרה בשעה שמונה של יום חמישי, אך כעת, כאשר הקומדיות שפונות גם לנשים של רשת CBS יעלו באיחור של חודשיים, מדובר בהזדמנות של הרשת לנסות ולכבוש את השעה שמונה מחדש, כאשר השעות תשע עד אחד עשרה עדיין יציבות ולמעלה מכך. לכל שאר היריבות של רשת CBS מדובר בהזדמנות זמנית בלבד, משום שסביר מאד להניח ש The Big Bang Theory תחזור בחודש נובמבר למשבצת השידור שלה בשעה שמונה של ערב יום חמישי, אבל עד אז (חודשים ספטמבר-אוקטובר) הרשתות יוכלו לבסס לעצמן קהל חדש, במיוחד הדברים אמורים לגבי הקהל הנשי, אשר יעמוד אל מול הקהל הגברי של רשת CBS עם משחקי הפוטבול (חלקן יצפה בשידורי הפוטבול, אך החלק הגדול, ככל הנראה, לא !). העניינים הפכו להרבה יותר מעניינים עבור רשתות הברודקאסט האמריקאיות בימי חמישי.

עושה רושם ששבוע הצגת הלוחות החדשים של רשתות הברודקאסט מצא לעצמו מוקד התייחסות. נצטרך להמתין עוד שלשה חודשים בכדי להיות חכמים יותר, למישהו יש מספיק סבלנות ? כי גם אם אין לכם, אין לכם ברירה...



הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה.
מאוד מעניין לקרוא.