יום חמישי, 23 בינואר 2014

שלב סיכום עונה: Person Of Interest, עונה שנייה: בלי החלטה שגויה אחת.



בשנים האחרונות אנו עדים למעט מאד סדרות אמריקאיות, אשר מתחילות בצורה איטית ומצליחות לצבור תאוצה. בדרך כלל, הכיוון הוא הפוך, הסדרות מצליחות בצורה טובה בעונה הראשונה ואז חלה ירידה בעונה השנייה ומכאן מתפתח כדור שלג, אשר גורם לכך שסדרות רבות לא מצליחות לשרוד זמן רב. לא כך הם פני הדברים לגבי הסדרה Person Of Interest, אשר בכל קנה מידה, עונתה השנייה עלתה על עונתה הראשונה. זה קרה בצד הקריאטיבי והנתון היפה הוא, שזה תורגם גם לנתוני רייטינג טובים יותר.

בעונה השנייה, כל החלטה שביצעו התסריטאים הייתה מוצלחת. לא ניתן להצביע על החלטה אחת שהייתה שגויה. החל בחיסול המערך המשטרתי המושחת HR, המשחק עם דמותו של אליאס בבית הכלא, כלה במאסרו של ג'ון ריס, המשיך בהכנסתה לסדרה של שרה שאהי כסוכנת שואו ובסוף העונה גם הכנסתה של איימי אקר כחלק פעיל בסדרה בתור רוט הגאונה, אשר רוצה לשחרר את "המכונה" לחופשי ומגלה שזה מאוחר מדי והיא עשתה זאת בעצמה, אך בסופו של דבר, "המכונה" יוצרת איתה קשר.

האלמנט המעניין הוא, שגם כאשר היו פרקים שעמדו בפני עצמם, כגון הפרק שבו ג'ון וזואי נאלצו לשחק בדמויות של "בעל ואשה" בכדי לתפוס שודדים המאלצים פורץ מנעולים שפרש לסייע להם, או במקרה של גאון המחשבים, אשר מתכנן לעזוב את החברה שהקים לטובת הקמת חברה אחרת והחבר הטוב ביותר שלו מנסה לרצוח אותו, גם הפרקים הללו היו מספיק חזקים.

אין כל ספק, שבהפקה הבינו שמדובר בסדרה גברית מדי, שהנוכחות הגברית גדולה מדי (הרולד, ג'ון ופוסקו אל מול קרטר בלבד) ולכן העמיקו את מספר הפרקים שזואי, אשר מכירה את כל הסודות של האנשים רמי הדרגה בעיר, משתתפת ואף העמיקו את המתח המיני בינה לבין ג'ון. גם הליהוק של שרה שאהי בתור הסוכנת שואו היה מושלם. מדובר בשחקנית נהדרת, אשר מצד אחד משמשת כמקבילה הנשית של ג'ון, אך מצד שני גם אמורה, ככל הנראה, לספק את הנגיעה הנשית הנחוצה לסדרה. ולבסוף, בלי שום צל של ספק, ההחלטה הטובה ביותר שבהפקה קיבלו הייתה להגדיל את מעורבות הדמות של רוט.

איימי אקר הינה אחת השחקניות שלכאורה לא כל כך שמים אליה לב. מדובר בשחקנית יפה מאד, אשר נראית עדינה ולא מאיימת. בדיוק בשל עובדה זו הליהוק שלה לדמות של רוט היה מושלם. הפרקים בהשתתפותה, בעיקר שני פרקי תחילת העונה ושני פרקי סיום העונה היו מעולים ולמעשה גם הטובים ביותר של העונה. היא ראויה לכך, שבעונה השלישית היא שודרגה להיות חלק מהצוות הראשי של הסדרה.

נקודה שאני חייב לציין היא, שגם התסריט של הסדרה שמר על איכותו במשך כל העונה. ברור שהיו פה ושם נפילות בפרק זה או אחר למספר דקות, אבל בראייה כללית, לפי דעתי, מעטות מאד הסדרות, אשר מצליחות לשמר איכות שכזאת על פני עונה שלמה.

האם בכל זאת יש נקודה שלילית בעונה זאת ?

אולי. במהלך העונה, אנו עדים לכך שקבוצה בשם "דסימה" רוצה להשתלט על "המכונה" ומנהלת מאבק עם הרולד וג'ון, אשר מגיע לסיומו בתום העונה. ואולם, יהיו מי שיגידו שהמרדף המתנהל במשך עונה שלמה מגיע לנקודה של אנטי קליימקס בפרק האחרון של העונה, כאשר מתברר שהקוד בו השתמשה "דסימה" מקורו בוירוס אותו הפיץ דווקא הרולד. אבל, לפי דעתי, עובדה זו הייתה נחוצה בכדי לשבור את רוט על ידי כך ש"המכונה" תיעלם כאשר הם יגיעו אליה ולהפוך אותה למעט יותר חביבה עבור הצופים, עתה כאשר רואים שהכוונות שלה נכונות (למרות שהיא ממשיכה לחסל כל מי שמתנגד לה).

האם קיימת בעיה בעונה זו שהמפיקים צריכים להתייחס אליה ?

כן. בדרך כלל, לאחר שסדרה מצליחה להציג עונה טובה מאד ולמעשה קרובה לשלמות, מהנקודה הזאת קשה מאד להתקדם או אפילו לשמר את אותה איכות.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. מדובר באחת מהעונות הטובות ביותר של סדרות הדרמה בשנים האחרונות. אקשן מעולה, תסריט נהדר והוספת דמויות נחוצות. כך צריכים המפיקים של הסדרות האחרות לנהוג. להביט בעונה השנייה של Person Of Interest ולראות בה מקרה לדוגמא. כל הכבוד.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אכן אני בהחלט מסכים עמך, זו באמת סדרה איכותית עם רמת תסריט גבוהה, כך שלא מרגישים רווייה כמו בסדרות אחרות.

אנונימי אמר/ה...

אני גם חושב שהעונה השנייה טובה מאוד.
אני לא יודע למה אבל בעונה השלישית זה כבר התחיל להיות יותר מעצבן ופחות מהנה.
אני בטוח שקשה להשאיר את הרמה באותו הגובה אבל יכול להיות שזה רק בפרקים ששודרו עד עכשיו והיא תעלה שוב.
עדיין סדרה טובה אבל אני חושב שבעונה השלישית היא ירדה קצת.