יום שישי, 31 בינואר 2014

שלב סיכום עונה: The Lying Game, עונה שנייה: יותר מדי אינטנסיבית.

 

לפני כשנתיים וחצי רשת ABC Family ראתה כיצד הסדרה Pretty Little Lairs מצליחה, ניסתה לחקות את הפורמאט ולכן העלתה את הסדרה The Lying Game אודות נערה בשם אמה המגלה שיש לה אחות תאומה בשם סאטון (את שתי הדמויות גילמה אלכסנדרה צ'אנדו), שחיה בפיניקס. אמה חיה חיים קשים ונעה כל הזמן ממשפחה אומנת אחת לשנייה ואילו סאטון חיה חיי פאר והיא גם המלכה בבית הספר שלה, אה כן, והיא גם מרשעת. השתיים יוצרות קשר אחת עם השנייה ומתכננות שאמה תתפוס את מקומה של סאטון בשעה שזו תחפש את אמן הביולוגית. הן מבצעות את החילופין, אך אמה מתאהבת באית'ן, החבר של סאטון, והאחרון מחזיר לה אהבה.

במהלך העונה הראשונה נרצח נער בשם דרק, אשר ככל הנראה היה קשור לכל נושא התאומות ולקראת סיום העונה נכנסת לתמונה רבקה (כריזמה קארפנטר) כאמן הביולוגית של אמה וסאטון, ומסתבר שהיא מאחדת כוחות עם סאטון בכדי להחזיר לעצמה את אהבת חייה, טד, אביה המאמץ של סאטון, ולאחד את משפחתה מחדש. בפרק סיום העונה הראשונה אלק, התובע המחוזי, נכנס לכלא באשמת הרצח של דרק.

לעונה השנייה היו שתי בעיות מרכזיות. הראשונה, העובדה שהמעריצים נאלצו להמתין למעלה מתשעה חודשים בין סיום העונה הראשונה לעליית העונה השנייה. הסיבות לכך לא ברורות. היות ומדובר בסדרה שהציגה סיפור מסגרת מורכב ובנוסף, סבלה מנתוני רייטינג לא גבוהים בעונתה הראשונה. מדובר היה במכת מוות. כיצד הפקת הסדרה יכלה לשקם את עצמה במצב שכזה ?

בשלב הזה הגענו לבעיה המרכזית השנייה של הסדרה: בכדי לנסות ולהחיות את הסדרה, בהפקה החליטו להפר את האיזון שליווה אותה בעונה הראשונה וקצב האירועים הואץ בצורה יוצאת דופן בעונה השנייה. בעשרת פרקי העונה דחסו המפיקים כל כך הרבה חומר שהצופים הוותיקים החלו להיזכר בעונות המטורפות של "מלרוז פלייס" המקורית.

ראשית, צריך להזכיר שמדובר בנערות בגיל תיכון ולמעט סיפור קצר אודות המצוקה האקדמית של אית'ן, אשר היה זקוק בשל כך לסיוע מאמה, כמעט ולא היו אירועים שהתרחשו בבית הספר, או שהיו קשורים לכך. כיצד זה יכול להיות אם הן אמורות ללכת לבית הספר בכל יום ?

בהפקה גם ביטלו דמות מהעונה הראשונה בשם שארלוט (קריסטין פראוט) ודמות אחרת, לורל (אלי ג'וינו), אחותה של סאטון, הוקטנה מאד והפכה למסייעת בלבד, וזאת בניגוד לעונה הראשונה בה היה לה תפקיד גדול. בעונה השנייה לורל אמנם שמה את עינה על ג'ורדן (ראיין רוטמן), הנער החדש בבית הספר והבן החורג של רבקה אותו היא סוחטת בכדי שיעשה כדבריה, אבל האחרון מאוהב במאדס (אליס גרסיאן), הבת של אלק ותפקידה של לורל מוקטן מאד, במיוחד לאחר שהיא מגלה את האמת על התאומות והופכת למשענת בלבד עבור אמה.

בגזרת הוריה המאמצים של סאטון העניינים נעו בקיצוניות מדהימה לעומת העונה הראשונה. טד וקריסטין, שבעונה הראשונה היו זוג מאוהב לכל דבר, הופכים בעונה השנייה לזוג על סף גירושין, בין היתר בשל הסיוע שסאטון מעניקה לרבקה, שבמקביל להתקרבות שלה אל טד, גם רואה כיצד אלק, בעלה אותו סייעה להפליל ברצח דרק, מתקרב אל קריסטין. בשלב מסוים גם מתברר שטד הופך להיות חשוד ברצח דרק משום שהלה סחט אותו, אך בסופו של דבר מתברר שהוא לא הרוצח והוא גם מגלה לראשונה שיש לו בת נוספת.

הבעיה המשנית יותר, אולם עבורי לא פחות חשובה, היא המשחק בין הזוגות בסדרה. ציינתי בכתבות קודמות שאני לא חושב ששחקנית אחת צריכה לגלם תאומות, משום שמשחק זה הורס את החוויה שבצפייה. עונה זו של הסדרה היא הוכחה לכך. המשחק המשולש בין אמה-אית'ן-סאטון הופך למרובע על ידי כך שת'ייר (כריסטיאן אלכסנדר), אחיה של מאדס, שבעונה הראשונה היה מאוהב בסאטון הופך להיות החבר של אמה, כאשר זו עדיין מאוהבת באית'ן, אבל היא לא יכולה לסלוח לו על כך שהתקרב שוב לסאטון בשעה שהיה במנוסה מהחוק ונישק אותה, וכאשר היא סולחת זה כבר מאוחר מדי. מצד שני, סאטון עדיין רוצה את אית'ן, אך בשלב כלשהו היא מבינה שהיא רוצה רוצה להשלים עם אחותה התאומה ולכן מניחה למאבק ביניהן ואז גם אית'ן מתקרב אליה שוב, כאשר ברקע נמצא עדיין ת'ייר. כמה אמין יכול להיות המשחק המרובע המסובך הזה אם שחקנית אחת משחקת שתי דמויות ? מהבחינה הזאת, אני עדיין חושב שאלכסנדרה לא מספיק טובה בכדי לגלם בהצלחה תאומות. היא עדיין לא בליגה הזאת ורואים זאת גם בעונה השנייה, למרות שרואים שנוח לה יותר בעונה זו לאחר שהשתפשפה בכך במשך עונה שלמה, אבל זה עדיין לא מספיק.

ולבסוף, צריך לציין, שאת פתרון התעלומות הגדולות של הסדרה, מי רצח את דרק ותרזה (הארוסה של דן השוטר), האחרונה נרצחת לקראת סיום העונה השנייה, ניתן לזהות כבר לקראת אמצע העונה השנייה ועובדה זו קצת גורעת מהמסתורין הגדול שהסדרה שומרת עליו. (זהירות ספויילר ענק) די ברור שת'ייר הוא הרוצח, הרמזים גדולים מדי, גם כאשר מנסים לגרום לצופים לחשוד באנשים אחרים (רבקה, טד), ולכן, הגילוי בשניות האחרונות של העונה השנייה מאבד קצת מזוהרו.

לסיכום, העונה השנייה סובלת מאינטנסיביות יתר. עושה רושם שניסו לדחוס יותר מדי חומר לעשרת פרקי העונה, אולי מתוך הפחד (שבסופו של דבר התברר כמוצדק) שלא יוענקו לסדרה פרקים נוספים. מהבחינה הזאת, הצופים אמנם מקבלים את פתרון התעלומות הגדולות, אך לא זוכים לראות את התוצאות של אירועי העונה, במיוחד לאחר שרואים את אלק צונח אל מותו דקות ספורות לאחר שהוא מדבר עם רבקה על הגג, אך יתכן ומישהו אחר רצח אותו. מהבחינה הזאת חבל עבור הצופים שכן צפו בסדרה. אולי עדיף היה לסגור את הסיפור עם סרט טלוויזיה, אך לא עושה רושם שרשת ABC Family מעוניינת בכך וחבל.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות. לא מדובר בסדרה גדולה, אבל בהחלט מעניינת. העונה הראשונה שלה (שהושקה בצורה גרועה מאד) הייתה טובה יותר בעיקר משום שהמבנה שלה היה בריא ונכון יותר, אבל גם העונה השנייה הייתה מעניינת. התסריט של העונה השנייה היה מעניין, אך נע בקצב מהיר מדי וכאשר מסיימים לצפות בעונה מרגישים שצפו בסיפור לא גמור שקצת יצא משליטה. כל צופה צריך לעשות את החישובים שלו ולהחליט לבד. אני יודע שהצופים שצפו בעונה הראשונה לא יפספסו את ההזדמנות לצפות בעונה השנייה, כך קרה בארה"ב כאשר נתוני העונה השנייה היו דומים לנתוני סיום העונה הראשונה, השאלה נותרת לגבי מי שעדיין לא צפה בסדרה. לצערי, נראה לי שהתשובה לגביהם תהיה שלילית.

אין תגובות: