יום חמישי, 12 בספטמבר 2013

שלב סיכום עונה: The Mentalist, עונה חמישית: מעבירים הילוך.



אחת הבעיות בסדרה כגון "המנטליסט" היא כיצד לשמור על הצופים במתח במשך זמן כה רב מבלי לגלות את הפתרון לתעלומה הגדולה ביותר. במקרה של "המנטליסט" מדובר בחידה: מיהו הרוצח האיום "רד ג'ון", אשר היה אחראי גם לרצח אשתו ובתו של פטריק ג'יין, גיבור הסדרה ?

לא צריך לקחת את הבעיה הזאת בקלות מדי, משום שסדרות רבות לא מצליחות לשמור על המתח. הסדרה "פרופיילר", שבמידה רבה היא גם חלק מההשראה לסדרה "המנטליסט" החזיקה מעמד קצת יותר משלוש עונות לפני שגילתה את זהותו של ג'ק, הרוצח הסדרתי, אשר רדף אחר סמנתה (סאם) ווטרס. דוגמא עדכנית יותר היא הסדרה "שקרניות קטנות ויפות", שבימים אלו משדרת את עונתה הרביעית ועדיין לא קרובה לגלות לצופים את פתרון שתי התעלומות המרכזיות של הסדרה: מי רצח את אליסון ומי זו A המיסתורית.

כיצד פתרו את הבעיה הזאת בסדרה "המנטליסט" ? בניגוד לסדרה "שקרניות קטנות ויפות", בסדרה "המנטליסט" מביאים את פתרון התעלומה בצעדים קטנים, אבל לא גורמים לקהל להרגיש אידיוט ולוקחים אותו צעד אחד לאחור בכל רגע שנראה שמתקדמים צעד אחד קדימה. עובדה זו ברורה עוד יותר בעונה החמישית של הסדרה.

בעוד שבעונה הרביעית הפרס של הצופים היה שפטריק ג'יין הצליח לשים את ידו בפרק סיום העונה על שותפה לפשעים של "רד ג'ון", הלא היא לורליי מרטינס (עמנואל שריקי), שגם יודעת מיהו, הרי שבעונה החמישית לקחו בהפקה צעד אחד גדול קדימה וצמצמו את מספר החשודים לזהותו של "רד ג'ון", כך שבפרק סיום העונה הצופים מגלים שפטריק ג'יין הגיע למסקנה שיש רק 7 מועמדים שיכולים להיות "רד ג'ון". יוצר הסדרה ברונו הלר, טען בראיון לאחר סיום העונה, כי הרשימה נכונה ואין כאן משחק כפול, כלומר שהחוקים אכן השתנו ושפטריק ג'יין אכן התקרב מאד לגילוי זהות הרוצח. באותו ראיון הלר גם שלל לחלוטין את התיאוריה שפטריק הוא "רד ג'ון". יתרה מכך, הצופים היותר מתוחכמים כבר מתחילים לקבל תמונה ברורה לגבי זהותו. (רמז: בפרק סיום העונה "רד ג'ון" מתגרה, לאחר מעשה, בפטריק שהוא יהרוג זיכרון שמח שלו ופטריק לא מבין כיצד זה קרה, אך הצופים יכולים להבין כיצד הוא עשה זאת אם הם צפו בפרקים הקודמים).

עם חלק מהמועמדים להיות "רד ג'ון", פטריק ג'יין גם התחכך בעונה החמישית. בוב קירקלנד (מהסוכנות להגנת המולדת), רצח את השותף של "רד ג'ון" ומנע מפטריק לדבר עם החשוד כאשר זה היה בבית החולים, גייל ברטרם הוא הבוס של פטריק וליסבון בסוכנות ופטריק גם עזר לו להיות טוב יותר בפוקר, ברט סטיילס סייע לפטריק להוציא מהכלא את לורליי מרטינס, ריי האפנר ניסה לשכנע את הסוכנת ליסבון לעזוב את הסוכנות אל המשרד החדש שהוא פותח בסיוע הכת Visualize (של ברט סטיילס), כאשר כל הזמן אנו מדווחים על הקרבה של הכת אל "רד ג'ון" (באחד מהפרקים גם ראינו שבחווה שלהם "רד ג'ון" רצח שני אנשים), עם ריד סמית' (סוכן F.B.I), הוא נתקל בפרק הראשון של העונה ובברט פאטררידג' (מתוך ה C.B.I) הוא נתקל בסוף העונה ואף משוחח עם פטריק וליסבון באחת מהזירות של "רד ג'ון". בחשוד הנותר, השריף תומאס מקאליסטר, הוא נתקל רק בפרק השני של העונה הראשונה.

הבעיה היחידה שלי עם רשימת השמות היא, שאני לא בטוח שבהפקה החליטו מי אכן יהיה "רד ג'ון" ומפזרים מספר תיאוריות עד שיהיו בטוחים בדמות שתגלם את זהות הרוצח. במידה וזה אכן המצב זו תהיה אכזבה, אך במידה וההחלטה לגבי זהות "רד ג'ון" התקבלה עוד בתחילת הסדרה (או לפני תחילת ההפקה), מדובר בהובלה נהדרת של רצף האירועים. רק ימים יגידו כיצד נהגה ההפקה, משום שכאשר זהותו של "רד ג'ון" תתגלה ניתן יהיה להבחין באיזו אסטרטגיה ההפקה נקטה.

גם בעונה החמישית היו פרקים שלא עסקו בתמה המרכזית (המרדף אחר "רד ג'ון") וכן, חלקם היו פחות טובים, אבל לא יותר מפרקים של עונות קודמות. בכל מקרה, גם במרבית הפרקים הללו מרבית מהתמונה שבהפקה רצו לשזור בעונה זו מפוענחת לאיטה.

בעונה זו גם היה סיפור מסגרת קצר למספר פרקים, כאשר הסוכנת ליסבון ושאר החבורה מה C.B.I רדפו אחר טומי ווקר (הנרי יאן קוסיק), איש בעל כוח רב שעשה מה שהוא רוצה בכדי להשיג את רצונותיו. היה נחמד מאד לראות סיפור מסגרת נוסף מעבר למרדף אחר "רד ג'ון" ומעניין יהיה לראות אם ינקטו בכך גם בעונה הבאה.

בעונה החמישית גם שברו שוב את הקרח בין הסוכנת ואן פלט לווין ריגסבי. לאחר שבעונה קודמת לריגסבי נולד בן מאישה אחרת, בעונה זו הוא מגלה שוב את אהבתו לואן פלט ולקראת סוף העונה הם חוזרים להיות ביחד. דווקא הפרק השני של העונה שלא עסק ב"רד ג'ון" ובו פטריק מסומם, בשל העובדה שהוא שותה תה בדירה בה התרחש רצח, והוזה שהוא רואה את בתו הקטנה, שרלוט, היה אחד הפרקים הטובים ביותר של הסדרה.

הבעיה הגדולה של ההפקה בעונה זו הייתה כיצד להתמודד עם הריונה של אמנדה ריגטי (גרייס ואן פלט). בהפקה ניצלו את כל טכניקות הצילום, עד שבפרקים האחרונים לפני הלידה של אמנדה הם כבר צילמו כמעט אך ורק את פניה. היה גם מצחיק לראות כיצד הם מנסים להצניע בפרקים הראשונים לאחר הלידה את החזה הגדול של ריגטי ורק בפרקים האחרונים של העונה חזרו לצלם אותה בצורה רגילה.

העובדה שהפריעה לי בעונה זו היא מיעוט הפרקים של עמנואל שריקי. חשבתי שבהפקה יעשו הכל בכדי להשאיר אותה לאורך העונה כולה, אך מעט לאחר מחצית העונה "רד ג'ון" רוצח אותה. בפרקים שעמנואל הופיעה ראו את הכימיה בינה לבין סיימון בייקר (פטריק ג'יין), אבל ככל הנראה המטרה הייתה ליצור את הקרבה בין השניים, על ידי כך שפטריק מגלה לה שאחותה נרצחה על ידי "רד ג'ון", בכדי שהיא תוכל להעביר לו את המסר הגדול ביותר עד כה: העובדה שהוא לחץ את ידו של "רד ג'ון", כלומר, שהוא מכיר אותו. חבל, יכול היה להיווצר משולש אהבים חזק מאד בין לורליי, פטריק וליסבון, כאשר בעונה זו מצד אחד, פטריק מודה בפני הסוכנת ליסבון שהוא פיתח רגשות כלפי לורליי, אך מצד שני גם רואים כיצד פטריק מתקרב מאד לסוכנת ליסבון ועושה רושם שרק היא מצליחה לשכנע אותו לבצע דברים, גם אם לפעמים המהלכים שהוא עושה יוצאים משליטה. ובפרק סיום העונה רואים כיצד גם הסוכנת ליסבון מעמיקה את רגשותיה כלפי פטריק ואף שומעת זאת מפני חשוד ברצח.

בעונה זו, הסדרה עברה מביתה החם בערב יום חמישי ליום ראשון ובשל כך הסדרה סבלה מירידה בנתוני הרייטינג, כאשר גם מחליפתה ("אלמנטרי") לא הצליחה להניב את הנתונים שהיא הניבה בעונתה הרביעית. יכול מאד להיות שזו גם הסיבה שבעונה זו "העבירו הילוך" לגבי חשיפת זהותו של "רד ג'ון", כאשר בהפקה ערים לכך שיכול מאד להיות שלא נותר לסדרה זמן רב עד אשר תורד מהמסכים. מצד שני, CSI:Miami החזיקה מעמד זמן רב עם נתונים דומים לשל "המנטליסט" בעונה האחרונה.

כאשר מסקרים את העונה החמישית של "המנטליסט" חייבים גם לציין, שפרקי הציר בעונה זו (הפרקים שעוסקים ב"רד ג'ון") כל כך אינטנסיביים ובעיקר איכותיים, שהצופה ממשיך להיות מרותק לסדרה גם לאחר חמש עונות. מהבחינה הזאת, חייבים להמשיך ולציין את הליהוק המופלא של סיימון בייקר לתפקיד של פטריק ג'יין, נדיר לראות כיצד ליהוק של שחקן מצליח בצורה כה מרשימה.

אז, לראות או לא לראות ?
לראות. מדובר בדרמת המתח-פתרון תעלומות הטובה ביותר כיום בטלוויזיה ובמרחק ניכר. התסריט ברובו מעניין, הכימיה בין השחקנים מעולה והמתח נשמר גם בעונה החמישית. עתה נותר להמתין לעונה השישית ולגלות את זהותו של "רד ג'ון" כפי שבהפקה הבטיחו שיקרה.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אתה חייב לשים אזהרת ספויילרים לפני הביקורות שלך..

אנונימי אמר/ה...

כתוב סיכום עונה, ברור שזה מכיל ספויילרים....

אחלה סדרה ואחלה של סיכום עונה.
מה שכן אני לא רואה סיכוי לרומן בין ליסבון לג'ין וטוב שכך. אחד הדברים היותר יפים בסדרה זה שלא הפכו אותם לזוג כמו שקורה בכל כך הרבה סדרות אחרות.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הניתוח המעולה! ורק הערה קטנה, 'ליפיפיית השבוע בכתבה המדוברת' קוראים עמנואל שריקי, ולא כמו שכתבת [נו טוב, די קשה לתרגם בחזרה לעברית שם שמקורו מרוקאי מאנגלית ;)]... ואני בטוח שהיא מאחלת לכולנו חתימה טובה! :)

Unknown אמר/ה...

לפי מה שאמרת בפסקה האחרונה ("מדובר בדרמת המתח-פתרון תעלומות הטובה ביותר כיום בטלוויזיה ובמרחק ניכר"), היית אומר שהמנטליסט יותר טובה משרלוק?

שילת אמר/ה...

אני חושבת שרד ג'ון זה אבא של פטריק במהלך העונה החמישית הוא מוזכר כאדם מרושע. את פטריק הוא למעשה לימד כיצד להיות קורא מחשבות כך שהוא יכול להטל בו כמה שירצה. בעונה השנייה כשהוא נזכר בעבר כיצד הם רימו את הילדה הנכה עם האבן הוא נזכר שאבא שלו התייחס אליה כלוזרית ואמר לפטריק שהוא צריך לבחור אם להיות לוזר או לנצל את הלוזרים. נשמע שהוא מנסה ללמד אותו את אותו לקח בחיים