יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

פינת המענה לקוראים, והשבוע: Continuum, Camp, Elementary ועוד..

שאלה מדוד:

מה אתה חושב על הסיום של העונה האחרונה של רצף הזמן ?
לדעתי הזוי מידי, והופך ללא הגיוני וגם סיבכו את העלילה יותר מידי אתה כבר לא יודע מי הוא מה...



תגובה:

אני חושב שבכל העונה הורגש בלבול אדיר, משום שלא היה ברור לאיזה כיוון לוקחים את הסדרה, בוודאי אם משווים אותה לעונה הראשונה, שהיה לה קו ברור. לא ברור מי הם הטובים ומי הם הרעים וגם לא ברורה המטרה של הסדרה נכון לעכשיו. אבל עדיין היה סביר לראות אותה, בוודאי כסדרת קיץ, פחות כסדרת חורף.

השאלה הבאה היא יותר תגובה לידיעה ש Camp סיימה את העונה ולדעה שלי, שדי נמאס לראות שחזורים של סרטי הקיץ:

נכון היא לוקחת את הרעיונות שלה מסרטי קיץ, אך להזכירך היא סדרת קיץ, ואני לא מצליח לזכור סדרה שעסקה בנושא זה הרבה זמן - פרט אולי לhuge של abc family- ולכן היא דווקא מרעננת לדעתי... מה עדיף? עוד עיבוד מד"ב שהורס את המקור הספרותי שממנו הוא נובע, אך כמובן זוכה לרייטינג גבוה, כמו מתחת לכיפה?! או עוד סידרת משטרה קנדית קיצית שמנסה להיות רוקי בלו הבאה ו/או פלאשפוינט [שבעצמה הייתה כה המעייפת במחזור העצמי שלה] הבאה?!



תגובה:

נכון, לא הופקה סדרת קיץ שכזאת בשנים האחרונות, אבל טוחנים את הסרטים כל כך הרבה (גם בשידורים חוזרים) כך שלפי דעתי הרעיון די מוצה. לא אמרתי שהסדרה גרועה, רק שהרעיון די מוצה בסרטים. לגבי "מתחת לכיפה", לא קראתי את המקור הספרותי ולא ראיתי עדיין את הסדרה, כך שאני לא יכול לחוות דעה, אבל אני דווקא אוהב את הכיוון ללכת בסדרות הקיץ אל הסדרות מדע בידיוני ופחות לטחון אופרות סבון דוגמת "רוקי בלו", שגם היא, לפי דעתי, מיצתה את עצמה.

קובי הגיב לביקורת שלי על הסרט Now You Can See Me:

אחד הסרטים הטובים ביותר של העשור האחרון?
שמע סרט מאוד נחמד, ובאמת יפה לראות סרט עם רעיון חדש ולא ממחוזר, אבל הסיום לפי דעתי היה די מגוחך ובעיקר מאכזב. הסרט התחיל מצוין אבל נחלש מאוד מהאמצע עד הסוף.
אגב, הודיעו שיעשו סרט שני.

ואלי הוסיף:

לטעמי "האשליה" יומרני ולוקה; התסריט מקוטע, העריכה זוועה... נהניתי יותר גם באיירון מן 3 וגם בסטארטרק.



תגובה:

ראשית, ראיתי את הידיעה שעושים סרט המשך, אשר אמור לעלות בשנת 2015 ושמחתי על כך, אך גם אני חושש שימחזרו את הסרט הראשון, נצטרך להמתין ולראות מה ייצא ממנו.
לגבי הביקורת, בשנים האחרונות ראיתי רק שני סרטים שממש אהבתי וזה היה הסרט הזה ו"עלייתו של האביר האפל". כל שאר הסרטים אפילו לא התקרבו לרמה של הסרטים הללו ולהנאה שהם גרמו לי. בשל כך, אני מחשיב אותם כשניים מהסרטים הטובים של העשור האחרון. רבים שאלו אותי בביקורות לסרטים מתי תהיה פינה בה אציין סרט שבאמת היה מוצלח ואלו שני הסרטים שאני יכול להגיד בלב שלם שסיפקו לי הנאה צרופה.
אני דבק בביקורת שלי.

התקבלה שאלה על The Mentalist מגל ברנר:

לפי מה שאמרת בפסקה האחרונה ("מדובר בדרמת המתח-פתרון תעלומות הטובה ביותר כיום בטלוויזיה ובמרחק ניכר"), היית אומר שהמנטליסט יותר טובה משרלוק?



תגובה:

במילה אחת: כן (ואל תציינו ש"המנטליסט" לא נכנסה ל 100 הסדרות הטובות ביותר שלי ו"שרלוק" כן, יש לכך סיבה טובה מאד, שאני שומר לעצמי). אם רוצים להרחיב אפשר לציין, ש"שרלוק" למעשה היא בת 6 פרקים עד כה וכבר שנים לא שודר פרק נוסף. צריך גם לזכור שדמותו של ג'יין מבוססת ברובה על דמותו של שרלוק הולמס והתוצאה ? מעולה.

ונעבור לתגובה שהגיעה במייל, אשר מתייחסת לכתבה שלי על "הסדרות האמריקאיות לאן":

קראתי את התגובה שלך למה שבאמת צריך לפתוח דיון על מצבם של הסדרות האמריקאיות, והחלטתי לנסות לעלות נקודה אחרת (בערך) בנושא הזה.

נכונה העובדה שבעבר הסדרות היו קלילות יותר, אבל זה לא בהכרח הפך אותם למעניינות יותר. קחו לדוגמה סדרות כמו המנטליסט ו-leverage ונתמקד שנייה על שתי סדרות אלו, מכיוון שהם שונות בתכלית האחת והשנייה, ובכל זאת (לדעתי לפחות) קשה שלא ליהנות מכל פרק ופרק שלהן. שתי הסדרות הללו סדרות מה"עידן החדש" כדבריו של d1d1, וכמו שd1d1 כתב על המנטליסט- על אף סיפור המסגרת הלא קל לצפייה (ולא מעט פרקים בעונה 5 יעידו על כך), היא מהנה ביותר לצפייה. הגאוניות בשתי סדרות אלו (ובייחוד במנטליסט שעל אף היותה רצינית כביכול) היא הטקסט שלא לוקח את עצמו באובר דרמטיות (כמו csi על שלל גרורתיה ודומותיה {חוק וסדר..}). ואולי זה העניין שאליו התכוונת כשאמרת שהיום הסדרות כבדות יותר (ניתן לראות את זה גם בחלק מהקומדיות שבחלק מהמקרים בעונותיהן האחרונות החלק היחיד שמזכיר לנו שמדובר בקומדיה הינו העובדה שכל פרק הוא באורך של חצי שעה..). אבל אין ספק שאם תחפש, תוכל למצוא גם היום סדרות קלילות יותר מבחינת טקסט וכדו' (הוואי פייב-0 למשל).

לדעתי הבעיה של הסדרות בשנים האחרונות מחולקת לשני סעיפים שונים:
הראשון- הסדרות לא בנויות להיות באורך של יותר מעונה, ובחלק מהמקרים להיות באורך של יותר מחצי עונה ותעיד על כך טוב יותר מכול אחת אחרת Revolution שהסיפור המרכזי שלה נגמר למעשה אחרי חצי עונה ואם החצי השני היה עונה בפני עצמו אף אחד לא היה שם לב להבדל.

לדעתי, הסיבה שתופעה זו קוראת הינה בגלל רשתות הברודקאסט, שלא מוכנות להמתין ולתת לסדרה זמן להבנות, לרוב משום הכספים הרבים שמושקעים בסדרות וההפסדים הכרוכים בכישלון. "טרה נובה" למשל (שבלי שום קשר הייתה פשוט זוועתית) לא יכלה להתעלות על אף הבז הענק שהיה לה בגלל לחץ אדיר של רשת פוקס עצמה, שדחפה להצלחה מהירה. אם נסתכל לדוגמה, על שלוש מהסדרות המצליחות ביותר ברשתות הגדולות נראה תופעה מאוד מעניינת: גם "אלמנטרי", גם "סקנדל" ואפילו "מבוקש לחקירה" לא הניבו נתונים גבוהים בתחילתן, כאשר "אלמנטרי" ו"מבוקש לחקירה" הפכו ללהיט רק בחלק השני של עונתן הראשונה ו"סקנדל" הפכה ללהיט רק בשנייה. רואים מכאן באופן שלא נתון לוויכוח שסדרה צריכה זמן כדי להפוך ללהיט מחד ולהיות מעניינת מאידך (לא כל להיט הוא גם מעניין...). צריך לזכור שאחת הסדרות הטובות בהיסטוריה ולבטח הקומדיה הטובה ביותר הלא היא "סיינפלד" האדירה, הפכה רק באמצע למה שהיא. כך שלדעתי הסדרות לא מוצאות את כיוונן בגלל שהרשתות לא נותנות להן לעשות זאת בדרך הנכונה.

השני- הסדרות בחלקן הגדול ממחזרות חומרים. קשה למצוא היום סדרה שלא ראינו אותה קודם. ואכן המצליחות הן אלה שמחדשות ולא רק בדברים קוסמטיים, אלה בגוף הרעיון של הסדרה. יוצאות דופן הן סדרות המשטרה של cbs אבל לדעתי d1d1 נתן את התשובה הנכונה לכך- הן פשוט משודרות בערוץ הנכון...




תגובה:

מסכים (כי כל מה שמצוין בתגובה נכתב על ידי בצורה זו אחרת בבלוג), אם כי, לגבי "אלמנטרי", צריך לסייג ולומר, שההצלחה היא בינונית ויחסית.

הגיעה גם תגובה ל"שלב סיכום עונה" שפרסמתי לעונה החמישית של The Mentalist:

קודם כל, הניתוח נהדר. למרות שאין לי מושג איך רד ג'ון ידע איך לפגוע בג'יין (אם תכוון לפרקים שאתה מתכוון אודה לך מאוד).

ולעניינו של דבר, לדעתי, על אף ש csi מיאמי שרדה מספר עונות עם נתונים כמו של המנטליסט בעונתה החמישית, העונה השישית צריכה להיות גם האחרונה שלה. כשהסיפור עם רד ג'ון יסתיים ויסתיים גם הגורם שמניע את הסדרה כולה בכל עונותיה. לדעתי, צריך לדעת מתי לשים סוף לסדרה גם אם נתוניה לא רעים בכלל. שש עונות זה סכום נכבד, והסדרה אכן ראוייה להן. אבל לדעתי (על אף שזאת הסדרה האהובה עלי בטלוויזיה), הגיע זמנה לרדת. אם לא, עונותיה הבאות (לאחר סגירת הסיפור של רד ג'ון) הסדרה תהרס ואחת הסדרות היותר טובות בטלוויזיה האמריקאית תזכר כעוד סדרה שאבדה דרכה ויוצריה ניסו לסחוט ממנה יותר ממה שהיה אפשר. מה דעתך בעניין?



תגובה:

לא מסכים. צריך לראות כיצד הסדרה תראה לאחר הגילוי של "רד ג'ון" ואז לגבש דעה. מהבחינה הזאת, יהיה לנו את החצי השני של העונה השישית בכדי לברר זאת מאחר ועד סוף השנה האזרחית זהותו של "רד ג'ון" אמורה להתגלות. אם בפרקים אלו נחזה בירידה באיכות אז כדאי יהיה לבטלה, אך אם האיכות תישמר אין טעם לבטל אותה.

ולגבי לכוון אותך לתשובה כיצד "רד ג'ון" פגע בג'יין, אם לא ראית זאת בפרקים האחרונים צפה שוב, התשובה שם. אני לא רוצה להרוס, אם לא גילית חכה לעונה הבאה, אין עוד הרבה זמן.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הפינה ועל המענה וההבהרה לגבי camp. אני מאוד אוהב סדרות מד"ב ואשמח לראות עוד הבעיה היא שמתחת לכיפה היא לא מד"ב פרופר, אלא יותר פנטזיה- מה יקרה אם יום אחד יסגרו עיירה שלמה בבועה מסתורית, הבעיה שהיא לא יוצרת עניין במאבק של האנשים להישרדות [בניגוד נניח לdefaince סדרת מד"ב ממש שבה עוסקים גם בהישרדות של מי שנשאר אחרי התקפת החייזרים ומצליחים ליצור עניין- למרות שבגדול היא מערבון מד"ב- אך עדיין מבוצעת בצורה מעניינת]- אלא כתובה בצורה מרושלת, כל פרק זורקים רעיון משומש של בעיה חדשה והתמודדות איתה (שריפה הצפה ושאר כל מיני)- כמו שעשו בטרה נובה שבה היה הרבה יותר השקעה באפקטים, על חשבון העניין [בפרק 3 אאל"ט כבר היה את הרעיון המוכר והמשומש עד זרא של הוירוס הגורם לאנשים לשכוח מיהם [כמו שבפרק 3 של אלפאס הגרועה לא פחות היה את הקטע השחוק עם מה שגורם לאנשים להיות אלימים...].
לגבי now you see me [ולא Now You Can See Me, ככתוב אצלך] סרט מצוין, דל בפיתוח עלילתי באופן יחסי, אך מחפה על כך בפירוטכניקה מוצלחת [ו/או רעש וצלצולים- כמתבקש אצל קוסמים ;) ] למרות דעתך סטארטרק האחרון היה עדיין מהנה עד מאוד לדעתי, ובאיירון מן3, למרות הדגש על העלילה הנובעת מהנוקמים שקצת האטה את תחילת הסרט- עדיין היה מספיק אקשן וביצוע מוצלח להפוך אותו למוצלח מאוד [ומאוד מאוד מצליח...]

יוסי אמר/ה...

רציתי לדעת מה אתה חושב על שובר שורות ? ועל העונה ה - 5 חלק שני שלה ?
ותעשה סיכום עונה לעונה ה - 5 שלה ?