יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

שלב סיכום עונה: XIII, עונה שנייה: קשקוש.




בחודש אוקטובר 2008 עלתה לאוויר מיני סדרה בשם XIII:The Conspiracy, אשר במרכזה עמד אדם שיום אחד קם ולא יודע מיהו, אלא רק שיש לו קעקוע של אותיות לטיניות XIII. כאשר הוא מתחיל לארגן חלק מזהותו, הוא מגלה שהוא חלק ממזימה ממשלתית. בחודש אפריל 2011 יצאה לאוויר סדרה בת 13 פרקים המבוססת על המיני סדרה, אך הציגה שחקן ראשי אחר (סטיוארט טאונסנד במקום סטפן דורף). במהלך העונה הראשונה של הסדרה XIII מנסה לפענח מיהו ומגלה שוב שהוא היה מעורב במשימה מטעם הממשלה ובסוף העונה הוא גם נורה על ידי לורן ג'ונס (איישה טיילר), אותה הוא חשב לידידתו.

מעריצי הסדרה נאלצו להמתין זמן רב בכדי לצפות בעונה השנייה שלה, כאשר היא עלתה לאוויר רק בחודש אוקטובר 2012 וגם אז זה קרה רק בצרפת. לצערי, לאחר צפייה בשלש עשרה פרקי העונה השנייה, הגעתי למסקנה חד משמעית: חבל שהפיקו אותה ועל הזמן שעבר על הצופים בהמתנה. בכל הקטגוריות המשמעותיות עונה זו היוותה אכזבה אחת גדולה, עובדה מעצבנת, היות ונקודת הפתיחה שלה הייתה חיובית מאד.

העונה הראשונה הציגה רעיון פשוט: הרצון של XIII לדעת יותר על זהותו ועברו, רעיון זה, למרות הטוויסטים במהלך העונה, היה מעניין ובשל תסריט סביר העלילה "זרמה" בצורה נאה מאד. בעונה השנייה, אשר אירועיה מתרחשים זמן רב לאחר שהעונה הראשונה הסתיימה, XIII מוצא את עצמו (בתחילה לא מרצון) כחלק מקבוצה הפועלת למען איכות הסביבה ואולם, מהר מאד הוא נחטף ומופלל בפיצוץ מכונית תופת ורצח.

קיימות מספר בעיות מבחינה רעיונית בעונה זו. ראשית, העובדה שמי שמפליל את XIII נראה בדיוק כמוהו ומאוחר יותר הצופים מבינים שהוא עבר את אותו תהליך ש XIII עבר. גם במקרה הזה משתמשים באותו שחקן לגלם את שתי הדמויות ובשלב מסוים אפילו הצופים מתבלבלים.

הסיפור המרכזי של העונה מתרכז בניסיון לשלוט על מנגנון מזג אוויר אותו פיתח ניקולה טסלה בתחילת המאה העשרים, אבל גם סיפור זה נראה כלקוח מספר מדע בידיוני. אם בעוד הרעיון של העונה הראשונה נראה הגיוני (בצורה יחסית) הרי שהרעיון של העונה השנייה נראה תלוש מהמציאות ובשל כך הסדרה מאבדת מהאמינות שלה, למרות שהיא אמורה לעסוק בקונספירציות.

במהלך העונה מוצגים רעיונות מופרכים עוד יותר: מסתבר שקיים נשק כימי שגורם למי ששואף אותו להפוך לאגרסיבי ולמעשה למעין זומבי (מבלי הרצון לאכול את האנשים). רעיון זה גם מוצג לקראת תום העונה, לאחר שבמהלך כמעט העונה כולה מוצגים עלילות מטורפות.

אציין שתי דוגמאות רק לשם הדגמה: העלילה מתרחשת בתקופת בחירות בארה"ב והנשיא המכהן מפסיד, אך רואים אותו משתגע לאיטו, בשעה שהאישה שזכתה בבחירות, אינגריד קאבלרס (הארייט טריימור), מצטיירת כמי שעושה עסקאות עם הסינים נגד ארה"ב ואף מנסה להפגיז את הבונקר שבו מתאכסן הנשיא המודח, אשר הכריז קודם לכן על "ממשל צבאי".

דוגמא שנייה נעוצה בדמותה של בטי בארנובסקי (רוקסן מאסקווידה), אשר הופכת במהלך שלש עשרה הפרקים של העונה מפצפיסטית, למשתפת פעולה עם הרוצח ואף גורמת לכליאותו של XIII, לרוצחת בעצמה ולאחר מכן שוב נלחמת לצידו של XIII כאילו כלום לא קרה.

הבעיות מתגלות לא רק ברעיונות הקריאטיביים, אלא במשחקה של אחת מהדמויות הראשיות. רוקסן מאסקווידה, אשר מגלמת את דמותה של בטי, לא יודעת לשחק. לשחקנית יש עיניים מהממות, אבל בכל מה שקשור למשחק עושה רושם שהמרחק בינה לבין המצב הרצוי משחקנית ראשית בסדרה רחוק מרחק של שמיים וארץ. אפילו סצינת סקס נועזת בתחילת העונה מבוצעת על ידה בצורה כה גרועה ולא אמינה. ראוי שמלהקים יפסיקו ללהק שחקניות רק בשל המראה שלהן, כאשר גם בישראל ראינו דוגמא לפני זמן לא רב, כאשר אגם רודברג שרבים מחשיבים כיפה (והיא גם דוגמנית) לוהקה לסדרה "פצועים בראש".

אז, לראות או לא לראות ?
לא לראות. מדובר בבזבוז זמן. הרעיון הכללי גרוע וכך גם שאר הרעיונות במהלך העונה, המשחק של השחקנית הראשית (רוקסן) בעונה זו גרוע מאד, איישה טיילר, שהייתה בין השחקנים הראשיים בעונה הראשונה, מופיעה בשני פרקים בלבד בעונה זו לפני שהיא מחוסלת וגם האקשן ברובו נראה מאולץ (צפו בפרק בו הצוות מנסה להבריח אדם מהכלא ותבינו על מה שאני מדבר). חבל, היה לסדרה פוטנציאל גבוה והיא הפכה בעונה זו לבדיחה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מה זה הדבר החדש הזה ? Cw Seed ?