יום שני, 19 באוגוסט 2013

ביקורת: Devious Maids, פרקים 9-1: הבית הנכון עבור הסדרה.



מארק צ'רי נחל הצלחה גדולה מאד עם הסדרה "עקרות בית נואשות" במשך שמונה עונות. רשת ABC ניסתה לשחזר את הצלחת הפורמאט (ארבע נשים בגיל העמידה במרכז) על ידי הפקת שני פיילוטים. הפיילוט הראשון היה Mistresses, אשר מבחינה קריאטיבית נכשל באופן חמור (לגבי נתוני הרייטינג, זה כבר סיפור אחר) ואילו הניסיון השני הגיע בדמות Devious Maids, שגם לה אחראי מארק צ'רי. לגבי הניסיון הראשון, הרשת החליטה לחכות כשנה מרגע אישור הפרויקט ועד להעלאתו ואילו על הפרויקט של מארק צ'רי החליטו מנהלי הרשת לוותר. ובצדק.

רבים מצופי "עקרות בית נואשות" זוכרים כיצד הסדרה החלה, עם התאבדותה של מרי אליס והמיסתורין שאפף את אקט התאבדות. כך גם מתחילה הסדרה Devious Maids, כאשר עוזרת בית בשם פלורה נרצחת בבית בו היא עובדת בעת מסיבה. אחד מהמלצרים עולה אל החדר לאחר שהוא שומע שבעלת הבית תפסה אותה בוגדת עם בעלה, וחוזר כאשר בידו הסכין בו נרצחה. הוא נכנס לכלא.

מרגע זה, הסדרה מתמקדת בארבע משרתות בברלי הילס שלכל אחת מהן יש אג'נדה. מריסול (אנה אורטיז), אשר מתחילה לעבוד אצל מייקל וטיילור סטאפורד, בכדי להגיע אל הזוג אדריאן ואוולין פאוול, שבביתם התרחש הרצח, מכיוון שהיא אימו של המלצר שנכנס לכלא והיא רוצה להוכיח את חפותו. רוזי (דאניה רמירז), עובדת עבור הזוג ספנס (גרנט שואו) ומראינה ווסטמור בכדי להביא את בנה החי בתנאים לא טובים בדרום אמריקה ובשלב כלשהו מנהלת רומן עם ספנס ואף גורמת לו לאשפוז בשל כך. ואלנטינה (אדי גאנם) הלהוטה אחר רמי דה לאטור (הבן של המעסיק שלה) והיא מחזרת אחריו בכל הזדמנות, למרות שאמה מנסה לעודד אותה לא לעשות זאת. ולבסוף, כארמן (רוזלין סאנצ'ס), שרוצה לנצל את אלחנדרו (מאט קאדנו), המעסיק שלה, בכדי להשיק את הקריירה המוזיקלית שלה.

אפשר להבין מדוע רשת ABC החליטה לוותר על הפרויקט. בעוד ש Mistresses מנסה לשחזר את הפורמאט של "עקרות בית נואשות", אך עושה זאת בצורה מעט שונה ועם תסריט כבד מאד, הרי שב Devious Maids קווי הדימיון בין הסדרות, במיוחד מבחינת המבנה של התסריט, הקלילות שבו, התפתחות העלילה והגישה לדמויות, קווי הדימיון זועקים לשמיים. במידה ורשת ABC הייתה מאשרת את הסדרה, רבים היו רואים בה חיקוי זול, למרות שלכאורה מדובר על עיבוד לסדרה מקסיקנית. מהבחינה הזאת, עדיף היה למארק צ'רי לחפש עבורה בית אחר והוא מצא עבורה את הבית הטוב ביותר.

רשת LifeTime פונה בדיוק אל הקהל שאליו הסדרה פונה: נשים מבוגרות בגילאי השלושים ומעלה והיא רשת כבלים. לא פלא שהסדרה מצליחה מאד ברשת זו ואף חודשה לעונה נוספת עוד לפני שהעונה הראשונה שלה הסתיימה. זו בהחלט לא סדרה לצעירים, למרות הניסיון להראות זאת על ידי רומן אפשרי בין ואלנטינה לרמי (דרו ואן אקר הזכור מהסדרה "שקרניות קטנות ויפות" כג'ייסון, אחיהן של אליסון וספנסר). מלבד השניים כל הקאסט מבוגר בצורה יחסית.

אל תבינו אותי בצורה לא נכונה: מדובר בתסריט לא רע בכלל, קולח, עם קריצות הומוריסטיות, בדיוק כמו שצ'רי הראה בעבר. וזאת בדיוק הבעיה. כאשר שואלים אותי מדוע אני לא אוהב אופרות סבון אני טוען, שאין לי בעיה עם אופרות סבון כל עוד הן מביאות ערך שונה ממה שראינו עד כה. .The O.C הביאה ערך מוסף בעונה הראשונה שלה וכך גם Gossip Girl, בעוד שסדרה כגון 90210 לא עשתה דבר מלבד לנסות לשחזר פורמאט קיים. וזה בדיוק מה שצ'רי מנסה לעשות בסדרה החדשה שלו, לשחזר את ההצלחה שלו.

אז, מה בדיוק הבעיה ?

צופים רבים, במיוחד אלו שצפו בשמונה עונות של "עקרות בית נואשות", כבר מכירים את סוג הכתיבה הזה ולכן יכולות להתקבל שתי תגובות: או שהם רוצים עוד מאותו תבשיל, ולכן הם יצפו בסדרה, או שהם ירגישו שהם הגיעו לרוויה והם מעוניינים לנסות משהו חדש. לפי דעתי, ניתן להבין את שני הצדדים. וזו גם הסיבה שהסדרה כה מתאימה לערוץ נישה כמו LifeTime. לא פלא, שלא כל מעריצי "עקרות בית נואשות" הגיעו לצפות בסדרה (בשיאה עד כה, היא עדיין לא הגיעה לשלשה מיליון צופים).

בעיה נוספת שהסדרה סובלת ממנה היא, שבניגוד ל"עקרות בית נואשות" בה להפקה היה קאסט בעל כריזמה יוצאת דופן (טרי הטצ'ר, מריה קרוס, אווה לונגוריה ואפילו ניקולט שרידן עד שהעיפו אותה), הרי שעד כה קשה להצביע על שחקנית אחת שמגיעה לאותה רמה. נכון, מדובר בשחקניות נאות מאד , הן גם משחקות בצורה טובה מאד ואנה אורטיז מייצרת סימפטיה, אבל אין להן מה שנקרא Star Quality, הערך המוסף אשר יזניק את הסדרה קדימה מעבר לעוד סדרה בערוץ נישה.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, במיוחד אם אתן נשים בגילאי 30 פלוס. Devious Maids לא תהיה הסדרה הגדולה ביותר אי פעם, אבל עבור סדרת קיץ היא בהחלט יכולה להעביר מדי שבוע 40 דקות בצורה קלילה מבלי הצורך לחשוב יתר על המידה. מצד שני, אם אתם עמוסים, בסרטים, סדרות או בחייכם האישיים, ניתן בהחלט לדלג עליה. לא תפספסו יותר מדי, במיוחד אם צפיתם ב"עקרות בית נואשות".

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה דעתך על הסדרה Ray Donovan?

אנונימי אמר/ה...

תודה, ד"א מי זו בתמונה המשותפת בצד שמאל למטה בין בראט קולן לבלונדינית שמשחקת את אישתו השנייה בסדרה?