יום שני, 15 באוגוסט 2011

שלב סיכום עונה: Falling Skies, עונה ראשונה: בסדר, אבל רק בסדר.


בשנתיים האחרונות הסדרה הזאת הייתה בין הסדרות בעלות הבאז התקשורתי הגבוה ביותר ברשת. כמעט כל צעד קטן שעשתה ההפקה לווה בפירסומים. ועתה, לאחר שהעונה הראשונה של הסדרה הסתיימה הגיע הזמן לבחון אותה: האם היא עמדה בציפיות ?

ראשית, הייתי מעונין להמשיך ולהעיר אודות המנהג המגונה של הרשתות לשדר פרקים כפולים. העונה הראשונה מנתה בסך הכל 10 פרקים, אולם ברשת TNT החליטו לשדר פרקים כפולים בערב השידורים הראשון והאחרון. כלומר, בפועל, הרשת שידרה את הסדרה במשך 8 שבועות בלבד. מדוע ? במידה והפרקים היו בשני חלקים הייתי מבין את הנטייה, אולם כל אחד מהפרקים עמד בפני עצמו, עם הקשרים לסיפור שליווה את העונה. גם הקיץ לא הסתיים, אז מדוע לא להמשיך ולשדר את הסדרה במשך שבועיים נוספים ? עתה נצטרך להמתין כמעט 10 חודשים עד לעונה השנייה, שבועיים לא היו משנים דבר.

נקודה מעניינת היא, שלמרות שהסדרה מוגדרת כסדרת חייזרים, הרי שבפועל, העונה הראשונה שלה הרגישה יותר כסדרת "אפוקליפסה" מאשר סדרת חייזרים. הדגש היה יותר על ההיבט האנושי ופחות על הצד החייזרי. יותר על ההתמודדות של בני האנוש עם המצב החדש שנכפה עליהם מאשר על מלחמה בחייזרים, אותה ראינו באופן מעשי רק בפרקים האחרונים.

מבחינת הנושא, היה זה דווקא מרענן לראות את השילוב של סיפור המסגרת החייזרי ואת מה שקרה בפועל, היותה "סדרת אפוקליפסה", בכך דמתה הסדרה יותר ל"באטאלסטאר גלקטיקה" (למרות שאיננה סדרת חלל) מאשר ל V ולפי דעתי מדובר באלמנט חיובי.

בכל מה שקשור לליהוק, ניתן לציין את העבודה הטובה שעשו השחקנים. לא ניתן להצביע על שחקן אחד שבלט מעל כולם או עשה עבוד גרועה. מדובר, לפחות בגזרת המבוגרים, בשמות מוכרים כגון נואה ויילי (טום), מון בלאדגוד (אן), וויל פאטון (קפטן וויבר) ושרה קארטר (מרגרט), אותה ניתן לראות כמעט בכל סדרה אפשרית ואולי חלק מהצופים יראו בכך אלמנט שלילי.

בגזרת התסריט, אני לא יודע אם רבים מאוהבי הסדרה יאהבו את מה שיש לי לומר בנידון, אבל לפי דעתי מדובר בתסריט מעט כבד לסדרה שכזאת. גם הנושאים היו די משומשים ורק לקראת סוף העונה הסדרה הצליחה להתרומם מהבינוניות שאפפה אותה החל מהפרק השני (הפיילוט היה לא רע בכלל). רק כאשר (זהירות ספויילרים) החלו הגילויים לגבי החייזרים ובני האדם החלו לחשוב באופן אקטיבי על לחימה ראו גם את העלייה באיכות התסריט. בכך אולי ניתן לחלק את העונה: פרקים 1 ו 10-8 היו טובים מאד ואילו פרקים 7-2 היו ברמה פחות טובה.

לסיכום, הכתבה ניסתה לברר באם העונה הראשונה של הסדרה תאמה את הציפיות הגדולות שליוו אותה בשנים האחרונות כאשר היא פותחה. לצערי, התשובה היא: לא. מדובר ברעיון מעניין ומרענן לגבי סדרת חייזרים, אבל התסריט שלה היה בינוני ברובו, עם עלייה באיכות בתחילת העונה ובסיומה, כך קשה מאד להחזיק סדרה, במיוחד לא בעונה ראשונה. גם בגזרת השחקנים לא ניתן להצביע על עילוי שלא הכרנו עד עתה, וגם מקרב השחקנים המוכרים קיבלנו בדיוק מה שציפינו ותו לא. היה מעניין לראות את נואה ויילי בתפקיד מעט שונה מתפקידו באי.אר, אבל גם המשחק שלו לא לא היה יוצא דופן.

אז, לראות או לא לראות ?
שלא תבינו אותי, לא מדובר בסדרה גרועה, מדובר בסדרה סבירה, במיוחד עבור סדרת קיץ. נחמד להעביר איתה שעה בכל שבוע, אבל אסור להתחיל את הצפייה בה עם מערכת ציפיות גבוהה, מי שעושה זאת צפוי להתאכזב. אז, אפשר לצפות בה, במיוחד חובבי סדרות החייזרים והאפוקליפסה, אבל לא יקרה כלום אם ידלגו עליה. כולי תקווה שהעונה השנייה שלה תהיה ברמה גבוהה יותר.

Share on Facebook

אין תגובות: