יום שני, 8 באוגוסט 2011

שלב סיכום עונה: החולמים, עונה ראשונה: חיקוי זול ולא ראוי.


בערוץ הילדים מעלים בשנים האחרונות סדרות בעלות תסריט מקורי. התופעה החלה עם "השמינייה", נמשכה עם "האי" ו"דאוס", ובשנה האחרונה עלו שתי סדרות נוספות: "האליפים", אותה אבקר במועד אחר, ו"החולמים", בה הביקורת הזאת תעסוק.

ה"חולמים" עוסקת בנער בשם יונתן, אשר אמו, רות, ארכיאולוגית במקצועה, משאירה אותו ערב אחד בפנימיה ואומרת לו שהיא תחזור. עוברים עשר שנים והאם עדיין לא חוזרת. יום אחד מתגלה ממצא ארכיאולוגי בשם "אבן אשתר", שהאגדה מספרת שיכולה להעניק משאלה ויונתן מרגיש קשור אליה, משום שהמשאלה שהוא רוצה לבקש זה לראות שוב את האם שעזבה אותו. לאט לאט הוא מבין שעליו לשתף את שאר הילדים בפנימיה בכדי להגיע אל האבן. כמובן שישנם אנשים רעים אחרים שרוצים להגיע אל האבן וסיבותיהם אחרות לחלוטין. האם יונתן יגיע אל האבן ? האם הוא האדם המיועד שאמור לפתח את מנגנון ההגנה שסוגר את האבן ? בזה עוסקת העונה הראשונה של הסדרה, כאשר כרגיל בסדרות של בני הנוער יש בה התאהבויות ומשולשי אהבה, בגידות ועוד...

צריך לציין כי בניגוד לשלש העונות של "האי", אשר הכילו 50, 50 ו 44 פרקים בהתאמה, הרי שלעונה הראשונה של "החולמים" הופקו 60 פרקים. אני רואה בכך צעד חשוב, אבל לא מספיק. מדוע לטלנובלות הדרום אמריקאיות כגון "כמעט מלאכים" מפיקים למעלה מ 120 פרקים בעונה (מלבד העונה האחרונה של "כמעט מלאכים" שקוצרה מעט) ובארץ לא ניתן לעשות זאת גם בסרות הנוער ? תחשבו על הרעיון, של ליצור סדרה לנוער שתשודר במשך כל תקופת הלימודים בבית הספר, מחודש ספטמבר עד חודש מאי-יוני. לא רעיון טוב ? וזה אפשרי, משום שלמרות קיטשיות ותסריט שקצת חזר על עצמו במספר מקרים, "כמעט מלאכים" נחשבה לסדרה איכותית, בוודאי בתור סדרת נוער. אבל בשל העובדה שמדובר בטלוויזיה ישראלית ובמיוחד ב"ערוץ הילדים", אני אסתפק בכך שגם העונה השנייה תכיל לפחות 60 פרקים.

אי אפשר להתחיל את הביקורת מבלי להזכיר את ההשפעה העמוקה של ספרי "הארי פוטר" על הסדרה הזאת. כמעט כל אספקט בסיפור מושפע מסדרת הספרים הנ"ל. נתחיל בנושא: הספר הראשון בסדרת "הארי פוטר" היה "הארי פוטר ואבן החכמים", של החולמים הוא "אבן המשאלות". דוגמאות נוספות הן השימוש בטריק של היומן ששואב את דני, הנערה בה יונתן מאוהב, והיא כביכול זוכה לחוות את קריאת היומן כאילו היא נמצאת במקום בזמן ההתרחשות, עשרים שנה קודם לכן, אלמנט בו זכינו לראות בספר "הארי פוטר וחדר הסודות", גם הסצינה הסופית בה רואים את המכונית עפה היא העתק של המכונית בה טסו הארי ורון ב "הארי פוטר וחדר הסודות". אפשר להמשיך עוד אבל לדעתי הנקודה הובנה. מהבחינה הזאת מדובר באכזבה מבחינתי, היה רצוי שבערוץ יעבדו על סדרה חדשה לחלוטין ולא יסתמכו על ז'אנרים מוכרים, במיוחד לא על ספרי "הארי פוטר" ש"נטחנו" עד דק בשנים האחרונות. למה לא ליצור סדרה נוספת כמו "השמיניה" ? משום שיותר קל לעבד רעיון קיים מליצור אחד חדש. מדובר ב"ללכת על בטוח" וזה חבל.

בנושא הליהוק ראוי לציין דווקא את המשחק של אליאנה תדהר (דני), שמזכירה מאד במראה שלה את הזמרת שירי מימון, ודנה יפה (קרן), אשר הופיעו יחד בלהקת "צופי תל אביב", ועשו עבודה נהדרת. בגזרת הבנים צריך לציין לרעה את עבודתו של דניאל מורשת (ליעם), אשר למרות ששיחק במשך שלש עונות בסדרה "האי" לא נראה שהתפתח יותר מדי ומשחקו היה מוגזם במקרה הטוב. מוזר שמכל השחקנים בסדרה "האי" דווקא דניאל מורשת, השחקן הכי גרוע בסדרה, נלקח לסדרה החדשה, ככל הנראה משום שהיה בגיל המתאים. לגבי תובל שפיר, שגילם את התפקיד הראשי של יונתן, אפשר להסתפק ולומר שהוא עשה עבודה בינונית מאד ובאמת נראה כמו ילד ולא שחקן מנוסה, במיוחד לא ליד אליאנה תדהר ששיחקה את מושא האהבה שלו. שחקנית נוספת שלא הייתה צריכה לקבל את ההזדמנות בסדרה היא הדר לוי. ראיתי אותה במספר פרויקטים והופעתה ב"החולמים" מוכיחה דבר אחד: הדר לא שחקנית. היא סטנדאפיסטית מוכשרת ומנחה נחמדה, אבל שחקנית היא ממש לא. אה כן, עוד שחקן אחד שצריך לציין: אילן רוזנפלד בתור העבריין המסוכן ? אתם צוחקים ? זה הכי טוב שבערוץ יכלו להשיג ? אני רוצה לראות את האדם שהיה רואה את רוזנפלד בפינה חשוכה והיה מפחד.

נעבור לתסריט. לפי דעתי בערוץ הילדים לא יודעים לכתוב תסריט בצורה נכונה. אני לא מדבר על הדיאלוגים, אלא על לבנות את הסיפור בצורה נכונה לאורך זמן. למה אני מתכוון ? הסדרה חודשה לעונה שנייה וסביר להניח, אם לא תהיה הפתעה גדולה, שתהיה גם עונה שלישית. בערוץ ידעו זאת, מדוע לא לבנות את הסיפור בצורה כזאת שיימשך על פני שתיים או שלש עונות ? בסוף העונה כמעט כולם מצאו את אהבת האמת שלהם (גיא ומאיה, ליעם ובילי ויונתן ודני), הסיפור הסתיים בחיבוקים ובנשיקות והכל בא על מקומו בשלום. נו באמת. אחרי עונה שלמה של כעסים, פרידות, בגידות (מאיה בליעם למשל) ועוד... אחרי הכל בפרק האחרון כולם שמחים ? גם אחרי שנודע שאלכס, רצח את ליאון, ניקו וכמעט את בתו והוא עדיין מסתובב בקרבם ? או שנעומי, שבעשרים הפרקים האחרונים כמעט איבדה את שפיות דעתה פתאם חזרה לעצמה כי בן ביקש שהכל יהיה רגיל ? מה, נמחק לכולם הזכרון ? רוצים סוף אלטרנטיבי ? בבקשה. מה דעתכם שבסצינה האחרונה, לאחר שיונתן ודני שמחים ומתנשקים שניות לאחר שבן ביקש שהכל יהיה רגיל, פתאם ניגשת אל יונתן נערה יפהפיה, שלא ראו אותה בכל העונה, מנשקת אותו על שפתיו ואומרת לו, בשעה שדני מביטה עליהם בתדהמה, שהיא אהבה חייו. לא הייתם מסופקים מהעונה ובכל זאת סקרנים יותר לראות מה יקרה בעונה הבאה ? כמו כן, אם בעונה הראשונה שידכו בסדרה 3 זוגות לאהבת האמת שלהם, מה יעשו איתם בעונה השניה ? הם יפרקו אותם וינסו להפריד ביניהם בצורה מלאכותית, עד אשר בתום העונה סביר להניח שיחזרו להיות ביחד. לא הייתם מעדיפים להשאיר את המצב של ליעם-בילי וגיא-מאיה פתוח, כאשר גיא כן נוסע לפנימיה וליעם עדיין לא סולח לבילי ורק בעונה השנייה השניים מתקרבים שוב ? במקום זה, בהפקה סגרו את הסיפור ובעונה השנייה יתחילו כמעט הכל מחדש. מכאן המסקנה: בארץ לא למדו לבנות סדרה לטווח ארוך עם סיפור מסגרת כפי שעושים בחו"ל. אני חושב שהגיע הזמן.

נקודה שלילית נוספת שראוי לציין היא השימוש הנרחב באפקטי מחשב. השימוש הנרחב והלא נחוץ גרם לסדרה להיראות כאילו היא פונה לילדים בגילאי 14-10 ולא לנוער ולאנשים קצת יותר מבוגרים, וזאת בניגוד לסדרות קודמות כגון "השמיניה" ו"האי". תסבירו לי למה אי אפשר היה להראות את יונתן יושב על הגג או הולך ברחוב מבית לבית ובמיוחד בפרקים האחרונים, כאשר ראו את החבורה וגם חלק מהמבוגרים, הולכים כביכול במבוכים, זה נראה כל כך מזויף שכל אחד הבין זאת מהשנייה הראשונה. אי אפשר היה לצלם במערה ? או להקים סט דומה ? למה לנסות ולקצץ דרך עם אפקטי מחשב בצילום אל מול מסך כחול ? האם נגמר להפקה התקציב ?

נקודה נוספת שראוי להדגיש: מספיק כבר עם השמות הלועזיים. איזה ילד בארץ קורא לעצמו ניקו או סלש (יהיו שיגידו שסלש זה כינוי, אבל עדיין זה לא מתאים לסדרה ישראלית). אם כבר להפיק סדרה ישראלית שתהיה ישראלית עד הסוף. ב"האי" אולי הייתה לכך הצדקה, בגלל כל הנושא העתידני, כאשר הגיעה ספינה אל האי ומהם ומיושבי האי הוקמה הציביליזציה החדשה, אבל ב"החולמים" ממש לא.

ולבסוף, מה זה צריך להיות התלבושת האחידה הזאת ? נראה לי שמישהו ראה יותר מדי סדרות בריטיות על תלמידים בפנימיות, האם בארץ לובשים תלבושת אחידה שכזאת ? קשה לי להאמין. ובמידה ואכן לובשים תלבושת כזאת, מדוע להשתמש בצבע הצהוב המחריד ? מה, אין צבעים יפים יותר ?

לסיכום, מדובר בחיקוי זול של רעיון מצליח, ספרי "הארי פוטר", בליהוק בינוני של דמויות במקרה הטוב עם שתי שחקניות שמהוות יוצאות מהכלל שאינו מעיד על הכלל (אליאנה תדהר ודנה יפה), בבנייה לא נכונה של הסיפור וסוף עלוב וצפוי וכן שימוש נרחב מדי באפקטי מחשב שגורמים לסדרה להיראות זולה ומפחיתה את ההנאה מהצפייה.

אז, לראות או לראות ?
נערים ונערות בגילאי 14-10 יכולים להינות מהסדרה, לצופים שמחפשים סדרה קצת יותר מתוחכמת כדאי לנסות סדרות אחרות. נכון, הסדרה ממכרת, אבל הרמה שלה ירודה. אה כן, המלצה שלי: במידה ואתם כן מחליטים לצפות בסדרה, אל תצפו בה במצב של פרק ליום, זה מעצבן לצפות בסדרה במשך 20 דקות ליום. צפו בממוצע בלפחות 5 פרקים ביום (העונה הראשונה של הסדרה הסתיימה כך שניתן לצפות בכל הפרקים בזה אחר זה), כך לפחות תקבלו את המנה היומית הנכונה. מתי יתחילו להפיק סדרות לנוער באורך 40 דקות ? אולי בעוד עשר שנים.

Share on Facebook

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

פוסט טוב, חבל לי שאין בארץ סדרות נוער טובות...
אחח איפה השמיניה ואיפה הזבל של היום.

מאיה אמר/ה...

השמיניה הייתה סדרת הנוער הכי טובה בארץ .
ניסיתי אחר כך את חצוייה האי אליפים וגם את הפיגור הזה ואף אחת מהם לא הגיעה לרמה שלה
סדרות כאלה פשוט רוחבות על ההצלחה של לקחת כמה ילדים יפים (גם לא ממש ...)לתת להם 3 עונות ולקוות שזה יצליח ,מה שמאז השמיניה איכשהו קורה

אנונימי אמר/ה...

פוסט מעולה!
לא היה ולא יהיה כמו השמיניה.. סדרה ענקית ממכרת ואיכותית

ד"א, למה אתה לא מנסה לכתוב תסריט? נראה שיש לך כישרון

אנונימי אמר/ה...

יאו סתום סתום מה אתה מבין אחלה סדרה זה ישן מה שרשמת אבל אתה פשוט קנאי נכון שהשמיניה הייתה מצוינת