יום שלישי, 1 ביוני 2010

שלב סיכום עונה: העונה השישית של Gray's Anatomy והעונה השלישית של Private Practice – סדרות בדעיכה משמעותית.


רשת ABC הצמידה את הסדרות Grey's Anatomy ו Private Practice בכדי למצות את הפוטנציאל של שתיהן, אבל בעיקר בכדי ש Grey's תגרום לרייטינג של Private לעלות. בפועל, מה קיבלנו השנה מבחינת 2 הסדרות הללו ?
בואו נברר.
נתחיל דווקא עם הסדרה הותיקה ובעלת הרייטינג הגבוה יותר: Grey's Anatomy.
בעונה השישית של הסדרה זכינו לראות 24 פרקים של דרמת בית החולים. וזה היה יותר מדי, הרבה יותר מדי. זוכרים את הסדרה כאשר היא החלה ? כמה היא הייתה חדשנית, כאשר היא הבדילה את עצמה מהסדרה אי.אר בכך ששמה דגש רב יותר על הדמויות ופחות על הנושא הרפואי. כמו כן, זכינו לראות קאסט די חדש שלא שרף את המסכים יותר מדי והתסריט היה די טוב.
בעונה השישית אפשר לומר שכל מה שאפיין את הסדרה בתחילתה נעלם, וכשאני אומר נעלם אני מתכוון לנעלם לגמרי ומהבחינה הזאת הפרק האחרון של העונה (זהירות ספויילרים למי שלא ראה אותו) הוא מאפיין של השינוי הגדול אשר חל בסדרה.
לפני שניגש אל הסדרה מבחינת תוכן צריך להדגיש שמערכת היחסים על הסט בין השחקנים לבין ההפקה ובמיוחד אל מול יוצרת והתסריטאית הראשית של הסדרה שונדה ריימס הוא פשוט קטסטרופה. כמעט כל השחקנים מצביעים על כך שהם לא סובלים אותה ושהם לא מרוצים ממעמדם או ממעמד הדמות שלהם בסדרה. פטריק דמפסי אשר מגלם את דרק שפרד כבר היה על סף פיצוץ ועזיבה עוד במהלך העונה הנוכחית בדיוק בשל כך: הוא לא היה מרוצה מהכיוון שאליו הובילו את הדמות שלו. החוזה של דמפסי מסתיים בתום העונה הבאה והוא הודיע שכרגע הוא לא רואה את עצמו ממשיך מעבר לחוזהו הנוכחי. יתרה מכך, אלן פומפאו, הלא היא מרדית' גריי, אשר ילדה בת לפני פחות משנה, הודיעה גם היא שהיא עוזבת בתום החוזה שלה אשר מסתיים בעוד 2 עונות והיא נשמעה די בטוחה בדבריה. תוסיפו לכך את העובדה שקתרין הייגל עזבה העונה את הסדרה בטונים צורמים ובכך שט.ר. נייט, אשר גילם את ג'ורג' אומאלי, עזב אף הוא בטונים צורמים לפני כשנה וניתן להבין כי הלך הרוחות על הסט רע, רע מאד.
הביטו על התמונה למעלה של הקאסט של העונות הראשונות של הסדרה. שלוש מתוך תשע הדמויות הראשיות עזב כבר את הסדרה ושתיים נוספות (החשובות מכולן) בדרך לעזוב בקרוב מאד.
יש לציין, כי שונדה ריימס הודיעה שגם אם אלן פומפאו תעזוב את הסדרה קיים סיכוי שהסדרה תמשיך גם בלעדיה כאשר לקסי תהפוך לדמות הראשית, ולמען האמת כבר העונה בשל ההיריון בחייה הפרטיים של פומפאו חלק נכבד מתשומת הלב נדד אל הדמות של לקסי ואולי זו גם הסיבה שאיכות הסדרה ירדה בצורה די גדולה. אני לא חושב שהדמות של לקסי יכולה להחזיק סדרה כמו הדמות של מרדית' מאותה סיבה שחשבתי שהדמויות של ניית'ן והיילי מהסדרה "מגרש ביתי" לא יכלו להחזיק את הסדרה שלהם: הן היו דמויות משנה בסדרות שלהם ולעשות את התפנית ולעבור מדמות משנה לדמות ראשית זה קשה מאד ועל הגבול של הבלתי אפשרי. הצופה תמיד יחשוב על הדמות בהקשר שהוא התרגל אליה, במיוחד אם מדובר בסדרה שרצה יותר מ 6 עונות.
נחזור לעונה השישית של הסדרה. מה שנגלה לפנינו במהלך העונה היה שהתסריט של הסדרה פשוט הפך מאיכותי בעונות הראשונות לבינוני ומטה בעונה השישית. הוא הפך בדיוק למה שהוא לא היה בעונות הראשונות: צפוי, קיטשי ומשעמם. בתחילת העונה, כאשר עוד עסקו במיזוג בין בתי החולים ובעלייתו של דרק שפרד עוד ניתן היה להצביע על גסיסה מסוימת מבחינת איכות אבל ככל שנכנסנו אל תוך העונה ניתן היה להבחין כי התסריט איבד מערכו ולכן גם לא התפלאתי שלקראת סוף העונה התחלנו לראות שחקנים אורחים מוכרים (בין שאר השחקנים ניתן לציין את השחקנים אשר גילמו את: בן, החבר החדש של ביילי, ד"ר אלטמן ובפרקי סוף העונה גם את הזמרת והשחקנית מנדי מור ועוד..) אשר מטרתם הייתה אחת: למשוך כמה שיותר צופים להמשיך ולצפות בסדרה. בדרך כלל זהו המפלט של מפיקי סדרות אשר מרגישים שהקרקע שלהם לא יציבה והם מעוניינים לייצב אותה. החיסרון בכך: ברגע שפונים לאפיק כזה צופי הסדרה יתחילו לצפות לשיירה של כוכבים אורחים, וכמו כן זה יסיט את תשומת הלב מהשחקנים הראשיים. ובמיוחד: האפקט שלו הוא זמני בלבד וכאשר הוא ייעלם הירידה של מספר הצופים רק תלך ותגדל.
גם הייחודיות של הסדרה נעלמה. במיוחד לאור העובדה ש Private Practice, סדרת הבת שלה, רצה כבר 3 שנים ובעונה הבאה תתווסף דרמה רפואית נוספת של יוצרת Gray's אשר נקראת Off the map. מניסיון עבר, ברגע שאותה יוצרת מפתחת סדרות בת לסדרה מצליחה הערך של סדרת האם יורד וזה גם מה שקורה כאן. למרות שיש פרקים משותפים לשתי הסדרות הרי שאיכות החומר שאנחנו מקבלים ב 2 הסדרות פשוט מתחת לבינונית.

אם התחלנו לעסוק ב Private Practice בואו נמשיך איתה.
מהעונה הראשונה של הסדרה לא אהבתי אותה. לפי דעתי מדובר בסדרה מיותרת שלא רק שלא תורמת הרי שהיא גם מפריעה בכך שהיא תופסת משבצת שידור לסדרה טובה יותר שיכולה להחליף אותה.
מבחינה רעיונית הסדרה הזאת לא מביאה שום דבר חדש ובמשך 3 עונות (והעונה השלישית היא דוגמא מובהקת לכך) היא הפכה יותר לאופרת סבון טיפשית אשר יש בה גם אלמנט רפואי. מהרגע הראשון לא היה בה את הייחודיות שהייתה ל Gray's בעונותיה הראשונות, היא פשוט שעממה ולולא ראשי הרשת היו מבצעים את החלפת שעות השידור שלה כאשר שמו אותה מיד אחרי סדרת האם אני לא יודע אם היא הייתה מגיעה ל 3 עונות.
נשאלתי לא פעם: מדוע אני לא אוהב את הסדרה הזאת ?
התשובה שלי ברורה: היא לא אומרת כלום. אתה מעביר 42 דקות ובסוף כל פרק לא הגעת לשום מקום, לא הבנת שום דבר, במרבית המקרים לא צחקת ובפרקים רבים התחושה הייתה כבדה מדי. במהלך כל העונה השלישית כל מה שניתן היה לחכות לה זו רק תשובה לשאלה אחת: האם אדיסון וסאם יהיו ביחד ? למען האמת, את מי זה בכלל מעניין ? ומכאן נובעת שאלה נוספת: למה לי לצפות בסדרה כזו ?
גם האיכות של התסריט גרועה. ואני עדין בדבריי. כבר הרבה זמן לא חזיתי בזבל שכזה בסדרת טלוויזיה (ואני ממשיך וטוען שאני עדין במילותיי).
מה בכל זאת שווה צפייה בסדרה ?
אולי רק לצפות בתוספת החדשה שלה מסוף העונה השלישית: קתרינה סקורסון היפה. אתם יודעים מה ? אני לא חושב שזה מספיק. לא, אני בטוח: זה לא מספיק.
בעונה הבאה מתחלפים התסריטאים של הסדרה, כולי תקווה, עבור מעריצי הסדרה, שעם החלפת התסריטאים הסדרה תשתדרג מבחינה איכותית משום שלמרות שבתחילת העונה הרייטינג של הסדרה עלה הרי שככל שהעונה התקדמה הסדרה נפלה ברייטינג, כמו גם סדרת האם Gray's Anatomy אשר איבדה העונה חלק מקהל הצופים שלה.

לסיכום: זו לא הייתה שנה טובה מכל הבחינות (ייחוד, תסריט ורייטינג) עבור 2 סדרות הרפואה של רשת ABC ושונדה ריימס. אולי בשל כך מבקשת ABC ליצור דרמת רפואית נוספת אשר תחליף את אחת הסדרות הללו בעוד שנה. כי קשה לי לראות 3 סדרות רפואה שהן דומות, פחות או יותר, מבחינת מה שהן מציעות לצופה, ובמיוחד משום שהן כולן מבית היוצר של אותה יוצרת, קשה לי לראות 3 סדרות כאלו במהלך עונה אחת של אותה רשת לאורך זמן. אחת מהן ככל הנראה עומדת להיעלם בעוד עונה או מקסימום שתיים, סביר להניח שזו תהיה Private Practice ולא יהיה שמח ממני אם זה אכן יקרה, משום שעל פי העונה השישית של Gray's Anatomy למרות שהיא הידרדרה מעט באיכותה הרי שעדיין היא הייתה טובה בשלוש דרגות מהעונה השלישית של Private Practice אשר הייתה פשוט גרועה. גם על פי נתוני הרייטינג Private Practice נמצאת בבעיה גדולה יותר ובתום העונה הבאה היא עשויה למצוא את עצמה במצב של אפשרות לביטול. אם אני חושב על כך, אולי זה לא יהיה רעיון כה גרוע. כן, זה יכול להיות רעיון טוב מאד.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני לא מסכים איתך
הפרק האחרון של העונה שהיה יותר נכון שני פרקים היו מבחינה תסריטאית גאוני משום שלא ציפת לאירוע שכזה ( חוץ מאילו שקוראים את הבלוג )
אני מסכים שהעונה היו אירועים זנחים ולא מעניינים כל כך לעומת עונות קודמות ( כסיפור עונתי ) אבל היו פרקים מצוינים כיחידים .
וגם תחילת העונה היתה מופלא יותר נכון שני פרקי הפתיחה
אבל אני מרגיש בכוכבים שחסרים במיוחד בגורג שהיה הדמות האהובה אלי ביותר

D1D1 אמר/ה...

דווקא הפרק האחרון של העונה הוא סימפטום לבעיתיות שהייתה העונה. הניסיון ליצור רעיון בומבסטי וחזק נוצר כנראה כדי לכפר על על עונה חלשה ולסיים אותה חזק, אבל בסופו של דבר למרות התפנית ה"גדולה" אני לא התרגשתי, הסיפור היה מעט מאולץ והלכו על המכנה המשותף: ניסיון לגרום לדמעות בעניים.