יום שני, 31 במאי 2010

בן חור - מיני סדרה חדשה : לא מספיק טובה (ואני עדין).


בחג הפסח האחרון שודרה בארה"ב מיני סדרה בת שני פרקים בשם "בן חור". מדובר בחידוש לסרט הקולנוע שיצא לאוויר העולם בשנת 1959 ונשא את אותו השם, אשר אף הוא הוסרט בעקבות ספר של לואיס וולאס אשר הודפס בשנת 1880.
הסיפור מתרחש בחלק הראשון של המאה הראשונה לספירת הנוצרים והוא עוקב אחר יהודה בן חור, יהודי אשר חי בשלום עם הכיבוש הרומי, למרות שהוא ממשיך לשמור על צביונו היהודי. אחד הסנאטורים של רומא שולח את בנו הממזר, מאסלה, לגור בבית משפחתו של יהודה והשניים גדלים להיות החברים הכי טובים. אחותו הקטנה של יהודה, טירזה, די כרוכה אחר מאסלה שמצידו מתנהג אליה כמו אח גדול.
השנים עוברות מהר ומאסלה נקרא על ידי אביו להתחיל בחינוכו בכדי להיות חלק מהצבא הרומי וכעבור מספר שנים צחוק הגורל מביא את מאסלה אל יהודה עם אפשרות להיות הנציב מטעם רומא.
מאסלה הוא האיש שאחראי לביטחונו של המושל בעת תהלוכה בירושלים, אבל אריח שנופל מביתו של יהודה בן חור מבהיל את סוסו של המושל והוא נופל ממנו, תקרית זו מציתה התקוממות של יהודים קיצונים אשר מסתיימת ברצח של אחד השומרים הרומאיים. מאסלה מחליט, כדי להציל את עורו, שיהודה הוא זה שנתן את האות להתקוממות, מוצא אותו שעיר לעזאזל והופך אותו לעבד בספינה רומאית, את אמו ואחותו של יהודה הוא משליך לכלא ואומר ליהודה שהן יוצאו להורג.
הגורל מביא אותו לכך שהוא מאומץ כבנו של סנאטור רומי (הוא מציל אותו ממוות וכך הסנאטור גומל לו) ולאחר מות אביו המאמץ הוא מקבל את שמו ואת הונו והכי חשוב – הוא נחשב כאזרח רומאי, עם כל ההטבות שכרוכות בכך. אבל ליהודה יש רק מחשבה אחת בראשו : נקמה במאסלה. והוא חוזר לירושלים לאחר שהוא מגלה שמאסלה בדרך לשם.
בסוף המיני סדרה אנו מגלים כיצד נוקם יהודה במאסלה, האם הוא ימצא את הדרך לאשתו האבודה ומה קרה לאמו ואחותו.
זהו. עד כאן התקציר.

במבט ראשון, נקודת הפתיחה של המיני סדרה הייתה מעולה. הסרט שיצא בשנת 1959 גרף 11 אוסקרים ונחשב כמניה בטוחה, עיתוי יציאת המיני סדרה – פסח, נראה נכון בשל הסיפור שהוא מספר, ו 2 שחקניות אשר נמצאות ברשימת הנשים היפות בתעשייה (קריסטין קרוק אשר מגלמת את טירזה ואמילי ואן קאמפ מהסדרה Brothers & Sisters אשר מגלמת את אסתר, אשתו של יהודה) משחקות בה אבל בפועל, מה שנגלה לנו על המסך היה מוצר רע, רע מאד.
קודם כל, אתחיל עם הרעיון. כל מי שקרא את הספר "הרוזן ממונטה קריסטו" אשר נכתב כ 50 שנה קודם לכן מבין שהסיפור של "בן חור" הוא חיקוי של הסיפור של "הרוזן" עם שינויים קלים. ב"רוזן", למי שלא מכיר, מסופר על גבר שנעשה לו עוול והוא חוזר כשהוא עשיר עם תואר רוזן בכדי לנקום באלו שגרמו לו להישלח לכלא ולאבד שנים מחייו. לכן, כאחד שקרא את הספר וראה את הסרטים השונים שנעשו בעקבותיו הסיפור נראה לי כהעתקה של הסיפור המקורי אשר היה הרבה יותר טוב. אבל אסייג את דברי ואומר, שאלו שלא קראו את הספר "הרוזן ממונטה קריסטו" הסיפור דווקא יכול להישמע כסיפור מעניין.
נעבור לשחקנים. כבר ציינתי שבסדרה משחקות שתיים מהנשים היפות בתעשייה (קרוק וואן קאמפ) ולעיתים רק כדי לחזות בהן כדאי לשבת ולצפות במיני סדרה. הבעיה נעוצה בצד הגברי ובמיוחד בשחקן הראשי – ג'וזפה מורגן אשר מגלם את יהודה. אני לא יודע אם מדובר בטרנד אבל לי באופן אישי נמאס לשמוע שחקנים לוחשים במקום לדבר בצורה רגילה וזה בדיוק מה שג'וזפה עושה במהלך 3 השעות של הסדרה – לוחש. זה יכול להוציא אדם מדעתו (ולמען האמת אני לא מבין איך מעריצי Gossip Girl סובלים את הדמות של צ'אק באס בדיוק מאותה סיבה אבל זו כבר שאלה לביקורת אחרת) בשל כך חווית הצפייה נהרסה עבורי.

גם העריכה הייתה שערורייתית. אני לא יודע מדוע אבל נראה שככל שהשנים נוקפות עריכת הסרטים והסדרות האמריקאיות נעשית גרועה יותר ויותר ו"בן חור" היא דוגמא מובהקת לכך. מי שערך את 3 השעות הללו עשה עבודה גרועה. ואני עדיין בהתבטאות שלי. כל מי שרואה את המיני סדרה מבחין שלמעשה מדובר במעין עריכה של חלקים בסיפור כמעט ללא קו מקשר ביניהם, אין הובלה אל החלקים השונים והתחושה שמתקבלת היא כמו של מערכונים קצרים שחוברו יחדיו לסרט אחד (פרט לעובדה שלא מדובר בסיפור מצחיק). לדעתי, העריכה הזאת נעשית כביכול להתאים את המיני סדרה אל המאה ה 21 ובכך היא נכשלה בגדול כי התוצר הסופי הוא רע.
אם כן, למרות נתוני פתיחה טובים מאד המיני סדרה הזאת הייתה מבחינתי בזבוז זמן אחד גדול ואילולא שיחקו בה קרוק וואן-קאמפ הייתי מצטער שבכלל חזיתי בה. לדעתי, האמריקאים צריכים להתחיל ללמוד מעמיתיהם הבריטים כיצד להפיק סדרות וסרטים איכותיים ואז אולי המצב יהיה טוב יותר. הרשו לי לנחש ולומר כי אילו הבריטים היו מעלים את ההפקה הזאת התמונה הייתה שונה לחלוטין.
אני מחכה לסדרה הבאה של קריסטין קרוק. לה תמיד אתן הזדמנות שנייה ושלישית ורביעית וח...

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

איפנ אפשר לראות את זה?