יום שישי, 11 בינואר 2019

שלב סיכום עונה: The Gifted, עונה ראשונה: צועדת בראש



עונת 2018-2017 הייתה עונת סדרות הקומיקס. מלבד הדרמות של "מארוול", אשר שודרו ב"נטפליקס", רשתות שידור רבות ניסו להעלות סדרות קומיקס. החל מרשת ה CW אשר העלתה את Black Lightning, ורשת ABC שניסתה את Inhumans, דרך Syfy אשר הוסיפה לרשימה את Krypton, רשת Hulu את Runaways ואפילו רשת FOX ניסתה את מזלה כאשר העלתה את The Gifted. החדשות הטובות עבור רשת FOX הן שללא ספק מדובר בדרמת הקומיקס החדשה הטובה ביותר מבין הדרמות החדשות (שהן לא של "מארוול" ב"נטפליקס"). החדשות הרעות עבור רשת FOX הן שזה מספיק עבור נתוני רייטינג בינוניים בלבד.

The Gifted מספרת את סיפורם של משפחת סטראקר. ריד (סטיבן מוייר), קייט (איימי אקר), לורן (נטלי אלין לינד) ואנדי (פרסי היינס וייט), אשר חייהם משתנים לאחר שמתברר שלורן ואנדי הם מוטאנטים. סוכנות ממשלתית רודפת אותם וגורמת לכל המשפחה לברוח ולחפש מקלט אצל מחתרת המוטאנטים. צחוק הגורל הוא שריד היה תובע עבור הסוכנות הנ"ל וניסה להכניס מוטאנטים שפשעו לכלא.

בהנהגת מחתרת המוטאנטים נמצא את מרקוס (שון טיל), אשר מצליח להוציא אנרגיה מידיו, לורנה (אמה דומונט) חברתו שהיא גם מגנט אנושי, ג'ון (בלייר רת'פורד) הבלתי חדיר ושיכול לאתר כל אדם, קלאריס (ג'יימי צ'אנג) שיכולה לפתוח שערים דרך מרחבים שמעבירים אנשים ממקום למקום ובמשך כעשרה פרקים גם סוניה (אלנה סאטין), אשר יכולה לשחק עם זיכרונות של אנשים, לשתול או להוציא.

במקביל למרדף של הממשלה אחר המוטאנטים נמצא גם את ד"ר קמפבל (גארט דילהונט), אשר שונא את המוטאנטים ומעוניין להשמיד אותם מעל פני האדמה. בכדי להשיג את מטרתו הוא משתמש במדע בכדי לאלץ מוטאנטים לעשות כרצונו. הוא מבין שהסוד לחסל את המוטאנטים נמצא בלורן ואנדי ובחיבור ביניהם. לשם כך הוא מנסה לאתרם ולחקור אותם ובמהלך העונה הוא גם מצליח בכך.

ניתן להסיק מספר מסקנות מהעונה הראשונה של The Gifted. ראשית, אין כמעט ספק שמעריצי הסדרה בוודאי קיוו ליותר משלש עשרה פרקים. אולם, עושה רושם שזה בדיוק מספר הפרקים שמספיק לעונה אחת. הסיפור מתחיל בצורה חזקה עם פיילוט חזק מאד ולמרות נפילות קצרות באיכות הסיפור, בעיקר בתחילת העונה בכדי להציג את הדמויות, הרי שבסך הכל אין כמעט מעצורים. מדובר בסיפור שמסופר מתחילתו ועד סופו בצורה טובה מאד. ובעיקר, שהתסריט "זורם" בצורה חלקה ללא כל בעיות משמעותיות.

כמו כן, בגזרת הליהוק אפשר להצביע על מספר הצלחות. ראשית סטיבן מוייר הינו בחירה מעולה לתפקיד ריד. מצד שני, לאחר שחזינו באיימי אקר ב Person Of Interst כרוט, היה מוזר לראות אותה מגלמת את דמותה של קייט. היא עושה עבודה טובה בגילום הדמות, אך נדמה שהתפקיד "קטן" עליה. גם ג'יימי צ'אנג הינה בחירה מוצלחת ומדובר, לטעמי, בשחקנית מבוזבזת שלא מצאה לה סדרה שתמש לה כ"בית". מצד שני, די נמאס לראות את השחקן בלייר ראת'פורד אשר עושה שנמצא בתעסוקה מתמדת וסביר להניח שזה נובע ממראהו החיצוני ופחות בשל האיכויות שלו כשחקן. אלנה סאטין הוכיחה כבר ב Revenge שהמשחק שלה מוגזם ותיאטרלי וכך גם במקרה של The Gifted. מהבחינה הזאת טוב שהדמות שלה חוסלה לאחר עשרה פרקים. גם הבחירה בנטלי אלין לינד כלורן הינה בחירה די מובנת לאור המראה החיצוני שלו והעובדה שהיא תצליח למגנט את בני הנוער כאשר היא על המסך, אבל סביר להניח שיותר באשר המראה שלה מאשר משחקה. ראו את זה כבר כשהיא שיחקה גם The Goldbergs וב Gotham וכך גם במקרה של The Gifted.

מסקנה שלישית היא, שבעוד שכאשר חוברות ה X-Man המקוריים נוצרו בעיקר לאחר עידן שנות החמישים בארה"ב בהם הנטייה הייתה של איחוד וקולקטיביות, בכדי להראות ששנות השישים ובעיקר השבעים מצביעים בעיקר על האדם הפרטני ובעיקר השונה. לא עוד המשפחה הגרעינית המאוחדת של החמישים. הרי ש The Gifted מתכתבת עם העידן של היום אשר מרחיב עוד יותר את האנשים השונים בחברה. בין אדם מדובר מבחינה דתית, כאשר בעיקר הדברים אמורים לגבי המוסלמים בחברה האמריקאית בפרט ובחברה המערבית כככלל, ובין אם מדובר בזהות מינית של אנשים. כלומר, הסדרה יכולה למצוא קהל של אנשים שיבין את הסאב-טקסט שלה. של האנשים שנלחמים על זכות ההכרה בהם כאנשים שווי זכויות לכל דבר ללא כל קשר לזהות הדתית, גזעית או המינית שלהם.

ולמרות הכל, עדיין הסדרה לא הצליחה להתרומם מבחינת נתוני הרייטינג, בעיקר משום שבסופו של דבר התייחסו אליה כסדרת נישה לכל דבר. עבור רשת ברודקאסט מדובר בבעיה רצינית. לא ראו בה סדרה שבאה עם אמירה מסוימת, אלא כדרמת קומיקס. לו הייתה עולה לאוויר כ"נטפליקס" ואז סביר להניח שהיו עושים אותה אפלה הרבה יותר, משום שעדיין אפשר לראות את המגבלות שהתסריטאים התמודדו איתם. אני חושב שלו הייתה להם אפשרות גם סקיילר סמואלס לא הייתה מלוהקת לתפקיד האחיות פרוסט, משום שמדובר בליהוק פלסטיק. סקיילר לא יכולה לגלם שלש אחיות תאומות, אין לה את העומק לעשות זאת.

ולבסוף, נכון שמדובר בעונה הראשונה וקיים צורך לבסס את הסדרה בכוחות עצמה. אולם, יש התייחסויות רבות ל X-Man ולירושה שלהם עבור המחתרת, אולם מצוין כל הזמן שהם נעלמו. מצד אחד זה גורם לכך שמצליחים להכניס את הסדרה לאותו עולם, אולם מצד שני האזיכורים הללו גורמים לכך שבשלב כזה או אחר ירצו לראות הופעת אורח של אחת הדמויות לפחות. במידה וזה לא יקרה (ובעונה הראשונה זה לא קרה) זה יגרום לצופים שמכירים את העולם שבתוכו נמצאת הסדרה להרגשה שמשהו חסר. יהיה מאד מעניין לראות אם כבר בעונה השנייה נזכה להופעה שכזאת.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. למרות שמדובר בדרמת קומיקס הרי שהמשמעויות שלה, בעיקר בעולם של היום, הוא הרבה מעבר לכך. הרעיון שלה טוב, התסריט טוב מאד וכמעט אין נפילות במשך 13 הפרקים. אפשר אפילו לצפות בה ברצף, זה רק יגביר את איכות הצפייה.

הצופים שחזו בסדרה המצוירת של ה X-Man משנות התשעים (יש צופים וותיקים שכאלה ?) ירגישו כמעט לאחר פרק או שניים תחושה של משהו מוכר ולא רק בשל העובדה שמדובר באותו עולם. קיימת תחושה שהתסריטאים המשיכו את רוח הדברים אל The Gifted, ומהבחינה הזאת צריך לברך אותם על כך. 

תגובה 1:

JamesCrow אמר/ה...

כאחד שראה את סדרת הקומיקס,הסרטים ולמעשה כל דבר שקשור לעולם של האקס-מן אני יכול שמבחינת העולם לא משנה איזו רשת היא הייתה העולם של ה X-MEN פשוט לא אפל (מדבר על היקום הדיגיטלי ופחות על הקומקסים שהם יותר מגוונים) לכן זה לא באמת עניין של באיזה רשת היא משודרת.

אפשר לראות זאת גם בסרטים, אם לומר את האמת הדבר הכי אפל שראינו בנוגע לייקום של האקס-מן היה מספר פרקים מסויים בסדרה של שנות ה-90.

בנוגע לסדרה, בגזרת הליהוק עשו עבודה מעולה בכולם חוץ מהדמויות הראשיות של 2 הילדים, לא יודע אם להצביע על המשחק או פשוט החלק שהדמויות/תסריט לא פשוט מעניין בכל הקשור אליהם.

לי הסדרה מאוד הזכירה את TOMOROW PEOPLE בכלכך הרבה דברים שהן כמעט הרגישו לי כמו אותה סדרה.

כיף לצפות בה אבל היא אחד החסרונות שלה שאתה לא יכול להצביע אם היא מופנית לנוער או למבוגרים.
יכול להיות פרק אחד מעולה ואז לאחר מכן פרק שירגיש כמו דרמה לילדים.

מבחינת רייטינג אם דיסני לא הייתה מחזיקה בפוקס והסדרות של דיסי לא היו מבוטלות כנראה שהיא הייתה מבוטלת, בגלל שזה לא המצב אני חוזה לה עוד עונה.