יום שישי, 18 בינואר 2019

שלב סיכום עונה: The Flash, עונה רביעית: שינוי



כאשר The Flash עלתה לראשונה לאוויר היא הייתה הצלחה מסחררת. מדהים לראות כיצד הסדרה שהצליחה כל כך לפני ארבע שנים הצליחה לאבד גובה בצורה שכזאת בפרק זמן קצר. נכון, קיימת רוויה של סדרות מהז'אנר, במיוחד לאחר ש"מארוול" ו"נטפליקס" נכנסו לתמונה, אך בכל זאת, מעריצי הסדרה בוודאי לא מרוצים מכך ומתחילים לחשוב עוד כמה עונות נותרו לה בקנה.

העונה הרביעית של הסדרה הציגה שינוי. לאחר שלש עונות בהם הדמות הרשעה של הסדרה הייתה של ספידסטר כגון ת'ון, זום וסאביטר, בעונה זו הדמות הרשעה היא דמות אנושית בשם קליפורד דה-וו (ניל סאנדילנס), אשר גם מקבל את כינויו The Thinker, בשל העובדה שהוא מצליח להרחיב את האינטיליגנציה שלו באמצעות כיפה מיוחדת ופרץ של חומר אפל אותו קיבל בשל המפץ שגרם לאנשים לקבל כוחות. אליו מצטרפת אשתו מארליז (קים אנגלברכט), המכוננה "המכונאית". היה מרענן מאד לראות את השינוי הנ"ל. דרך אגב, ניל וקים עשו עבודה מושלמת בגילום הדמויות.

מצד שני, בכל עונה הצופים (שלא הכירו את עולם הקומיקס) תהו לגבי זהות הדמות הרשעה. בעונה הראשונה ת'ון התחבא בדמותו של הארי וולס, בעונה השנייה רק לקראת סוף העונה התברר שג'יי הוא "זום" ובעונה השלישית נאלצו להמתין ממש לפרקים האחרונים בכדי לגלות את זהותו של "סאביטר". בעונה זו הצופים מגלים מהר מאד את זהותו של הרשע, ונותר רק להם לתהות על זהות תוכניתו (לגרום לאנשים להיות מטומטמים ואח"כ הוא יוכל שלוט עליהם), לאחר שהוא גורם ל 12 אנשים נוספים באוטובוס לקבל כוחות בשל העובדה שצוות ה"פלאש" מצליחים לחלץ אותו מכוח הספיד וביציאה שלו הוא חושף אותם לחומר אפל שמעניק להם את הכוחות. בשל כך, חלק נכבד מהמיסתורין נעלם.

השינוי נמשך גם עבור הדמות של איריס ווסט. במהלך העונה היא אמנם נישאת לבארי, אולם אם בעונות קודמות ראינו אותה במקום עבודתה כעיתונאית הרי שהיא בעונה זו לחלוטין מתייצבת כ"משגיחה" של הצוות ולמעשה כמנהיגה של "צוות פלאש". רק לקראת סוף העונה היא חוזרת לכתוב בבלוג שלה, אך בעיקר בשל להזהיר את העולם מפני דה-וו. בשל כך, זירת צילומים נוספת נגרעת מהסט ומתרכזים בעיקר בשני סטים: בסט של מעבדות ס.ט.א.ר ובמטה של דה-וו ומארליז, במיוחד לאחר שבתחילת העונה בארי גם מסולק במשטרה לאחר שהוא נאשם בהטרדת דה-וו ואשתו ולאחר מכן במותו המפוברק (ולאחר מכן הוא נכנס לכלא). חבל שכך, בעיקר משום שזה מצמצם את מספר הדמויות המשתתפות לפחות בתפקידי אורח מתמשכים.

מצד שני, גם בעונה זו "צוות הפלאש" משתנה. לאחר שבעונה השלישית הצטרפה דמותו של ג'וליאן (טום פלטון) ובעונות קודמות ראינו את ויקטור גרבר כמרטין שטיין, הרי שבעונה הרביעית הדמות שמצטרפת הינה של רלף דיבני (הרטלי סויר), אחד מהאנשים באוטובוס שמקבל כוחות והופך לאדם שיכול להימתח כמעט ללא גבול ולשנות את המבנה של גופו כך שהוא יכול להשתנות לכל דמות שהיא, תכונה המסייעת לו לו לחלץ את בארי מאשמת רצח דה-וו לאחר שהוא מתחזה לפרופסור שנחשב למת. בואו נקווה הוא יחזיק מעמד יותר מקודמיו.

גם דמותה של קייטלין סנואו עוברת שינוי בעונה זו ולאחר שבעונה הקודמת היא נחרדת לגלות את כוחותיה כ"קילר פרוסט", הרי שבעונה זו היא מצליחה להגיע למצב שלאחר שדה-וו מצליח להעלים את "קילר סנואו" היא רוצה אותה בחזרה.

מצד שני, למרות שדמותו של הארי וולס מכדור הארץ שתיים חוזרת (הופיעה לראשונה בעונה השנייה) דווקא דמותה של ג'סי עוזבת מהר מאד וחבל שכך. נכון, במידה והייתה נשארת הייתה רוויה של ספידסטרים לאחר שבתחילת העונה גם וואלי בתמונה, אך לאחר שהאחרון עוזב (מאחר שג'סי עוזבת אותו והוא רוצה להיות לבד וגם לא לחסות בצילו של בארי) דמותה חסרה. יכול מאד להיות שרצו להשאיר גם את הפתח עבור נורה ווסט-אלן (ג'סיקה פרקר קנדי), אשר בפרק האחרון משתמשת תפקיד מפתח בצירת תוכניתו של דה-וו ובדקות האחרונות מתברר שמדובר בבת של בארי ואיריס, אשר מגיעה מהעתיד.

הצגת דמותה של נורה ווסט-אלן גם גורמת לכך שתהיה המשכיות מסוימת מהעונה הרביעית והסדרה הזאת, אשר עושה רושם שכמעט בכל עונה מתחילה מחדש, ובעונה זו זה בא לידי ביטוי במיוחד לאור הוצאתו של בארי מכוח הספיד ובעובדה שהדמות הרשעה היא לא של ספידסטר, זקוקה לכך. ולא, חייהם האישיים של הדמויות (ובמיוחד החתונה של בארי ואיריס ולידת הבת של ג'ו וססיל) לא מספיקה, הכוונה היא להמשכיות המיתולוגיה של דמות הפלאש.

מצד שני, בעונה הרביעית הדמות של ראמון הופכת לפחות ופחות רלוונטית ובשלב מסוים כמעט על גבול הגג הקומי. אם בתחילת הסדרה אפשר היה לזהות התקדמות הרי שבעונה זו הדמות נראתה תקועה, גם מבחינה אישית (מערכת היחסים של ראמון עם ג'יפסי, אשר גם מגיעה לסיומה בתום העונה) וגם מבחינה מקצועית. אולי לאחר שדמותו של הארי וולס מכדור הארץ שתיים, שמבחינה מקצועית דורכת לו כמעט על אותה עמדה, עוזבת בתום עונה זו, הדמות שלו תהפוך לרלוונטית יותר.

לסיכום, העונה הרביעית של The Flash מסתמנת כעונה של שינויים. חלקם חיוביים וחלקם שליליים, אולם התחושה שמתקבלת בסופו של דבר בתום העונה היא שהריגוש הוא כבר לא אותו דבר. אולי זה נובע מכך שהעונה השלישית הייתה עונה מוצלחת וחלה נפילה מסוימת או שהסיפור בעונה זו לא מצליח לשחזר את הריגוש מהעונה הקודמת.

מבחינה זו הסדרה עומדת בפני צומת. העונה הבאה תקבע לאן הסדרה נעה. האם היא מצליחה להחזיר את הריגוש, לספק שיאים ובעיקר להעלות את הרמה, או שמא היא תייצג את העונה הרביעית: סיפור טוב, אך לא בלי יותר מדי ריגושים. הצגת דמותה של נורה והעיסוק בעתיד היא דווקא התחלה טובה. נצטרך להמתין ולראות את התוצאה הסופית...

נ.ב.
זה רק אני או שמעונה לעונה עושה רושם שגרנט גאסטין מגלם את דמותו של בארי בפחות ופחות חשק ? 

אין תגובות: