יום רביעי, 18 ביולי 2018

שלב סיכום עונה: The Librarians, עונה רביעית: נבואה שהגשימה את עצמה



רשת TNT החליטה לבטל את הסדרה The Librarians לאחר העונה הרביעית, כלומר העונה הזאת. ההחלטה הגיעה בתום העונה, אך באופן מוזר הייתה זו מעין נבואה המגשימה את עצמה. בדרך כלל תסריטאים אוהבים לסגור סדרה על ידי סגירת מעגל וחזרה לאלמנטים, אשרו חזינו בהם בתחילת הדרך של סדרת הסרטים או הטלוויזיה. כך קרה גם במקרה של The Librarians.

סדרת הסרטים החלה בשנת 2004, כאשר הדמות של פלין קרלסן הופכת להיות ה"ספרן", או בתרגום לעברית "שומר האוצרות" והוא מקבל כ"שומרת" את דמותה של ניקול מון, אותה גילמה בסרט הראשון השחקנית הבריטית סוניה וולגר. הדמות לא נראתה שוב עד לעונה הרביעית של סדרת הסרטים 13 שנים לאחר מכן. בעונה זו מגלמת את הדמות השחקנית  רייצ'ל ניקולס. מבלי להתכוון לכך, התסריטאים יצרו סגירת מעגל לשתי הדמויות הללו. הבעיה היא, שזה נעשה בצורה לא טובה.

לפני שניגש לטעות בה נעשו הדברים צריך לציין. שלש העונות הראשונות של הסדרה היו מורכבות מעשרה פרקים. לאור ההצלחה של העונות הראשונות, ברשת TNT החליטו להזמין שני פרקים נוספים לעונה הרביעית, אשר הייתה מורכבת משנים עשר פרקים בסך הכל. לכאורה, מעריצי הסדרה היו צריכים לשמוח על כך. בפועל, הארכת העונה יצרה בעיה גדולה מאד.

סדרת הטלוויזיה, בניגוד לסדרת הסרטים, אשר בה כל סרט סיפר סיפור מתחילתו עד סופו כפרק ציר ארוך, הייתה מורכבת מפרקי ציר, אשר בדרך כלל שודרו בפרקים 2-1, 5 או 6 ואז בפרקי הסיום, בדרך כלל בפרקים 10-9. הייתם מצפים, שהיות והעונה התארכה בשני פרקים, הרי שמספר פרקי הציר, אשר עסקו בתמה המרכזית של העונה, יורחבו. בפועל, זה לא קרה ומספר פרקי הציר בעונה זו עמד על ארבעה בלבד (1, 6, 12-11). מאחר ופרקי הסדרה, שאינם פרקי הציר הם פשוט בזבוז זמן אחד גדול, המעריצים קיבלו למעשה עונה שנמתחה יותר מדי וללא צורך.

עתה אנו גם מגיעים לבעיה הגדולה יותר בעונה זו. כפי שציינתי קודם לכן, רייצ'ל ניקולס לוהקה מחדש לדמות של ניקול מון בעונה זו. למרות שלכאורה, הסיפור שסופר בעונה זו העניק מעין פתרון מדוע דווקא ה"שומרת" הנכונה ביותר של המותג נעלמה לאחר סרט אחד (חזרה אחורה בזמן לאחר פיצוץ מכונת זמן ועתה היא חוזרת לנקום בספריה) ליהוק זה הבליט שתי בעיות מרכזיות.

ראשית, כאשר משווים בין רייצ'ל ניקולס לסוניה וולגר מקבלים תמונה שונה לחלוטין. בעוד שהדמות של ה"שומרת" בעלת המבטא הבריטי מגיע בטבעיות לסופיה, היות והיא אכן בריטית, הרי שמשחקה של ניקולאס נראה בדיוק זה: משחק ולא טבעי. לא ברור מדוע לוהקה הדמות מחדש, אבל צופי המותג מתחילתו יכלו להבחין בבעיות שהליהוק מחדש הזה הביא לדמות .

מצד שני, כאשר העמידו את ניקולס לצד רבקה רומיין, אשר מגלמת את דמותה של ה"שומרת" איב בירד בסדרה הצופים גם מגלים עד כמה מדובר בליהוק גרוע של רומיין. למרות שניקולס מופיעה לצד נואה ויילאי (פלין) בסך הכל בארבעה פרקים והיא גם מגלמת את הדמות ה"רשעה" בעונה זו, עדיין הכימיה בינה לבין ויילי גדולה יותר מאשר זו של ויילי עם רומיין, וזאת למרות כ 23 פרקים משותפים, בהם הם גם אמורים להיות מאוהבים אחד בשנייה. עכשיו, שערו בנפשכם שניקולס הייתה מלוהקת מלכתחילה לדמותה של איב, עד כמה זה היה תורם לסדרה.

מעבר לכך, אין יותר מדי מה להגיד על העונה. הרעיון המרכזי של עונה זו היה בסדר גמור וכך גם התסריט במרבית פרקי הציר, זאת מלבד הפרק האחרון של העונה, אשר היה פשוט קטסטרופה אחת גדולה והצורה שבה ייזכר המותג בשל כך תהיה גרועה ביותר. וחבל שכך.

אז, לראות או לא לראות ?

מי שבאמת רוצה להמשיך לנסות את המותג שיצפה בפרקי הציר של העונה. כלומר, פרקים 1, 6, 12-11 בלבד. מי שבכל זאת רוצה עוד פרק נוסף שהוא לא פרק ציר יכול גם לצפות בפרק החמישי של העונה שהיה סביר בצורה יחסית. על כל שאר הפרקים אפשר וצריך לדלג.

בסופו של יום, צריך לברך על כך שהסדרה בוטלה. מתחילתה היא לא עשתה שירות טוב למותג, במיוחד לאחר שלשה סרטי טלוויזיה טובים מאד (הראשון במיוחד). לפי דעתי, במידה וירצו להחזיר את המותג בצורה כלשהי, ובעידן של היום כאשר מחזירים סדרות וותיקות כמעט מבלי לחשוב, יעשו בחכמה אם יחזרו אחורה למצב של סרטי טלוויזיה ולא כסדרה. או אז הצופים לא יקבלו כחמישה עד שבעה פרקים בעונה שהם פשוט בזבוז זמן של הצופה. 

אין תגובות: