יום ראשון, 22 ביולי 2018

ביקורת: Condor עונה ראשונה, פרקים 6-1: הפתעה




כמעט מתחת לרדאר משודר בארה"ב העיבוד הטלוויזיוני המודרני לספרו ג'יימס גריידי Six Days Of Condor. בשנת 1975 ניתן היה לצפות בעיבוד אחר (ושונה מהספר) בשם "שלשת ימי הקונדור" בכיכובו של רוברט רדפורד.

הסדרה מספרת את קורותיו של אנליסט ב CIA בשם ג'ו טרנר (מאקס איירונס) , שהוא גם אידיאליסט וחכם מאד, אשר נקלע למרכזה של תכנית איומה המסכנת את חייהם של מיליוני אנשים. הסיפור מתחיל כאשר משתמשים באלגוריתמים שכתב בכדי לתפוס מחבל, אך כאשר הוא מעלה תמיהה לגבי ניצול כספי של ההזדמנות כל חבריו לעבודה נרצחים. ג'ו מוצא את עצמו נרדף בשעה שהוא מנסה לפענח מי עומד מאחורי המזימה ומי מנסה להרגו, משום שבמידה ולא יעשה זאת הוא ימצא את עצמו מחוסל. הוא נעזר בקאת'י (קתרין קאניגהם), עמה יצא לבליינד דייט לפני שהכל החל. ככל שהזמן עובר ג'ו מבין שכמעט כולם מעורבים ואין לו על מי לסמוך.

כבר עתה אפשר לומר: מאקס איירונס הוא לא רוברט רדפורד, רחוק מכך. רדפורד הקרין כריזמה בעוד שכאשר צופים במשחקו של איירונס מקבלים דמות מפוחדת הרבה יותר וקרובה יותר להיות לדמות של חנון המחשבים שהוא אמור להיות. קשה להאמין שרדפורד היה מצליח להעביר את דמות של חנון כפי שאיירונס עושה זאת. בשל כך, אפשר לומר שהליהוק מוצלח. באותה נשימה אפשר גם לציין את ליהוקם של קאניגהם, וויליאם הארט (מגלם את דמותו של בוב פארטרידג', דודו של ג'ו, האיש שהכניס אותו לסוכנות וכמעט היחיד שמנסה לסייע לו) ואפילו מינה סורבינו כמארלי פרוסט, האישה שמנהלת את המצוד אחר ג'ו, ואשר בעברה ניהלה רומן עם בוב. כמו גם ליהוקה של קריסטין האגר כחברתו הטובה מיי ברבר (היא גם אשתו של סאם ברבר, חברו הטוב של ג'ו, שגם נרצח בפרק השני). ואיך אפשר בלי להזכיר את ברנדון פרייז'ר, אשר כל מי שזוכר אותו מימי "המומיה" ירים גבה.

עבור דרמת קיץ מדובר בסדרה קלילה, התסריט שלה זורם בצורה חלקה ובעיקר קולח. אין שימוש בשפה גבוהה. גם לא מדובר ביותר מדי אקשן. וזה בדיוק מה שצריך בעונה זו. פלא שלפני עשור הדרמה שהצליחה בצורה הטובה ביותר בארה"ב הייתה הדרמה Burn Notice (אלו היו ימים יפים). משחק של חתול ועכבר, אשר גורם לצופה להיות צמוד אל המסך ולא לשים לב לדקות שעוברות. יתרה מכך, כאשר הפרק מסתיים קיים רצון להמשיך ולצפות בסדרה.

נכון, לא מדובר בליהוק הכי מלוטש שנראה על המסך, ולעיתים גם קיימת תחושה כי אפשר היה לערוך את הסדרה בצורה טובה יותר, אבל המוצר הסופי בהחלט מפצה.

ואיך אפשר בלי הזווית הישראלית, כאשר אנחל בונני משחק בסדרה בתור מרגל בשם דיקון מילר ולים לובאני הערביה, אשר מגדירה את עצמה כפלסטינית, מגלמת את דמותה של המתנקשת חסרת המצפון, שבמקרה או שלא במקרה גם ישראלית, גבריאל ז'וברט. במקור הדמות הייתה אמורה להיות אמריקאית, אך בשל הליהוק היא שונתה לישראלית.

לסיכום, אם לא מנסים להשוות את הסדרה לסרט משנת 1975 , אשר נחשב בעיני רבים לסרט מופת ובעיקר לא את הכוכבים הראשיים, מקבלים דרמת קיץ סבירה מאד, עם עלילה מעניינת, ליהוק טוב ומשחק מעולה (גם אם מדובר באנחל בונני), ובעיקר הסיפור מעניין וגורם לצופה להמשיך ולצפות. כדאי לנסות, בוודאי לחובבי הז'אנר, במיוחד בתקופה זו (עונת הקיץ) כאשר גם המבחר (ובמיוחד בשנה זו) הוא כל כך קטן. 

אין תגובות: