יום שישי, 16 בפברואר 2018

שלב סיכום עונה: Gotham, עונה שלישית: כל הכבוד



בשנים האחרונות סדרות הקומיקס שמצליחות מבחינה קריאטיבית הן בעיקר סדרות הקומיקס של "מארוול" בנטפליקס ולאחרונה גם ב Hulu. סדרות הקומיקס של DC Comics כושלות עונה אחר עונה להציג עונה שלמה טובה. יכול מאד להיות שמספר הפרקים הרב גורם לכך שהסיפור "נמרח" על יותר מדי פרקים בעונה, אך כפי שהעונה האחרונה של "סוכני ש.י.ל.ד." הוכיחה זה לא תמיד נכון. מבחינה זו, דווקא העונה השלישית של הסדרה Gotham היא הפתעה לטובה בשל כמה החלטות טובות שלקחו בהפקה.

ראשית, סוף סוף, ולאחר קצת יותר משתי עונות, הצופים קיבלו את התשובה המלאה למותם של הוריו של ברוס ויין. יתרה מכך, ברוס גם מצליח בסופו של דבר לגרום לכך ש"מסדר הינשופים", האליטה של העיר, אשר שולטים בה והאחראים למות הוריו נרצחים. אין יותר "מריחה" של סיפור בתוך סיפור כפי שאפשר היה לראות מדי עונה. בהפקה סגרו את האומר על הסיפור ופתחו חדש בתום העונה...

ואם כבר עסקנו בברוס וויין, מעונה לעונה אנו עדים להתקדמות הגדולה מאד שדיוויד מזוז, אשר מגלם את הדמות, מגלה ובעונה השלישית הוא מתחיל להפוך את הדמות לשלו. כמו כן, בעונה זו אי אפשר היה לפספס אפשר את הכימיה על המסך בין דיוויד לכרמן ביקונדובה, אשר מגלמת את דמותה של סלינה. במיוחד לאור העובדה שלזמן קצר התסריטאים שידכו בין השניים בעונה זו.

כמו כן, אפשר היה לראות בפעם הראשונה מאבק של שתי דמויות של "נבלי על" נאבקים אחת בשנייה. הפעם מדובר היה באדוארד ניגמה אל מול אוסוולד קאבלפוט, הלא הוא ה"פינגווין". מה שמתחיל בהתאהבות של אוסוולד ה"פינגווין" מביא לסיום טראגי של אחת הדמויות, לפחות לזמן מה. גם התהפוכות שסיפור אהבתם מקבל במהלך העונה ראוי לציון. לא עוד סיפור אהבה קלאסי, אלא טוויסטים ותהפוכות עד לסוף המר.

ואם כבר עסקנו בכך. מעונה לעונה מתברר שמדובר בסדרת הקומיקס אשר מתייחסת לנושא הזהות המינית בצורה הכי נאותה שיש: פשוט לא שמים לכך לב, לא מדגישים אם מדובר במשהו שגוי או לא ולא מפחדים לשנות טאקטיקה אם זה מה שהם צריכים. אם בתחילה טאביתה מאוהבת עד מעל לראש בברברה ועושה הרושם שהיא לסבית הרי שבעונה השלישית היא מגלה שהיא מאוהבת בבוטץ' ואף מוכנה לרצוח את ברברה (מה שאכן קורה בפרק סיום העונה). אם בתחילת הסדרה ברברה הייתה בכלל ארוסתו של ג'ים ואפילו בעונה השנייה היא הייתה מאוהבת בו עד מעל לראש, הרי שעתה היא יצור א מיני, אשר משתמש במין בכדי לבסס לעצמה כוח ככל שניתן.

גולת הכותרת בנושא הנ"ל היא העובדה שלראשונה הוצגה בסדרה מערכת יחסים הומוסקסואלית, או ליתר דיוק הרצון למערכת כזאת מצד אחת הדמויות. יתרה מכך, מדובר היה בשני "נבלי על" של הסדרה ניגמה ו"פינגווין". בשום שלב במהלך העונה ולמרות שניגמה לא משיב אהבה ל"פינגווין" לא מצוין שמדובר במשהו שגוי או במשהו שלא בסדר אצל "פינגווין". גם הניסיון של ניגמה לחסל את "פינגווין" הוא בשל העובדה שרצח את אהובתו ולא בשל רגשות כלשהם. תסריטאים, בוודאי בעולם של ימינו, אשר כותבים לסדרות צריכים לראות כיצד בונים סיפור אהבה טראגי בצורה נכונה ויפה.

שינוי נוסף נהדר שאפשר היה לראות בעונה זו היה לראות שוב של מורנה בכרין (לי תומפסון) בצורה אפלה. אין כמעט ספק שכאשר היא מגלמת דמות רשעה היא מצליחה להוציא מעצמה כל כך הרבה איכויות. אם בעונות קודמות היא השאירה את בן מקנזי, אשר מגלם את דמותו של ג'ים גורדון, הרחק מאחור מבחינת רמת משחק, בעונה זו זה בולט עוד יותר, במיוחד לקראת עונה כאשר לי הופכת לאפלה יותר.

ולבסוף במגמת השינויים, איך אפשר שלא להזכיר את השינוי שאייבי הופכת כאשר ביגרו את הדמות במספר שנים והחליפו שחקנית, כאשר בעונה השלישית גילמה את דמותה מאגי גהה. ללא ספק, השימוש בדמותה של אייבי, אשר מתחילה לאמץ את זהותה מתוך הקומיקס תרם לסדרה.

ואם כבר תרומות. אפשר להמשיך ולזהות התקדמות בעונה זו בכל מה שקשור לדמויות מרכזיות של הסדרה (אלמנט רצוי מאד ונכון). לצד הפיכתו האיטית בעונה השלישית של ברוס לאיש אשר ייקח את עצמו את דמותו של באטמן, כאשר גם בסצינת הסיום אפשר כבר לראות שהוא מתחיל לאמץ חלק מהאישיות, הרי שעונה זו מציגה באופן מובהק את הפיכתו של אדוארד ניגמה ל The Ridller ובמידה מסוימת גם מתחילה את הפיכתה של סלינה קייל לקאטוומן, כאשר אפשר היה לראות כיצד הכפיל של ברוס וויין דוחף אותה למותה ורק עדת חתולים מצליחה להחיות אותה ובסוף העונה היא גם מאמצת לעצמה את השוט המזוהה עימה.

מצד שני, מספר החלטות שנלקחו בעונה זו גם היו פחות טובות. סיפורו של טראוויס טץ' ודמה של אליס אמנם הוא הסיפור שמניע את העונה, אך תחילתו היה משעמם, רק כאשר סיפור הדם של אליס מחלחל לדמויות אחרות הסיפור הופך למעניין, אך במשך שישה או שבעה פרקים הוא היה משעמם וצפוי.

כמו כן, השימוש בואלרי וייל היה כל כך נכון וג'יימי צ'אנג עשתה עבודה טובה מאד בגילום הדמות, רק חבל שנפטרו מהדמות בשלב כל כך מוקדם של הסדרה. נכון, היה צורך להמשיך את המשולש של לי-ג'ים-מריו עד לנקודה שבה האחרון נחשף לוירוס ששינה אותו ובכך גם גרם לקרע בין לי לג'ים, אך אפשר היה להמשיך להשתמש בדמות של ואלרי. חבל, דווקא הזיווג שלה עם זה של ג'ים נראה כנכון יותר.

אז, לראות או לא לראות ?

מדובר בעונה הטובה ביותר של סדרת קומיקס מבית היוצר של ה DC COmics בעונת 2017-2016. לא רק חובבי סדרות הקומיקס ייהנו ממנה. ולכן, כדאי לצפות בה. 

אין תגובות: