יום שישי, 21 במרץ 2014

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה שמינית: רעיון נחמד, אבל...



אין בליבי כמעט ספק, שכאשר הסדרה Supernatural עלתה לאוויר בשנת 2006 היא מילאה חלל שזה עתה התפנה לאחר ירידת הסדרות "באפי קוטלת הערפדים" ו"אנג'ל". ואולם, במידה ומשווים בין הסדרות אי אפשר שלא לומר זאת בפה מלא: ההבדל ברמת התסריט בין השתיים הוא תהומי. בכל זאת, חמש העונות הראשון של הסדרה הציגו רמה סבירה של תסריט עם רעיון ברור, אשר אמור היה להסתיים בתום העונה החמישית שלה. אך כמובן, שכאשר ברשת ראו שניתן "לסחוט" עוד קצת מהרעיון של הסדרה הם עשו זאת ובשלש העונות מאז הם "טוחנים מים" מדי עונה. למרות, שהרעיון הכללי של העונה השמינית היה מעניין, הרי שלאחר שבע עונות זה היה מאוחר מדי.

העונה השביעית של הסדרה הסתיימה כאשר דין עף ל"כור המצרף" וסאם נשאר לבדו. בתחילת העונה מתברר שבמשך כשנה סאם הפסיק להיות צייד וחי לו עם אישה בשם אמיליה ריצ'ארדסון (ליאן בלבן). היה נחמד לראות את סאם בפלשבק לגבי חייו בתקופה שדין היה ב"כור המצרף" לפני שברח, אולם לא ברור מדוע היה צריך "למרוח" את זה על פני שבעה פרקים. לפרק אחד או שניים זה היה בסדר, אולם במידה ו"מרחו" זאת על פני שבעה פרקים היית מצפה שתהיה לכך משמעות, אולם בסופו של דבר זה לא קרה, וגם לאחר שלסאם הייתה אפשרות לחזור לזרועותיה של אמיליה הא בחר באחיו ובהמשך חייו כצייד. מה רצו להגיד בכך התסריטאים ? שהם ביזבזו שבעה פרקים עבור הצופים סתם כך ?

במקביל, זכינו גם להכיר ובהרחבה את דמותו של בני, ערפד שברח ביחד עם דין מ"כור המצרף". מה הייתה הפואנטה ? בסופו של דבר, בני מחליט לחזור ל"כור המצרף" בכדי לסייע לסאם ודין ולהישאר שם. האם הכוונה הייתה להראות שבסופו של דבר, סאם ודין יישארו לבד ? במידה וכן, זה מסר די קודר לסדרה שאמורה להיות קלילה יותר. כמו כן, עובדה זו קצת גורמת לכך שהסדרה תהיה צפויה. כלומר, יותר מכרגיל.

כיצד הסדרה צפויה ?

בעונות האחרונות, כל עונה סאם או דין (בכל פעם מדובר באח אחר) או שברחו מהגהנום, או שמתו, או שהיו ב"כור  המצרף". כלומר, הם נמצאים בפני מצב שהיית חושב שאי אפשר לחזור ממנו. אבל בעוד שדין מצליח לברוח מהגיהינום ומ"כור המצרף" הרי שסאם מצליח לשרוד את העובדה שאין לו נשמה ובעונה הנוכחית, את המצב שבו גופו עובר טיהור בכדי להשלים את המבחנים של "אלוקים" לסגור את שערי הגיהינום לחלוטין. במידה וזה היה קורה לאחר עונה אחת אפשר היה להתרגש, משום שבתור נושא לעונה אחת (ואולי גם בתור "תוכנית חומש") מדובר ברעיון טוב, אבל בעונות האחרונות זה קורה בכל עונה, אז כיצד אפשר להתרגש כל פעם מחדש כאשר יודעים שבסופו של דבר לא יהיו לכך השלכות ?

ואם כבר נגענו בנקודה הזאת. להגיע עד הבאר ולא לשתות ממנה ? להגיע למצב שסאם עומד קרוב מאד לסגור את שערי הגיהינום בצורה סופית והוא זקוק רק לפעולה אחרונה בכדי לעשות זאת וברגע האחרון הוא משתפן ? הרי במשך כל הסדרה זו המטרה ואז בגלל האנוכיות של דין זה לא קורה ? רק בכדי שסאם לא ימות ? הרי היו מוצאים פרצה להחזיר אותו איכשהו, אבל אז אי אפשר היה להמשיך עם הסיפורים של השדים וזה היה יוצר לתסריטאים בעיה (למרות שעושה רושם שהמוטיב, לאור הפרק האחרון, שבו קסטיאל מבין שהמלאך מטטרון עבד עליו וגרם לכך שהמלאכים יגורשו מגן העדן לכדור הארץ, בעונה הבאה עומד להיות מלאכים, תקנו אותי אם אני טועה). אז, בשביל מה הייתה כל העונה הזאת ? אחיזת עיניים ? העברת עונה שלמה לחינם ?

עונה זו גם המחישה עד כמה חסרה נוכוחות נשית. דמותה של אמיליה, גם אם הייתה קצרה, הייתה שינוי מרענן לאור העובדה שכמעט ואנו לא זוכים לנוכחות נשית קבועה, פרט אולי בעונות הראשונות לדמויות של רובי או ג'ו. ניתן להבין, שרוצים להשאיר את הפוקוס על הדמויות של סאם ודין, אבל אחרי שמונה עונות, לפי דעתי הגיע הזמן להתקדם וגם העובדה שבמהלך העונה חזינו בדמותה של נעמי (אמנדה טאפינג), כארכימלאכית, אשר מענה מלאכים בכדי להשיג את רצונה, שעושה רושם שהוא להגן על גן עדן בכל האמצעים שעומדים לרשותה, זה עדיין לא הספיק משום שנוכחותה הייתה קטנה מאד.

מבחינת התסריט, פה ושם ניתן היה למצוא הברקות רגעיות, כמו בפרק של המסע בזמן, אשר מביא את אבדון לשנת 2013 וגם את הסבא של סאם ודין, אבל באופן כללי, לא ניתן להצביע על משהו יוצא דופן לאורך העונה כולה. פשוט העבירו עונה נוספת.

אז, לראות או לא לראות ?

רק הצופים המושבעים ביותר שלא יכולים לפספס עוד פרק מתוך הרגל. הרעיון של העונה היה נחמד, אבל הצופים כבר היו "בסרט" הזה כל כך פעמים, ובנוסף לכך, הסוף מעצבן ועושה רושם שהצופה יוצא מהעונה בתחושה שעבדו עליו. עבור המעריצים, כולי תקווה, שהעונה התשיעית תהיה טובה יותר מבחינה קריאטיבית, אולם לפי דעתי, הסיכויים לכך לא גבוהים. מצד שני, מדהים לראות כיצד מעריצי הסדרה האמריקאים ממשיכים לשמור לה אמונים, גם בעונה התשיעית וזאת למרות שמפיקי הסדרה לא נותנים להם סיבה לכך.

מדוע הם עושים זאת ?

לי אין תשובה לכך, ולכם ?

2 תגובות:

קובי אמר/ה...

תודה על הסיכום,חיכיתי לו הרבה זמן.
לגביי הדברים אני מסכים עם הרעיון הכללי,הסדרה מיצתה את עצמה.
אומנם,אני עדיין נהנה ממנה,בעיקר בפרקים היותר "קלילים" וכיפיים.
פשוט בפרקים של היותר דרמה הסדרה פשוט ממחזרת בגדול,עוד הריגת שד,עוד מלאך,עוד פעם דין מציל את סאם או להפך,ראינו הכל 100 פעמים.
העונה התשיעית די דומה גם כן,התחילה טוב,בעיקר כמה פרקים ראשונים שהיו מאוד מצחיקים,ואחר כך חזרה לדשדוש וחבל.
אני פשוט חושב שבגלל שהם יודעים שיש עוד עונה אז הכל חוזר על עצמו,כי הם לא יכולים להרוג את סאם או דין.ברגע שידעו שיש עונה אחרונה,הם ידעו לסיים את זה כמו שצריך.

בובי אמר/ה...

תהיה למפרשים שחורים עונה 2?
מה דעתך על בלש אמיתי?