יום שישי, 7 במרץ 2014

שלב סיכום עונה: Once Upon A Time, עונה שנייה: עונה עמוסה בבעיות.



Once הצליחה בצורה מרשימה בעונתה הראשונה. הסדרה הצליחה לרשום נתונים גבוהים למשך עונה שלמה והיוותה הפתעה נעימה מאד, במיוחד עבור רשת ABC, שלא מצליחה לייצר הצלחות גדולות בשנים האחרונות. ואולם, לאחר עונה ראשונה מוצלחת מאד הגיעה העונה השנייה ועמה נפילה, נפילה כואבת מאד, בה הסדרה איבדה קרוב למחצית מנק' המדד של העונה הראשונה. מסדרה שנעה סביב 4.0 נק' מדד היא הדרדרה לסדרה שנעה סביב 2.0 נק' מדד. צופים רבים של הסדרה בוודאי ישאלו את עצמם את השאלה הבאה: מה גרם לנפילה הגדולה בנתוני הסדרה ?

התשובה לכך ברורה: המפיקים והתסריטאים אשמים.

רבים בוודאי יודעים, שמי שאחראים ליצירת הסדרה הינם אותם יוצרים של הסדרה Lost. גם בסדרה זו, לאחר עונה ראשונה מוצלחת מאד מכל הבחינות הגיעה נפילה תהומית, אשר גרמה לירידה גדולה באיכות וכפועל יוצא מכך העניין בסדרה רק דעך. לצערי, המגמה חוזרת גם בסדרה Once. לאחר עונה ראשונה איכותית מאד, שגם הביאה לצופה רעיון מעניין מאד, המפיקים, ולאחר מכן התסריטאים, יצרו עונה שנייה שלא הייתה ברורה לאף אחד.

העונה הראשונה הייתה ברורה מאד. למרות שהוצגו דמויות רבות כגון כיפה אדומה, פינוקיו, שלגיה והנסיך, המלכה הרעה, עץ לי גוץ לי ואחרים, הרי שלסדרה הייתה תמה בררה: אמה (ג'ניפר מוריסון) הייתה אמורה להסיר את הקללה שהטילה רג'ינה, המלכה הרעה, על העיירה. ובסוף העונה היא עשתה זאת. כמו כן, לסדרה היה מבנה ברור: שלגיה והנסיך ביחד עם הנרי ואמה הם הטובים ורג'ינה היא הרוע שצריך לגרש.

העונה השנייה לא הייתה ברורה. ראשית, כפי שהעונה הראשונה הציגה מסע שאמה הייתה צריכה לעמוד בו, הרי שבתחילת העונה השנייה ניסו בהפקה להציג מסע נוסף: שלגיה ביחד אמה נפלו בחזרה אל מה שנותר מהיער הקסום וביחד עם מולן ואורורה ניסו למצוא את הדרך להחזיר את שלגיה ואמה בחזרה הביתה. הבעיה היא, שלאחר שראינו מסע דומה בעונה הראשונה זה נראה כאילו מדובר על חזרה על אותם מוטיבים. ניתן היה להבין זאת לו המסע היה נמשך על פני עונה שלמה, אולם הרעיון נקטע לאחר כתשעה פרקים לטובת המשך העלילה.

יתרה מכך, לא היה ברור במהלך העונה כולה, לאן חותרים התסריטאים, מהו הרעיון הכללי של העונה. רק לקראת סוף העונה התברר שתמרה, ארוסתו של ניל (ביי, בנו של עוץ לי גוץ לי) עובדת עם גרג מנדל, שרג'ינה חיסלה את אביו בשעה שהיה ילד בכדי לחסל את הקסם בסטוריברוק ומאוחר יותר השניים חוטפים את הנרי לארץ לעולם לא. נראה היה שהתסריטאים חיברו תלאי על תלאי עד שבסוף העונה התקבלה תמונה מעט ברורה יותר. עבור הצופה, זה נראה יותר מדי מסובך. לא מדובר באופרת סבון ואין טעם לעשות את העלילה כה מסובכת.

בעיה נוספת צצה, כאשר לפתע גם לא היה ברור מיהם הטובים ומיהם הרעים, הגבול היטשטש. אמנם שלגיה והנסיך עדיין אמורים להיות בצד של הטובים, אבל שלגיה בכל זאת גרמה לרג'ינה לרצוח את קורה, אמא שלה, ומעשה זה הכניס רוע אל ליבה. במקביל, גם לא היה ברור מהי העמדה האמיתית של רג'ינה. בתחילת העונה היא עדיין רעה, אח"כ היא מנסה להיות טובה, אח"כ היא שוב חוברת לאמה ונהיית רעה ובסוף העונה היא שוב עושה את הדבר הנכון. ואפילו תושבי העיירה מוכנים לסייע לה להמשיך לחיות, למרות כל מה שעשתה להם. סדרה שכזאת חייבת רוע מוחלט, ואי הבהירות בשתי העמדות בילבלה את הצופה.

בעיה שבולטת מאד היא, שלמרות שהעונה הראשונה הציגה מבחר רב של דמויות מהאגדות כגון סינדרלה וג'ימיני הצרצר ועוד...הרי שבמקום לנסות להעמיק את הדמויות גם בעונה השנייה, בהפקה בחרו להרחיב את מכלול הדמויות וכך ראינו את פרנקלשטיין, ג'ק והענק מהסיפור של "ג'ק והאפונים", מולן, אורורה והנסיך שלה, פיטר פן ועוד...כתוצאה מכך, הצופים, שכבר הזדהו עם חלק מהדמויות של העונה הראשונה כמעט ולא חזו בדמויות שאהבו. רובי (כיפה אדומה) למשל, הופיעה מעט מאד בעונה השנייה, סינדרלה נעלמה, אוגוסט (פינוקיו) חזר לפרקים בודדים, ג'מיני הופיע אבל תפקידו קטן. נכון, עדיין הדמויות הראשיות: אמה, שלגיה, הנסיך, הנרי ורג'ינה הופיעו כל הזמן, אבל צוות המשנה למעשה כמעט והתחלף. וגם עובדה זו הכבידה על הצופה להמשיך ולצפות בסדרה שאהב מהעונה הראשונה.

חייבים גם לציין. לאחר קצת יותר מעונה, הרעיון של פלשבקים לעבר מתחיל קצת לעצבן. נכון, התסריטאים חייבים זאת בכדי לספר את הסיפור, אבל בעוד שבעונה הראשונה עובדה זו הייתה מעניינת, הרי שבשלב כלשהו הצופה מתעייף מכך ומעדיף את הסיפור הרגיל. עובדה זו גם מעצבנת עוד יותר היות ומציגים דמויות חדשות במהלך העונה ואז למעשה מתחילים כמעט בכל פרק בסיפור חדש. עושה רושם, שיש סיפור מסגרת, אבל בשל הפלשבקים קצב ההתקדמות הוא איטי. עובדה זו צרמה גם בסדרה Lost. אפשר היה לחשוב שבהפקה למדו את הלקח. לצערי, זה לא קרה.

ולבסוף, התסריטאים גרמו לדמותה של אמה לאבד מעוצמתה. אם בעונה הראשונה היה ברור לכולם שאמה אמורה להיות המושיעה ולמרות שהיא לא האמינה בכך, הרי שהיא הייתה הכוח המניע מאחורי העונה כולה הרי שבעונה השנייה היא כמעט תמיד צעד מאחור. בתחילת העונה הייתה זו שלגיה, אשר לוקחת את המושכות ומדריכה את אמה במסעה ביער הקסום, ואילו בחצי השני של העונה היא ניצבת חלשה אל מול רגשותיה אל ניל, לאחר שהיא מגלה שהוא מאורס. הסדר חייב להישמר והגיבור\ה בסדרות הללו צריך\ה להיות הדומיננטי\ת ולא כה חלש או נגררת.

צריך גם לציין עובדה מאד ברורה: הסדרה גם סבלה בעונה זו מהעלייה המטאורית של הסדרה The Walking Dead, זו הייתה העונה שסדרת הזומבים שברה את כל כללי הרייטינג ועובדה זו גם גרמה לפגיעה ברשתות הברודקאסט. בנוסף להצלחה של העונה השביעית של Dexter ו Homeland ברשת Showtime. מצד שני, לרשת ABC לא היה ערב מנצח היות ובמקום נתונים סולידיים שהסדרה "עקרות בית נואשות" ששודרה אחריה הביאה, הרי שהעונה השנייה של Revenge לא כל כך הייתה מוצלחת מבחינת נתוני הרייטינג ולכן Once נותרה כמעט לבדה במאבק מול רשתות הכבלים. כך שלסדרה היו גם בעיות מבניות.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, אבל צופי העונה הראשונה חייבים להבין שמדובר בירידה גדולה מאד בין העונות. הסיבה המרכזית שאני ממליץ לראות היא, שלפי מיטב הבנתי המפיקים היו מודעים לנפילה הקריאטיבית בעונה השנייה, שפרט אולי למספר מצומצם של אלמנטים בעונה כגון: הדמויות של מולן (היה ראוי להעניק לג'יימי צ'אנג זמן מסך רב יותר), אורורה ואולי קצת של קפטן הוק, פיתוח הדמות של קורה, אמה של רג'ינה, והסיפור של ניל\ביי, קשה להצביע על אלמנטים חיוביים נוספים. והם טענו שיתקנו זאת ולכן, בכדי לצלוח אל העונה השלישית חייבים לעבור דרך העונה השנייה. עצה שלי ? נסו ליצור מעין מיני מרתונים של העונה השנייה בכדי לזרז את התהליך של ההגעה לעונה השלישית, אשר אמורה להוות עונת המבחן מבחינתה, בה ניתן יהיה לראות באם אכן הופקו הלקחים או שכדאי לזנוח את הסדרה ולראות בה כסדרה של עונה אחת טובה, שלאחריה הגיעה הידרדרות שלא מצליחה להיעצר.  

אין תגובות: