יום שלישי, 4 במרץ 2014

ביקורת: Intelligence, עונה ראשונה, פרקים 8-1: סיבות רבות לכישלון.



Intelligence הייתה אמורה לעלות כבר בחודש ספטמבר בערב יום שני, אולם בשל העובדה ש Hostages הייתה בעלת סיפור מסגרת מורכב ברשת החליטו לעלות תחילה עם Hosatges ורק בחודש ינואר עם Intelligence. בסופו של דבר, שתי הסדרות כושלות בנתוני הרייטינג ושתיהן לא יחזרו לעונה שנייה. כאשר אנו נמצאים מעבר למחצית העונה של הסדרה, נתוני הרייטינג של Intelligence לא מצליחים להתרומם. נשאלת השאלה, מדוע הסדרה כושלת ?

ניתן למצוא לכך מספר סיבות. הסיבה הראשונה, כמובן, היא רשת NBC. התכנית The Voice הצליחה בשנה שעברה לשגר בהצלחה את Revolution והשנה את The Blacklist באותה משבצת שידור. הנתון המפתיע הוא, שלגבי האחרונה מדובר בסדרה שפונה פחות אל הקהל הצעיר ועדיין היא מצליחה מאד, אפילו בפני עצמה וללא תמיכת The Voice. הסדרה הצליחה אפילו לגרום לסדרה Castle הוותיקה לאבד העונה קהל ולכן לרשת CBS, אשר נהגה עד לפני שנתיים לשלוט בשעה עשר של יום שני, לא נותר קהל לפנות אליו.

סיבה מבנית נוספת היא, שרשת CBS קוצרת את מה שהיא בנתה בחמש עשרה השנים האחרונות. בתקופה זו, ברשת אישרו סדרות בעלות מבנה מסוים, בעיקר של דרמות פתרון פרשיות פשע כדוגמת NCIS או Criminal Minds ואפילו Blue Bloods וכל סדרה שסוטה מאותו מבנה כושלת. זו הסיבה שסדרה כגון The Good Wife, אשר ללא ספק איכותית מאד כמעט מן ההתחלה שלה, לא מצליחה למצוא את הקהל הצעיר (למרות שבקרב הקהל המבוגר היא דווקא בסדר גמור), או שברשת העדיפו להעביר את Ringer של שרה מישל גלר לפני יותר משנתיים לרשת הבת, רשת ה CW, היא לא התאימה למבנה הסדרות שלה.

Intelligence דומה למבנה סדרות של רשת אחרת, רשת NBC. ניתן לזהות זאת מהפרק הראשון ואפילו כמעט מהדקות הראשונות של הפרק. אולם, פרט לסדרה "צ'אק" (ומיד ארחיב לגבי ההשוואה בין הסדרות), קשה למצוא סדרות דומות שהצליחו בשנים האחרונות ברשת ברודקאסט וגם "צ'אק" נאבקה כמעט מדי שנה בכדי לשרוד ולקבל עונה נוספת. יכול מאד להיות שעבור רשת כבלים כגון USA היא הייתה מתאימה יותר, אולם לרשת CBS ? זה ממש לא הכיוון. אפילו הניסיון של הרשת השנה להרחיב את רצועת הקומדיה שלה ביום חמישי, צעד מהפכני נוסף, ניסיון זה נכשל כישלון טוטאלי.

ועכשיו אנחנו מגיעים להשוואה של Intelligence לסדרה "צ'אק". כאשר צופים בפרקים הראשונים של הסדרה Intelligence ההשוואה בלתי נמנעת. הרי הסדרה עוסקת באדם (גבריאל בכיכובו של ג'וש הולווי) שיש לו שבב במוח, אשר מצליח להתחבר לכל מערכת ומערכת הביטחון של ארה"ב (ב Intelligence  מדובר על המחלקה למלחמה במתקפות סייבר נגד ארה"ב). הדמיון לסדרה צ'אק זועק לשמיים ואפילו לא עבר זמן רב מאז ש"צ'אק", הסדרה אודות אדם (צ'אק ברטאוסקי) שיש לו מעין מחשב במוחו ומצוותים לו סוכנת חתיכה (איבון סטראהובסקי, אשר גילמה את דמותה של שרה) בכדי שתשמור עליו (ב Intelligence מדובר במייגן אוריי המגלמת את דמותה של ריילי ניל) ובין השניים קיים מתח מיני. לעיתים קיימת תחושה שאולי גם מדובר בהתפתחות הרעיון של הסדרה "צ'אק".

הבעיה בהשוואה בין הסדרות היא ש Intelligence אפילו לא מתקרבת לרמה של "צ'אק" וממספר אלמנטים. ראשית, הכימיה בין צוותי השחקנים. ב"צ'אק" אפשר היה לראות מהפרק הראשון שמדובר במעין משפחה המציגה על המסך. ואילו ב Intelligence זה נראה שהמשחק מקצועי אבל קר. יכול מאד להיות  שהסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין השחקנים הראשיים ובעיקר בין זאקרי לוי (צ'אק) לג'וש הולווי ולא בשל העובדה שהדמות של ג'וש היא של יוצא צבא. כמו כן, מערכת היחסים בין שני הכוכבים הראשיים (לוי וסטארהובסקי אל מול אוריי והולווי) שונה. בסדרה "צ'אק", ניתן היה להרגיש את המתח המיני בין השניים ואפשר היה לדמיין אפילו את צמד הכוכבים ביחד. אולם בין אוריי להולווי זה נראה יותר כמו משחק. ולבסוף, ההבדל העיקרי בין השתיים הוא בכתיבה: ב"צ'אק", למרות שמרבית הרעיונות לפרקים היו די נדושים, התסריט היה קליל, בעל חוש הומור רב ובעיקר כיף לצפייה. במקום שב Intelligence יבינו שזה הכיוון המתבקש לסדרה, הם בחרו ללכת לכיוון רציני יותר, אולי בכדי לשוות לסדרה מראה רציני וחשוב יותר. בכך הסדרה חטאה למטרה, משום שכולם מכירים את אותם סיפורים, אשר מסופרים כמעט מחדש בצורה זו או אחרת בכל הסדרות (אפילו "צ'אק" הייתה שדרוג לסדרה Jake 2.0), וההבדל הוא איך אתה מגיש את המוצר. ב Intelligence המוצר הסופי לא מספיק טוב ובעיקר קר ומנוכר.

אז, לראות או לא לראות ?

רק אם אין לכם משהו אחר לצפות בו ורק עבור מייגן אוריי היפה, שעדיף היה לה להישאר ב Once Upon A Time, אשר התאימה לה יותר. מדובר בחיקוי לא מספיק טוב ל"צ'אק" ובמחזור חומרים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

צודק- היא נוסחתית ומשמימה למרות שהייתה יכולה להיות מוצלחת, אם רק היו משקיעים בה טיפה יותר...
תודה!

Unknown אמר/ה...

בהחלט. אחרי הפרק 3 פשוט ויתרתי. מקווה כי היא תשתפר במיוחד כשמרג מCSI שם...לשם כך אמתין לביקורת שלך :) לדעת אם היא עלתה או נשארה על הקרשים.